Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi blir ca 35 i konfirmasjonen og datteren ønsker seg catering som koster 695kr per kuvert. Raskt regnet blir det 25.000kr! 

Blir jo raskt mye penger ser jeg, men er dette vanlig å betale såpass mye? Andre alternativer dere bruker? 

Anonymkode: 45415...ec5

Det er nok ganske vanlig, ja. Alle ungdommene vil ha tapas, og det der er en typisk kuvertpris. Vi løste det med å bestille en del fra et cateringselskap, men bare halvparten av det vi faktisk trengte. Så supplerte vi med en del ting vi laget selv. Noe av det var mer tradisjonelle koldtbordretter, til glede for de eldste gjestene, men generelt prøvde vi å fikse selv ting som ikke var tidkrevende for oss. Istedet for kyllingspyd fra cateringbyrået, kjøpte vi kyllingspyd fra frysedisken, og sparte en del på det. Samme med kjøttboller - det er enkelt å finne bra alternativer.

Men jeg skulle virkelig ønske at det ble vanlig med en gammeldags konfirmasjonsmiddag heller. Det er mye penger å spare på en god lammestek istedet for den evinnelige tapasen.

Anonymkode: 4e81d...7bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde dyrere enn det, hun fikk velge mellom 3-4 selskapsmenyer, det inkluderte alt, oppdekningen, servering og opprydning også. Poenget er jo ikke at det går an å få det billigere, eller hva andre gjør, men om dere har pengene og ønsker gjøre det sånn eller slik? 

Anonymkode: 6db25...4a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oioi. Det var dyrt ja. Her lager jeg maten selv. Ikke så mye jobb med det, lager littnom gangen og fryser det ned. Tror alle skal få kost seg. Blir under 3000, vi blir ca 20 stk.

Anonymkode: 12fe1...652

Man må vurdere tid vs kostnad. Jeg brukte tid på mat, men ikke kaker, det fikset gjester som er vanlig i våre familier.  Jeg baker til andres selskap.

Anonymkode: b7b84...843

AnonymBruker
Skrevet

Er godt triks er å kjøpe noen kuverter mindre enn antall gjester. Det blir alltid altfor mye mat om man kjøper en kuvert per pers. Vi hadde fest for 40 stk i fjor,  kjøpte buffet til 35 stk og det var myyye igjen. 

vi har også konfirmant i år, planlegger å kjøpe buffet til ca 2/3 av gjestene og supplere med noen hjemmelagde retter

Anonymkode: dda5e...812

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at man ofte ikke trenger å kjøpe til eksakt antall gjester. Mange er veldig rause med porsjonene, slik at om man har 25 gjester, så kan man bestille til 20.

For å gjøre  det noe billigere, så kan man også supplere med noe annen mat selv. F.eks lage en stor salat, spekemat etc selv i tillegg til det du bestiller, eller bestille en gryte i tillegg. Det er ofte rimeligere. Så får konfirmanten sitt ønske, i tillegg til at det blir rimeligere.

Anonymkode: 78b09...817

• Liker 1
Skrevet

Vi har konfirmasjon til helgen, og det koster skjorta.

Mat, ca 560 for hver person for tapas 

Kaker, ca 3000

Bordpynt, servietter, duk osv ca 3000

Dress til konfirmanten 3000

Frukt, snop, brus, kaffe 

Blir vel rundt en 27 000, så kommer gave i tillegg. 

Hadde konfirmasjon for 4 og 8 år siden også. Kostnaden nå i forhold til da er overraskende lik. 

• Liker 1
Skrevet

Oj, det var mye syns jeg. 

For ett par år siden så betalte vi 16000 og det var inkludert både lokale, drikke (vann og brus), hjemmelaget jegergryte laget av resturanten med brød og salat, båttransport for 40 personer og pynting av lokale.

Vi ryddet selv og ordnet kaker selv :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi blir ca 35 i konfirmasjonen og datteren ønsker seg catering som koster 695kr per kuvert. Raskt regnet blir det 25.000kr! 

Blir jo raskt mye penger ser jeg, men er dette vanlig å betale såpass mye? Andre alternativer dere bruker? 

Har lest igjennom tråden. 
SvareneSvarene her spriker i alle retninger. 

Hadde de som svarer oppgitt hvor de bor, og hvilken inntekt familien har så ville man nok lettere sett, og kanskje enkelte også forstått, ulikhetene. 
Bor man i Beste Bærum, så er ikke prisen ublu, har familien samlet millioninntekter er heller ikke prisen ublu. 
Bor man derimot i kommunal utleiebolig, så er prisen her noen knapt noen foreldre ville hatt økonomi til. 

Vil og anta at det her er forskjell mellom om man bor i Oslo, i Haugesund, på landsbygda i Agder eller på landsbygda i Nord-Norge. Dette handler ikke bare om økonomi men og å skikk og bruk, tradisjoner, relasjoner til familie og venner og hva og hvordan det er vanlig å stille opp for hverandre og hjelpe hverandre, eller om dere vil hvordan man bidrar til å hjelpe noen man bryr seg om. 

På bondelandet ville en slik pris og en slik løsning bli sett på som noen som vil «flotte seg» og vise seg frem for både familie, naboer og venner. 

Avslutningsvis, vil jeg og tro at det er forskjell på om man har en konfirmant, og bare dette ene barnet eller om man sitter med fem bar som skal konfirmeres på løpende bånd. Det vil nok og ha betydning om konfirmanten får bunad til 60 000, uten å ha spart seg opp penger eller bunadsdeler til konfirmasjonen, som igjen er avhengig av familiens økonomi, og kanskje status utad. 

Anonymkode: 2a0e8...972

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prisen varierer veldig ut i fra hvor du bor, men per kuvert høres det ganske normalt ut (av rimelig sort der jeg bor).

Vi spiste vel på restaurant og hadde kaffe/kaker hjemme så vidt jeg husker for 20 år siden, tipper det kosta litt da og. 

Om dere har råd er det bare å kjøre på. Om det gjør et innhugg i budsjettet/det betyr at dere må snevre inn på ferie eller annet dere sparer til ville jeg vurdert å kanskje kjøpe færre kuverter (siden det alltid blir litt for mye) og lage noe salat/spekemat.

Om det gjør et stort innhugg ville jeg hørt om kanskje noen av de nærmeste kan hjelpe til med noen retter og planlegge tiden godt i forkant så dere kan ordne klart så mye som mulig selv så dere slipper å stå på kjøkkenet. 

Kaker kan dere lage selv i forkant og fryse ned, eller spørre om dugnadshjelp ☺️

Anonymkode: e4dc0...3f0

AnonymBruker
Skrevet

Tullete å betale så mye når det er SÅ mange retter du kan lage i forkant og til og med fryse ned. 
Min plan er å lage så mye som mulig dagen før og kjøpe inn noe ekstra fra MENY. 
får hjelp med kaker. 

kjøp inn store glass med feta, oliven, aioli, sennepssaus, dressinger etc   
ferdigkuttet salat

ferdigstekte kjøttboller og kyllingvinger

det jeg lager dagene før er: 

potetsalat

brød

rødbetsalat

bakte poteter

pastasalat

brokkolisalat

pesto

sauser og dressinger

Samme dag:

eggerøre

laks, roastbiff etc på fat

varme opp ferdigkjøpte kyllingvinger, kjøttboller mm. 

Anonymkode: 56f2c...a2e

• Liker 1
Skrevet

Vi betalte ca 700 pr kuvert og hadde 30 gjester, så det er nok ganske normal pris. 
De fleste kakene lagde jeg selv, og i tillegg leide vi inn noen til å ordne på kjøkkenet, rydde osv, og det var det virkelig verd. 

Lykke til med den store dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der har dere laget ei fin liten prinsesse. Hun blir nok billig i fremtiden, stakkars mann som vinner hennes hjerte. 

Anonymkode: aaa74...b46

Hvordan laget dine foreldre en slik spydig og fordømmende person?

Anonymkode: 5d3ad...ef7

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Alt har jo blitt så dyrt også catering. Jeg hadde en konfirmant for 12 år siden. Selv den gangen kostet maten 16.000 kr. Det er helt andre priser i dag. Til nr 2 lagde vi all mat selv, det kom på ca 8000 kr, men dette var fordi det var covid og det var umulig å legge planer, da det ble utsatt gang på gang. 

Jeg lurte på å bestille koldtbord til 17.mai og da ligger prisene på 495-800 kr. Jeg tror nok bare man må regne med at prisene er så høye om dagen. Dersom man vil spare, går det an å bestille et mindre koldtbord og lage noen retter selv ved siden av. 

Anonymkode: 7f551...4f1

AnonymBruker
Skrevet
Blåsippa skrev (5 timer siden):

Vet ikke hva slags mat dette dreier seg om, men erfaringsmessig blir det gjerne mye rester etter f.eks. koldtbord. Ville ergo ha bestilt mindre dyr mat og supplert med egen mat i tillegg. 

Kjør på med en gryterett, loff og salat. I tillegg en planke med spekemat. Selv digger jeg brokkolisalaten til Meny; lag flere skåler av det + potetsalat.

Kanskje litt pizza som valg hvis det kommer barn. 

Takk for godt forslag. Vi kan jo lage en kombinasjon av egenlaget og innkjøpt mat. 
Kanskje også noe sushi.

ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor vanskelig er det å kjøpe inn mange pakker med spekemat, rømme, et par meloner, steke rundstykker og lage eggerøre av 75 egg? Da har du spart tjue tusen, men om man har fem-og-tyve-tusen for mye så er det jo bare å bruke pengene på det. 

Anonymkode: aaa74...b46

Det høres kanskje mer ut som en litt avansert frokost? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva for catering er det da? Hvis det er koldtbord er det jo himla dyrt! Her tar nærmeste 370 pr pers. Det er koldtbord med alt - spekemat, karbonade, kabare, salater + +

Anonymkode: 973c6...e56

https://kajsas.no/kajsas-selskapsbuffet/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi var 40 og betalte nesten 800 per kuvert, kaker og drikke kom i tillegg. Det ble en dyr fornøyelse, men en fantastisk dag og et nydelig minne. God mat er veldig viktig i en sånn sammenheng synes jeg.

Anonymkode: 0a254...eb8

Ja, men viktig å ikke blakke seg også! Ikke alle har så mange penger å bruke i en konfirmasjon. 

Anonymkode: 35f25...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi kjøpte inn og laget koldtbord selv. Fikk hjelp av min venninne som er kokk. Ble vel rundt 6000, men da hadde vi rester i 2 uker etterpå😅 vi var ca 30 gjester.

Hos oss er det vanlig at festen/maten er gaven til konfirmanten fra foreldre.

Anonymkode: aed5f...285

Samme her. 
Nå var ikke all maten gaven til konfirmanten, men ellers gjorde vi som du beskrev 😊

Skrevet

Det fant vi også ut og valgte dermed å lage maten selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ønsket ikke å bruke den dagen på kjøkkenet selv så vi bestilte mat. Vi var vel nesten opp i den summen pr person vi å. Men vi hadde masse rester da. Så vi hadde mat lenge etterpå. For meg så var det verdt det. Nettopp fordi jeg ville kose meg med dagen jeg å. Ikke være utslitt når den dagen kom. Vi hadde det hjemme så da kunne jeg bruke litt penger på maten. Jeg leide bord og stoler gratis også. 

Anonymkode: 94700...e2b

Vi leide lokale med alt av nord, duker og stoler + kjøkken. Vi lagde koldtbord selv i lokalet. Dagen før stod min mor, min far og mannen min på kjøkkenet, mens jeg pyntet og hjalp til på kjøkkenet etterpå. Svoger kom med eggerøre på selve dagen. Vi var hjemme kl 19 dagen før, og slappet av til dagen etter. Bestilte 2 kaker, resten ble laget av øvrig familie. Null stress på dagen og ingen var utslitt. Det blir alt hva man gjør det til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...