Gå til innhold

Hva bruker du under bunaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker en tynn truse med fasong som shorts for å motvirke gnissing og lårhøye strømper. Kommer sikkert også til å ha på strømpeholder for å være sikker på at strømpene holder seg oppe. Jeg synes at det er slitsomt med strømpebukse under bunaden, må ofte dras opp, som er vanskelig under det store ullskjørtet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
starken skrev (39 minutter siden):

Bruker en tynn truse med fasong som shorts for å motvirke gnissing og lårhøye strømper. Kommer sikkert også til å ha på strømpeholder for å være sikker på at strømpene holder seg oppe. Jeg synes at det er slitsomt med strømpebukse under bunaden, må ofte dras opp, som er vanskelig under det store ullskjørtet. 

Hvorfor ikke bare knestrømper? Ingen ser det likevel.

Anonymkode: 8b58c...929

• Liker 1
Skrevet

Bruker vanlig sort strømpebukse fra Cubus etc. Temperatur avgjør hvor tykk den er, men foretrekker såpass mye denier at den ikke er gjennomsiktig. Har brukt ull-longs et par ganger, men bunaden er såpass varm at det er sjelden. Jeg hater knestrømper så det bruker jeg ikke.

Har et silkeunderskjørt, noen ganger tar jeg det på og andre ikke. Bunaden ligger penere med det på. Men jeg er ikke så glad i åssen det klistrer seg inntil, liker bedre den ledige følelsen av stakken 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 10.15):

Jeg har skaffet meg min aller første bunad, og lurer litt på hva man bruker under? 
Kommer vel sikkert litt an på været også, men er det nylon, ull, knestrømper? 

Jeg har lår som gnisser, så vil helst ikke bare bruke knestrømper. 

Anonymkode: 9bfd9...418

Er meldt veldig varmt i år og bunaden min er drit varm og lang, så blir enten knestrømper eller bare sokker faktisk

Anonymkode: 5aac2...624

AnonymBruker
Skrevet

Mange som nevner gnissing. Visste ikke at det var et problem før jeg leste denne tråden. Er det så vanlig? 

Anonymkode: 4442e...b4d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mange som får problemer med at lårene gnisser mot hverandre. Har selv hatt skikkelig vonde røde gnagsår. Selv om strømpebukser og shorts hjelper, så sverger jeg til Bandelettes lårbånd når det er varmt.

81RgMt8BekL._SX569._SX._UX._SY._UY_7310b

Anonymkode: b38fb...7da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange som nevner gnissing. Visste ikke at det var et problem før jeg leste denne tråden. Er det så vanlig? 

Jeg fikk lårgnissing fra da jeg var ca 28år. Aldri et problem før det. Så det kommer sikkert an på om man har godt trent tynne lår (ingen gnisning), jeg var veldig tynn mot undervektig i starten av 20-årene. Nå er jeg normalvektig med gnissende lår som gir sår varme-eksem mellom lårene. Evt om det har noe å si hvordan man går (bredbeint) eller hvordan man er bygd. Men jeg hadde det ikke før og forstår du ikke ser problemet. 

Anonymkode: 9edc1...fd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2025 den 11.33):

Er avhengig av å ha strømper med litt kompresjon på 17 mai da man går og står mye, ellers får jeg hovne og slitne bein. Er veldig fornøyd med disse:

Se relatert bildedetalj. Kunert Fly&Care panty in 40 denier cashmere • Beige • de Bijenkorf

Samme her. Kompresjonsstrømper redder dagen.

Anonymkode: c01fd...035

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor ikke bare knestrømper? Ingen ser det likevel.

Fordi med lårhøye strømper kan jeg bruke strømpeholder, så vet jeg at det sitter som støpt hele dagen og ikke sklir ned. Jeg har hvite knestrømper også, men de må dras opp flere ganger i løpet av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
starken skrev (27 minutter siden):

Fordi med lårhøye strømper kan jeg bruke strømpeholder, så vet jeg at det sitter som støpt hele dagen og ikke sklir ned. Jeg har hvite knestrømper også, men de må dras opp flere ganger i løpet av dagen. 

Mine knestrømper holder seg oppe hele tiden, noe de alltid har gjort...

Skrevet

Tynne, svarte strømpebukser, og selvfølgelig truse. Jeg har gnissende lår, så jeg kunne ikke gått uten strømpebukse, eventuelt sykkelshorts under.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er ganske vanlig. Selv da jeg trente 20 timer + konkurranser slet jeg med dette. Det har jeg hatt uavhengig av vekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 23.49):

Mine knestrømper holder seg oppe hele tiden, noe de alltid har gjort...

Hehe, så bra for deg da 😃 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
starken skrev (På 12.5.2025 den 23.20):

Sitter som støpt og du slipper å dra på plass strømpebuksen....

Høres bra ut, men i Norge selges jo bare elendige strømpeholdere mht. funksjon. Beregnet til pynt og soverommet.

Ellers sikkert flere som ville gått for denne løsningen.

Anonymkode: 25700...84e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sitter som støpt og du slipper å dra på plass strømpebuksen....

Høres bra ut, men i Norge selges jo bare elendige strømpeholdere mht. funksjon. Beregnet til pynt og soverommet.

Ellers sikkert flere som ville gått for denne løsningen.

Anonymkode: 25700...84e

Må tilbake til de holderne noen av oss fremdeles brukte på 60-tallet. De var kvalitet og ordentlig laget. Men vanskelig å få tak i nå i dag, i vertfall nye. Brukte går jo sikkert an å finne.

Skrevet

Man må ha underskjørt. Det er "egne" underskjørt for bunader men det går helt fint med et langt vanlig underskjørt også, et glatt underskjørt i polyamid e.l. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker sykkelshorts for å unngå gnissende lår. Også har jeg underskjørt som fulgte med bunaden, også har jeg røde knestrømper. Kunne egentlig like greit hatt på vanlige strømper, for jeg har bunadstøvletter så det er ingen som ser strømpene mine uansett 😂

Anonymkode: a5659...4f4

Skrevet

Om det er varmt, truse med ben mot lårgnissing, svarte bomullstrømper til knærne, underskjørt av lin og løslomme av lin.

Om det er kaldt, ullstrømpebukse, evt med ekstra knelange ullstrømper utenpå, samme underskjørt og løslomme. Har også et ekstra underskjørt, men så kaldt at det var behov for to har jeg aldri opplevd. Bruker også lang- eller kortermet ulltrøye under om det trengs.

Anbefaler løslomme under bunaden til alle. Helt genialt å kunne ha med seg mer greier uten å stappe den lille veska/lomma som syns helt full. En liten åpning i sidesømmen (inni en fold) gjør at lomma er lett tilgjengelig. Min er selvsydd og jeg har brodert på den, men basisen ligner på denne .il_1588xN.3225119488_5dbj.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...