AnonymBruker Skrevet 30. april 2025 #21 Skrevet 30. april 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei. Ville følt at jeg bare var en erstatning og ikke egentlig prioritert. Invitert kun for at de skal få gave. Anonymkode: 5d02c...25c Eller for å ikke måtte kaste mat. Vet ikke hvorfor man skulle ta dette så ille opp. Jeg ville ikke gjort det. I hvert fall ikke om det var kort reisevei. Alle kan ikke være alles førstevalg. Sånn er det jo bare og som voksen er vet man det. Det betyr ikke at du ikke er velkommen. Sukk. Anonymkode: c0b01...970 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2025 #22 Skrevet 30. april 2025 Nei, jeg hadde nok heller ikke gått. Jeg er ikke så veldig sosial av meg, og må lade opp etter større sosiale arrangementer. I tillegg har vi ingen tradisjon for konfirmasjon i min familie, selv om jeg er helnorsk og i den «vanlige» norske kulturen med alt ellers. Konfirmasjon føles falskt for meg, jeg har ennå til gode å forstå hvorfor det fortsatt står så sterkt i mange familier, selv om de overhodet ikke er kristne. Anonymkode: 87009...d01 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2025 #23 Skrevet 30. april 2025 Kunne fint dratt selv om jeg ble invitert i siste liten, har full forståelse for at man noen ganger må begrense og at ting kan skje. Men hadde ikke dratt hvis invitasjonen kom gjennom noen andre og ikke fra de som faktisk holder festen. Tenk så flaut hvis det var en missforståelse, en sånn sjanse hadde jeg ikke tatt. Anonymkode: 75483...bd7 2
Beneath the Moon Skrevet 30. april 2025 #24 Skrevet 30. april 2025 Hadde sagt det ikke passet, alt for kort varsel. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2025 #25 Skrevet 30. april 2025 Jeg hadde gått for konfirmantens skyld. Det er konfirmantens dag. Anonymkode: f3d1f...e74 1
Nuka Skrevet 30. april 2025 #26 Skrevet 30. april 2025 Tenker kanskje at skuffelsen over at invitasjonen kom sent fordi de muligens hadde glemt det farger reaksjonen din litt? Fullt forståelig siden du har vært så og si som bonusfamilie. Siden du spør etter å ha takket nei er du muligens også usikker på om det er rett? Du må følge magefølelsen og hjertet ditt, men fra en som ikke er glad i store folkemengder og lett får tålbar angst selv, kan det også bli veldig koselig. Selv om du har lånt bort deler av bunaden er det fortsatt mulig å si ifra om at du brått ble usikker fordi de betyr mye for deg, men nettop at deler av bunad er lånt bort og høre hva de sier da hvis du faktisk ble usikker? Uansett en ubehagelig situasjon 🌺 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2025 #27 Skrevet 30. april 2025 De hadde jo ikke invitert deg om du ikke var velkommen 🤷♀️ Og du må jo ikke bruke bunad. Anonymkode: 704da...441
Knocks Skrevet 1. mai 2025 #28 Skrevet 1. mai 2025 Som noen nevnte her tidligere: det er sårt når mange gjester trolig uteblir ved sånne arrangementer man har lagt masse krefter i, tenker også det er ok å invitere noen fordi det plutselig ble plass. Men da burde det kanskje gjøres på en litt ryddigere måte. Uansett, virker som du er viktig for konfirmanten men at foreldrene tenker på deg som mer perifer? Siden invitasjon kom via andre. Isåfall kompliment å bli invitert. Jeg ville kjent etter og sett hva jeg landet på bare. Lykke til ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #29 Skrevet 1. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 22.59): Jeg fikk akkurat en invitasjon til en konfirmasjon og valgte å takke nei på grunn av kort varsel. Den er allerede til lørdag. Jeg er nær venn av familie til konfirmanten, men ikke så nær at jeg forventet å bli invitert dersom de har et budsjett å forholde seg til. Jeg har sett konfirmanten vokse opp, vært på avslutninger i skole/bhg og i bursdag. Juleselskap og spillkvelder. Jeg har alltid vært en tilleggsgjest, fordi jeg egentlig ikke er i familie. Men alltid følt meg velkommen. Jeg har allerede lånt bort deler av bunaden min til en som skal i konfirmasjonen, og hadde egentlig forsonet meg med at jeg ikke var invitert. Kort har jeg kjøpt inn, og jeg tenkte å gi en liten slant og sende med de andre. Plutselig fikk jeg denne invitasjonen, gjennom mine venner. Konfirmantens foreldre hadde ringt og sagt de hadde glemt å invitere meg. Fikk automatisk følelsen av at noen andre hadde meldt avbud. Føles uansett ikke bra å bli invitert sånn i siste liten. Valgte å takke nei med begrunnelse at det ble litt kort varsel, som det jo er. I tillegg til at jeg sliter litt med store folkemengder og trenger tid på å foreberede meg. Kjæresten min sa «haha. Ja. Det er jo også en måte å tolke det på» da jeg fortalte om situasjonen. Ville dere gått? Anonymkode: 6fa5e...b71 Konfirmasjon er noe som planlegges og tenkes på lenge, fordi man vet det blir. Jeg var automatisk invitert til mine bestevenninners barn konf lenge før de kom nær den alderen. Ble du ikke bedt før dager før, var du ikke påtenkt, beklager, jeg hadde ikke gått. Anonymkode: 3e41e...725 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #30 Skrevet 1. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Konfirmasjon er noe som planlegges og tenkes på lenge, fordi man vet det blir. Jeg var automatisk invitert til mine bestevenninners barn konf lenge før de kom nær den alderen. Ble du ikke bedt før dager før, var du ikke påtenkt, beklager, jeg hadde ikke gått. Anonymkode: 3e41e...725 På en annen side, tenk på konfirmanten og forholdet ditt til vedkommende. Det er dens dag, se bort fra foreldrenes handling, ta det for deg selv senere. Du har sikkert fine kjoler? Viktigste er at du er der, om du går. Anonymkode: 3e41e...725
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #31 Skrevet 1. mai 2025 Man glemmer ikke å invitere noen til konfirmasjon. Merkedager som dette planlegges gjerne flere måneder i forveien. Personlig hadde jeg nok kjent veldig på den såre følelsen av å være reservegjest, og takket nei. Jeg synes det er rart at konfirmantens foreldre ikke tenker på hvordan du tolker en invitasjon så tett opptil selskapet. Det hadde vært bedre om de lot være. Anonymkode: 7d47f...079 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #32 Skrevet 1. mai 2025 Hadde ikke gått om jeg fikk invitasjon i siste liten, i tilegg av noen andre for de.. Kan jo fint sendes digitalt i disse tider! Dårlig unnskyldning! Anonymkode: 9de9a...fae 1 1
Tradegy Skrevet 1. mai 2025 #33 Skrevet 1. mai 2025 Det er helt forståelig at du føler deg litt ambivalent. Du har jo vært en fin og nær støtte gjennom oppveksten til konfirmanten, selv om du ikke er en del av den nære familien. Det gir jo mening at du hadde forsonet deg med å ikke være invitert, og da kan det føles litt sårt å bli spurt i siste liten, selv om det sikkert ikke var vondt ment. Du gjør sikkert helt rett i å kjenne etter hva som faktisk føles greit for deg, og det er mer enn lov å takke nei når ting kommer brått på – spesielt hvis du også trenger litt tid til å forberede deg mentalt. Men; Det høres ut som du fortsatt ønsker å vise omtanke, med kort og gave, og dèt betyr mye i seg selv. ❤️ Om jeg ville gått? – Ja, med mindre jeg hadde en annen avtale. (Og det er klart.. starter man først å argumentere i mot og den eneste som gir motstand, er ens eget hode... Ja, da har man egentlig gitt seg over i utgangspunktet. ) Og man kan snu på det; Kort frist gir mindre tid til å problematisere. Det er uansett konfirmanten sin dag, og det er utrolig dumt at uvørne foreldres handling, i siste ledd går utover en uskyldig. Men det er fullt lov å stille spørsmål ved håndteringa.
Ulven Skrevet 1. mai 2025 #34 Skrevet 1. mai 2025 Hadde ikke gått hvis jeg ikke fikk invitasjon fra verten selv. En via via invitasjon er så spesiell at her er muligheten stor for at du dukker opp på et arrangement du egentlig ikke er invitert til, men hvor det er blitt en misforståelse i kommunikasjonen mellom de første leddene i samtalen. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå