AnonymBruker Skrevet 3. mai #21 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 9.10): Dette er feil, om vedkommende ligger innerste fil er det ikke vikeplikt ved å legge seg i ytterste fil. Anonymkode: 4674e...947 Samboeren min tok nylig lappen og lærte det slik som dette. Anonymkode: d5258...388
Mona123 Skrevet 3. mai #22 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ingen spesielle regler i en rundkjøring, men rundkjøring er definert som en vei med forkjørsrett. Anonymkode: e78fb...859 AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 19.39): Da tar man heller en ekstra runde Anonymkode: 02f17...d9 Altså, damer... Hva I alle dager er dette for noe av en diskusjon? Kjøre rundt en ny runde? Ingen spesielle regler i en rundkjøring?? Ikke rart det er så dårlig flyt i rundkjøringer! Hele vitsen med ei rundkjøring er at det gir bedre FLYT i trafikken. Bruk logikk! 1. Når noen skal inn i en rundkjøring kan du allerede se på deres plassering om de skal av på første utkjørsel eller om de kjører videre til neste. 2. Du skal jo også bruke BLINKLYS når du skal av så folk som eventuelt skal ut på samme avkjørsel som deg ikke skal kjøre inn i rundkjøringen fordi man I utgangspunktet har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen Det er jo dermed nesten ingenting som kan gå galt i rundkjøringer dersom du følger logikk og kun tenker på de du har vikeplikt på. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #23 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Samboeren min tok nylig lappen og lærte det slik som dette. Anonymkode: d5258...388 Grunnen til at jeg spør er at jeg trodde jeg hadde vikeplikt , mens min samboer mente at man ikke har det. Anonymkode: 4877d...321
Grønnastar Skrevet 3. mai #24 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 9.10): Dette er feil, om vedkommende ligger innerste fil er det ikke vikeplikt ved å legge seg i ytterste fil. Anonymkode: 4674e...947 Jo, det er alltid vikeplikt ved feltskifte, også inne i en rundkjøring. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #25 Skrevet 3. mai Grønnastar skrev (2 minutter siden): Jo, det er alltid vikeplikt ved feltskifte, også inne i en rundkjøring. Nå svarer du på noe helt annet enn det som ble skrevet Anonymkode: 8cd03...8a6
Grønnastar Skrevet 3. mai #26 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå svarer du på noe helt annet enn det som ble skrevet Anonymkode: 8cd03...8a6 Ah, jeg ser det nå at det innlegget kan tolkes på to måter. Da er jeg helt enig, man kan fint legge seg i ytterste felt om det kun ligger noen i innerste, uten at det bryter vikeplikten👌
AnonymBruker Skrevet 3. mai #27 Skrevet 3. mai Grønnastar skrev (1 time siden): Ah, jeg ser det nå at det innlegget kan tolkes på to måter. Da er jeg helt enig, man kan fint legge seg i ytterste felt om det kun ligger noen i innerste, uten at det bryter vikeplikten👌 Jeg mente vikeplikt. Dersom det kjører biler i det feltet du skal over i hvem har vikeplikt? Ofte er det også kø i det ytterste feltet. Det står fast i rundkjøringa. Og så kommer man i innerste felt, skal over det ytterste feltet for å kjøre ut. Så er ofte mange snille og slipper deg ut, men de har vel egentlig ikke vikeplikt? Anonymkode: 4877d...321 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #28 Skrevet 3. mai Mona123 skrev (8 timer siden): Det er jo dermed nesten ingenting som kan gå galt i rundkjøringer dersom du følger logikk og kun tenker på de du har vikeplikt på. Men det er er jo hele casen her - ts er usikker på vikeplikten. Man har alltid vikeplikt ved feltskifte. Alltid. Må du krysse høyre fil for å komme ut av rundkjøringen har du vikeplikt. Men når folk ikke forstår at de har denne vikeplikten går det galt. Svaret ditt er fullstendig god dag mann økseskaft her. Anonymkode: 3d16e...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #29 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Samboeren min tok nylig lappen og lærte det slik som dette. Anonymkode: d5258...388 Jøss, den kjørelæreren må jaggu ha hatt promille. Kun vikeplikt ved feltbytte i én retning? Anonymkode: a3a98...7b3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #30 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg mente vikeplikt. Dersom det kjører biler i det feltet du skal over i hvem har vikeplikt? Ofte er det også kø i det ytterste feltet. Det står fast i rundkjøringa. Og så kommer man i innerste felt, skal over det ytterste feltet for å kjøre ut. Så er ofte mange snille og slipper deg ut, men de har vel egentlig ikke vikeplikt? Anonymkode: 4877d...321 Det er slik det funker i et slikt trafikksystem, bedre blir det ikke. Er det rushtid så må du faktisk finne balansen mellom å være proaktiv og aggressiv. Se alltid etter hjelp, for den skjer også i dette landet. Men hvis du stiller bilen flere meter bak vikelinjen og kun ser resignert ut kan du risikere å vente til over Jul. Anonymkode: a3a98...7b3 1 1
1365 Skrevet 3. mai #31 Skrevet 3. mai Det har vært flere slike saker til behandling i rettsvesenet, og fra domsavsigelsene er ofte skylddeling utfallet med henvisning til VLT paragraf 3: Hensynsfull, aktpågivende og varsom
AnonymBruker Skrevet 3. mai #32 Skrevet 3. mai 1365 skrev (10 minutter siden): Det har vært flere slike saker til behandling i rettsvesenet, og fra domsavsigelsene er ofte skylddeling utfallet med henvisning til VLT paragraf 3: Hensynsfull, aktpågivende og varsom Virkelig? Så å bryte vikeplikten gir ikke skyld? Har du noen linker? Anonymkode: 4674e...947 1
1365 Skrevet 3. mai #33 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Virkelig? Så å bryte vikeplikten gir ikke skyld? Har du noen linker? Anonymkode: 4674e...947 Har ikke energi til det i dag, dessverre, men jeg mener jeg i sin tid fant disse på forsikringsklagenemda sitt nettsted.
AnonymBruker Skrevet 3. mai #34 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Virkelig? Så å bryte vikeplikten gir ikke skyld? Har du noen linker? Anonymkode: 4674e...947 Stemmer som vedkommende nevner. Konflikt/skade/juss i forbindelse med rundkjøring har vært helt oppe til høyesterett. Det har endt opp med at paragraf 3 har trumfet vikeplikten. Ofte slik: (skyld til den som har størst forutsetninger for å opptre slik at ulykken unngås.) Men skylddeling er en klassiker. Forsikringsselskap = Mafia..🤕 Anonymkode: a3a98...7b3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #35 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg mente vikeplikt. Dersom det kjører biler i det feltet du skal over i hvem har vikeplikt? Ofte er det også kø i det ytterste feltet. Det står fast i rundkjøringa. Og så kommer man i innerste felt, skal over det ytterste feltet for å kjøre ut. Så er ofte mange snille og slipper deg ut, men de har vel egentlig ikke vikeplikt? Anonymkode: 4877d...321 Altså, den som skifter felt har alltid vikeplikt for kjøretøyene som befinner seg i feltet man vil skifte til. Spørsmålet ditt blir kunstig når det er snakk om stillestående kø. Det er jo ikke som om bilen da må stanse for å slippe deg frem. Man lærer tross alt samarbeid er essensielt i trafikken. Anonymkode: 04267...05b
AnonymBruker Skrevet 3. mai #36 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 19.27): Så den som bytter fil har vikeplikt? Vil det si at man da kan ende opp med å måtte stoppe opp midt i rundkjøringen for å komme seg over? Anonymkode: 4877d...321 Altså per def; ja. Anonymkode: dac60...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #37 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ingen spesielle regler i en rundkjøring, men rundkjøring er definert som en vei med forkjørsrett. Anonymkode: e78fb...859 Hvor fant du denne definisjonen? Det er forkjørsrett i rundkjøringen bare hvis tilfartene har vikepliktsskilt. Anonymkode: 64d66...cde 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #38 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor fant du denne definisjonen? Det er forkjørsrett i rundkjøringen bare hvis tilfartene har vikepliktsskilt. Anonymkode: 64d66...cde Og hvilken rundkjøringer har ikke vikepliktskilt? Anonymkode: a3a98...7b3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #39 Skrevet 7. mai Jeg lærte at man skal legge seg i den fila man skal kjøre ut i med en gang. Skal du av i høyre fil, så legg deg til høyre med en gang. Det skaper mer flyt i trafikken, enn om du plutselig bytter fil midt i rundkjøringen. Anonymkode: f544a...b2b
Grønnastar Skrevet 7. mai #40 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lærte at man skal legge seg i den fila man skal kjøre ut i med en gang. Skal du av i høyre fil, så legg deg til høyre med en gang. Det skaper mer flyt i trafikken, enn om du plutselig bytter fil midt i rundkjøringen. Anonymkode: f544a...b2b Men når det er to felt inne i rundkjøringen, så må du jo krysse felt for å kjøre ut, om du skal ta tredje avkjøring i en firearmet rundkjøring…?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå