Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom en bil ligger innerst i rundkjøringen og skal krysse ytterste felt, der det også kjører biler, for å kjøre ut hvem har vikeplikt? 

Anonymkode: 4877d...321

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal du kun ligge innerst hvis du skal til andre, tredje, fjerde utkjørsel. Og da skal det ikke være noen i ytterste fil fordi de skal av i første. Men folk roter det til overalt, så der satser jeg på gammel Volvo med gummistøtfangere - alle bremser først før meg fordi jeg har en bil like trygg som bumper cars på karneval.

Anonymkode: 652bc...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. I en rundkjøring jeg kjører i så skal jeg på et tidspunkt helt rundt i rundkjøringen, mens andre som skal til høyre eller rett fram ligger i ytterst. Jeg ligger innerst og må derfor krysse den ytterste fila. Og ofte danner det seg kø. Og da blir det alltid rot siden noen slipper forbi og andre ikke. Så jeg lurer på hva som er rett? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid vikeplikt ved filskifte

Anonymkode: 63099...b32

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid vikeplikt ved filskifte

Så den som bytter fil har vikeplikt? Vil det si at man da kan ende opp med å måtte stoppe opp midt i rundkjøringen for å komme seg over? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så den som bytter fil har vikeplikt? Vil det si at man da kan ende opp med å måtte stoppe opp midt i rundkjøringen for å komme seg over? 

Ja. Hvis de andre ikke gidder å lage flyt i trafikken

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ligger i den innerste fila og må bytte fil for å komme ut, så har du vikeplikt for de som er på din høyre side. 

Anonymkode: dac60...ed8

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da tar man heller en ekstra runde

Anonymkode: 02f17...d9e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ligger i venstre fil i en to-fils vei, og rundkjøringen også har utkjøring i en to-fil, så kjører du ut i venstre fil. Da har høyre fil vikeplikt om han allikevel velger å fortsette i rundkjøringen. Det er bedre å se på Statens vegvesen enn å spørre her. 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Anonymkode: 3b663...528

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tullprat, ikke spør amatører. Sjekk Statens vegvesen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I utgangspunktet skal du kun ligge innerst hvis du skal til andre, tredje, fjerde utkjørsel. Og da skal det ikke være noen i ytterste fil fordi de skal av i første. Men folk roter det til overalt, så der satser jeg på gammel Volvo med gummistøtfangere - alle bremser først før meg fordi jeg har en bil like trygg som bumper cars på karneval.

Dette ble feil. Selvfølgelig kan det ligge noen i høyre fil for deg når du skal ut. Vedkommende kan jo ha kommet inn i rundkjøringen tredje arm (hvis du kom inn i første) - du ligger i venstre, vedkommende ligger i høyre. Du har alltid vikeplikt ved feltskifte. 

Ja, men helst kjøre en ekstra runde. Men vi har alle plikt til å skape flyt i trafikken, så ofte vil de i høyre ha interesse av å slippe deg frem. 

Hvis du ligger i venstre fil i en to-fils vei, og rundkjøringen også har utkjøring i en to-fil, så kjører du ut i venstre fil. Da har høyre fil vikeplikt om han allikevel velger å fortsette i rundkjøringen. Det er bedre å se på Statens vegvesen enn å spørre her. 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Linken forklarer ikke det du prøver å påstå. Men din påstand gjelder jo ikke generelt, kommer helt an på merkingen på stedet, og hvor bilen i høyre fil kommer fra. Hvis bilen i høyre fil kommer fra arm 2 og skal rett frem i arm 4, så kan vedkommende velge å legge seg i høyre fil. Hvis du da skal ut i arm 3 og ligger i venstre  så har du vikeplikt når du krysser høyre fil for å komme ut. 

Anonymkode: 3d16e...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid vikeplikt ved filbytte, men jeg vet hva du mener. I Norge ( Tromsø spesielt) er rundkjøringene bygget feil, de har flere felt i rundkjøringene men enkelte utkjøringer har bare ett felt ut, da oppstår denne situasjonen. 

Anonymkode: 4674e...947

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette ble feil. Selvfølgelig kan det ligge noen i høyre fil for deg når du skal ut. Vedkommende kan jo ha kommet inn i rundkjøringen tredje arm (hvis du kom inn i første) - du ligger i venstre, vedkommende ligger i høyre. Du har alltid vikeplikt ved feltskifte. 

Nei, det kan vedkommende ikke ha gjort fordi det uansett er vikeplikt for all trafikk inne i sirkelen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan vedkommende ikke ha gjort fordi det uansett er vikeplikt for all trafikk inne i sirkelen.

Dette er feil, om vedkommende ligger innerste fil er det ikke vikeplikt ved å legge seg i ytterste fil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er jo helt på villspor. Hva mener du er poenget med flere filer i en rundkjøring om ingen kan kjøre inn i ytre fil dersom noen er i indre fil?

Anonymkode: 98255...83f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 02f17...d9e

I enkelte rundkjøringer (særlig Ryen og Sinsen i Oslo) kan du i rushtiden kan du fort ende opp med å kjøre rundt og rundt i en halvtime i innerste fil, hvis du ikke på et eller annet tidspunkt vrenger deg ut i en bitteliten luke og kommer deg ut.

Leddbussen og trailere med henger er våre venner. Hadde det ikke vært for den ville det vært bom stopp i de største og mest trafikkerte flerfeltsrundkjøringene :ler:

Anonymkode: a5f47...a72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, vikeplikt for trafikk i fil du skal krysse og filen du skal legge deg i. Du har jo ikke vikeplikt for trafikk i venstre fil når du skal legge deg i høyre. 

Anonymkode: 3d16e...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er feil, om vedkommende ligger innerste fil er det ikke vikeplikt ved å legge seg i ytterste fil.

Hvis du skal rette på noen så bør du jo vite hva du snakker om. Prøv igjen.

Anonymkode: 64d66...cde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 17.46):

Dersom en bil ligger innerst i rundkjøringen og skal krysse ytterste felt, der det også kjører biler, for å kjøre ut hvem har vikeplikt? 

Den som skifter felt har alltid vikeplikt. Så den som ligger innerst må vente til det er klart.

Anonymkode: 64d66...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen spesielle regler i en rundkjøring, men rundkjøring er definert som en vei med forkjørsrett. 

Anonymkode: e78fb...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...