Gå til innhold

Reise til marokko som kvinne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært i Marokko med min mor, og ville ikke reist dit som enslig kvinne 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dekt meg til i områder hvor ikke turisme er like framtredende. Man vet aldri…bedre å være på den sikre side.

Marokko er visst et veldig fint land å besøke og mange som drar dit så hadde ikke ville vært direkte redd, men å ta noen forhåndsregler som å dekke seg til på enkelte plasser kan jo være lurt? 

Anonymkode: c4187...306

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 19.21):

Takk for svar alle sammen. Ingen har enda delt egne erfaringer, som er det jeg er ute etter. Vi skal ikke til et turistområde og  jeg vet at de vi skal møte der nede dekker til hele kroppen. Jeg er derfor usikker på hvordan det vil bli mottatt at jeg går med shorts og singlet.

Anonymkode: 0600f...210

Men hvorfor?? Aldri i verden om jeg hadde reist. 

Anonymkode: 62bc0...89f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så drar vi dit skal vi respektere deres skikker, men drar de hit respekterer de ikke våre. Det blir feil for meg.

Jeg har for øvrig bestemt meg for å ikke dra. Takker for de som har gitt seriøse svar ☺️

TS

Marokko står stadig temmelig høyt på lister over land man virkelig bør besøke. Over Norge oftest. 

Med de holdninger du viser her burde du virkelig dra dit, og mye rundt i verden generelt. Det kunne lære deg noe om mennesker. 

Vet ikke hva du viser til om at "de" kommer hit og ikke respekterer våre skikker. Jeg er gift med en marokkansk mann, og har til gode å oppleve dette. At de ikke respekterer våre skikker. Det jeg derimot har opplevd, og til dels tenkt selv tidligere, er at norske folk mener at når utenlandske kommer til Norge bør de bare tilpasse seg helt. Være som nordmenn. 

Så er altså jeg selv veldig norsk, skulle bli kjent med og integreres i kulturen i Marokko, og vet du hva, jeg klarte ikke å bli marokkansk. Jeg klarte ikke å kaste av meg absolutt alt jeg er vant til og ikke vant til, og tilpasse meg fullkomment. Jeg ER norsk. Blant annet på den måten at der de synes jo flere er bedre, og ikke virker å ha behov for alenetid overhodet, så blir jeg så fryktelig sliten av å ha så mange mennesker rundt meg at jeg får ekstra behov for alenetid. Herregud så takknemlig jeg er for at de da ikke sier "Når hun kommer her får hun jammen tilpasse seg fullstendig, og være nøyaktig som oss!" Nei de møter meg med forståelse for at jeg er oppvokst i en annen kultur, og aksepterer det. Der er jeg den eksotiske litt rare norske kvinnen som blir sliten av det de elsker, men det er greit for dem. De forstår at jeg er fra en annen kultur, at deres er noe uvant for meg og ikke hva som bestandig er naturlig for meg, og de respekterer dette. Legger til og med til rette for at jeg skal kunne få være meg, norsk, uten å bli fornærmet. Når 5- 10 mennesker kommer på besøk, og tror de skal bli hos oss til dagen etter (et teppe til hver, så sover de gjerne på gulvet, som sild i tønne), så styrer svigermor dem fint avgårde til sin bolig, i respekt for at slikt er ikke kos for meg, selv om det er kos for dem, men noe jeg ikke orker. Fordi jeg er norsk og ikke vant til slikt. 

Vi nordmenn har faktisk litt å lære fra andre kulturer, og vår kultur er ikke perfekt. Så neste gang du legger merke til et menneske fra en annen kultur som du mener ikke er norsk nok kan du gjerne tenke på meg. Det er ikke bestandig mulig å kaste av seg alt man er og er vant til, men er småforskjeller farlige? Kan det ikke også være berikende?

Synd du ikke reiser, men Marokko ligger nå der. 

Anonymkode: be00c...217

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Marokko står stadig temmelig høyt på lister over land man virkelig bør besøke. Over Norge oftest. 

Med de holdninger du viser her burde du virkelig dra dit, og mye rundt i verden generelt. Det kunne lære deg noe om mennesker. 

Vet ikke hva du viser til om at "de" kommer hit og ikke respekterer våre skikker. Jeg er gift med en marokkansk mann, og har til gode å oppleve dette. At de ikke respekterer våre skikker. Det jeg derimot har opplevd, og til dels tenkt selv tidligere, er at norske folk mener at når utenlandske kommer til Norge bør de bare tilpasse seg helt. Være som nordmenn. 

Så er altså jeg selv veldig norsk, skulle bli kjent med og integreres i kulturen i Marokko, og vet du hva, jeg klarte ikke å bli marokkansk. Jeg klarte ikke å kaste av meg absolutt alt jeg er vant til og ikke vant til, og tilpasse meg fullkomment. Jeg ER norsk. Blant annet på den måten at der de synes jo flere er bedre, og ikke virker å ha behov for alenetid overhodet, så blir jeg så fryktelig sliten av å ha så mange mennesker rundt meg at jeg får ekstra behov for alenetid. Herregud så takknemlig jeg er for at de da ikke sier "Når hun kommer her får hun jammen tilpasse seg fullstendig, og være nøyaktig som oss!" Nei de møter meg med forståelse for at jeg er oppvokst i en annen kultur, og aksepterer det. Der er jeg den eksotiske litt rare norske kvinnen som blir sliten av det de elsker, men det er greit for dem. De forstår at jeg er fra en annen kultur, at deres er noe uvant for meg og ikke hva som bestandig er naturlig for meg, og de respekterer dette. Legger til og med til rette for at jeg skal kunne få være meg, norsk, uten å bli fornærmet. Når 5- 10 mennesker kommer på besøk, og tror de skal bli hos oss til dagen etter (et teppe til hver, så sover de gjerne på gulvet, som sild i tønne), så styrer svigermor dem fint avgårde til sin bolig, i respekt for at slikt er ikke kos for meg, selv om det er kos for dem, men noe jeg ikke orker. Fordi jeg er norsk og ikke vant til slikt. 

Vi nordmenn har faktisk litt å lære fra andre kulturer, og vår kultur er ikke perfekt. Så neste gang du legger merke til et menneske fra en annen kultur som du mener ikke er norsk nok kan du gjerne tenke på meg. Det er ikke bestandig mulig å kaste av seg alt man er og er vant til, men er småforskjeller farlige? Kan det ikke også være berikende?

Synd du ikke reiser, men Marokko ligger nå der. 

Jeg er vel bereist, gift med en innvandrer med en annen hudfarge, snakker flere språk, er eneste hvite i familiemiddager, er godt voksen og har en vennekrets bestående av alle slags hudfarger og religioner. 
Som jeg også sier skal reisen til Marokko være sammen med en venn som er muslim og som har tildekket familie der nede. jeg ønsker ikke å dekke meg til og jeg ønsker ikke å være respektløs, derfor blir jeg hjemme.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for nedsettende innlegg og brukerangrep. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 11.00):

Jeg er vel bereist, gift med en innvandrer med en annen hudfarge, snakker flere språk, er eneste hvite i familiemiddager, er godt voksen og har en vennekrets bestående av alle slags hudfarger og religioner. 
Som jeg også sier skal reisen til Marokko være sammen med en venn som er muslim og som har tildekket familie der nede. jeg ønsker ikke å dekke meg til og jeg ønsker ikke å være respektløs, derfor blir jeg hjemme.

Er hans familie som er respektløse dersom det kreves at du dekker deg til for å omgås dem. Jeg er vant til at i bryllup og andre anledninger omgås folk som er tildekket og ikke hverandre helt naturlig. Dette er jo personlige valg, og de lar ikke være med å omgås dem som tar andre valg enn dem selv. 

Mulig han tilhører en mer konservativ familie enn jeg har vært borte i. Marokko er stort og flerkulturelt. 

Jeg hadde heller ikke reist om det å dekke seg til var et krav. Ikke dyp utringning og kjole nedenfor kneet kunne jeg fint akseptere akkurat ved besøk hjemme hos en konservativ familie, men jeg hadde virkelig ikke gått rundt i Marokko som mer tildekket enn mange vanlige marokkanske kvinner, bare fordi familien til en venn var tildekket. Respekt skal gå to veier. Jeg er ingen konservativ muslim som har tatt det valget. Jeg går aldri med tildekket hår, og jeg går i normal sommerbekledning. Om det så er over kneet og utringning. Med det er jeg likevel mer ordentlig kledd enn en god del marokkanske kvinner,  som kler seg slik at lite overlates til fantasien, men heller fremhever kroppen, helt til at man kan betrakte at de har cellulitter, så tynt og tettsittende som det er. På stranda har jeg bikini.

Jeg er norsk, ikke wannabe konvertitt til mest konservative form for islam. Det blir respektert jevnt over. De fleste er ikke svært konservative muslimer. Faktisk kalles de mest konservative muslimer litt hånlig for "skjegg", og det vitses en del om valget om å dekke kvinner helt til på ikke helt respektfull måte. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Marokko er et flott land. Anbefales absolutt. Nå liker jeg uansett ikke singlet, men t-skjorte er i alle fall ikke noe problem. Vi reiste rundt i 2 uker og hadde bare positive opplevelser. 

Anonymkode: e586b...d1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å gå alene rundt i områder utenfor turistområdene, så får du se hvordan marokkanske menn er.

Anonymkode: f06d5...a4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...