AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #21 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar alle sammen. Ingen har enda delt egne erfaringer, som er det jeg er ute etter. Vi skal ikke til et turistområde og jeg vet at de vi skal møte der nede dekker til hele kroppen. Jeg er derfor usikker på hvordan det vil bli mottatt at jeg går med shorts og singlet. Anonymkode: 0600f...210 Jo, det gjorde jeg. Men det drukner jo i alt annet tull her inne. Fra folk som knapt har satt foten sin på Svinesund, eller i sydenland. Det er trygt, og gjestfritt. Du føler deg veldig velkommen. Men av respekt - kle deg, uansett hvor i landet du er. Knær og skuldre. En luftig sommerkjole, for eksempel. Og det er også mer behagelig i varmen. Anonymkode: 1c24c...ccb 2 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #22 Skrevet 28. april 2025 enkefru skrev (39 minutter siden): Var en tråd om Marokko for litt siden… kan lese litt der og….? + flere tråder finner du ved å bruke søkefunksjonen AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Ingen har enda delt egne erfaringer, som er det jeg er ute etter. Vi skal ikke til et turistområde og jeg vet at de vi skal møte der nede dekker til hele kroppen. Jeg er derfor usikker på hvordan det vil bli mottatt at jeg går med shorts og singlet. Anonymkode: 0600f...210 Her har du poenget mitt. Smører på litt mer etterhvert. Noen finner av en eller annen grunn underholdning i dette. Og klarer ikke komme opp med nye ideer en gang. Anonymkode: 1c24c...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #23 Skrevet 28. april 2025 Jeg har vært i Marokko som kvinne, kunne ikke akkurat dra som mann. Fint land, mye spennende å se. Mye innpåslitne gateselgere. Bruk sunn fornuft som alle steder ellers. Bekymre deg mer for trafikken enn for halshugging. Ikke gå i shorts og singlet. God tur. Anonymkode: 72ebd...9fb 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #24 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er virkelig ikke noe problem. Et veldig vennlig og gjestfritt land. Anonymkode: 1c24c...ccb TLR skrev (1 time siden): Ikke noe problem. De er åpne Det kommet helt an på hvor og hva. En venninne er gift med en som har marokkansk far, og de har vært der på besøk, og fått beskjed om hva som er lurt å ikke. Hin brukte klede ute blant folk og gikk ikke alene. Anonymkode: 8355e...074
TLR Skrevet 28. april 2025 #25 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det kommet helt an på hvor og hva. En venninne er gift med en som har marokkansk far, og de har vært der på besøk, og fått beskjed om hva som er lurt å ikke. Hin brukte klede ute blant folk og gikk ikke alene. Anonymkode: 8355e...074 Har vært i Marokko og jeg gikk med vanlige klær. Ikke singlet eller korte skjørt. Men jeg er enig i at noen områder er mer konservative enn andre. Men heller Marokko enn Dubai. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #26 Skrevet 28. april 2025 Ikke reis dit. Hører noen her nevner Utøya. Men det er noe spesielt å få hodene sakte kuttet av med kniv. Så nedverdigende og hjerteskjærende. Kan kun skje i slike ekstreme muslimske land. Er vel kun i Qatar og UAE hvor muslimene holdes i sjakk, du er helt trygg. De fikk visst dødsstraff de som gjorde det. Men det ble aldri noe utav. De slippes vel fri snart. Anonymkode: e3fb5...2c6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #27 Skrevet 28. april 2025 Båtsjåfør skrev (2 timer siden): Vil legge til det som skjedde med norsk kvinne i Marokko for noen år tilbake. Drapet på norsk kvinne. https://www.nrk.no/emne/norsk-og-dansk-kvinne-drept-i-marokko-1.14346390 Kanskje man burde minne om ABB om noen vil dra til Norge også? Marokko er et fantastisk land. Nei du kan gå vanlig sommerlig kledd. Bruke bikini når du bader også. Eneste jeg har opplevd at en del synes var noe respektløst mot kulturen var en gruppe jenter som under ramadan gikk rundt på markedet med stramme tights som fremhevet rumpa, bar mage og minimale topper. Da ristet en del på hodet, men det var fordi dette var under ramadan. Den er ferdig for i år. Anonymkode: be00c...217 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #28 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje man burde minne om ABB om noen vil dra til Norge også? Marokko er et fantastisk land. Nei du kan gå vanlig sommerlig kledd. Bruke bikini når du bader også. Eneste jeg har opplevd at en del synes var noe respektløst mot kulturen var en gruppe jenter som under ramadan gikk rundt på markedet med stramme tights som fremhevet rumpa, bar mage og minimale topper. Da ristet en del på hodet, men det var fordi dette var under ramadan. Den er ferdig for i år. Anonymkode: be00c...217 Der har du det jo. At folk der under ramadan ikke engang klarer å se Guds Skapninger vise frem litt ekstra hud tyder jo på et samfunn som er sykt. Skulle gjerne likt å se nordmenn akseptere kristne i Norge diktere at folk i Norge måtte kle seg sømmelig under fastetiden i påsken.. Anonymkode: e3fb5...2c6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #29 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommet helt an på hvor og hva. En venninne er gift med en som har marokkansk far, og de har vært der på besøk, og fått beskjed om hva som er lurt å ikke. Hin brukte klede ute blant folk og gikk ikke alene. Anonymkode: 8355e...074 Jeg er også gift med en marokkansk mann, og jeg har aldri brukt noe klede. 80% av marokkanske kvinner under 50 år gjør ikke det heller. Som unge jenter uten erfaring med kulturen vil nok marokkanske gutter føles noe skremmende i at de tar kontakt og prater/sjekker opp midt på dagen, så jeg hadde ikke sendt unge jenter rundt alene om de ikke kan språket. Kan man bare noen passende fraser til å avvise klarer det seg. Marokkanske folk snakker med ukjente seg mellom også. Det er en del av kulturen, og ofte bare vennlig nysgjerrighet. Dog uvant for oss fra vår kultur, så et vennlig hei hvor er du fra kan bli skummelt når man ikke forstår hva folk sier. Spesielt om det er flere gutter. Marokkanske jenter fniser og svarer og tar også selv kontakt med gutter på samme måte som omvendt. De venter ikke til helga og en sekspakning innabords for å våge å flørte/prate med noen. Min unge marokkanske niese går alene 45 minutter til og fra skolen hver dag, i storby, men kan jo språket, så hun synes ikke det er skummelt, selv om ja folk prater til deg der mer enn i Norge. Anonymkode: be00c...217 1 3
NatNat Skrevet 28. april 2025 #30 Skrevet 28. april 2025 Båtsjåfør skrev (2 timer siden): Vil legge til det som skjedde med norsk kvinne i Marokko for noen år tilbake. Drapet på norsk kvinne. https://www.nrk.no/emne/norsk-og-dansk-kvinne-drept-i-marokko-1.14346390 ja, det var forferdelig men de var alene, 2 jenter og langt fra alt. Tror de var et sted i fjellene. I byene, det verste "fare" er å blitt harselert av folk som vil selge det noe... 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #31 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der har du det jo. At folk der under ramadan ikke engang klarer å se Guds Skapninger vise frem litt ekstra hud tyder jo på et samfunn som er sykt. Skulle gjerne likt å se nordmenn akseptere kristne i Norge diktere at folk i Norge måtte kle seg sømmelig under fastetiden i påsken.. Anonymkode: e3fb5...2c6 Vi har ingen tradisjoner rundt slikt lenger, så dårlig sammenligning. Under ramadan kler jeg meg også noe mer sømmelig, som i å ikke vise kløft. Det handler om respekt for kulturen, og det bør man ha når man reiser rundt i verden. Jeg tråkket rett i å ikke være kledd sømmelig da jeg gikk inn i kirke i Hellas, og fikk tilsnakk av en prest. Det synes jeg var veldig ok, for jeg var ikke klar over at jeg feilet der. Anonymkode: be00c...217 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #32 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har ingen tradisjoner rundt slikt lenger, så dårlig sammenligning. Under ramadan kler jeg meg også noe mer sømmelig, som i å ikke vise kløft. Det handler om respekt for kulturen, og det bør man ha når man reiser rundt i verden. Jeg tråkket rett i å ikke være kledd sømmelig da jeg gikk inn i kirke i Hellas, og fikk tilsnakk av en prest. Det synes jeg var veldig ok, for jeg var ikke klar over at jeg feilet der. Anonymkode: be00c...217 Ro ro til fiskeskjær… Enn så lenge man fortsatt blir rådet til å dekke seg til i enkelte områder der er det fortsatt er drittland. Men blonde vestlige jenter som drar dit og vet de må ta sine forholdsregler får bare fortsette å være naive. Anonymkode: e3fb5...2c6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #33 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er også gift med en marokkansk mann, og jeg har aldri brukt noe klede. 80% av marokkanske kvinner under 50 år gjør ikke det heller. Som unge jenter uten erfaring med kulturen vil nok marokkanske gutter føles noe skremmende i at de tar kontakt og prater/sjekker opp midt på dagen, så jeg hadde ikke sendt unge jenter rundt alene om de ikke kan språket. Kan man bare noen passende fraser til å avvise klarer det seg. Marokkanske folk snakker med ukjente seg mellom også. Det er en del av kulturen, og ofte bare vennlig nysgjerrighet. Dog uvant for oss fra vår kultur, så et vennlig hei hvor er du fra kan bli skummelt når man ikke forstår hva folk sier. Spesielt om det er flere gutter. Marokkanske jenter fniser og svarer og tar også selv kontakt med gutter på samme måte som omvendt. De venter ikke til helga og en sekspakning innabords for å våge å flørte/prate med noen. Min unge marokkanske niese går alene 45 minutter til og fra skolen hver dag, i storby, men kan jo språket, så hun synes ikke det er skummelt, selv om ja folk prater til deg der mer enn i Norge. Anonymkode: be00c...217 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det gjorde jeg. Men det drukner jo i alt annet tull her inne. Fra folk som knapt har satt foten sin på Svinesund, eller i sydenland. Det er trygt, og gjestfritt. Du føler deg veldig velkommen. Men av respekt - kle deg, uansett hvor i landet du er. Knær og skuldre. En luftig sommerkjole, for eksempel. Og det er også mer behagelig i varmen. Anonymkode: 1c24c...ccb Tusen takk for svar. Hva gjør man om man skal bade, ser på bilder at familiemedlemmer bader med burka (?). Usikker på hva de forskjellige plaggene heter, men alt er dekket bortsett fra ansikt og hender. Jeg hater oppmerksomhet og vil ikke skille meg ut eller være respektløs, men samtidig vil jeg ikke gå på akkord med meg selv. Anonymkode: 0600f...210
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #34 Skrevet 28. april 2025 Kan noen forklare meg? Du er oppvokst i Norge. Glad for at du har likestilling, homofili er ikke forbudt og du kan kle deg i akkurat de klærne du vil og du som kvinne kan gå alene hvor som helst uten følge. Om du går i singlet og korte skjørt så er det helt ukomplisert. Og nåde de som prøver ødelegge disse verdiene. Men når du drar på ferie til et land som lever flere hundre år tilbake i tiden, hvor disse verdiene er ikke eksisterende eller i beste fall sterkt svekket så er det plutselig kultur, så spennende og eksotisk? Selvmotsigende høres det. Anonymkode: e3fb5...2c6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #35 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar alle sammen. Ingen har enda delt egne erfaringer, som er det jeg er ute etter. Vi skal ikke til et turistområde og jeg vet at de vi skal møte der nede dekker til hele kroppen. Jeg er derfor usikker på hvordan det vil bli mottatt at jeg går med shorts og singlet. Anonymkode: 0600f...210 Jeg var i Marrakesh, en veldig populær plass å reise. Hvite jenter i shorts og singlet ble stirret ihjel, ropt ting etter, tatt på, forfulgt på gata.. Selv kledde jeg meg mer konservativt, med knelang shorts og skjorte, linbukser, maxikjole og relativt dekkende klær, løse stoffer. Jeg gikk ingen plass uten kjæresten min, og unnslapp mye av det jeg så andre turister opplevde. Vi var for det meste i gamlebyen og medinaen, nært mye lokalbefolkning. De var kanskje litt lite vennlige, men kunne også bare vært drittlei turister i «sin» bydel? Vi gikk aldri ut på kveldstid og holdt oss mest hjemme. Vi endte opp med å booke tidligere fly hjem. Jeg kommer aldri til å dra tilbake til Marokko. Anonymkode: e7308...f3d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #36 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ro ro til fiskeskjær… Enn så lenge man fortsatt blir rådet til å dekke seg til i enkelte områder der er det fortsatt er drittland. Men blonde vestlige jenter som drar dit og vet de må ta sine forholdsregler får bare fortsette å være naive. Anonymkode: e3fb5...2c6 Uansett hvor du drar i verden er det faktisk temmelig vesentlig å ha respekt for kultur og dem som bor der. Det er ikke uten grunn at det for eksempel i Spania er blitt flere og flere områder som innfører lover angående hvordan man skal gå kledd i butikken og på restauranter. Folk er ikke interessert i å se bleike bilringer, rumpesprekker og pupper til en haug fremmede folk. Vi nordmenn hadde reagert på at folk gikk slikt kledd offentlig også. De kvinner jeg refererte til, og hvordan de gikk kledd midt på et marked, i ramadan, hadde også fått oppmerksomhet for den påkledning de hadde (ikke hadde) om de gikk på shopping slik i Norge også. Folk hadde snudd seg, stirret, kikket, ledd og kanskje ristet på hodet her også, og det synes de altså burde være ok bekledning på marked i Marokko. Under ramadan, der folk faster og prøver å ikke ha seksuelle tanker, for å rense kropp og sinn. Det er respektløst. Skjønner man ikke det får man holde seg til granca. Der oppfører så mange nordmenn seg såpass ille uansett at man iallefall ikke skiller seg ut stort. Ja på måter de helt faktisk ikke oppfører seg eller kler seg her i Norge. Men andre land og kulturer skal bare tåle det bedre? Hvorfor? Jeg har reist til Marokko minst to ganger i året i 20 år, så nei det er ikke et drittland, det er et absolutt fantastisk land. Jeg vil tro jeg har bedre grunnlag for å påstå det enn du har til det motsatte. PS! Ingen plaget eller snakket til de "nakne" jentene, men jeg så at folk reagerte. JEG reagerte. Anonymkode: be00c...217 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #37 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar alle sammen. Ingen har enda delt egne erfaringer, som er det jeg er ute etter. Vi skal ikke til et turistområde og jeg vet at de vi skal møte der nede dekker til hele kroppen. Jeg er derfor usikker på hvordan det vil bli mottatt at jeg går med shorts og singlet. Anonymkode: 0600f...210 Det gjør du ikke. Drar du til et annet land, respekterer du skikkene. Med mindre du vil bli behandlet deretter. Anonymkode: b327c...da3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #38 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg svarte på et innlegg som kun viste til en hendelse, ikke generelt sikkerhetsnivå i landet. Marokko regnes som trygt. Jeg er likevel (som blond kvinne) litt mer forsiktig der, enn for eksempel Jordan, eller Emiratene, der jeg føler meg helt trygg og ivaretatt. Anonymkode: 1c24c...ccb Du er nok ofte der. Anonymkode: f4c2a...96e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #39 Skrevet 1. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 1.15): Det gjør du ikke. Drar du til et annet land, respekterer du skikkene. Med mindre du vil bli behandlet deretter. Anonymkode: b327c...da3 Så drar vi dit skal vi respektere deres skikker, men drar de hit respekterer de ikke våre. Det blir feil for meg. Jeg har for øvrig bestemt meg for å ikke dra. Takker for de som har gitt seriøse svar ☺️ TS Anonymkode: 0600f...210 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #40 Skrevet 1. mai 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så drar vi dit skal vi respektere deres skikker, men drar de hit respekterer de ikke våre. Det blir feil for meg. Jeg har for øvrig bestemt meg for å ikke dra. Takker for de som har gitt seriøse svar ☺️ TS Anonymkode: 0600f...210 Kan du gi meg et par eksempler på hvordan «de» kommer til Norge og ikke respekterer norske skikker? Dere sier så mye bullshit uten å egentlig vite hva dere snakker om. Bare fordi du ikke vil respektere andre kulturer og deres regler i det landet, så prøver du å si at «jamen de gjør heller ikke det», bare for å ikke føle deg dårlig for å ha de holdningene der. Anonymkode: 3a211...64c 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå