AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Del Skrevet 28. april Betyr dette revmatisme? Forrige måling (noen måneder siden) var på 4,4. Har veldig vondt i fingrene (kjennes ut som at de er forstuede), men har likevel fått to avslag på sjekk på Martina Hanssens hospital for ytterligere undersøkelser. Er disse verdiene høye eller vanlige? Fastlegen sa at vi ikke trenger å få bekreftet om det er sykdom eller ei, men jeg synes det hadde vært fint med en dokumentert sykdom enn kun mye fravær. Anonymkode: 1188b...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Del Skrevet 28. april Under 20 er vel sett på som lav verdi? Anonymkode: 8932b...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Del Skrevet 28. april Fastlegen sa at verdiene skal være under 2. Sist var jeg på 4,4 og nå 7,7. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg kan lite om temaet, men fastlegen sa at så lenge verdiene er 0-2 er det ok, og høyere verdier enn 2 er lett forhøyede, og over 4 er forhøyede. På svaret på prøven står det merket som "positiv". Forstår ikke så mye ut av det, og har fått legetime i slutten av mai - derfor spør jeg her. Ts. Anonymkode: dd193...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Del Skrevet 28. april RF er uspesifikk alene, dvs den trenger ikke bety noe. Den må sees i sammenheng med symptomene du har. Du må nesten sjekke med laboratoriet prøven er tatt hos (de fleste har håndbøker på nett), fordi ulike analysemetoder kan ha ulike referansegrenser og ikke minst analyseenheter. Så 4,4 uten å vite enheten eller laboratoriet sier ikke nødvendigvis så mye. Anonymkode: 7ff98...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Del Skrevet 28. april Det står jo tydelig det at det ikke trenger å bety revmatisme. Anonymkode: 7ff98...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): RF er uspesifikk alene, dvs den trenger ikke bety noe. Den må sees i sammenheng med symptomene du har. Du må nesten sjekke med laboratoriet prøven er tatt hos (de fleste har håndbøker på nett), fordi ulike analysemetoder kan ha ulike referansegrenser og ikke minst analyseenheter. Så 4,4 uten å vite enheten eller laboratoriet sier ikke nødvendigvis så mye. Anonymkode: 7ff98...e0a Ok, takk for svar. Da får jeg kanskje avvente til legetimen, ettersom at jeg ikke har flere svar enn det står i screenshoten. Har hatt masse problemer med ledd og hypermobilitet, kanskje det slår ut på det? Ts. Anonymkode: dd193...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står jo tydelig det at det ikke trenger å bety revmatisme. Anonymkode: 7ff98...e0a Jeg tenkte at det kanskje skal det når verdiene er mye over? ts. Anonymkode: dd193...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Del Skrevet 28. april Det blir selvsagt mye antakelser her, ettersom at jeg har lite informasjon om emnet. Men er det noen her som kjenner seg igjen i beskrivelsen av "forstuede fingre"? Har noen ganger så vondt i fingrene at jeg ikke kan bøye dem, det holder meg våken om natta. I tillegg til smerter i håndleddene. Skal ta røntgen av fingre og håndledd, så kan hende at jeg får vite mer da. Ts. Anonymkode: dd193...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Del Skrevet 28. april Fant disse svarene på nett: Test Enhet Negativ Gråsone Positiv EliA RF IgM IU/ml < 3,5 3,5–5,0 > 5,0 https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=8sJsDjrV Ts. Anonymkode: dd193...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #10 Del Skrevet 29. april Opp Anonymkode: dd193...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #11 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tenkte at det kanskje skal det når verdiene er mye over? ts. Anonymkode: dd193...dff Det står jo i lenken? Det kan bety, men trenger ikke, og det er andre ting som kan gi forhøyet RF. Ingen fasit altså. Anonymkode: 7ff98...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 29. april #12 Del Skrevet 29. april Har du høy crp eller sr? Er du stiv i ledd i mer enn en halvtime om morgenen? Er de vonde leddene hovne og varme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 29. april #13 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 14.55): Betyr dette revmatisme? Forrige måling (noen måneder siden) var på 4,4. Har veldig vondt i fingrene (kjennes ut som at de er forstuede), men har likevel fått to avslag på sjekk på Martina Hanssens hospital for ytterligere undersøkelser. Er disse verdiene høye eller vanlige? Fastlegen sa at vi ikke trenger å få bekreftet om det er sykdom eller ei, men jeg synes det hadde vært fint med en dokumentert sykdom enn kun mye fravær. Anonymkode: 1188b...7e7 Ut i fra at du allerede har fysiske plager som fører til bruk av egenmeldinger og evt kanskje behov for sykemelding så tenker jeg at du absolutt burde spørre om videre utredning og evt kursing i å leve med leddproblemer slik at du kan begynne forebygging tidlig da slike plager ofte kan føre til store funksjonsnedsettelser mm om man ikke tenker forebygging lang tid i forveien. + At det finnes faktisk gode betennelsesdempende medisiner evt i verste fall cellegift med svært god effekt så du ikke blir så nedsatt funksjonsmessig og dermed får en høyere livskvalitet enn uten disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå