Gå til innhold

Renholdsarbeider som er alkoholiker


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon. Jeg vet med sikkerhet at en renholdsansatt som vasker på en institusjon er alkoholiker. Vedkommende møter også på jobb påvirket av alkohol.

Har jeg et ansvar som vet om dette? Burde jeg melde ifra eller har det egentlig ikke noe å si? Tenker at om vedkommende i tillegg mister jobben, så vil hun stå i en personlig krise.

Anonymkode: 56e6f...466

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google Akan

Anonymkode: 47325...44f

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanskelig situasjon. Jeg vet med sikkerhet at en renholdsansatt som vasker på en institusjon er alkoholiker. Vedkommende møter også på jobb påvirket av alkohol.

Har jeg et ansvar som vet om dette? Burde jeg melde ifra eller har det egentlig ikke noe å si? Tenker at om vedkommende i tillegg mister jobben, så vil hun stå i en personlig krise.

Anonymkode: 56e6f...466

Ikke bland deg.

  • Liker 6
Skrevet

Skriv et anonymt brev til henne så hun har mulighet å skjerpe seg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro arbeidsstedet vet om det. Den personlige krisen er jo der allerede. Har du et ansvar? Trolig ikke. Er det fare slik personen jobber nå? Du vil trolig melde fra for å sksde, ikke hjelpe  så da bør du la være.

Anonymkode: c1693...44f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (1 minutt siden):

Skriv et anonymt brev til henne så hun har mulighet å skjerpe seg?

Det er dessverre ikke bare til "å skjerpe seg" når man har alvorlige alkoholproblemer.

 

 

Anonymkode: 56e6f...466

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro arbeidsstedet vet om det. Den personlige krisen er jo der allerede. Har du et ansvar? Trolig ikke. Er det fare slik personen jobber nå? Du vil trolig melde fra for å sksde, ikke hjelpe  så da bør du la være.

Anonymkode: c1693...44f

Nei, jeg vil ikke melde fra for å skade. Spar deg for slike stygge spekulasjoner 

Anonymkode: 56e6f...466

Skrevet

Hvordan vet du dette?

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personen vil trolig ikke miste jobben, de aller fleste arbeidsgivere har ett ansvar for å skaffe hjelp til den ansatte.

Snakk med leder. Meld bekymring 

Anonymkode: f79ba...800

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Google Akan

Anonymkode: 47325...44f

Seriøse arbeidsgivere ønsker å hjelpe sine ansatte, ikke sparke dem, derfor har de fleste større virksomheter har et Akan- opplegg og er tilknyttet bedriftshelsetjeneste som bistår i slike saker.

Har du og henne samme arbeidsgiver?  Det ser ikke slik ut i HI. Jeg ville sendt bekymringsmelding til hennes arbeidsgiver. Ved å ikke melde fra muliggjør du videre misbruk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg vil ikke melde fra for å skade. Spar deg for slike stygge spekulasjoner 

Anonymkode: 56e6f...466

Hva vil du oppnå da? Om man sksl "ta" folk på rudmisbruk må man samtidig stå klar til å hjelpe med grunnfn til misbruket. Å sørge for at de mister jobben forsterker problemet.

Anonymkode: c1693...44f

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være rutiner for slik på en seriøs arbeidsplass.for å hjelpe dem med problemer. Når det er sagt; jeg vet om folk som har blitt tatt på fersken med flaske i handa på jobb og det ble bare dyssa ned og dekt over. 

Anonymkode: 53446...f32

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet at vedkommende kommer alkoholpåvirket til stadighet, så melder du det til hennes arbeidsgiver. Da skal de benytte AKAN, og da får hun kanskje den hjelpen hun trenger. Hvis det er i ny og ne, og hun jobber i et møkkafirma, da bør du kanskje vurdere det og la være. 

Anonymkode: 5b981...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vil du oppnå da? Om man sksl "ta" folk på rudmisbruk må man samtidig stå klar til å hjelpe med grunnfn til misbruket. Å sørge for at de mister jobben forsterker problemet.

Anonymkode: c1693...44f

Ønsker jo selvfølgelig at hun skal få hjelp, ikke gjøre feil på jobben, men ikke måtte stå utenfor arbeidslivet. Jeg har visst om dette i flere måneder, men ikke sagt noe, nettopp for og ikke ødelegge for henne.

Det er ganske viktig at jobben gjøres ordentlig, da det ofte er full smittevask. 

Anonymkode: 56e6f...466

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker jo selvfølgelig at hun skal få hjelp, ikke gjøre feil på jobben, men ikke måtte stå utenfor arbeidslivet. Jeg har visst om dette i flere måneder, men ikke sagt noe, nettopp for og ikke ødelegge for henne.

Det er ganske viktig at jobben gjøres ordentlig, da det ofte er full smittevask. 

Anonymkode: 56e6f...466

Renhold er viktig selv uten smittevernsvask. Gjør hun feil ved behandling av gulv så kan det ender med at gulvene må erstattes 

Anonymkode: ae30c...405

Skrevet

Lurer fortsatt på hvordan du vet dette TS?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Lurer fortsatt på hvordan du vet dette TS?

Lurer på hvorfor det er relevant for deg å vite?

Anonymkode: 56e6f...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvorfor det er relevant for deg å vite?

Anonymkode: 56e6f...466

Fordi det kan gi hint om du har grunn til å melde fra, og hvem du skal melde fra til.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Fordi det kan gi hint om du har grunn til å melde fra, og hvem du skal melde fra til.

Jeg er nær familie.

Anonymkode: 56e6f...466

AnonymBruker
Skrevet

La dama drikke. Vi må ha rom for mennesker som lever i utakt med samfunnet. Risikoen er lav. Det hadde vært annerledes om hun feks var bussjåfør eller sykepleier. 

Anonymkode: ed1af...243

  • Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...