Gå til innhold

borddekorasjoner, forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes sikkert tusenvis av diskusjoner om borddekorasjoner allerede, men jeg tenkte likevel jeg kunne starte en ny.

Saken er at en venninne skal gifte seg, og vil jeg skal hjelpe henne med dekorasjoner og pynt, kanskje menyer osv. Alt "stæsjet" med andre ord. Fordi jeg synes sånt er morsomt. Men nå er det 4,5 år siden jeg giftet meg selv, så jeg er litt rusten.

Dessuten vet jeg hun sikkert har en formening om hva hun vil ha, selv om hun foreløpig sier hun ikke har det :ler:

Tenkte derfor å finne noen forslag til pene ting som hun kan se på.

Hun har snakket om mørk rødt/lillaaktig.

Jeg har nevnt for henne sånn eføyranke midt på bordet som kanskje renner ut fra hver blomsteroppsats.

Hva skal dere ha? Har dere sett noe dere synes er pent?

Å legge en blomst oppå menyen på hver kuvert, for eksempel, eller andre sånne søte detaljer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Husk bare at oppsatsene skal være under normal øyehøyde - så de ikke hindrer kontakt over bordet. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Vi skal ha ein gjennomsiktig grønn krøllete duk langs midten av borda, kvite roser i høge Ikea-vasar, kubbelys på zinkfat og eføy-ranker innimellom dette. På tallerkane skal det ligge ein hjerte-bretta serviett med eit eføyblad-bordkort oppå.

Gjest Markblomsten
Skrevet
Vi skal ha ein gjennomsiktig grønn krøllete duk langs midten av borda, kvite roser i høge Ikea-vasar, kubbelys på zinkfat og eføy-ranker innimellom dette. På tallerkane skal det ligge ein hjerte-bretta serviett med eit eføyblad-bordkort oppå.

Veslo, hvordan bretter du servitetter i hjerteform?

Vi skal også ha krøllete løper langs midten av bordet, men i champagne farge. Oppå denne skal det være glassknas (fra panduro) og små vaser med markblomster. Bordkort/meny/sanghefte og servietter går i lyse krem/gylne farger hos oss.

Hadde kanskje vært flott med noen mørke røde/lilla blomster på bordet, men med lyse farger ellers? Og kanskje en rød/lilla detalj på meny/sanghefte/bordkort? JEg synes i alle fall det er veldig elegant med duse farger, bare brutt av noen skarpere detaljer.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare noen tips;

Ikke ha dekrasjoenen (lys og blomster) for høyt

Ikke sett dekrasjoner foran viktige personer; foreldre, forlovere, brudeparet o.l - de blir heftig fotografert...

Bordene er ikke brede - så ikke beregn noen svære fat o.l. til dekrasjonene.

eføyranker tar ofte mye oppmerksomhet....

Unngå for mye lys i varmen, og test evt stearinlys på forhånd - pass på at de ikke renner...

Prøv å tenk ut noe og prøv det en god stund før bryllupet. TENK enkelt - store oppsatser tar lang tid... og det er MYE å gjøre de siste dagene før bryllupet...

Lykke til og kos deg med å hjelpe din venninne!!!!

Skrevet

Vi skal gjøre noe helt annet da... Gubben her er veldig bilinteressert, så ved hver plass vil det så en liten match box bil der et kort med navnet på settes fast i bildøra ;) Litt rart, men litt morsomt..

Om det viser seg at det blir bare tull har jeg funnet små sjololadebokser som det kan skrives navn på - enten på boksen eller sløyfa. Små bokser, tror det er 2-3 små sjokolader i hver eske..

Skrevet

Takk for gode tips.

Det med bilene var morsomt. Denne brudgommen er sykkelentusiast. Bruden... hm, hva er hennes hovedgreie mon tro.

Løperne dere nevner lyder kjent, jeg hadde løs foldet løper av hvit tyll (skulle likne et langt brudeslør langs midten av bordet) med roseblader strødd over og under. Synes selv det var veldig lekkert (og veldig billig!), men jeg kan jo ikke gjøre akkurat det samme en gang til...

Jeg får se om jeg finner noen bilder av ting og tang på nett, kanskje.

Skrevet

Jeg har handlet litt i dag. Store kubbelys og kubbelysmansjetter i ståltråd og perler. Kjøpte på Nille. ;) Det er helt i tråd med stilen jeg ønsker og passer flott sammen med serviett-ringene venninna mi skal lage.

Hva jeg skal sette kubbelysa på har jeg foreløpig ikke bestemt meg for.

Skrevet

Det vil jeg også gjerne vite!

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for gode tips.

Det med bilene var morsomt. Denne brudgommen er sykkelentusiast.

Hva med å spre rundt noen sånne pyntesykler - de med stort hjul foran og lite bak. Var ikke de populære for en stund siden - finner dem sikkert billig på Nille.

Gøy når noen gjør noe annet enn normalen.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi skal også ha krøllete løper langs midten av bordet, men i champagne farge. Oppå denne skal det være glassknas (fra panduro) og små vaser med markblomster. Bordkort/meny/sanghefte og servietter går i lyse krem/gylne farger hos oss.

Hadde kanskje vært flott med noen mørke røde/lilla blomster på bordet, men med lyse farger ellers? Og kanskje en rød/lilla detalj på meny/sanghefte/bordkort? JEg synes i alle fall det er veldig elegant med duse farger, bare brutt av noen skarpere detaljer.

Det vil jeg også gjerne vite!

Eg fann ei hjertebrettings-oppskrift her på KG faktisk! Ta eit søk, så finn de den nok!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes ofte det gjør seg med både pynt og stæsj i tillegg til blomster på bordene.

I mors og fars feiring hadde de masse små firkantede vaser med"dråpesteiner" i nederst, fylte så på med vann og hadde f.eks tett i tett med roser i. Brukte litt ofrskjellige blomster, det går an å kjøpe buntevarer til slikt.

Hadde også avlange rør som bøyer seg opp på hver side, med strå og lange blomster i som stakk ut fra hver side.

Mamma brukte også høye vaser, men det må man jo strengt tatt ikke gjøre.

En annen greie som kan gjøre ting litt festligere er jo å bruke konditorfarge.

Min mor ville ikke ha fire like bord, så det ble et rødt bord, et turkist bord, et kremfarget bord og et limegrønt bord. Hun brukte blomster tilhørende hver farge, og konditorfarge i vannet på endel av det. Enkel og billig effekt.

Skal hjem dit etterpå, kan få pappa til å maile meg noen av bildene, mener vi tok endel close ups

Gjest Binna
Skrevet

Enig med Markblomsten. Jeg ser for meg en blanding av hvitt og krem, eller lys krem og mørk krem sammen med rød/ lilla detaljer. Veldig delikat.

Skrevet

Da jeg var på brudemesse i Ski, så vi noe veldig stilig. Det var ei som stillte ut der som laget noen flotte "borddekorasjoner" av små reagensglass og aluminiumstråd.

Dette var kjempefint, og man fikk pyntet like mye med noen få blomster (utstilingen hadde 10 cm høye roser) som det man får ved en ganske stor oppsats. Hun hadde masse bilder fra andre bryllup og fester hun hadde laget slike til, og de ble laget i mange forskjellige størrelser. Alt fra 2 til 15 blomster.

Det fine med dette er at man ikke trenger så mange blomster, og selve "dekorasjonen" kostet ikke så mye.

Har desverre ikke navnet på hun som ordnet dette, eller hvor hun holder til, men noen andre var kanskje på samme messa og så det samme?

Skal se om jeg får lurt inn et bilde et sted, så dere får sett. (Under brudebuketter kanskje...?)

Skrevet
Enig med Markblomsten. Jeg ser for meg en blanding av hvitt og krem, eller lys krem og mørk krem sammen med  rød/ lilla detaljer. Veldig delikat.

:Nikke:

Da jeg var på brudemesse i Ski, så vi noe veldig stilig. Det var ei som stillte ut der som laget noen flotte "borddekorasjoner" av små reagensglass og aluminiumstråd.

Hadde jo vært genialt, siden bruden er kjemiker :ler:

Vil gjerne se bilder, Fjompe og Sensommerbruden.

Og i går forsøkte jeg meg på hjerteserviett ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette var kjempefint, og man fikk pyntet like mye med noen få blomster (utstilingen hadde 10 cm høye roser) som det man får ved en ganske stor oppsats. Hun hadde masse bilder fra andre bryllup og fester hun hadde laget slike til, og de ble laget i mange forskjellige størrelser. Alt fra 2 til 15 blomster.

Det fine med dette er at man ikke trenger så mange blomster, og selve "dekorasjonen" kostet ikke så mye.

Kanskje det kan ligne litt på borddekorasjonene de lager på Atelier Flora?

Ville forøvrig sjekket ut de store bryllupsmagasinene på nett, sånn som

Brides

Modern Bride

Elegant Bride

Skrevet

Da ligger bilde av de jeg så i galleriet, under bryllup.

Dette er tatt på messa, med mobilkamera, så det er ikke fryktelig bra...

De oppsatsene som vises her består av to og tre blomster hver.

Enkel og stilige syntes jeg... :klem:

Skrevet
Jeg synes ofte det gjør seg med både pynt og stæsj i tillegg til blomster på bordene.

I mors og fars feiring hadde de masse små firkantede vaser med"dråpesteiner" i nederst, fylte så på med vann og hadde f.eks tett i tett med roser i. Brukte litt ofrskjellige blomster, det går an å kjøpe buntevarer til slikt.

Hadde også avlange rør som bøyer seg opp på hver side, med strå og lange blomster i som stakk ut fra hver side.

Mamma brukte også høye vaser, men det må man jo strengt tatt ikke gjøre.

En annen greie som kan gjøre ting litt festligere er jo å bruke konditorfarge.

Min mor ville ikke ha fire like bord, så det ble et rødt bord, et turkist bord, et kremfarget bord og et limegrønt bord. Hun brukte blomster tilhørende hver farge, og konditorfarge i vannet på endel av det. Enkel og billig effekt.

Skal hjem dit etterpå, kan få pappa til å maile meg noen av bildene, mener vi tok endel close ups

Så utrolig kreative folk er " beundre" :)

De rørene som bøyde seg litt, lå de på bordet eller stod de? Hvor får man tak i slike? Hørtes stilig ut men litt gress og en enkel blomst feks. Ikke nøl med å legge ut bilder dersom du fikk tak i noen;-)

Jeg trenger masse tips! Bordene blir jo ikke så brede og jeg vil egentlig ikke pynte med noen voldsomme dekorasjoner. Så da er effekten av små stilfulle ting helt topp.

Gjest Gjesta
Skrevet
Så utrolig kreative folk er " beundre" :)

De rørene som bøyde seg litt, lå de på bordet eller stod de? Hvor får man tak i slike? Hørtes stilig ut men litt gress og en enkel blomst feks. Ikke nøl med å legge ut bilder dersom du fikk tak i noen;-)

Jeg trenger masse tips! Bordene blir jo ikke så brede og jeg vil egentlig ikke pynte med noen voldsomme dekorasjoner. Så da er effekten av små stilfulle ting helt topp.

Hehe, hun er blomsterdekoratær da, så hun har jo mange muligheter :)

Rørene lå på bordet. De er flate under, så de står av seg selv. Får tak i det i blomsterbutikker/interiørbutikker vil jeg tro.

Glemte helt å fikse bilder sist, skal be pappa maile over i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...