Gå til innhold

Er dette normalt i dagens samfunn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ca 1 time skjerm hver dag til sammen. Og mye mer når barna eller vi er syke. Og vi opplever ingen problemer med kravstore barn som MÅ se tv. De tar mer intitiativ til lek enn TV-en, og er mer vi voksne som setter på fordi vi må få gjort unna en middag, klesvask etc eller bare er drit slitne. Men nå vokste jeg selv opp med skjerm dag inn og dag ut fra jeg var 5-18 og følte ikke jeg tok noe skade av det. Tror det er verre med barna på 3 år som får iPad eller spille på mobil. Da får de det man kaller « brainrot», spill med belønninger som gjør dem avhengige av spillet, og overstimulerende lys og farger som gjør dem urolige og sinte når øynene blir slitne. Mens Rolige tv programmer må ikke være over stimulerende eller avhengighetsskapende. 

Anonymkode: 3f073...bc0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Nintendo ds når jeg var 7 år gammel. Og vil nok påstå at det er en mye sunnere spill duppeditt enn iPad. Det var helt vanlig med game boy og psp også. alle i min millennial og gen z sirkel har ikke tatt noe skade av det når det kommer til oppmerksomhet eller våre evner i det sosiale. Og de som tok skade av teknologien var dem som fikk mobil og lastet ned alle disse forskjellige appene - alt fra sosiale medier til brain rot spill. 

På ipad får man tak i spill applikasjoner og apper som er designet for å få barn avhengige, mens spill konsoller er designet for «leken» her og nå og slutter på et punkt, den følger en tidslinje. Spiller man på konsoll eller « duppe ditt» er man mer enn nerd enn avhengig. Så er det jo såklart alle barna med adhd som tar skade da fordi de lever og ånder på dopamin kick av spill.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 3-åring som kun får skjerm på morgenen i helgene. Da er det litt barnetv på tv. Ellers brukes barnetv i «nødsituasjoner» som feks om barnet blir veeeeldig utålmodig og urolig på kafé, på lange bilturer, eller en sjelden gang om barnet er totalt utslitt.

Vi får så mye dårligere atferd hvis barnet ser mye barnetv. Var skriking og helvete før da barnet så barnetv 30-45 min hver dag. Da vi kutta ut det var det som å slå av en bryter. Så mye triveligere. Barnet leker med lekene sine og oss foreldre, er med på ærender/husarbeid, eller er ute og leker.

Kan bare nevne at pedagogisk leder på barnehagen lurte på hva barnet gjorde når det ikke fikk se tv på hverdagene 🙃🙃🙃 Som i at vedkommende oppriktig lurte på og ikke kunne «forstå» hva barnet gjør med tiden…. Så det sier vel sitt om dagens samfunn.

Anonymkode: 87be3...3a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skulle ikke ha skjerm i det hele tatt før ungene var to år. The jokes on me. 

Men så mye som du skisserer høres jo litt voldsomt ut. Men som noen poengterte, kan det være en avledning for å ha muligheten til å snakke med deg. Vi har ikke iPad og ønsker det heller ikke, men er ikke fremmed for å sette opp tlf med film om vi en sjelden gang er på restaurant, når det å utforske området rundt bordet og tegne med tegnesaker ikke lengre er spennende nok og for å få noen minutters matro.

Anonymkode: 51b05...4f8

Er nok ikke bare når jeg er der at det er slik. Var innom for et par uker siden med en gave (uten å si fra på forhånd) og da satt de å spiste middag, og barna hadde hver sin iPad som de så på mens de spiste. Vi snapper også en del frem og tilbake og da ser jeg ofte barna sitte foran iPad eller tv. Det blir kanskje brukt som avledning når de er på restaurant og på besøk hos andre, men ikke når bare jeg er på besøk. Når jeg er på besøk «maser» hun hele tiden på barna om ikke de kan legge fra seg iPaden og leke i stedet, og sier ting som «skal du vise *** den nye bilbanen din», mens barna enten er for oppslukt til å høre eller sier «vent da», «er midt i et spill» eller «etterpå», også blir de sittende på iPaden i en evighet og «glemmer» å avslutte etter spillet er ferdig.

ts

Anonymkode: 5b736...00a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg fikk Nintendo ds når jeg var 7 år gammel. Og vil nok påstå at det er en mye sunnere spill duppeditt enn iPad. Det var helt vanlig med game boy og psp også. alle i min millennial og gen z sirkel har ikke tatt noe skade av det når det kommer til oppmerksomhet eller våre evner i det sosiale. Og de som tok skade av teknologien var dem som fikk mobil og lastet ned alle disse forskjellige appene - alt fra sosiale medier til brain rot spill. 

På ipad får man tak i spill applikasjoner og apper som er designet for å få barn avhengige, mens spill konsoller er designet for «leken» her og nå og slutter på et punkt, den følger en tidslinje. Spiller man på konsoll eller « duppe ditt» er man mer enn nerd enn avhengig. Så er det jo såklart alle barna med adhd som tar skade da fordi de lever og ånder på dopamin kick av spill.

Vi har nintendo, som det spilles på en gang i uken eller så. Ingen ipads, smartklokke eller telefoner til barna, men mange rundt har det.Går helt fint uten. Vi voksne legger telefon og skjerm bort etter jobb. Helt bort. Tror det har mye å si.

Anonymkode: 209b8...44f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

På skolen er det veldig synlig hvilke elever som har fri tilgang til smarttelefon, typisk i kombinasjon med altfor tidlig og daglig tilgang på kaninhull som  YouTube og Tiktok. Da har jeg ikke en gang nevnt de negative konsekvensene for klassemiljø etc. Skulle ønske foreldre visste (og var mottakelige for å høre) hvor mye dette ødelegger for oppmerksomhetsspenn, manglende utholdenhet og læringsmotivasjon.

Anonymkode: 1425f...643

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjerm er fremtiden for tapere. Barn som vokser opp med mye skjerm blir avhengig av dum underholdning og kan slite i arbeidslivet fordi de klarer ikke å legge vekk mobilen.

Hvis du vil at barna skal ha digitale evner, så gi dem en PC, ikke en iPad.

Anonymkode: 90693...1ba

Nei, i fremtiden vil «skjerm» brukes hele tiden, men være mer integrert, f.eks. i form av briller. 

Anonymkode: f93cf...809

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 7.18):

Seriøst, ts, du er ikke «nysgjerrig». Du  vil bare ha medhold i å dømme venninna di. 

Anonymkode: 56746...177

Dømme venninna? TS ser galskapen du og mange andre ikke evner å forstå konsekvensen av. 

Dagens barn får alt for mye skjermtid på Ipad og mobil. 

ALDRI før har man  sett så mange barn og unge med psykiske problemer fordi bl.a dopaminet (lykkerusen) blir oppbrukt via bruken av skjerm. Aldri før har vi sett så økende adferdsvansker blant barn og unge. 

Aldri før har vi sett så økende grad av vold og rus.

PPT, BUP, barnevern og andre instutisjoner står å kneler pga manglende tilstedeværende, grenesettende foreldre som lar barna sine bruke hele barndommen sin foran en skjerm! 

Jeg er bekymret for hvordan samfunnet utvikler seg. 

Hva er samfunnet? Det er deg og meg det. Jeg har tatt ansvar for mine barn, men det hjelper ikke når du og de aller fleste andre ikke gjør det. Beklager å måtte si det, men sånn er realiteten. 

Hilsen lærer på flukt! 

Anonymkode: f0320...6f2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 14.45):

Ikke normalt for oss. Men jeg ser jo foreldre på restaurant som sitter og glor i mobilen foran barna. Så vi bør nok diskutere at problemet ligger den andre veien også.

7-åringen har 30 minutter iPad i uka.
3-åringen får 15 min iPad i uka. 
TV får de se på, men begrenser det avhengig av vær, form etc. Ikke alltid de husker at TV-en finnes heller. Vi har aldri iPad på biltur, restaurant, togturer, flyturer etc. Men vi er vel ikke akkurat normen. Men det barna ikke får, ber de ikke om. 

Anonymkode: 79777...721

Skulle ønsker flere var som deg og meg! Heier på deg :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 15.24):

Minecraft er faktisk et program som er brukt en del i undervisning på skolen. Det er veldig bra til å lære barn om rom og volum og sånt. 
Ofte så bruker de det til å bygge ting. Som virituelle legoklosser. 
Men du hadde kanskje vært motstander av at barna bygget lego på skolen også? 

Mine barn møtte Minecraft på skolen lenge før de ante at det var et spill man kunne spille hjemme. (Og der man måtte passe seg for "slemminger". ) 

Anonymkode: 973d8...98f

Dette er Minecraft education.

AnonymBruker
Skrevet

Huff mange er helt hysteriske når det kommer til skjerm og skjermtid 

Anonymkode: e7735...e61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes venninna di høres veldig spesiell ut.

Anonymkode: c253f...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så vanskelig å begrense skjerm. Man må bare orke å stå i det. Nå kommer jo også årstiden der barna er mer ute og enda lettere å sette begrensninger. Større barn er også opptatt med fritidsaktiviteter som også begrenser det av seg selv. 

Anonymkode: 9d158...8cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 9.00):

Det er nok ikke uvanlig, i alle fall. Det er lett å ha masse meninger om barneoppdragelse før man får barn selv. Og så kommer barna og man er sliten, "alle andre" gjør x og y, og så går man bort fra mange prinsipper. 

Anonymkode: d2dec...f44

Veldig sant. Vi har vært heldige å fått en relativt rolig gutt så vi slipper å bruke nettbrett som underholdning på kafé og lignende, men hadde han vært en liten apekatt hadde jeg garantert brukt skjerm for å få litt fred 😅 Selv om jeg ikke utgangspunktet var bestemt på å ikke bruke skjerm 

Anonymkode: 8a49e...aef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huff mange er helt hysteriske når det kommer til skjerm og skjermtid 

Anonymkode: e7735...e61

Hysterisk over å reagere på at omtrent all fritid går foran en skjerm når man er 4 og 7 år? Mener du at det er helt ok og ikke skadelig for barn?

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en venn av sønnen vår på middag, og praten gikk livlig rundt middagsbordet. Da fortalte gutten at når de spiste, så var det ingen som snakket sammen. Synes det høres utrolig trist ut. Jeg ser ikke problemet med litt skjermtid, men når man ikke kan gå fra stuen til kjøkkenet for å hente seg vann uten å ha med seg mobilen, da har det gått for langt. Det er helt greit å sitte i sofaen og skrolle litt, men de må legge mobilen i lomma når de skal gjøre andre ting. Man går glipp av utrolig mye kvalitetstid når man forsvinner inn i mobilverdenen. Har også vært uheldig på julebord og havne mellom noen mobilavhengige. Kjipt å ikke ha noen å snakke med da de som er ved siden av sitter og tar bilder av maten, chatter med venner om hvor kjekt det er på julebord, eller chatter med kjæresten så han ikke skal føle seg ensom og forlatt hjemme.

På restaurant har de gjerne lekekrok for barn som ikke er så fan av at de voksne skal snakke i to timer i forbindelse med måltidet. Da synes jeg det er helt greit at de som har vokst fra lego får finne frem mobilen når de er ferdig med å spise.

Anonymkode: ad018...c3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 6.30):

Hei!

Jeg har ikke barn selv enda, men er gravid og veldig nysgjerrig på hva som er normalt i dagens samfunn. Jeg har ei venninne med 2 barn (4 og 7 år). Da eldstemann var baby snakket hun mye om at hun synes dagens barn har alt for mye skjermtid og at hennes barn skulle få svært begrenset skjermtid. Slik har det ikke blitt.

Eldste sitter å gamer på iPaden hver gang jeg er på besøk (enten alene eller med venner). Yngste sitter trollbundet foran tv/iPad. Jeg besøker de omtrent hver uke og tror ikke jeg har vært på besøk uten å ha sett en iPad på over et år.

Jeg og samboer var ute å spiste med de i helgen med henne, mannen og barna og da satt barna med hver sin iPad fra første til siste sekund. Den ble ikke en gang lagt bort da maten kom. De var også på besøk hjemme hos oss for et par uker siden og fikk lunsj, og ingen av ungene så opp fra iPaden en eneste gang omtrent på de 3 timene de var her…

Hun snakker mye om hvor flink hun er som tar med seg barna ut mye og finner på ting med de. Og det er hun, hun tar jo med ungene på lekeplass/aktiviteter/tur nesten daglig, men mesteparten av tiden er de jo hjemme og da går omtrent all tid til iPad. Og om eldste skal på besøk/ha besøk av venner er iPaden med stort sett.

Selv sier hun at hun bruker iPad lite og at alle andre bruker den mye mer, men vet ikke om hun sier det som en forsvarsmekanisme for å forsvare sin egen bruk. Dette kan vel ikke vær normalt?

Ikke ta med mobiler ute!!!

Anonymkode: ecb4e...cb9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har hatt fri tilgang til skjerm hele livet er 12 år nå. 

Han gjør det bra på skolen, mange venner, fotball 3-4 ganger i uken. 

Har aldri trengt å legge føringer på hva han skal gjøre, for det har han funnet ut av selv. Skjermen blir han fort lei av og finner på andre ting.

Aldri vært noe problem å få han til å skru av eller at vi har vært på ting hvor det ikke er aktuelt med skjerm. 

Det som er tilgjengelig heletiden, blir kjedelig å jage etter. 

Anonymkode: 8177f...346

AnonymBruker
Skrevet

Det er enorm forskjell fra familie til familie på skjermtid. Noen barn vokser opp med nesa i en iPad, andre har knapt sett en før de blir tvunget på en når de begynner på skolen fordi skolen ikke har råd til bøker lenger.

Anonymkode: 63d4b...afd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 7.53):

Når man er skikkelig sliten og så gjerne skulle fått ryddet unna litt, så er skjermen veldig god å ha. Men man må jobbe hardt for at skjermen skal være unntaket og ikke regelen. 

Anonymkode: 90d07...a16

AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 20.03):

Skjerm er fremtiden for tapere. Barn som vokser opp med mye skjerm blir avhengig av dum underholdning og kan slite i arbeidslivet fordi de klarer ikke å legge vekk mobilen.

Hvis du vil at barna skal ha digitale evner, så gi dem en PC, ikke en iPad.

Anonymkode: 90693...1ba

Mine barn var var små da smarttelefonene gjorde sitt inntog, så jeg gikk gjennom småbarnsperioden uten skjermer (de fikk sine første smarttelefoner mot slutten av barneskolen). Vi hadde også distraksjoner, som barnefilmer på dvd. Fordelen var at jeg hadde totalkontroll over hva de så på.

Senere, da de ble eldre, hadde de delt spill/youtubetid på min pc, ofte koblet vi det opp på tv-skjermen, så alle kunne se. Det ble ofte en sosial greie, som vi har fortsatt med senere. Å se youtube sammen er fremdeles en koselig greie vi gjør om vi ikke finner ut hvilken film vi skal se.

Jeg aner ikke hvordan det er å være mor i dag, men jeg tenker at det i alle fall med veldig små barn er fullt mulig å skåne dem ganske lenge. Som AB skriver - gi dem faktisk digital kunnskap når de er gamle nok (skolealder).

Å bruke en skjerm for å passivisere et barn slik at du kan gjøre husarbeid eller snakke med en venninne høres helt dystopisk ut.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...