Gå til innhold

Er dette normalt i dagens samfunn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ganske normalt. De fleste uten barn tenker de skal være flink med skjermbilde på barna. Men så kommer barna og hverdagen. Man er sliten og det blir fort slik 

Anonymkode: d89dd...dab

Eller ikke. Vi er mange foreldre som fint klarer å oppdra barn uten å overlate dem til skjermen. 

Mine ser kun BarneTV på lørdager, og that's it. Null Ipad. Null skjermbarnevakt. Det er et konstruert behov, og kun en dårlig vane. Unger som er vant til å leke/vente/gå gjennom hverdagen uten skjerm som avledning, blir mye enklere å ha med å gjøre, fordi de gjennom lek, sosial samhandling og varierte opplevelser utvikler god selvregulering.

Anonymkode: 309cd...bda

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hysteri. 
Har tre barn og ingen skjermtid. Barna er sunne, slanke, sosiale, og gjør det bra på skolen og fotballbanen. 
«Skjerm» er fremtiden. Mennesker er redd for det ukjente, og blander assosiasjon med kausalitet, og «skjerm» får derfor skylden for det meste som går galt. 

Anonymkode: f93cf...809

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg ser er barn på ipad ved matbordet. Og hvert fall når man er på restaurant med lyd på. Jeg kjenner jeg blir litt irritert da. Det får være måte på. Og ja. Jeg har to barn selv. Men mobil og ipad er ikke lov der vi spiser. Dette gjelder voksne samt barn. Mine tantebarn sitter med mobilen når dem er på søk til mine foreldre. Og dem er mere interessert i det som skjer på mobilen. Og dem er ikke små barn. Jeg synes det er trist. For vi vet ikke hvor lenge vi har dem. Så ser dem ikke opp fra mobilen sin en gang.   Ikke en del av samtalene vi har. Til og med mine barn har begynt å reagere på det. 

Anonymkode: e90c5...135

• Liker 1
Skrevet

Du TS vil fort erfare at idealene du har i dag blir utfordret når du først har egne unger. Det er helt normalt og noe vi alle må igjennom.

Når alt kommer til alt så handler det om måtehold og balanse.

Å sitte med iPader når man spiser eller er med andre folk er bare dårlig folkeskikk og handler ikke så mye om skjermtid, selv om det blir en del av problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei!

Jeg har ikke barn selv enda, men er gravid og veldig nysgjerrig på hva som er normalt i dagens samfunn. Jeg har ei venninne med 2 barn (4 og 7 år). Da eldstemann var baby snakket hun mye om at hun synes dagens barn har alt for mye skjermtid og at hennes barn skulle få svært begrenset skjermtid. Slik har det ikke blitt.

Eldste sitter å gamer på iPaden hver gang jeg er på besøk (enten alene eller med venner). Yngste sitter trollbundet foran tv/iPad. Jeg besøker de omtrent hver uke og tror ikke jeg har vært på besøk uten å ha sett en iPad på over et år.

Jeg og samboer var ute å spiste med de i helgen med henne, mannen og barna og da satt barna med hver sin iPad fra første til siste sekund. Den ble ikke en gang lagt bort da maten kom. De var også på besøk hjemme hos oss for et par uker siden og fikk lunsj, og ingen av ungene så opp fra iPaden en eneste gang omtrent på de 3 timene de var her…

Hun snakker mye om hvor flink hun er som tar med seg barna ut mye og finner på ting med de. Og det er hun, hun tar jo med ungene på lekeplass/aktiviteter/tur nesten daglig, men mesteparten av tiden er de jo hjemme og da går omtrent all tid til iPad. Og om eldste skal på besøk/ha besøk av venner er iPaden med stort sett.

Selv sier hun at hun bruker iPad lite og at alle andre bruker den mye mer, men vet ikke om hun sier det som en forsvarsmekanisme for å forsvare sin egen bruk. Dette kan vel ikke vær normalt?

Anonymkode: 5b736...00a

Ikke normalt for oss. Men jeg ser jo foreldre på restaurant som sitter og glor i mobilen foran barna. Så vi bør nok diskutere at problemet ligger den andre veien også.

7-åringen har 30 minutter iPad i uka.
3-åringen får 15 min iPad i uka. 
TV får de se på, men begrenser det avhengig av vær, form etc. Ikke alltid de husker at TV-en finnes heller. Vi har aldri iPad på biltur, restaurant, togturer, flyturer etc. Men vi er vel ikke akkurat normen. Men det barna ikke får, ber de ikke om. 

Anonymkode: 79777...721

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle som vokser opp nå blir skjermbarn om ikke foreldre tar ansvar,noe de ikke er så gode på.

Anonymkode: 5de73...0e8

Merker veldig godt hvilke barn som bruker skjerm for mye. Ikke bare ser man det på kroppsholdningen, men de virker litt mer apatiske enn jevnaldrende klassekamerater. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er ikke nysgjerrig i det hele tatt. Du vi bare framheve deg selv på et område du har null erfaring og peiling på siden du ikke har barn selv. Jeg håper du liker kameler. 

Anonymkode: afe4b...848

TS traff en nerve? 🤣

Anonymkode: 79777...721

• Liker 2
Gjest Lars1009
Skrevet

Barn og ungdom er vanvittig mye på skjerm. Voksne også.  Man må bare prøve å presse noe felles kvalitetstid innimellom. De fleste klarer det. Sitte på skjem en hel middag når man er ute og spiser tro jeg ikke har skjedd...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tilsnakk (!) for at 3-åringen ikke har iPad. Og det startet før han var 2 år gammel.

Anonymkode: fdc25...a09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått tilsnakk (!) for at 3-åringen ikke har iPad. Og det startet før han var 2 år gammel.

Av hvem?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Av hvem?

Ansatt i barnehagen, familie, en sykepleier vi møtte da barnet var innlagt og et par foreldre vi kom i snakk med på lekeplassen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ansatt i barnehagen, familie, en sykepleier vi møtte da barnet var innlagt og et par foreldre vi kom i snakk med på lekeplassen.

Og hva var begrunnelsen?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Og hva var begrunnelsen?

Dårlig gjort å ikke la barnet få iPad når "alle andre" har det.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok flere foreldre som forstår at de må gå sammen om å holde barna borte fra skjerm. Her borte så har allerede mange av foreldrene gått sammen om å ikke kjøpe smarttelefoner til barna før de er 10... uheldigvis ser jeg samtidig at på skoletavla i området at om barna konsentrerte seg om en oppgave i 30 min, skulle de få 30 min med Minecraft - det sto på tavla. Synd jeg ikke tok meg tid til å ta bilde. Det var på tavla til andreklassingene.

Traff også en barnehageansatt fra området som skrøt av at hun satte sin 6 mnd gamle datter foran skjerm, og at alle andre foreldre var hysteriske. Slike barnehageansatte ødelegger for barna fordi de ofte tar frem skjerm ved hver minste anledning og lar barn ned til 1,5 år sitte og stirre i den mens de f.eks. spiser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Svigers foreslo at min eldste skulle få en pad til 2-års dagen, for det skulle visst være slikt barn i dag fikk. Det er bra at mannen før dette fant ut at mer skjerm til barna var IKKE bra. Det var tydelig sammenheng mellom litt for mye skjerm (vi måtte bruke det til tannpuss da det ikke visse sitte stille i det hele tatt) og sint barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du, TS, må huske at du ser øyeblikksbilder av denne familiens liv. 
Og du vet ikke om det er sånn at dette er noe som gjøres FORDI du er tilstede, eller om det er sånn hele tiden. 

Mine barn fikk bruke Ipad og telefon av og til som små. I gitte situasjoner. 
En av de situasjonene var da vi var på familiebesøk, eller på restaurant med mest voksne, eller ved besøk på sykehus. (Evt. på litt lengre reise.) 
Årsaken til det var enkel. Det var situasjoner der jeg hadde behov for at barna satt i ro, og jeg kunne få konsentrere meg om å være med i noe som skjedde rundt oss. 
Så ved besøk av venninne, så kunne jeg velge mellom at barna løp rundt og lekte, og trengte min oppmerksomhet hvert 4. sekund, eller jeg kunne la dem spille på ipad i 1 time, mens jeg fikk den tiden "i fred" med min venninne. 
Var vi på restaurant, kunne vi alle spise middagen vår i ro, og vi voksne kunne snakke, om barna fikk bruke telefon/pad. Mens alternativet ville vært at en av oss voksne til enhver tid måtte løpe etter barna, eller gå utenfor. Alternativt kunne vi kaste i oss maten, og kommet oss ut så fort vi var ferdige. Det hadde hvertfall ikke blitt mye tid til å snakke. (Var det den enes venner, kunne den andre finne på å ta med barna ut, så man fikk snakket med vennene i fred. ) 

På hverdager hadde vi oftest ikke det behovet, for da hadde ikke vi voksne behov for å ha oppmerksomheten på noe annet enn barna og en evt. oppgave. Men da gikk det an å la barna bidra i det vi holdt på med. (Som å sitte på benken og smake på ingrediensene mens vi laget middag.) 

Men om dette er hverdagen, og det er sånn også når du ikke er der, så bør hun nok endre litt på rutinene sine og ha mer skjermfri tid både for seg og barna. 

Anonymkode: 973d8...98f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Det er nok flere foreldre som forstår at de må gå sammen om å holde barna borte fra skjerm. Her borte så har allerede mange av foreldrene gått sammen om å ikke kjøpe smarttelefoner til barna før de er 10... uheldigvis ser jeg samtidig at på skoletavla i området at om barna konsentrerte seg om en oppgave i 30 min, skulle de få 30 min med Minecraft - det sto på tavla. Synd jeg ikke tok meg tid til å ta bilde. Det var på tavla til andreklassingene.

Traff også en barnehageansatt fra området som skrøt av at hun satte sin 6 mnd gamle datter foran skjerm, og at alle andre foreldre var hysteriske. Slike barnehageansatte ødelegger for barna fordi de ofte tar frem skjerm ved hver minste anledning og lar barn ned til 1,5 år sitte og stirre i den mens de f.eks. spiser. 

Minecraft er faktisk et program som er brukt en del i undervisning på skolen. Det er veldig bra til å lære barn om rom og volum og sånt. 
Ofte så bruker de det til å bygge ting. Som virituelle legoklosser. 
Men du hadde kanskje vært motstander av at barna bygget lego på skolen også? 

Mine barn møtte Minecraft på skolen lenge før de ante at det var et spill man kunne spille hjemme. (Og der man måtte passe seg for "slemminger". ) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ikke ha skjerm i det hele tatt før ungene var to år. The jokes on me. 

Men så mye som du skisserer høres jo litt voldsomt ut. Men som noen poengterte, kan det være en avledning for å ha muligheten til å snakke med deg. Vi har ikke iPad og ønsker det heller ikke, men er ikke fremmed for å sette opp tlf med film om vi en sjelden gang er på restaurant, når det å utforske området rundt bordet og tegne med tegnesaker ikke lengre er spennende nok og for å få noen minutters matro.

Anonymkode: 51b05...4f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minecraft er faktisk et program som er brukt en del i undervisning på skolen. Det er veldig bra til å lære barn om rom og volum og sånt. 
Ofte så bruker de det til å bygge ting. Som virituelle legoklosser. 
Men du hadde kanskje vært motstander av at barna bygget lego på skolen også? 

Mine barn møtte Minecraft på skolen lenge før de ante at det var et spill man kunne spille hjemme. (Og der man måtte passe seg for "slemminger". ) 

Ja, selvfølgelig er jeg imot Lego. Djevelens verk og velsig digitalt er det også 🙄🙄 Vil du ha ordentlige svar så bør du lære deg å ikke angripe folk med alt slags tull.

Jeg er imot skjerm på skolen, for 2.-klassinger fordi de trenger ikke 30 min med spilling 3 ganger per dag (som det var lagt opp til) - det er ikke sunt pga det er enkel underholdning der der de kunne ha brukt tiden på å lære hjernen ting på en mer fysisk måte. Slik hjernen lærer best. 30 minutter konsentrasjon er ikke akkurat høy terskel - faktisk kan man veldig lett avbryte konsentrerte barn når de BARE har sittet og konsentrert seg i 30 min. Det er faktisk ikke så mange skjermbaserte ting som lærer mennesker skille i det virkelig liv - de blir bare bedre på skjerm, uansett hva folk som vil selge dette inn i skolen skulle si. Det eneste som er bedre på skjerm er ting man IKKE kan vise fysisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei!

Jeg har ikke barn selv enda, men er gravid og veldig nysgjerrig på hva som er normalt i dagens samfunn. Jeg har ei venninne med 2 barn (4 og 7 år). Da eldstemann var baby snakket hun mye om at hun synes dagens barn har alt for mye skjermtid og at hennes barn skulle få svært begrenset skjermtid. Slik har det ikke blitt.

Eldste sitter å gamer på iPaden hver gang jeg er på besøk (enten alene eller med venner). Yngste sitter trollbundet foran tv/iPad. Jeg besøker de omtrent hver uke og tror ikke jeg har vært på besøk uten å ha sett en iPad på over et år.

Jeg og samboer var ute å spiste med de i helgen med henne, mannen og barna og da satt barna med hver sin iPad fra første til siste sekund. Den ble ikke en gang lagt bort da maten kom. De var også på besøk hjemme hos oss for et par uker siden og fikk lunsj, og ingen av ungene så opp fra iPaden en eneste gang omtrent på de 3 timene de var her…

Hun snakker mye om hvor flink hun er som tar med seg barna ut mye og finner på ting med de. Og det er hun, hun tar jo med ungene på lekeplass/aktiviteter/tur nesten daglig, men mesteparten av tiden er de jo hjemme og da går omtrent all tid til iPad. Og om eldste skal på besøk/ha besøk av venner er iPaden med stort sett.

Selv sier hun at hun bruker iPad lite og at alle andre bruker den mye mer, men vet ikke om hun sier det som en forsvarsmekanisme for å forsvare sin egen bruk. Dette kan vel ikke vær normalt?

Anonymkode: 5b736...00a

Forstår du ikke selv, siden du spør her, at dette er langt unna normalen og enda lengre unna sunn og fornuftig skjermbruk hos små barn? 

Anonymkode: b980c...02b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

«Skjerm» er fremtiden. Mennesker er redd for det ukjente, og blander assosiasjon med kausalitet, og «skjerm» får derfor skylden for det meste som går galt. 

Skjerm er fremtiden for tapere. Barn som vokser opp med mye skjerm blir avhengig av dum underholdning og kan slite i arbeidslivet fordi de klarer ikke å legge vekk mobilen.

Hvis du vil at barna skal ha digitale evner, så gi dem en PC, ikke en iPad.

Anonymkode: 90693...1ba

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...