AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Hei! Jeg har ikke barn selv enda, men er gravid og veldig nysgjerrig på hva som er normalt i dagens samfunn. Jeg har ei venninne med 2 barn (4 og 7 år). Da eldstemann var baby snakket hun mye om at hun synes dagens barn har alt for mye skjermtid og at hennes barn skulle få svært begrenset skjermtid. Slik har det ikke blitt. Eldste sitter å gamer på iPaden hver gang jeg er på besøk (enten alene eller med venner). Yngste sitter trollbundet foran tv/iPad. Jeg besøker de omtrent hver uke og tror ikke jeg har vært på besøk uten å ha sett en iPad på over et år. Jeg og samboer var ute å spiste med de i helgen med henne, mannen og barna og da satt barna med hver sin iPad fra første til siste sekund. Den ble ikke en gang lagt bort da maten kom. De var også på besøk hjemme hos oss for et par uker siden og fikk lunsj, og ingen av ungene så opp fra iPaden en eneste gang omtrent på de 3 timene de var her… Hun snakker mye om hvor flink hun er som tar med seg barna ut mye og finner på ting med de. Og det er hun, hun tar jo med ungene på lekeplass/aktiviteter/tur nesten daglig, men mesteparten av tiden er de jo hjemme og da går omtrent all tid til iPad. Og om eldste skal på besøk/ha besøk av venner er iPaden med stort sett. Selv sier hun at hun bruker iPad lite og at alle andre bruker den mye mer, men vet ikke om hun sier det som en forsvarsmekanisme for å forsvare sin egen bruk. Dette kan vel ikke vær normalt? Anonymkode: 5b736...00a
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Nei. Ikke normalt og ikke bra i det hele tatt. Anonymkode: 6eae7...5d4 5
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Alle som vokser opp nå blir skjermbarn om ikke foreldre tar ansvar,noe de ikke er så gode på. Anonymkode: 5de73...0e8 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april Ganske normalt. De fleste uten barn tenker de skal være flink med skjermbilde på barna. Men så kommer barna og hverdagen. Man er sliten og det blir fort slik Anonymkode: d89dd...dab 15
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april Ubehagelig normalt ja, jeg ser og hører om liknende eksempler stadig vekk. Vi har vært veldig strenge på skjermbruk her, men det virker som at det er nesten skandaløst at barna ikke har iPad (de er 9 og 12 nå), og at eldste har en ekstremt regulert smarttelefon hun kun kan ringe med, melde med, og bruke til Storytel og Spotify. Yngste har en Nokia (dumtelefon). Jeg sidestiller uvettig skjermbruk med ultraprosessert kosthold, begge deler er alt for vanlig og kommer til å gi ekstreme skader på oppvoksende generasjoner. Anonymkode: bc6c6...63f 7 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei! Jeg har ikke barn selv enda, men er gravid og veldig nysgjerrig på hva som er normalt i dagens samfunn. Jeg har ei venninne med 2 barn (4 og 7 år). Da eldstemann var baby snakket hun mye om at hun synes dagens barn har alt for mye skjermtid og at hennes barn skulle få svært begrenset skjermtid. Slik har det ikke blitt. Eldste sitter å gamer på iPaden hver gang jeg er på besøk (enten alene eller med venner). Yngste sitter trollbundet foran tv/iPad. Jeg besøker de omtrent hver uke og tror ikke jeg har vært på besøk uten å ha sett en iPad på over et år. Jeg og samboer var ute å spiste med de i helgen med henne, mannen og barna og da satt barna med hver sin iPad fra første til siste sekund. Den ble ikke en gang lagt bort da maten kom. De var også på besøk hjemme hos oss for et par uker siden og fikk lunsj, og ingen av ungene så opp fra iPaden en eneste gang omtrent på de 3 timene de var her… Hun snakker mye om hvor flink hun er som tar med seg barna ut mye og finner på ting med de. Og det er hun, hun tar jo med ungene på lekeplass/aktiviteter/tur nesten daglig, men mesteparten av tiden er de jo hjemme og da går omtrent all tid til iPad. Og om eldste skal på besøk/ha besøk av venner er iPaden med stort sett. Selv sier hun at hun bruker iPad lite og at alle andre bruker den mye mer, men vet ikke om hun sier det som en forsvarsmekanisme for å forsvare sin egen bruk. Dette kan vel ikke vær normalt? Anonymkode: 5b736...00a Seriøst, ts, du er ikke «nysgjerrig». Du vil bare ha medhold i å dømme venninna di. Anonymkode: 56746...177 12
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Seriøst, ts, du er ikke «nysgjerrig». Du vil bare ha medhold i å dømme venninna di. Anonymkode: 56746...177 Ønsker ikke å dømme, men nå når jeg snart skal ha barn selv så vil jeg høre andres erfaringer med tanke på hva jeg kan forvente når mitt barn vokser opp. Er ikke alltid like lett å regulere når barnas venner gjerne spiller og ser mye tv, da blir man fort utenfor om man ikke er den eneste som får lov. ts Anonymkode: 5b736...00a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april Man vet i dag at det er direkte skadelig for en liten barnehjerne med så mye skjermtid. Her i byen var det en barnehage som gikk ut og fortalte at på relativt kort tid så opplever de en forandring på barna. Mange klarer ikke å sitte stille å høre på et eventyr engang. De kjeder seg fort,har liten tålmodighet,ting skal skje raskt. Det er jo helt krise! Tenk når de som 6-åringer skal sitte ved en pult en hel dag. Jeg så et lite barn på trilletur her om dagen. Barnet var kanskje 2år og satt oppe i vogna med nesa ned i en tlf. Så fælt å se. Et barn på den alderen har nok med å se på omgivelsene. Anonymkode: f6faf...7bf 1 2 3
Gjest babbo Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Forferdelig utvikling 🥲 Hadde med toåringen min på restaurant i går og han satt omtrent ikke stille ett sekund, oppi sofaen og under bordet, bytte stol osv. Men sånn er det bare, setter han ikke bort til en skjerm fordiom. Synes det ser forferdelig ut når familier er ute og barn sitter med skjerm. Hva lærer man av det?
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april Det er nok ikke uvanlig, i alle fall. Det er lett å ha masse meninger om barneoppdragelse før man får barn selv. Og så kommer barna og man er sliten, "alle andre" gjør x og y, og så går man bort fra mange prinsipper. Anonymkode: d2dec...f44 5
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april Dessverre normalt. De voksne sitter også med skjerm store deler av tiden. En avhengighet som bare øker. Anonymkode: 209b8...44f 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Ikke normalt og ikke bra i det hele tatt. Anonymkode: 6eae7...5d4 Du mener vel "helt normalt og ikke bra i det hele tatt". Anonymkode: 50538...e0e 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april Det er selvsagt ikke normalt, eller bra, om ungene ser på skjerm hele tida. Når det er sagt, så så ser du de jo bare når du er på besøk. Og det er jo ikke utenkelig at hun passiviserer ungene med skjerm for å få mulighet til å prate med deg. At den tida du er der er den tida de får skjerm? Våre får aldri skjerm ved bordet, eller rett etter middag. Men når vi har besøk av voksenvenner som vi ønsker å prate med, så får ungene mer skjerm enn til vanlig. På samme måte som jeg fikk leie en film på en helt vanlig tirsdag på nittitallet når min mor hadde forening. Når vi er på restaurant alene med ungene får de selvsagt ikke skjerm, men om vi skulle spise med barnløse venner, og vi hadde en travel 4åring - så kan det godt tenkes jeg hadde gitt den telefonen min. Anonymkode: 12c03...eea 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #14 Skrevet 28. april Du trenger ikke å bruke venninna di som et eksempel. Bruk øynene dine og se rundt deg og se hva andre folk gjør. Noen har ungene klistret til skjerm, andre ikke. Det er store forskjeller på hva som anses normalt hos folk. Personlig har jeg aldri hatt leker eller andre ting ved matbordet, så den uvanen har aldri blitt etablert i denne husholdningen. Anonymkode: 9fb4a...67f 1
Humas Skrevet 28. april #15 Skrevet 28. april Det er galskap men gjelder mange, også voksne. Når min søster fikk smartphone i 2015 ‘flyttet’ hun inn i den - ned i alle mulige kaninhull, og har ikke tittet opp siden. Hun har visst skjønt noe ikke andre forstår og er skråsikker oå det meste. Jeg bruker KG til å ventilere. Jeg er redd vi allerede har en generasjon med ødelagte og usunne tilknytninger. Håper det kommer en motreaksjon. Jeg er lei av bøyde nakker, utålmodige mennesker, mennesker som ikke kan snakke uten å scrolle/spille samtidig. Hva skjer m hjernene våre i denne tiden vi er i 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #16 Skrevet 28. april Med mindre hun bruker ipadene FOR å få snakket med dere i det hele tatt, og derfor er de fremme hver gang dere treffes? Kan hende. Barn sitter ikke lenger lydige og stille og hører på voksenprat uten noe å drive med. Og kanskje er jo det bare bra at de skal ha rett til både å syne sog høres. Men det er klin umulig å ha en fornuftig voksensamtale. Vi har skjermfri mandag-fredag, når vi har gjester i helgene er kravet at de skal være sosiale en stund, de skal spise maten sammen med oss og gjestene, alt uten skjermer, og da tar alle seg tid til å ha de med i samtalene osv. Og spør de pent om de kan få bruke ipadene, og jeg sier ja så lenge det er i sofaen, med lav lyd eller hodetelefoner. Og da kan DE kose deg, og vi kan faktisk få snakket med gjestene våre. Noen ganger går de ut for å leke også, men er som om de liker å være i nærheten. Om sommeren når vi spiser ute kan de like gjerne herje på trampolinen noen timer, for da sitter vi også ute. Men akkurat da setter jeg pris på ipadene så ikke vi må avbrytes hundre ganger av unger som bare må bryte inn med et eller annet. Barn leker sjelden noen timer alene på rommet sitt uten å forstyrre voksne lenger, med mindre man lærer dem det fra start. Mine er vant til å være inkludert, men noen ganger innafor å få noen ord voksenprat uten forstyrrelser. Da sitter de kanskje en halvtimes tid før de dukker opp igjen De er 7 og 9 år. Men - vi har ALDRI noen sinne tatt med ipad på restaurant. Da de var små hadde vi med tegnesaker eller det vi kalte "venteleker", som egnet seg ved bordet,. Nå fikser vi barnevakt om vi vil ha voksenmiddag ute. Eller så er de med, og da må de vi treffer tåle at de må konversere minst like mye med 7- og 9-åring som oss, haha. Men det synes våre venner kan være bare hyggelig. De vet jo at det er sånn det er. Anonymkode: 15937...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #17 Skrevet 28. april Både normalt og ikke. Alt fra lite til mye skjerm er normalt i dag, er mitt inntrykk. Det kan kreve litt å moderere seg/barna, og finne en løsning som fungerer om man enten ikke gir fri skjermbruk eller ingen skjermbruk. Mine barn ville "falt bak" om de ikke hadde hatt telefon/nettbrett fra 2. klasse. Begge barna mine har to omgangskretser - de som gamer og de som leker. Mine gjør begge deler, de er modererte. De kan game sammen i samme rom eller de kan være i hvert sitt hjem og game. Det er sosiale settinger, sånn sett, men via skjerm. Men ser at 6. klassingen nå begynner å leke mindre, og er mer på skjerm også med de vennene som tidligere har vært de som leker. Så da har vi måttet justere på skjermtida, og finne noe som passer barnets behov, mtp sosial skjermtid. Hvordan er du og far med skjerm? Det tenker jeg er en god indikasjon på hvordan dere vil klare å moderere barnas skjermtid. Beklager om jeg bruker ordet moderere feil. Jeg kom ikke på noe annet ord. Anonymkode: e4a4f...bee
Doris Becker Skrevet 28. april #18 Skrevet 28. april Humas skrev (23 minutter siden): Det er galskap men gjelder mange, også voksne. Når min søster fikk smartphone i 2015 ‘flyttet’ hun inn i den - ned i alle mulige kaninhull, og har ikke tittet opp siden. Hun har visst skjønt noe ikke andre forstår og er skråsikker oå det meste. Jeg bruker KG til å ventilere. Jeg er redd vi allerede har en generasjon med ødelagte og usunne tilknytninger. Håper det kommer en motreaksjon. Jeg er lei av bøyde nakker, utålmodige mennesker, mennesker som ikke kan snakke uten å scrolle/spille samtidig. Hva skjer m hjernene våre i denne tiden vi er i Det er veldig skummelt! Barna er ikke det største problemet, det er foreldrene. De synes skjermen er en grei støttespiller, og ikke minst, så får de da fred til å sitte og scrolle selv. Jeg tror det er minst like ødeleggende for voksne. Ser mange sitte på cafe i skibakken, eller på stranda på sommeren, med øynene konstant ned i en skjerm. Og barna skal filmes hele tiden. Små "filmstjerner" som læres opp til spille foran et kamera fra de er nyfødt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #19 Skrevet 28. april Sannheten er at skjerm er en sinnsykt lettvint barnevakt, og alt for lett å ty til. Vi har strenge skjermregler for våre barn, men det krever mye av oss som foreldre. Når man er skikkelig sliten og så gjerne skulle fått ryddet unna litt, så er skjermen veldig god å ha. Men man må jobbe hardt for at skjermen skal være unntaket og ikke regelen. Anonymkode: 90d07...a16 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #20 Skrevet 28. april Du er ikke nysgjerrig i det hele tatt. Du vi bare framheve deg selv på et område du har null erfaring og peiling på siden du ikke har barn selv. Jeg håper du liker kameler. Anonymkode: afe4b...848 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå