AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Jeg kjøpte en Magnolia "Susan" med lilla blomster på Kiwi. Den har en pottestørrelse på ca 20 cm, så ganske stor. Jeg bor i ca sone 4-5, så litt høyere enn det som er anbefalt tror jeg. Den delen av hagen som vender mot sør er litt lunere enn resten. Likevel tenkte jeg å ha den i krukke til å begynne med og flytte inn om vinteren. Noen som har gjort det? Om dere har plantet den i hagen, - har dere hatt noen form for beskyttelse. Tenkte kanskje et tykt lag med løv/granbar/isoporplate over rota kan hjelpe på + dekke selve planta? Anonymkode: ff9ff...530
Milda89 Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Magnolia i potte går sjelden bra. Du skal i så fall ha en potte med stort volum og mye jord. Det er litt uklart hva du mener med det du skriver om herdighet, men generelt sett du bør velge en plante som har mye høyere herdighet enn den sonen du bor i dersom den skal klare å overleve i potte. Hvorfor planter du den ikke bare rett ut i hagen? «Susan» har overlevd fint i hagen her, jeg bor i sone 4. Har ikke brukt isopor, strie eller noe lignende. Magnolia vokser saktere enn mange tror, så Kiwi-magnolia vil bruke laang tid på å bli et stort flott tre. Det er derfor de er såpass billige. Mitt magnoliatre har vokst ca. 20 cm på 3 år. Det er ikke noe galt i å kjøpe små planter og drive dem frem selv, men min antagelse er at flesteparten av Kiwi-trærne kjøpes av folk som setter dem i potte og finner ut at det ikke lenger er liv i dem etter ett år Magnolia liker heller ikke å bli flyttet på. Du bør helst velge en permanent plassering i hagen med én gang. Grav et stort hull og fyll med god jord, magnolia liker best sur jord.
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Susan er H3 og en av de mindre magnoliaene, så den kan klare seg i en stor potte. Jeg har noen i potter, ca 100L, og setter de inn i garasjen om vinteren. Garasjen er isolert og uisolert vegg i vegg med et oppvarmet verksted, så det ligger stort sett rett under 0 der. Anonymkode: 16b1f...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april Milda89 skrev (4 timer siden): Magnolia i potte går sjelden bra. Du skal i så fall ha en potte med stort volum og mye jord. Det er litt uklart hva du mener med det du skriver om herdighet, men generelt sett du bør velge en plante som har mye høyere herdighet enn den sonen du bor i dersom den skal klare å overleve i potte. Hvorfor planter du den ikke bare rett ut i hagen? «Susan» har overlevd fint i hagen her, jeg bor i sone 4. Har ikke brukt isopor, strie eller noe lignende. Magnolia vokser saktere enn mange tror, så Kiwi-magnolia vil bruke laang tid på å bli et stort flott tre. Det er derfor de er såpass billige. Mitt magnoliatre har vokst ca. 20 cm på 3 år. Det er ikke noe galt i å kjøpe små planter og drive dem frem selv, men min antagelse er at flesteparten av Kiwi-trærne kjøpes av folk som setter dem i potte og finner ut at det ikke lenger er liv i dem etter ett år Magnolia liker heller ikke å bli flyttet på. Du bør helst velge en permanent plassering i hagen med én gang. Grav et stort hull og fyll med god jord, magnolia liker best sur jord. Poenget med å ha den i potte er jo at man kan ta den inn om vinteren. Det kan man ikke når den er plantet i hagen. Jeg har bl.a. et sitrustre som har stått i potte i flere år. Jeg synes det ikke gjør noe om treet er lite, for det er masse knopper på det likevel. Fint at det har overlevd hos deg, da er det ikke helt umulig her heller, men vil nok dekke det til for sikkerhets skyld. Anonymkode: ff9ff...530
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Susan er H3 og en av de mindre magnoliaene, så den kan klare seg i en stor potte. Jeg har noen i potter, ca 100L, og setter de inn i garasjen om vinteren. Garasjen er isolert og uisolert vegg i vegg med et oppvarmet verksted, så det ligger stort sett rett under 0 der. Anonymkode: 16b1f...c4d Takk for info! 🥰 Mitt er så lite, så trenger ikke 100 l foreløpig, og det vokser sakte, men da vet jeg at det går an 👍 Anonymkode: ff9ff...530
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april Magnolia bør ha litt plass rundt seg, da røttene er ganske fine i starten, vokser utover, ikke så dypt. Rådet er i alle fall dette når man planter det på friland, at det er plass rundt, og ikke bare ned - samt være forsiktig med å ikke tråkke rundt planten første tiden. Aner ikke om det funker i potte, men ville i alle fall hatt god omkrets. Hvilken herdighetssone bor du i? Anonymkode: 7a547...f72 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Magnolia bør ha litt plass rundt seg, da røttene er ganske fine i starten, vokser utover, ikke så dypt. Rådet er i alle fall dette når man planter det på friland, at det er plass rundt, og ikke bare ned - samt være forsiktig med å ikke tråkke rundt planten første tiden. Aner ikke om det funker i potte, men ville i alle fall hatt god omkrets. Hvilken herdighetssone bor du i? Anonymkode: 7a547...f72 Beklager, ser du har skrevet sone 4/5. Anonymkode: 7a547...f72 1
Milda89 Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Poenget med å ha den i potte er jo at man kan ta den inn om vinteren. Det kan man ikke når den er plantet i hagen. Jeg har bl.a. et sitrustre som har stått i potte i flere år. Jeg synes det ikke gjør noe om treet er lite, for det er masse knopper på det likevel. Fint at det har overlevd hos deg, da er det ikke helt umulig her heller, men vil nok dekke det til for sikkerhets skyld. Anonymkode: ff9ff...530 Ja, jeg forsto utmerket godt hva du har tenkt. Men det fungerer ofte ikke så godt i praksis, på grunn av at magnolia har grunne røtter som helst vil bre seg utover. Den liker seg heller ikke spesielt godt innendørs. Et sitrustre har helt andre forutsetninger, og kan ikke sammenlignes. Personen du siterte tidligere har valgt stor nok potte, og kjølig vinterplassering i garasje. Da kan det gå. Gartneriene får et renn av folk hver eneste vår som vil klage på magnoliatrær som har vært plassert i potte om vinteren, selv om de fikk beskjed om at dette var en dårlig idé da de kjøpte treet. At folk antar at dette er en fin innendørs potteplante er også en gjenganger. Mine beste tips: finn en permanent plassering i hagen, gjør skikkelig grunnarbeid og les deg opp på hva treet krever. Du skåner ikke treet ved å ha det i potte og ta det inn om vinteren, snarere tvert imot.
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Milda89 skrev (2 timer siden): Ja, jeg forsto utmerket godt hva du har tenkt. Men det fungerer ofte ikke så godt i praksis, på grunn av at magnolia har grunne røtter som helst vil bre seg utover. Den liker seg heller ikke spesielt godt innendørs. Et sitrustre har helt andre forutsetninger, og kan ikke sammenlignes. Personen du siterte tidligere har valgt stor nok potte, og kjølig vinterplassering i garasje. Da kan det gå. Gartneriene får et renn av folk hver eneste vår som vil klage på magnoliatrær som har vært plassert i potte om vinteren, selv om de fikk beskjed om at dette var en dårlig idé da de kjøpte treet. At folk antar at dette er en fin innendørs potteplante er også en gjenganger. Mine beste tips: finn en permanent plassering i hagen, gjør skikkelig grunnarbeid og les deg opp på hva treet krever. Du skåner ikke treet ved å ha det i potte og ta det inn om vinteren, snarere tvert imot. Jeg har ikke tenkt å ha det i stua om vinteren. Jeg har et drivhus med vannbåren oppvarming og 16 mm plater, hvor det er ganske kjølig men fremdeles såvidt på plussiden om vinteren. Har også mulighet til å ha stor potte. Inni der har jeg bl.a. sitrustreet, drueplante, div. pelargonia osv. Anonymkode: ff9ff...530
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå