AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Jeg liker best å løpe, det gir meg glede og endorfiner, styrke gjør jeg bare fordi jeg må. Kan jeg egentlig bare løpe eller bør man trene begge deler?😅 Anonymkode: 24481...660
AnonymBruker Skrevet 27. april #2 Skrevet 27. april Vil jo ha mer definerte armer, men syns det er så kjedelig. Holder det å løpende gjøre litt pushups? Elle flå man gjøre masse øvelser? Anonymkode: 24481...660
AnonymBruker Skrevet 27. april #3 Skrevet 27. april Det er lurt å trene styrken når man løper mye, for å unngå belastningsskader på sikt. Anonymkode: ae205...bdf 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er lurt å trene styrken når man løper mye, for å unngå belastningsskader på sikt. Anonymkode: ae205...bdf Men holder det å ta litt knebøy og utfall, eller bør man trene mer/flere øvelser? Anonymkode: 24481...660
NoaideBiehtar Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april For helsa sin del bør du trene begge deler. Skikkelig. Men du kan jo nøye deg med to styrkeøkter i uka, og 5 ulike øvelser. Gjør det enkelt, men skikkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april I 20 årene - trengte ikke trene, var slank og stram på de riktige plassene. I 30 årene- trening var helt nødvendig, men hadde lite å si hva. I 40 årene - trenger styrke, både for forbrenning (muskelmasse), hindre belastingsskader/vondter, og definerte muskler. (orker ikke tenke på 50 årene..) Anonymkode: 27d3b...035 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april Hvis du løper bør du trene balanse og småmuskulatur i anklene og leggene. Anonymkode: 0d235...21b 1
Harlekin Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april Jeg var en løper som bare løp, fordi det var det jeg likte best. Jeg fikk så mange skader: bursitt (slimposebetennelse) i hoften, strekk i legg, vondt i knær, plantar fascitt, piriformis syndrom ... Etter at jeg begynte å trene pilates, kjernemuskulatur og spesifikke styrkeøvelser for løpere, har jeg knapt hatt en skade. Du bør trene styrke, spesielt hvis du er 40 pluss. Jeg synes også at styrke var kjedelig, men det hjelper å delta på kjernetreningstimer på treningssenteret og pilates. Da er det ikke kjedelig. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Ja, det er viktig å trene styrke for å unngå skader. Det hjelper deg også til å få en bedre løpeteknikk😊 Anonymkode: 24c1c...fc3
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april Styrke er det aller viktigste for å motvirke alderdom! For sjelettet er det superviktig, og for å motvirke skader osv. Listen er svært lang. Anonymkode: 174e7...3f9
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april Styrketrening er veldig viktig for kjernemuskulaturen. Tidligere løp jeg fem km, så trente jeg en time styrke X 3 ganger i uka. Skulle ønske jeg kunne det nå... Anonymkode: 12d52...7fe
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april Jeg var og en som bare løp, frem til jeg fikk en løpeskade. Nå trener jeg tung styrke med fokus på lår, legger og setemuskulatur 2-3 ganger i uka og løper bedre enn noen gang👍 Anonymkode: 1eab1...3df
AnonymBruker Skrevet 29. april #13 Skrevet 29. april Du må trene løpsrelatert styrke for å unngå skade. Gjør det rett etter løpeturen så er du fremdeles full i godt humør🙌 Anonymkode: 3cf9e...000
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai Følger! Jeg burde også trene styrke to ganger per uke i tillegg til fjellturer. Hvilke øvelser anbefaler dere som supplement? Anonymkode: e00d5...190
AnonymBruker Skrevet 4. mai #15 Skrevet 4. mai Jeg er også glad i å løpe og trene styrke etterpå. Har dere noen spesifikk øvelser dere vil anbefale? Jeg trener på et senter uten gruppetimer og må finne ut av ting selv 😅 Anonymkode: 6ceeb...e94
AnonymBruker Skrevet 5. mai #16 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 19.02): Følger! Jeg burde også trene styrke to ganger per uke i tillegg til fjellturer. Hvilke øvelser anbefaler dere som supplement? Anonymkode: e00d5...190 Jeg er ingen ekspert. Men er en "løper" som hater styrke. Og har ingen interesse av abonnement på treningssenter. Jeg trener hjemme - stue eller ute. Har matte, slynge og kettlebell på 12kg. 20 minutter kjerne. Slyngeøvelser, og videoer fra Chloe Thing (youtube) med ulike plankeøvelser. 10-30 minutter styrke, med fokus på ben og bak. Ulike varianter av knebøy og utfall med vekt. Finner også her gjerne en youtube video jeg kan følge. I det siste har jeg begynt å bruke Chat GPT. Sier hvor lenge jeg ønsker å trene, hvilke muskelgrupper, om jeg vil ned på matta eller trene stående, og intervallene. Den kjenner meg etterhvert, og kommer med veldig gode forslag. Så er dette sikkert helt håpløst med "profesjonelle" øyne. Men hadde vært drepen for meg å ha et fast opplegg, eller forplikte meg til lengre økter. Anonymkode: 27d3b...035
Adrenalina1 Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 19.49): Styrke er det aller viktigste for å motvirke alderdom! For sjelettet er det superviktig, og for å motvirke skader osv. Listen er svært lang. Anonymkode: 174e7...3f9 Man kan ikke motvirke alderdom. Men man kan redusere alderdomsrelaterte plager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå