Gå til innhold

Dessert du har blitt skuffet over.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg på restaurant eller får en fin middag hjemme hos noen,  synes jeg det er stusselig med iskrem til dessert. Det blir litt for enkelt. Sjokoladefondant er nevnt - synes også det er litt kjedelig, det er jo bare en kake som ikke er skikkelig stekt og serveres gjerne litt lun... det er jo mel i den, og noen ganger merker man litt rå melsmak også. En oppskrytt dessert som det har gått inflasjon i, etter min mening.

Anonymkode: d87ab...2db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glad i daddelbaserte desserter(altså det meste "raw"), og ikke glad i fløtekrem. 

Anonymkode: fc25e...e09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Is... Liker ikke. Spiste så sykt mye is da jeg var pregs med nr to og fordi jeg var kvalm og nå orker jeg ikke

Anonymkode: 15ed3...e18

AnonymBruker
Skrevet

Multekrem

Anonymkode: e14a3...6b7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blir aldri skuffet når jeg får noe servert, men er ikke så begeistret for trollkrem.

Aldri fått det servert, men lagde sviskekompott i heimkunnskapen i 6.klasse og det frister ikke til gjentakelse for å si det sånn. 

Endret av jukkapalme
Skrevet

Sviskekompott med fløte

Panacotta 

Multekrem 

Varm banan med sjokolade- typisk stekt i aluminiumsfolie over bål.

Takk, men ellers takk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten så jeg føler for å forsvare mange av dessertene her :) Jeg er født på 70-tallet, og mange av dessertene som nevnes (puddinger, kompotter, fruktsupper osv) var enten søndagsdessert eller hverdagsdessert (som var vanlig) som besteforeldrene holdt i hevd, og som jeg likte som barn fordi det var stas med dessert. På den tida var det heller ikke så vanlig med alt det søte vi får i oss hver dag, slik at det både var stas med dessert i tillegg til at det kanskje ble oppfattet som søtere enn det vi opplever i dag. Trollkrem var for meg litt eksotisk, og jeg digget det når det ble servert! Tror neppe jeg ville blitt like imponert i dag. 

Hadde en av mine slektninger disket opp med "bestemors plumpudding" hadde jeg nok elsket det fordi det hadde vært et kjært minne, mer enn fordi det smakte godt. Men det betyr ikke at jeg hadde begynt å søke opp oppskriften for å tilby egne barn om de ikke hadde et forhold til denne desserten, for den smaker jo i grunnen ikke særlig godt. 

Jeg er også enig i mange av "juledessertene" som nevnes, som gjerne er fet eller mektig dessert som kommer på toppen av en mektig julemiddag. Jeg er ikke spesielt glad i den tradisjonelle julematen, eller desserter som riskrem, men spiser det og koser meg med det fordi det er tradisjon og viktigere for meg enn smaken på slike feiringer. 

Synes sjokoladefondant får litt mye tyn her, for dersom den er balansert i passe mengde sammen med feks vaniljeis og bringebærcoulis, så blir det en perfekt avslutning på et måltid. Eventuelt kan vaniljeis erstattes med bringebærsorbet. Poenget er balanse i mengde, og også mot syrlighet/søtt. Men det må jo selvsagt stå i stil til resten av måltidet. Det er jo ikke meningen å slå ned gjesten med tunge måltider!

Jeg blir som regel "skuffet" over de fleste desserter, siden de ofte ikke er balansert i forhold til resten av måltider, eller i mengde. De gangene jeg er på buffétmåltider, går jeg helst for bær med litt sjokolade i enhver form. 

Anonymkode: 864be...977

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min konklusjon etter å ha lest denne tråden er at jeg skal slutte å servere gjester dessert. :filer: 

Den eneste desserten jeg virkelig kan huske å ha blitt skuffet over selv hadde jeg laget nettopp til et middagsselskap - det var jordbær i prosecco-gelé i porsjonsglass, og for én gangs skyld hadde ikke geléen stivnet (til tross for at jeg hadde testet oppskriften med hell før). Det var bare sørgelig for alle, og jeg hadde ingen backup.

Sånne tråder som dette blir imidlertid bare triste, for alle skal overgå hverandre i å male ut akkurat hvor frastøtende de synes masse god mat er. Man trenger ikke bli fornærmet eller knust selv om man ikke får favorittretten sin hver gang, For min del er det noe som mangler hvis jeg ikke får dessert og kaffe etter en god middag, så jeg tar det meste om jeg får. 

Anonymkode: d10ad...ec7

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Red velvet-kake. Det er en rosa muffin med null ekstra smak ift en ikke-rosa muffin. Forventet at den skulle smake bringebær, jordbær, kirsebær e.l., men etter å ha smakt det 3-4 ulike steder og ikke opplevd noe slikt så skjønner jeg ikke vitsen med at den skal være rosa....

Delfiakake. Ser fin ut, men er en blokk med tett, superfettete sjokolademasse. 

Ellers er det andre desserter som jeg bare ikke liker, men hadde heller ikke store forhåpninger til: multekrem (jeg liker faktisk multer uten krem). Riskrem, når noen lager den med mer krem enn ris - synes det bare blir ekkelt og vassete. Banansplitt: Jeg liker ikke fritert banan. Brownies: er ikke fan av kaker som er tette.

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Var i bryllup og ventet på dessert… Det ble sendt rundt to kurver fylt med ispinner. 

Anonymkode: 99047...033

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sensitivt for bittert, så alt som smaker bitter. Jeg hater smaken av kaffe. Sjokoladekake ødelagt med å ta en dæsj kaffe oppi, Tiramisu er også forferdelig.

Anonymkode: fe246...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor lager juvelenskake som får masse oppskryt fra de fleste. En rullekake lagt av nøtte/mandelmasse/ol med pisket krem, kuttet banan og sjokolade biter.... uffa... De tre ingrediensene der har ingenting å gjøre på en kake sammen. Fikk oppskrift en gang siden mange spurte etter det men jeg sa tydelig at det ikke var en av.mine favoritter (ikke vondt ment, bare ærlig).

Ellers is uten tilbehør.

Sjikoladefondant eller crème brûlé... så kjedelig. 

Anonymkode: d57f2...33e

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere nevner dronning Maud fromasj. Min bestemor laget den med litt hvit rom, og ferske jordbær i biter sammen med rikelig raspet sjokolade. Det er en av mine favoritter. Jeg har brukt enten hvit rom eller cognac/brandy selv. Neste gang jeg lager skal jeg teste med vanilje også etter å ha lest her.

Har fått multekrem hvor det var langt mellom multene, det var ingen stor opplevelse. Gode multer med fløte synes jeg er fantastisk.

Tyttebær er ingen favoritt, så trollkrem har jeg bare spist for syns skyld.

Svisker står heller ikke høyt på lista min, så sviskekompott prøver jeg å styre unna.

Anonymkode: ac11d...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det meste som er søtt men akkurat Delfiakake blir for heavy altså. Særlig da jeg leste oppskriften, ugh.

Anonymkode: 7db72...261

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjokolade fondant med vaniljeis og/eller en dært krem.

Dessert skal være friskt og lett, så rå sjokoladekake er pyton. Ellers hater jeg krem og alt som smaker vanilje. 

Panna Cotta mad rørte varme bær er derimot det beste som finnes, så at så mange drar frem den her overrasker meg skikkelig. Det er jo sånn en dessert skal være.

Anonymkode: 7a47c...036

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjokolade fondant med vaniljeis og/eller en dært krem.

Dessert skal være friskt og lett, så rå sjokoladekake er pyton. Ellers hater jeg krem og alt som smaker vanilje. 

Panna Cotta mad rørte varme bær er derimot det beste som finnes, så at så mange drar frem den her overrasker meg skikkelig. Det er jo sånn en dessert skal være.

Anonymkode: 7a47c...036

Det eneste som gir panna cotta snak er jo nettopp vanilje. 

Anonymkode: d10ad...ec7

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 13.36):

Satt litt på spissen altså, man skal være takknemlig for det man får, men visse retter blir man ikke veldig happy for. Så hvilke desserter synes du er kjett å få?

Jeg har fått kezam og tyttebær en gang. Fruktsalat bestående av epler og overmoden banan, ikke noe mer. Cottage cheese og syltetøy. 

Av og til er det greit å droppe dessert...

Anonymkode: d59d9...267

Nå var dette på restaurant da så var jo min eg n feil siden jeg bestilte det. Brunostis. Smakte skikkelig bittert og rart. Ble skuffa da ja. Men burde ikke blitt overrasket da...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 13.51):

Sunnifiserte desserter bestående av mager Kesam,cottage cheese,  proteinpulver, Sukrin (🤢) o.l. Jeg vil heller spise dessert sjeldnere eller droppe det helt framfor det skvipet. 

Anonymkode: cdfb6...97c

Åh ja, skal man først kose seg så skal det være skikkelig. Så nettopp en oppskrift på cottage cheese-skoleboller med sukrin og mel og omtrent ingenting annet i deigen. Ellers takk, altså 🤢

Anonymkode: 2d68f...d90

• Liker 2
Skrevet
A-mamma skrev (På 27.4.2025 den 13.55):

Raw kaker

Hva er det?

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Nå var dette på restaurant da så var jo min eg n feil siden jeg bestilte det. Brunostis. Smakte skikkelig bittert og rart. Ble skuffa da ja. Men burde ikke blitt overrasket da...

Testa også bruostis - ikke godt. Forbinder brunost med pålegg, og synes ikke det tiflører desserter noe.

En annen ting jeg kan styre min begeistring for er Dulce de Leche - det anses som en slags kramell, men er jo innkokt melk - problemet er at det smaker akkurat som HaPå - så samme greiene som med brunost, forbinder det med pålegg.

Anonymkode: d87ab...2db

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...