Gå til innhold

Unnvikende tilknytning og dating

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dater en mann som sier han har en unnvikende tilknytningsstil. Er det noen her som også har det og kan fortelle litt om hvordan dere er i starten av en «bli kjent periode» når dere dater? Vi har møtt hverandre 4 ganger, ikke hatt sex. Han sier og viser at han ønsker å møtes, men klarer ikke helt å forstå hvor den unnvikende atferden kommer inn. Ser det liksom ikke helt, han er veldig «på». 

Anonymkode: d1a1b...cc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han forsikrer seg bare for at du lettere skal «tilgi» eller akseptere dersom han synes det blir i meste laget og ikke er like «på» lenger. Sleipt! 

Anonymkode: 56ba5...c46

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den unnvikende atferden vil du se den dagen han føler/forstår dere er i et forpliktende forhold. Jeg har en eks som tror han er unnvikende, og alt var helt drøm i datingfasen. Så ble vi sammen, på HANS initiativ, så ikke noe jeg presset på bare så det er klart, og med en gang vi ble sammen..

Den beste måten jeg kan beskrive det på er å plutselig være sammen med noen som ikke liker deg. Men nekter for det. Det rotet skikkelig med hodet mitt, alt hadde endret seg over natten. 

Hvis det skjer med deg, at du føler og ser en ting, men han forteller deg en annen, run run run, run. 

Anonymkode: 45539...c32

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De unnvikende er mer på enn de med trygg tilknytning i starten, du vil ikke merke det før dere er forpliktet som skrevet over. Har vært i lag med flere og har blitt det selv, så dette kjenner jeg godt til. Skal aldri date en slik mann igjen, det skaper hodebry og enormt mye angst i lengden. 

Anonymkode: 47b96...2da

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De unnvikende er mer på enn de med trygg tilknytning i starten, du vil ikke merke det før dere er forpliktet som skrevet over. Har vært i lag med flere og har blitt det selv, så dette kjenner jeg godt til. Skal aldri date en slik mann igjen, det skaper hodebry og enormt mye angst i lengden. 

Helt forjævlig opplevelse faktisk, da det skjedde meg så skjønte jeg ingenting. Ene dagen satt vi der og kikket hverandre dypt i øynene og jeg kunne ikke skjønne hvor heldig jeg var, og et par dager etterpå så han på meg med de svarteste øynene jeg har sett, nesten med forakt i blikket. Og når jeg spurte om det var noe galt, hvorfor stemningen er annerledes, sa han det var bare i mitt hode og alt var bra. Jeg var jo vant til å tvile på meg selv, så jeg tenkte det var min feil.

• Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den unnvikende atferden vil du se den dagen han føler/forstår dere er i et forpliktende forhold. Jeg har en eks som tror han er unnvikende, og alt var helt drøm i datingfasen. Så ble vi sammen, på HANS initiativ, så ikke noe jeg presset på bare så det er klart, og med en gang vi ble sammen..

Den beste måten jeg kan beskrive det på er å plutselig være sammen med noen som ikke liker deg. Men nekter for det. Det rotet skikkelig med hodet mitt, alt hadde endret seg over natten. 

Hvis det skjer med deg, at du føler og ser en ting, men han forteller deg en annen, run run run, run. 

Å, fy faen. Det høres utrolig krevende ut. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han forsikrer seg bare for at du lettere skal «tilgi» eller akseptere dersom han synes det blir i meste laget og ikke er like «på» lenger. Sleipt! 

Jeg er imponert over hvor mye du kan lese ut fra 4 setninger som for meg synes nært umulig.

Anonymkode: e3874...54f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er akkurat sånn det er! Han vil møtes hele tiden, jeg kunne latt det gå en uke mellom hver gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å, fy faen. Det høres utrolig krevende ut. 

Ja, det var det virkelig. En gang inviterte han meg på middag og når jeg kom så satt han bare og stirra ut i lufta, sa ikke hei eller noen ting, jeg sa "hei? Hvordan går det?" Så sukka han tungt, reiste seg og begynte å ordne med maten. Jeg kan ikke forklare det forholdet med annet enn at jeg var mentalt kjørt de månedene det varte, merkeligste forholdet i mitt liv, varte rundt et halvt år og jeg minnes det sterkt nå nesten 10 år etterpå. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt forjævlig opplevelse faktisk, da det skjedde meg så skjønte jeg ingenting. Ene dagen satt vi der og kikket hverandre dypt i øynene og jeg kunne ikke skjønne hvor heldig jeg var, og et par dager etterpå så han på meg med de svarteste øynene jeg har sett, nesten med forakt i blikket. Og når jeg spurte om det var noe galt, hvorfor stemningen er annerledes, sa han det var bare i mitt hode og alt var bra. Jeg var jo vant til å tvile på meg selv, så jeg tenkte det var min feil.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke en naiv type, men har troen på at folk kan endre seg. Jobber innen psykiatrien og har sett folk jobbe seg gjennom mange destruktive mønstre. Det føles bare annerledes når det ikke er jobb, men privat. 
Tror dere det har noe å si når personen sier han ser hva han gjorde galt i tidligere forhold, at han trakk seg når det ble vanskelig. Og at han er oppmerksom på sin tilknytningsstil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

JA!!! Veldig godt beskrevet. Så fryktelig vondt!

De er som drømmemannen i datingfasen, og man tror man har skutt gullfuglen, men så raser alt sammen og blir helt emosjonelt fraværende. Man forstår ingenting, og de gir null hjelp for å forstå. 

Anonymkode: e63ae...b1e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Blir uansett slipt og galt hva en mann sier og gjør - så lenge det ikke skjer på damens premisser

Anonymkode: e4ef4...66c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg så også det gode og positive og hadde håp, det ble rævkjørt sorry uttrykket. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Et forhold skal være en berikelse, det skal være relativt enkelt å være sammen med en partner, man skal kunne ha en stabilitet og trygghet i bunn. Hvorfor ønske seg et forhold som alltid vil være en utfordring på større eller mindre basis, alt etter dagsform? Jeg ville ikke tatt sjansen igjen, men så har jeg vært i og erfart et sånt forhold. Jeg ler av tanken og tenker at jeg er heller singel resten av livet med glede. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

JA!!! Veldig godt beskrevet. Så fryktelig vondt!

De er som drømmemannen i datingfasen, og man tror man har skutt gullfuglen, men så raser alt sammen og blir helt emosjonelt fraværende. Man forstår ingenting, og de gir null hjelp for å forstå. 

Anonymkode: e63ae...b1e

Det knuste faktisk hjertet mitt og rotet intenst med virkelighetsoppfatningen min, han skiftet modus og oppførsel i et tempo jeg ikke hang med på, det gikk fra dag til natt. Jeg er lei meg for at du også opplevde det. Det er skadelig på et dypt nivå og tok meg lang tid å komme over. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare dropp han. Han sier jo rett ut at han kommer til å unnvike deg. Not worth it. 

Anonymkode: 5b0a3...4f7

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også opplevd det som at det finnes to versjoner av samme person. En sjarmerende del som lokker deg inn, en drømme mann og en annen som bare er en skygge av den andre. Tom og fraværende. 

Det er utrolig vondt når de trekker seg unna akkurat når relasjonen er etablert. For man er så klar over hvor bra det har vert til nå også er det plutselig borte, gjerne uten noen forklaring. 

Det gjør gjerne at man blir ekstra engstelig og legger inn en innsats for å dekke over det som mangler, men ingen enkelt mennesker kan gi for to. 

Dersom han sier han er slik uten at han også viser at han er villig til å endre det og jobber kontinuerlig med det så hadde jeg avsluttet relasjonen fortere enn svint. Selv om han jobber med det må du gå inn med åpne øyner og en god evne til å reflektere. For hans usikkerhet kommer til å smitte dersom du ikke er særdeles bevist på det. 

Viktigst av alt, du kan ikke hjelpe han med dette på andre måter enn å stå stødig i deg selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trek skrev (2 minutter siden):

Jeg har også opplevd det som at det finnes to versjoner av samme person. En sjarmerende del som lokker deg inn, en drømme mann og en annen som bare er en skygge av den andre. Tom og fraværende. 

Det er utrolig vondt når de trekker seg unna akkurat når relasjonen er etablert. For man er så klar over hvor bra det har vert til nå også er det plutselig borte, gjerne uten noen forklaring. 

Det gjør gjerne at man blir ekstra engstelig og legger inn en innsats for å dekke over det som mangler, men ingen enkelt mennesker kan gi for to. 

Dersom han sier han er slik uten at han også viser at han er villig til å endre det og jobber kontinuerlig med det så hadde jeg avsluttet relasjonen fortere enn svint. Selv om han jobber med det må du gå inn med åpne øyner og en god evne til å reflektere. For hans usikkerhet kommer til å smitte dersom du ikke er særdeles bevist på det. 

Viktigst av alt, du kan ikke hjelpe han med dette på andre måter enn å stå stødig i deg selv. 

Tusen takk for fint svar ☺️

Skrevet

Oi. Her kom det fram mye rart om et tema som det finnes masse god informasjon om. 

"Unnvikende" er ikke én ting. Det finnes i hovedsak to typer unnvikende som har veldig ulik adferd. 

Banalt forklart, den ene vil trekke seg unna fordi alt blir overveldende. Disse liker ikke at du løper etter dem, men vil heller at du gir dem litt ro. Mange damer og menn som er sånn. 

Den andre er usikker unnvikende og trekker seg unna fordi de blir usikre på dine intensjoner og trekker seg heller unna enn å bli direkte såret. De trenger å betrygges. 

Altså to vidt forskjellige. 

Det er litt interessant at daten er åpen om dette. Dette er ikke en medfødt tilstand man må ta hensyn til. Det er en adferd som sannsynligvis har sine røtter i traume eller omsorgssvikt i barndommen og noe man selv bør ta tak i og jobbe med dersom man ønsker et sunt forhold. 

Helt ærlig. Det er noe rart med oss alle. Hvis man har åpen kommunikasjon og vet hvordan man reagerer på ting, så kan dette bidra til et godt forhold, hvor man forstår hverandres reaksjonsmønstre. 

På en måte sunt hvis dette er en ærlig erkjennelse og han jobber med dette. Men kan også høres ut som en sleip måte å sette forventninger. 

Søk opp Dr. Sarah Hensley på Tiktok eller Sabrina Zohar. Førstnevnte er en dyktig  fagperson og verd å lytte til. Sistnevnte er dyktig på usikkerhet i dating og formidler det på en kul og lettfattelig måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
BobTheNoob skrev (25 minutter siden):

Oi. Her kom det fram mye rart om et tema som det finnes masse god informasjon om. 

"Unnvikende" er ikke én ting. Det finnes i hovedsak to typer unnvikende som har veldig ulik adferd. 

Banalt forklart, den ene vil trekke seg unna fordi alt blir overveldende. Disse liker ikke at du løper etter dem, men vil heller at du gir dem litt ro. Mange damer og menn som er sånn. 

Den andre er usikker unnvikende og trekker seg unna fordi de blir usikre på dine intensjoner og trekker seg heller unna enn å bli direkte såret. De trenger å betrygges. 

Altså to vidt forskjellige. 

Det er litt interessant at daten er åpen om dette. Dette er ikke en medfødt tilstand man må ta hensyn til. Det er en adferd som sannsynligvis har sine røtter i traume eller omsorgssvikt i barndommen og noe man selv bør ta tak i og jobbe med dersom man ønsker et sunt forhold. 

Helt ærlig. Det er noe rart med oss alle. Hvis man har åpen kommunikasjon og vet hvordan man reagerer på ting, så kan dette bidra til et godt forhold, hvor man forstår hverandres reaksjonsmønstre. 

På en måte sunt hvis dette er en ærlig erkjennelse og han jobber med dette. Men kan også høres ut som en sleip måte å sette forventninger. 

Søk opp Dr. Sarah Hensley på Tiktok eller Sabrina Zohar. Førstnevnte er en dyktig  fagperson og verd å lytte til. Sistnevnte er dyktig på usikkerhet i dating og formidler det på en kul og lettfattelig måte. 

Takk for utfyllende svar. Han sier han er åpen om det fordi han ønsker å endre på det. Han er klar over at dette mønsteret ble skapt i relasjonen med omsorgspersoner som barn, og hvordan han ble møtt og ivaretatt. Han sier at dette har vært mønsteret i tidligere forhold og han kan se hans destruktive måte å være på. Det jeg undrer meg over er hans behov for å møtes ofte, jeg trodde unnvikende trengte space og alenetid. Jeg rekker ikke å tenke tanken på å møtes igjen, før han har spurt om vi skal møtes. Lurer litt på om det blir som andre her skriver, at han liker datingen hvor ting ikke er seriøst, og hvis vi kommer så langt i denne prosessen kommer han til å ghoste/ ta avstand.

• Nyttig 1
Skrevet

Var i ett forhold med en sånn mann. Aldri mer. Ble helt utslitt. Så mye usikkerhet. Han var helt fantastisk i starten. Har skremt meg fra forhold. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...