AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Del Skrevet 26. april Det er umulig å få sove. Viften står på fullt når hetetoktene kommer, så blir det iskaldt og viften må av. Slik holder jeg på fra 23 på kvelden til 6 på morgen. Er utslitt av dette her. Jeg er i overgangsalder og kan ikke få hormonbehandling, men det må da finnes noe som hjelper? Hvor lenge skal dette pågå? Jeg er i arbeid og nå kjenner jeg at dette blir for mye. Kroppstemperaturen er jo helt på styr. Anonymkode: a64b6...1ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Del Skrevet 26. april Hør med legen om hva slags alternativer som finnes. Jeg har plager selv, men ikke så store at det går så veldig utover nattesøvnen. Jeg bruker tynnere dyne og har det kjølig på soverommet. Stress gjør det verre Anonymkode: c2acd...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:25 #3 Del Skrevet tirsdag kl 22:25 Hørt at magnesium og rødkløver skal hjelpe Anonymkode: b40ea...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:37 #4 Del Skrevet tirsdag kl 22:37 AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 0.49): Det er umulig å få sove. Viften står på fullt når hetetoktene kommer, så blir det iskaldt og viften må av. Slik holder jeg på fra 23 på kvelden til 6 på morgen. Er utslitt av dette her. Jeg er i overgangsalder og kan ikke få hormonbehandling, men det må da finnes noe som hjelper? Hvor lenge skal dette pågå? Jeg er i arbeid og nå kjenner jeg at dette blir for mye. Kroppstemperaturen er jo helt på styr. Anonymkode: a64b6...1ba Hva sier legen? Her bør du ha gynekolog. Er stoffskiftet ditt sjekket? Ved for lavt stoffskifte er temperatur regulering vanskelig. «Termostaten» i kroppen fungerer ikke. Husk at mer enn én ting kan oppstå samtidig i samme kropp. Anonymkode: ea4da...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:24 #5 Del Skrevet onsdag kl 07:24 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva sier legen? Her bør du ha gynekolog. Er stoffskiftet ditt sjekket? Ved for lavt stoffskifte er temperatur regulering vanskelig. «Termostaten» i kroppen fungerer ikke. Husk at mer enn én ting kan oppstå samtidig i samme kropp. Anonymkode: ea4da...e69 Stoffskiftet ble sjekket for 5 mnd siden. Alt var fint. Tror jeg må bestille ny legetime. Det kommer 2-3 byger hver time hele døgnet nå. Jeg blir utslitt. Er redd det kan være noe annet farlig. Anonymkode: a64b6...1ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:28 #6 Del Skrevet onsdag kl 07:28 Det finnes et legemiddel som heter Veoza som hjelper mot hetetokter/nattesvette. Det er ikke hormoner i dette, men man må ha resept fra lege på det. Fra Felleskatalogen: Veoza inneholder virkestoffet fezolinetant. Veoza er et ikke-hormonelt legemiddel som brukes hos kvinner i overgangsalderen for å redusere moderate til alvorlige vasomotoriske symptomer (VMS), som er forbundet med overgangsalder. VMS er også kjent som hetetokter eller nattesvette. Før overgangsalderen er det en balanse mellom østrogener, et kvinnelig kjønnshormon, og et protein dannet i hjernen kjent som nevrokinin B (NKB) som regulerer hjernens temperaturkontrollsenter. Når kroppen din går gjennom overgangsalderen, avtar østrogennivået og denne balansen blir forstyrret, noe som kan føre til VMS. Ved å blokkere NKB-bindingen i temperaturkontrollsenteret ditt reduserer Veoza antallet og intensiteten av episoder med hetetokter og nattesvette. Anonymkode: 17247...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:33 #7 Del Skrevet onsdag kl 14:33 Veoza er et alternativ, dessverre dyrere enn hormonbehandling. Har du sjekket med noen som virkelig er oppdatert på behandling av overgangsalder at du virkelig ikke kan få hormoner? Med den kunnskapen man har i dag er det svært, svært få som ikke kan få østrogen som plaster eller spray. Anonymkode: 2df02...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:23 #8 Del Skrevet onsdag kl 15:23 AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 0.49): Det er umulig å få sove. Viften står på fullt når hetetoktene kommer, så blir det iskaldt og viften må av. Slik holder jeg på fra 23 på kvelden til 6 på morgen. Er utslitt av dette her. Jeg er i overgangsalder og kan ikke få hormonbehandling, men det må da finnes noe som hjelper? Hvor lenge skal dette pågå? Jeg er i arbeid og nå kjenner jeg at dette blir for mye. Kroppstemperaturen er jo helt på styr. Anonymkode: a64b6...1ba Transdermal og bioidentiske hormoner sies å være trygg i så måte, i motsetning til syntetisk fremstilt hormoner. Har skjedd mye på den fronten siste få åra. Om du skal til gynekolog hadde jeg dratt til en som kan en del om HRT for å få det vurdert. Dette kan jo pågå i åresvis. Anonymkode: b28f8...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:09 #9 Del Skrevet torsdag kl 18:09 AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 16.33): Veoza er et alternativ, dessverre dyrere enn hormonbehandling. Har du sjekket med noen som virkelig er oppdatert på behandling av overgangsalder at du virkelig ikke kan få hormoner? Med den kunnskapen man har i dag er det svært, svært få som ikke kan få østrogen som plaster eller spray. Anonymkode: 2df02...256 Leste om den. Er skeptisk pga bivirkninger. Var noe med leverskade. Skulle bare ønske hetetoktene roet seg. Eller om noe fra helsekost kunne hjulpet. Anonymkode: a64b6...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:18 #10 Del Skrevet i går, 02:18 Håper du får det bedre. Sunkost: http://www.sunkost.no/solaray-gph-rodklover Anonymkode: b40ea...b9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #11 Del Skrevet i går, 09:59 Takk for tips. Anonymkode: a64b6...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #12 Del Skrevet i går, 11:22 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Leste om den. Er skeptisk pga bivirkninger. Var noe med leverskade. Skulle bare ønske hetetoktene roet seg. Eller om noe fra helsekost kunne hjulpet. Anonymkode: a64b6...1ba Erfaring fra helsevesenet: «noe fra helsekost» gir mye oftere leverskader enn velutprøvde medikamenter hvor man er klar over risiko og følger opp med blodprøver som man skal. De alvorlige leverskadene kommer ved de uregulerte preparatene. Helsekost er ikke naturlig eller ufarlig! Anonymkode: 2df02...256 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:37 #13 Del Skrevet i går, 11:37 Jeg er i samme situasjon. Går for tiden på progesteron på grunn av endometriose, men skal prøve å slutte med den rundt juletider. Hvis jeg da får slike hetetokter som TS beskriver, så vil jeg nok få time til gynekolog for å høre om det er mulig å få HRT på en eller annen måte, selv om jeg har hatt blodpropp nylig. Anonymkode: e9541...5a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå