Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har brukt tampong bare noen få ganger, men fingeren min blir blodig og ekkel. Sist gang da jeg tok den inn var det kjempeflaut. Jeg var på offentlig do og vaskene var utenfor doen, så alle kunne se at den var blodig, selv om jeg prøvde å tørke av den så godt jeg kunne med papir før jeg gikk ut. Jeg liker ikke de med sånn hylse. Hvordan unngår dere å få blod på fingeren? Hjemme så har jeg hivd tampongen i do, men vet jo at den ikke skal der. Hva gjør dere med tampongen? Jeg tør ikke spørre mamma, hun vet ikke at jeg har brukt tampong. 

Anonymkode: b2746...64c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo kjøpe tampax istedet? Det finnes tamponger med applicators, da slipper du å få blod på hendene.

Anonymkode: e4950...7e7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må du aldri mer kaste de brukte i do. Skal love deg det er enda mer flaut når doen flommer over for det er blitt tette rør av den. 

Jeg pleier bare bruke Tamponger og tørker finger med en gang i dopapir som jeg kaster i do og vasker hender godt. Prøv å putt finger inn i hånden litt ar du gjemmer den på en måte om det er pinlig på offentlige toalett. 

Brukte Tamponger pakkes godt inn i dopapir og kastes i søpla. 

Anonymkode: f212f...63b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får blod på fingrene når man bytter tampong, med mindre man bruker sånne med innføringshylse (de gir jo mye unødvendig avfall...). På offentlige toaletter har jeg gjerne gått på handicap-toalettet eller annen do med vask i samme avlukke. Dette også fordi hender bør vaskes før bytte.

Og slutt for all del å kaste tamponger i do, det kan tette rørene! Pakk den brukte tamponger i papir og kast i søpla.

Anonymkode: 0ad98...535

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har brukt tampong bare noen få ganger, men fingeren min blir blodig og ekkel. Sist gang da jeg tok den inn var det kjempeflaut. Jeg var på offentlig do og vaskene var utenfor doen, så alle kunne se at den var blodig, selv om jeg prøvde å tørke av den så godt jeg kunne med papir før jeg gikk ut. Jeg liker ikke de med sånn hylse. Hvordan unngår dere å få blod på fingeren? Hjemme så har jeg hivd tampongen i do, men vet jo at den ikke skal der. Hva gjør dere med tampongen? Jeg tør ikke spørre mamma, hun vet ikke at jeg har brukt tampong. 

Kjøp vaskeservietter som du har med deg på do, så får du tørket av det meste på fingrene før du går ut av avlukket og til vasken. Du kan og ha med deg en liten pose til søppel. Europris selger ruller med en eller to liters plastposer til under ti kroner. 
Etterhvert så finner du løsninger, slik at dette fungerer. Husk og på at du føler folk rundt deg ser langt,er enn folk rundt deg egentlig ser. 
Vurder og om du vil prøve mens kopp. Når du får tampong til å fungere, så kan det godt være du får mens kopp til og. 

Anonymkode: 2080b...0e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjøp vaskeservietter som du har med deg på do, så får du tørket av det meste på fingrene før du går ut av avlukket og til vasken. 

Anonymkode: 2080b...0e3

Husk å ikke kaste vaskeservietter heller i do! Beste løsning er å gå på en do med vask. Som noen skrev, bør du vaske hendene før du setter inn tampongen også.

Anonymkode: 60705...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kast ALDRI tamponger, bind eller truseinnlegg i toalettet, da doen blir tett!

(Heller ikke bomull, q-tips og sminkeservietter )

Hilsen rørlegger.

Anonymkode: 596b0...cd4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har en liten pakke våtservietter samt en rull med bleie poser i vesken når jeg har mensen. Da kan jeg kaste både tampong og våtservietten i en pose og kaste den i søpla. 

Endret av C-girl
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kom jeg ikke på før jeg var eldre, men har nå alltid med et par engangshansker om det kun er toaletter uten vaskemulighet annet enn utenfor. Da kan du pakke den sammen med tampong i dopapiret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker dere tampong? Jeg bruker sldri fordi det skaper ubalanse og ubehag har sldri greid å bruke det er tortur.

Anonymkode: 146cf...2ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bruker dere tampong? Jeg bruker sldri fordi det skaper ubalanse og ubehag har sldri greid å bruke det er tortur.

Må bruke både det og bind for ellers blør det utenfor/gjennom (sett inn det som passer). Har aldri slitt med ubalanse. Ubehag vil jeg tro du har for du har små blødninger, for det er ganske ubehagelig om jeg bruker det på slutten ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du tør ikke å spørre moren din fordi hun skal ikke vite at du bruker tampong, men tror du ikke moren din får vite det når doen går tett fordi du kaster tamponger i doen?

Ta til deg de gode rådene du har fått her inne!

Anonymkode: 596b0...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tør du ikke spørre moren din? Hun har også mensen. 

Tørk av fingrene med toalettpapir med en gang. Spytt på papiret om det sitter for godt. Ingen ser på fingrene dine når du går fra doen til vasken på offentlig toalett. 

Ikke hiv tampong i do. Du ødelegger rørene. Pakk den brukte tampongen godt inn med toalettpapir og kast i søppel. Mensen er normalt, alle kvinner har det, det er vanlig å kaste det i søpla og ikke vanlig å kaste det i do. Har dere ikke søppelbøtte på do så må dere skaffe det. 

Og så må jeg si fy fy til dere her inne som anbefaler menskopp til noen som kaster tamponger i do og ikke tør nevne for moren at de har mensen. Hva om hun setter fast menskoppen? Da går det vel dager før hun endelig tør å dra til legen for å få den ut. Menskopp er litt mer for "viderekomne" og som har blitt komfortabel nok med mensen til at de kan styre med sånt. Tipper trådstarter er ung. Jeg fikk mensen når jeg var 12 år, og mamma var tydelig på at jeg burde bruke bind i noen år før jeg går over til tampong. Syns det var smart. 

Bruk eventuelt heller bind. Men kast det for all del i søppel. 

Anonymkode: 5c0dd...2e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi kvinner er ulike 😉 Vi liker ulike produkter. Jeg liker ikke verken menstruse eller menskopp, mens andre kvinner synes dette er det perfekte for de. 

Jeg har brukt tamponger hele livet mitt og synes det er det perfekte produktet for meg. Det er ikke tortur for meg (da hadde jeg jo selvfølgelig ikke brukt det). Jeg har aldri hatt noe problemer med tampongbruk og ubalanse.

Men nå (i de tre siste årene) blør jeg mindre, så lite at jeg omtrent bare bruker truseinnlegg og da kan jeg ikke bruke tamponger, det gjør for vondt så dette har med blødningsmengden å gjøre.

Ts: vet at alle har skrevet det før meg, men det kan ikke sies ofte nok: aldri noe annet enn dopapir og ekskrementer (tiss, bæsj) i do! 

Kvinner er helt ekstreme på dette (ja nå generaliserer jeg) og jeg fatter det bare ikke. Trøkker bleier, sminkesarvietter, bind, tamponger og masse annet ned i do. Nei, fy, fy. Du kvitter deg med tamponger på samme måte som bind, pakker de inn i toalettpapir og hiver de i søppel bøtten som alltid er ved siden av.

Ang håndhygiene: har alltid våtservietter i vesken som jeg tørker av hendene med etterpå (jeg pleier å også pakke disse lett inn i papir og hive i søppel bøtten) også er det grundig håndvask etterpå (selvsagt).

Anonymkode: 0ad1f...61c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...