Gå til innhold

Begynner mannen min å bli dement?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Disse tingene foregår om natta. Kan det være så enkelt som at han går i søvne? Mange gjør mye merkelig da.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det skal jeg gjøre. Klem tilbake til deg, kan jeg spørre om mannen din fortsatt bor hjemme?

Anonymkode: a86d9...9e7

Ja, det gjør han. Han fikk diagnose tidlig og fikk medisiner som bremser sykdommen

Anonymkode: fb769...f81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Han har drukket mer den siste tiden siden han ble pensjonist. Jeg er tjue år yngre og er på jobb på dagtid. 
Han drikker endel utover kvelden og sliter med søvn. Jeg tror han er ganske deprimert i tillegg. 
Jeg tar en telefon til legen hans på mandag for å høre hva han tenker. Takk for mange svar. Ps, til deg som ikke tror på meg ang stikkontakten; skjønner at det virker sprøtt, men hvorfor skulle jeg lyve?

Det kan også være b12-mangel. Det kan blant annet gi demenssymptomer.  Se på b12-foreningen sin fbside for informasjon og hvilke prøver som må tas,og hvordan tolke de. Dette har ikke fastlegen nok kunnskap om.Pasienter med mangel får beskjed om at de ikke har mangel.

Behandling med b12-injeksjoner har reddet flere fra slike sykdommer. 

Anonymkode: df7dd...863

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Han har drukket mer den siste tiden siden han ble pensjonist. Jeg er tjue år yngre og er på jobb på dagtid. 
Han drikker endel utover kvelden og sliter med søvn. Jeg tror han er ganske deprimert i tillegg. 
Jeg tar en telefon til legen hans på mandag for å høre hva han tenker. Takk for mange svar. Ps, til deg som ikke tror på meg ang stikkontakten; skjønner at det virker sprøtt, men hvorfor skulle jeg lyve?

Jeg har jobbet med mennesker med demens i 10 år og det med stikkontakten høres ikke rart ut i det hele tatt. 

Lege. Helst i morgen. Ikke la han kjøre bil. Det kan være på grunn av alkoholen, men om det er ny atferd og alkoholinntaket ikke har endret seg så bør det uansett sjekkes opp med lege. 

Anonymkode: bc5a5...c81

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er separert fra en alkoholiker. Misbruket har vart i mange år, men har eskallert de siste årene. Når han tar sovemedisin samtidig med alkohol kan han gjøre mye rart. Han snakker usammenhengende, kan stå opp midt på natten og husker ikke at han har gjort det. Da kan han finne på å ta flere sovetabletter enn det som er foreskrevet og nærmest havne i psykose pga blandingen av medisiner og alkohol. 

En alkoholiker som drikker daglig drikker garantert mer enn det ts vet. De lyver, gjemmer og man kan ikke tro på noe av det de sier. 

Som nevnt tidligere kan han ha utviklet alkoholdemens. Selvsagt bør han til legen raskt. Men hvis han ikke er interesserte i å slutte så kommer ikke dette til å gå bra. 

Anonymkode: b7d67...3ba

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det virker på meg som dette er noe som kan være livstruende, og så venter du til mandag med å kontakte lege? Vil du at mannen din skal dø? Helt idiotisk å skrive på KG istedenfor å ringe legevakta.

Anonymkode: 04380...b88

Det er faktisk ikke så lett å tolke situasjoner "innenfra", spesielt ikke når dette har pågått over lengre tid, og det er mange ukjente faktorer. 

Hjerteinfarkt for kvinner arter seg helt annerledes enn for menn, det er ikke så lett å forstå at de symptomene er livstruende, på samme måte som at symptomene til ektemannen til TS kan være rusrelatert(ikke livstruende), demensrelatert (ikke livstruende). Come on. 

Passe frekt å si at ts ønsker mannen sin dø! Ærlig talt!

Anonymkode: 4f1d3...803

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tipper han drikker mer enn du er klar over. 

Anonymkode: dee51...7d2

Enig i denne teorien og hvis han da topper det med sovetabletter, så kan folk gjøre de underligste ting som overhode ikke har med demens å gjøre, men rus.

Anonymkode: 5fffe...d42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan også være b12-mangel. Det kan blant annet gi demenssymptomer.  Se på b12-foreningen sin fbside for informasjon og hvilke prøver som må tas,og hvordan tolke de. Dette har ikke fastlegen nok kunnskap om.Pasienter med mangel får beskjed om at de ikke har mangel.

Behandling med b12-injeksjoner har reddet flere fra slike sykdommer. 

Anonymkode: df7dd...863

Mhm, la meg gjette: Hvis ikke fastlegen har kunnskap om dette (en urimelig påstand), hvor skal man da få hjelp for dette svært unike problemet? Kan det være b12-klinikken tro? Det begynner å bli veldig mye reklame her inne for den nå!

Anonymkode: 52a6a...eba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk ikke så lett å tolke situasjoner "innenfra", spesielt ikke når dette har pågått over lengre tid, og det er mange ukjente faktorer. 

Hjerteinfarkt for kvinner arter seg helt annerledes enn for menn, det er ikke så lett å forstå at de symptomene er livstruende, på samme måte som at symptomene til ektemannen til TS kan være rusrelatert(ikke livstruende), demensrelatert (ikke livstruende). Come on. 

Passe frekt å si at ts ønsker mannen sin dø! Ærlig talt!

Anonymkode: 4f1d3...803

Takk for støtten. Etter nok en våkenatt her dro vi til legevakten og tilbrakte noen timer der. Legen stilte mange spørsmål og undersøkte mannen min. Det var ingen uvi ihvertfall, resten av prøvene får vi svar på etter noen dager. Fastlegen skal følge dette opp. Ts

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Leit å høre om moren din, høres litt likt ut som her. Jeg kontakter lege mandag morgen. Ts

Det kan også være en urinveisinfeksjon. Jeg hadde levert urinprøve på legevakta i dag

Anonymkode: 1c50e...0bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det kan også være en urinveisinfeksjon. Jeg hadde levert urinprøve på legevakta i dag

Anonymkode: 1c50e...0bc

Vi fikk sjekket det ut og det var ingen uvi. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Fortalte dere legevakta om alkoholmisbruket?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fortalte dere legevakta om alkoholmisbruket?

Ja. Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette tror jeg absolutt ikke noe på. En ting er at jeg tviler på at mennesker på rundt 70 år er så veldig aktive her på KG. Men å skru opp en stikkontakt med bare hendene? Det tenker jeg er tilnærmet fysisk umulig.

Anonymkode: 72b13...e31

Har jobbet på demensavdeling, og du vil ikke tro hva mannfolka der fikk til uten verktøy. Å løsne en stikkontakt er bare barnemat… både radiatorer og listverk har blitt demontert i nattens mulm og mørke…

Uten å sette en diagnose så opplever jeg at slik atferd er typisk i forhold til særlig parkinson-relatert demens. Men det kan også være andre ting, som kan være reversible. Tenker spesielt på sykdomsprosesser i hjernen. Det at tilstanden har kommet brått, peker i den retning så her må noe gjøres kjapt. 

Ts, dette må du gjøre noe med fort. Tenker dette også er noe alkoholrelatert. Han bør ikke drikke, og ikke kjøre bil. Få ham til lege ASAP, nesten fristet til å være enig med den som skriver legevakt. 

Skrevet

Håper at de finner ut hva dette er, men det er ingen tvil om at mannen din er alkoholiker, og han bør få hjelp til å slutte, hvis ikke vil leveren hans takke for seg etter hvert, og siden han er alkoholiker vil han definitivt ikke toppe lista over prioriterte pasienter. 

Hvis du summerer antall flasker/ bokser med vin han drikker i løpet av en uke, så finner du jo fort ut hvor mye han egentlig drikker. Kanskje skjuler han tomgodset i garasjen/ kjelleren? Hvis dere har felles økonomi, så kan du jo også sjekke hvor mye han bruker på alkohol ved å se på kontoutskrift. 

Jeg håper virkelig at du får han ut av dette, og at han greier å slutte. Må være vanskelig å være deg oppi alt dette. 💜 

• Nyttig 2
Skrevet

Etter å ha lest hele tråden er det åpenbart at mannen har et høyt alkoholforbruk daglig, over flere år. Alkoholdemens er ikke usannsynlig.
Noen skriver over om leverencephalopathi. I tillegg har vi wernickes encephalopathi, som opptrer hos alkoholikere pga tiaminmangel. Det kan behandles og er reversibelt om man får snarlig hjelp. 

Håper dette blir tatt skikkelig tak i hos fastlege så snart som mulig neste uke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tipper han drikker mer enn du er klar over. 

Som samboer til en tidligere alkoholiker så mistenker jeg også dette.  Kanskje etter du har lagt deg ( siden han ønsker å vente litt ) Og så topper han det med sovemedisin.. Ikke bra. 

Anonymkode: 61610...d92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...