Gå til innhold

Begynner mannen min å bli dement?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min nå avdøde mann drakk mye og åpnet døren til klesskapet og tissa, han trodde nok han var ett annet sted i hodet sitt. 

Anonymkode: 6b5b6...f29

Høres ut som noe som kunne skjedd her også. Ts

Anonymkode: a86d9...9e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper han drikker mer enn du er klar over. 

Anonymkode: dee51...7d2

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Be fastlegen om å starte utredning for demens. Det tar lang tid, dessverre.

Gir deg en klem og ønsker deg lykke til.

Hilsen fra en som er gift med en mann med Alzheimer

Anonymkode: fb769...f81

Skrevet

Ville tester for UVI. Vanligste årsak til akutt forvirring. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper han drikker mer enn du er klar over. 

Anonymkode: dee51...7d2

Det kan godt hende. Ts

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Ville tester for UVI. Vanligste årsak til akutt forvirring. 

Kan be legen sjekke på mandag. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Be fastlegen om å starte utredning for demens. Det tar lang tid, dessverre.

Gir deg en klem og ønsker deg lykke til.

Hilsen fra en som er gift med en mann med Alzheimer

Anonymkode: fb769...f81

Det skal jeg gjøre. Klem tilbake til deg, kan jeg spørre om mannen din fortsatt bor hjemme?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er det nok snakk om over flere år…ts

Da må han nok til lege. Og er nok alkoholiker. 

Anonymkode: 5ba16...e60

• Liker 2
Skrevet

Jeg demonterte en vegglampe, kastet vekkerklokke ut av vinduet, samt svarte i telefonen som ikke ringte... Jeg var 21 år og definitivt ikke dement. Men jeg hadde et svært aktivt " indre natteliv". Da jeg var liten, gikk jeg ut og "hentet avisen" barbent i nysnøen. 

Men det er meg. Mannen din er ikke der. Enig med de andre, her er fastlegen riktig instans. 

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker alkohol-demens. 

Anonymkode: c606e...def

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han har opført seg rart kun på nattestid (så vidt jeg vet om). Du skriver at det kan være noe relatert til leveren. Han er under oppfølging for høye verdier av noe i leveren (husker ikke hva det heter). Han har nylig også testet positivt for hepatitt c… ts

Regner kanskje med det er blodprøvene ASAT og ALAT du tenker på? 
Leverencefalopati er iallefall en tilstand hvor det hoper seg opp med ammoniakk (på grunn av leversvikt). Det gir forvirring og demenslignende symptomer fordi ammoniakken påvirker hjernen. Hvis det ikke behandles kan man bli komatøs, så det er ganske alvorlig. 

Du skriver at han har oppført seg merkelig de seks siste månedene. Hvordan da? Er det noe som har sammenheng med nettene?

Beklager, det er ikke meningen å skremme deg, men det er derfor jeg mener at jeg ikke ville ventet til mandag med å kontakte lege. 

Anonymkode: ec957...637

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da må han nok til lege. Og er nok alkoholiker. 

Anonymkode: 5ba16...e60

Ja jeg håper han kan få hjelp. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Regner kanskje med det er blodprøvene ASAT og ALAT du tenker på? 
Leverencefalopati er iallefall en tilstand hvor det hoper seg opp med ammoniakk (på grunn av leversvikt). Det gir forvirring og demenslignende symptomer fordi ammoniakken påvirker hjernen. Hvis det ikke behandles kan man bli komatøs, så det er ganske alvorlig. 

Du skriver at han har oppført seg merkelig de seks siste månedene. Hvordan da? Er det noe som har sammenheng med nettene?

Beklager, det er ikke meningen å skremme deg, men det er derfor jeg mener at jeg ikke ville ventet til mandag med å kontakte lege. 

Anonymkode: ec957...637

Ja det er de blodprøvene det er snakk om. Siden han ble pensjonist har han holdt seg mye innendørs om dagene og går lite ut. Han drikker nok mer enn før og kan bli oppfarende. 
På nettene sover han dårlig og er oppe flere ganger og venter litt før han legger seg igjen. Det mest ekstreme var imidlertid i natt da han demonterte stikkontakten. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Han har opført seg rart kun på nattestid (så vidt jeg vet om). Du skriver at det kan være noe relatert til leveren. Han er under oppfølging for høye verdier av noe i leveren (husker ikke hva det heter). Han har nylig også testet positivt for hepatitt c… ts

Har du skrevet om denne mannen før her inne? Hepatitt c er jo ikke noe man pådrar seg helt uten videre, så han bør jo ha en god forklaring for hvordan han har testet positivt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar han sovemedisin, som f.eks stilnoct eller imovane? For noen kan slike medikamenter føre til paradoksal oppførsel.

Anonymkode: 4e5e4...635

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (7 minutter siden):

Har du skrevet om denne mannen før her inne? Hepatitt c er jo ikke noe man pådrar seg helt uten videre, så han bør jo ha en god forklaring for hvordan han har testet positivt. 

Nei jeg har ikke skrevet noe ang mannen min her tidligere. Mannen min har testet positivt på hepatitt c pga rusmisbruk i yngre år. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tar han sovemedisin, som f.eks stilnoct eller imovane? For noen kan slike medikamenter føre til paradoksal oppførsel.

Han har tatt sovemedisin en periode, men jeg husker ikke hvilken type. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kan være mange årsaker til oppførselen hans, men jeg vet om tilfeller hvor særlig stilnoct har medført ekstrem oppførsel, slags «psykose», og særlig i kombinasjon med alkohol.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være mange årsaker til oppførselen hans, men jeg vet om tilfeller hvor særlig stilnoct har medført ekstrem oppførsel, slags «psykose», og særlig i kombinasjon med alkohol.

Da bør han nok ikke ta sovetabletter, virker som han har vært i en form for psykose synes jeg. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det virker på meg som dette er noe som kan være livstruende, og så venter du til mandag med å kontakte lege? Vil du at mannen din skal dø? Helt idiotisk å skrive på KG istedenfor å ringe legevakta.

Anonymkode: 04380...b88

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...