AnonymBruker Skrevet 26. april #1 Skrevet 26. april Jeg kjøpter Soft Flora fordi det liksom skal være sunnere. Man hører jo at man skal spise lette meieriprodukter osv. Mannen kjøper Bremykt, han skal ha mest muliG ekte smør. Den skal jo i terorien være mer usunn, men samtidig regnes den som et rent produkt, mens Soft Floraen min er ultaprosessert. Jeg har lyst til å være mer obs på dette og spise mer rent, men så gir det ikke mening at det sunnere produktet er egentlig verstingen? Noen som er gode på dette og kan forklare enkelt? Anonymkode: dc992...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #2 Skrevet 26. april På helsedirektoratets sider står det bl.a. "Forskning viser at det å erstatte smør eller annet «hardt» animalsk fett med myk margarin er gunstig for kolesterolet i blodet, og det ser også ut til å være forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom (14-17). Å bruke flytende planteolje i stedet er trolig enda bedre." Så finnes det jo også nyere forskning som utfordrer dette, og som du sier, margarin er ultraprosessert. I tillegg har mange frøoljer et høyt innhold av omega-6 i forhold til omega-3 om kan være betennelsesfremmende. Olivenolje og avokadoolje er vel de absolutt sunneste oljene. Jeg tenker vel også at det handler om mengde. Selv spiser jeg f.eks. svært lite brød, og dermed er ikke "smør på brødskiva" noe som inngår i mitt daglige kosthold. Jeg synes at f.eks. egg og biff smaker bedre stekt i smør, men ellers steker jeg i olivenolje (svak varme) eller avokadoolje. Anonymkode: cd6cb...0f1 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #3 Skrevet 26. april Spis smør, det er ikke UP. Anonymkode: 6f667...2f1 4 4
Stor pike Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april Jeg anser ikke Soft Flora som er meieriprodukt. I tillegg smaker margarin dritt. Jeg har selv gått over til Olivero, selv om jeg foretrekker Bremykt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april Margarin er jo ikke et meieriprodukt Anonymkode: 3037a...691 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april Spis naturlig,spis smør! Og dropp lettprodukter! Anonymkode: 4cafd...60f 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Stol på egen smak. Smør smaker mye bedre og er ikke farlig om man begrenser seg. En haug folk er blitt hyseriske og hører mer på bloggere og influensere enn norske myndigheter. Det er dumt. Generelt er mynidighetenes råd mer gjennomarbeidede og bygger på solid basert forskning. Da sier man at det befolkningen som helhet er bedre å spise plantebasert fett enn mettet animalsk fett. Det er nok riktig, men valget gjør jo man selv. Det mest skadelige for helsa er nok å frykte for å spise feil - et variert kosthold er det beste. Anonymkode: 6171e...1f1 6
Million Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Faren min bruker ekte smør. Siden smør er hardt rett fra kjøleskapet, tar han ut rasjoner for to-tre dager i en glassboks med tett lokk og har stående på kjøkkenbenken. Den spiser han av til brødmaten sin. Resten av smørpakken ligger i kjøleskapet. Så om du vil spise renere produkter, bruk ekte smør, og porsjoner det ut så det du skal bruke til brødmat er mykt og lett å smøre. Smør smaker jo bedre også. 7
Daisy-love Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Million skrev (2 timer siden): Faren min bruker ekte smør. Siden smør er hardt rett fra kjøleskapet, tar han ut rasjoner for to-tre dager i en glassboks med tett lokk og har stående på kjøkkenbenken. Den spiser han av til brødmaten sin. Resten av smørpakken ligger i kjøleskapet. Så om du vil spise renere produkter, bruk ekte smør, og porsjoner det ut så det du skal bruke til brødmat er mykt og lett å smøre. Smør smaker jo bedre også. En kan også bruke ostehøvelen rett på hardt smør for å få skiver som blir smørbare lynraskt. Ellers gjør min mor akkurat det du sier, tar ut litt i en smørkrukke for noen få dager. Funker veldig bra som du sier. 4 3
Kartoffel Skrevet 27. april #10 Skrevet 27. april Stor pike skrev (18 timer siden): Jeg anser ikke Soft Flora som er meieriprodukt. I tillegg smaker margarin dritt. Jeg har selv gått over til Olivero, selv om jeg foretrekker Bremykt. Jeg har også gått over til Olivero, fordi det inneholder olivenolje. Synes også Bremykt smaker best 🙈
AnonymBruker Skrevet 27. april #11 Skrevet 27. april Soft flora er syntetisk og usunt. Bruk bremykt eller ekte smør Anonymkode: 315b4...8af 2 3
Lass4r Skrevet 27. april #13 Skrevet 27. april Mye følelser i svarene her, men forskningen viser at planteoljer er bedre enn "naturlig" smør som man kaller det, når man tar babymelken fra et annet dyr og prosesserer det til smør. Enten stoler man på forskningen, eller så velger man å stole på egne følelser og erfaringer, men det er altså mye som tyder på at planteoljer er sunnere i sum. Jeg spiser både smør og margarin, men margarin på brødskive stort sett. Og jeg stoler på de som faktisk har forsket på dette, ikke mine egne antagelser. At margarinen regnes som ultraprosessert er mulig, men det viser svakheten i betegnelsen ultraprosessert, som også fagfolk har vært kritiske til. Noen ultraprosseserte produkter kan faktisk være del av et sunt kosthold, mens andre UP-produkter som prosessert kjøtt, donuts osv er eksempler på usunne produkter. Igjen, basert på forskning og ikke personlige meninger 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #14 Skrevet 27. april Million skrev (20 timer siden): Faren min bruker ekte smør. Siden smør er hardt rett fra kjøleskapet, tar han ut rasjoner for to-tre dager i en glassboks med tett lokk og har stående på kjøkkenbenken. Den spiser han av til brødmaten sin. Resten av smørpakken ligger i kjøleskapet. Så om du vil spise renere produkter, bruk ekte smør, og porsjoner det ut så det du skal bruke til brødmat er mykt og lett å smøre. Smør smaker jo bedre også. Ja, dette gjør jeg også - helt åpenbart for oss som er glad i SMØR. Faktisk er det noe jeg gang på gang har irritert meg over når jeg f.eks. har vært på tur med andre der vi har hatt felles kjøkken. Jeg er gjerne den eneste, eller en av få, som faktisk bruker smør på brødet. Når andre rydder kjøkkenet setterr de smøret i kjøleskapet! Det skal jo ikke stå der. Anonymkode: 6171e...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #15 Skrevet 27. april LiseTV skrev (4 timer siden): Smør smaker felt. Felt?? Eller mener du fælt?? Anonymkode: c6f68...9a4 2
Brunhilde Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april (endret) LiseTV skrev (7 timer siden): Smør smaker felt. Neida. Du syns at smør smaker fælt. Jeg syns at smør smaker godt. Endret 27. april av Brunhilde 4
LiseTV Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Felt?? Eller mener du fælt?? Anonymkode: c6f68...9a4 Ikke noe godt, fortrekker soft og melange til steking 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #18 Skrevet 28. april Smør er sunnere enn margarin (bremykt klassifisereres også som margarin). Kjøp heller smør og sett på kjøkkenbenken. Det holder seg minst en uke før det begynner å bli surt. Og da er den fortsatt brukelig, men smaker ikke like bra. Funker best til steking hvis den har begynt å bli sur. Vil du ha smøret stående lengre på kjøkkenbenken, så kan du kjøpe en smørklokke med vannlås. Det er bare tull at mettet fett er helseskadelig. De har aldri klart å bevise det direkte. De må dra teorien gjennom kolesterol for å prøve å bevise det. Mettet fett kan øke kolesterolet og økt kolesterol kan øke risiko for hjertesykdom. Bare fordi A kan være B og B kan være C betyr ikke at A=C. Økt inntak av vann gir økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Det betyr ikke at du får høyere risiko for å utvikle diabetes hvis du drikker mer vann. Meieri ser ut til å være bra for hjertesykdom. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39762253/ Sitat Current evidence suggests that dairy consumption, particularly cheese, may have protective effects against CVD and stroke. Og i samme studie hadde fete meieriprodukter ingen innvirkning på hjertesykdom og ga lavere risko for slag: Sitat Consumption of high-fat dairy products (including high-fat milk, high-fat yogurt, high-fat cheese, and cream or butter) was not associated with CVD risk (RR: 0.97, 95% CI: 0.93–1.01, n = 21 risk estimates) but inversely associated with CHD risk (RR: 0.96, 95% CI: 0.93–0.99, n = 14 risk estimates) (Fig. 3 and Supplementary Fig. 10). Anonymkode: ff353...1f4 1 2
Uanonym bruker Skrevet 28. april #19 Skrevet 28. april Jeg bruker smør på brødskiva. Det holder seg fint noen dager i romtemperatur (slik at det blir smørbart). Er dere få personer/spiser lite brød, er det bare å ta av en liten bit av gangen fra en smørpakke og oppbevare det i en liten boks. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #20 Skrevet 28. april Stor pike skrev (På 26.4.2025 den 12.36): Jeg anser ikke Soft Flora som er meieriprodukt. I tillegg smaker margarin dritt. Jeg har selv gått over til Olivero, selv om jeg foretrekker Bremykt. Olivero er margarin, og heller ikke et meieriprodukt. Bare sånn til info. Anonymkode: f97cf...1a7 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå