AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:34 #21 Del Skrevet lørdag kl 10:34 Nav regner ut hvor mye du har i månedsinntekt, dersom det du har er innenfor leveminimum så kan det ta tid før du får hjelp/evt får avslag. Det at du har valgt å blakke deg helt og heller satse på at "penger kanskje kommer" er dessverre bare din skyld. Nav kan ikke gi nødhjelp til alle som plutselig blir blakk, dersom du har inntekt på 40k i måneden som du har valgt å bruke opp før måneden er ferdig så blir det for dumt å gå til nav og be de om hjelp om du skjønner hva jeg mener Anonymkode: 7a7c0...ef2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:35 #22 Del Skrevet lørdag kl 10:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan da bare svare med brukernavn, så kan ts ta kontakt med deg. Anonymkode: 032fe...7fc Og hvordan skal da vedkommende vite at det er ts som skriver ig ikke uærlige sjeler? Anonymkode: 77ffa...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:38 #23 Del Skrevet lørdag kl 10:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faren til sønnen vår på 17 har i alle år nektet å betale bidrag/ikke brydd seg. Vi gikk fra hverandre for 15 år siden og han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld da jeg til slutt så meg nødt til å be NAV kreve inn. Han betalte allikevel ikke, så det gikk til lønnstrekk hos ham. Han har ofte byttet jobb, noe som igjen har gjort at bidragene ofte er blitt forsinket da det tar litt tid å få ny arbeidsgiver til å trekke ham i lønn. De to siste årene har bidraget blitt betalt til NAV innkreving/skatteetaten relativt punktlig. Jeg har stort sett hatt 3850 kr på kontoen den 18. hver mnd. Denne måneden var den 18. på langfredag så da fikk jeg naturligvis ikke utbetalt noe den datoen pga påske og helligdager. Tirsdag etter påske regnet jeg med å ha pengene på konto, men de uteble. Onsdag var det fortsatt ikke kommet inn noe, jeg tenkte kanskje at det tok noen dager til pga helligdager og påske. Da det fortsatt ikke var kommet noe bidrag på torsdag, hørte jeg med eks-svigers om han hadde byttet jobb igjen. Viste seg at han for noen uker siden hadde startet for seg selv!! Så dermed har jo ikke innkrevingssentralen noen arbeidsgiver å gå etter... Ergo ingen ting er betalt i april... Jeg hadde regnet med disse pengene og det har vært påske med litt ekstra for unga, middagsbesøk osv, samt at begge barna mine (sønnen på 17 og datter på 12) fikk nye vårsko som de absolutt trengte. De 3850 kr hadde jeg tenkt å handle matvarer og betale strøm for frem til den 1., hvor barnetrygden kommer. Siden jeg ikke fikk noe bidrag i april (hadde jeg visst det hadde jeg prioritert helt annerledes), så jeg meg nødt til å kontakte nav torsdag. De ba meg sende inn en søknad om nødhjelp siden jeg da hadde kun 6 kr på kontoen og to barn hjemme. Så det gjorde jeg. La ved lønnslipp og bekreftelse på saldo på kontoer, kopi av husleie, strøm etc. for å bekrefte utgifter. Fredag, i går, kl 12 fikk jeg melding om at NAV trengte mer dokumentasjon; de skulle ha oversikt over transaksjoner på min konto for de siste 4 dagene. Dette sendte jeg inn 12:45. Hørte ikke noe mer, og kl 14 i går ringte jeg NAV for å høre om de kunne hjelpe meg i en absolutt nødsituasjon, og damen jeg snakket med var utrolig hyggelig. Hun kontaktet mitt lokale navkontor mens jeg var på vent og snakket med de ang. saken min. Etter fem minutter var hun tilbake i tlf med beskjed om at søknaden min var kommet inn for sent og det var ikke noe mitt lokale navkontor kunne gjøre for å hjelpe meg. Da knakk jeg helt sammen. Jeg spurte om de ikke hadde kanskje et Kiwi-gavekort på noen hundrelapper bare, så jeg fikk handlet inn litt basisvarer før helgen, men nei. Damen hadde fått beskjed av mitt NAVkontor om at det var NULL de kunne gjøre for meg, enda jeg hadde dokumentert at jeg hadde 6 kr på kontoen og gikk inn i helgen med to barn hjemme. Det eneste de sa var at de skulle se på søknaden min mandag morgen... De foreslo at jeg kunne dra på middagsbesøk eller "bare låne penger av noen".... Har NAV lov til dette? Til fredagsmiddag ble det makaroni med svensk falukorv som jeg hadde i fryseren. Samme til frokost i dag og jeg vet ikke hva vi skal ha til middag en gang. Har en pose med panteflasker, kanskje jeg får en tomatsuppepose ut av det.. Har veldig liten familie og få venner, og ingen jeg har mulighet til å låne penger av. Eller invitere både unga og meg på middag til. Jeg trodde nav pliktet å hjelpe i nødssituasjoner? Dette er jo ikke min feil, hadde jeg visst at jeg ikke fikk inn bidrag hadde jeg som sagt prioritert helt annerledes. Noen som vet? Jeg er så fortvilet nå, har nesten ikke sovet i natt, er helt på gråten hele tiden. Anonymkode: 60586...c67 men hvorfor har du ikke i det minste en bufferkonto til uforutsette utgifter og situasjoner som denne? Bare 1000,- spart opp gjennom noen måneder kunne hjulpet deg gjennom denne krisen, uten å miste verdighet. Anonymkode: 2443b...e67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:39 #24 Del Skrevet lørdag kl 10:39 Merkelig å prioritere påskekos og middagsbesøk før buffersparing… Anonymkode: 42e43...d20 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:40 #25 Del Skrevet lørdag kl 10:40 Er det matsentral, Kil fond, Røde Kors, Fattighuset, Frelsesarmeen eller andre frivillige organisasjoner som deler ut mat der du bor? Kan barna være hos venner i helgen? Kan du be far gi litt penger til mat? Anonymkode: cfc8b...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:41 #26 Del Skrevet lørdag kl 10:41 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Til alle som kritiserer ts: dere burde være takknemlige for at dere er så godt økonomisk stilt at dere ikke trenger å leve fra hånd til munn. Makan til manglende empati på dere. Det har blitt mye dyrere å bo og leve de siste årene, og for mange har dette spist opp eventuelle buffere og sparepenger. Nå husker jeg ikke de faktiske tallene, men i praksis har de økte levekostnadene spist opp reallønnsveksten til de med minst her i landet. Hvis moderatorer har mulighet til å hjelpe meg komme i kontakt med ts så kan jeg kanskje hjelpe litt. Anonymkode: f80e5...6d2 Takknemlig? Jeg har ikke skaffet meg to unger med to forskjellig menn som jeg ikke orket å leve med, brukt opp alle pengene fordi jeg satser på en ustabil inntekt skal komme over påske, levd uten bufferkonto og sparekonto, eller prioritert å kjøpe sko fremfor mat. Der kalles planlegging og ansvar for egen økonomi. TS er totalt uansvarlig, derfor har hun kommet i denne situasjonen, det er opp til en hver å disponere midlene sine så man har basale behov dekket. Sette nøring etter tørkign, gammelt og godt uttrykk. Hvis du er kredittverdig ts så kan du søke og få kredittlån på dagen, og bruke 300 kr derfra til å kjøpe mat. Så må du faktisk lære deg mer prioriteringer fremover. Anonymkode: 8b5e1...93a 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:41 #27 Del Skrevet lørdag kl 10:41 Nav skal ha engangskort med penger eller kunne gi rekvisjon på matbutikk. Gjorde vi ofte når vi ikke fikk behandlet saker før bankoverføringen gikk om fredagen når jeg jobbet med dette. Men man gjør ellers alltid en vurdering av om det kan vente til mandag. Anonymkode: 3b4d7...945 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:43 #28 Del Skrevet lørdag kl 10:43 Har du ingenting i skuffer/skap, kjøleskap og fryser? Altså INGENTING? Dette er for meg uforståelig. For NOE finnes jo alltids. Kanskje ikke det man ønsker eller ser på som fredagsmiddag/lørdagsmiddag/frokist/whatever, men NOE… ? Har barna ‘sparegriser’ du kan låne en femtilapp ifra? Mynter i bilen/jobbveska? NULL? Men du sier du har pantepose;? Tomatsuppe og havregryn, og kanskje en billig boks syltetøy også. Det bør gå (om din pantepose er som min) Anonymkode: 4d494...121 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:46 #29 Del Skrevet lørdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da er det mulig at flere ser sitt snitt i å sende mld, og det vil være vanskelig å vite hvem som faktisk er ts Anonymkode: 582f2...81c Ts kan vel vise skjermbilde av at hun søkte om penger som bevis. Anonymkode: 032fe...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:57 #30 Del Skrevet lørdag kl 10:57 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Til alle som kritiserer ts: dere burde være takknemlige for at dere er så godt økonomisk stilt at dere ikke trenger å leve fra hånd til munn. Anonymkode: f80e5...6d2 Hvordan vet du om de som svarer har god økonomi eller ikke? Jeg er uføretrygdet med 23k utbetalt, men jeg har ca 50 000 på bufferkonto/høyrentekonto. 12 000 kr av disse er spart bare i år. I tillegg til 174 000 kr på sparekonto. Det er ren idioti å ikke ha bufferkonto. Hvis man lever fra hånd til munn, må man endre prioriteringene sine. Men uansett så er det å skaffe seg et nettverk gratis. Anonymkode: fb870...d2c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:02 #31 Del Skrevet lørdag kl 11:02 Hva med faren til 12-åringen? Anonymkode: 22577...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:03 #32 Del Skrevet lørdag kl 11:03 Ingen penger på Trumf, Coop, ingen penger på noen av barnas kontoer som du kan låne 200,- av så dere har til brød, ost og ei pakke skinke? Helt tom fryseboks og helt tomme skap? Svaret på spørsmålet ditt er forresten ja. Nav har lov til det. Jeg jobber med journalføring av sosialhjelpssøknader og vedlegg som kommer inn. Om du har sendt inn noe 12.45, så kommer det kanskje i bunnen av en rekke med 50 andre og veilederen din har da ikke hatt det før tidligst 13.30. På mitt kontor går bankkjøring 13.00. og etter det får vi ikke utbetalt noe. Veilederen på nød jobber så svetten hagler, men de kan ikke trylle og det er ikke mulig å behandle alle søknadene fra de som kommer på på torsdag og fredag at de ikke har penger og kanskje heller ikke et sted å bo i helga. Det er den harde sannheten. Anonymkode: 29ef6...8a6 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:11 #33 Del Skrevet lørdag kl 11:11 Veldig lei situasjon, ts. Virker som du har fått svar ang NAV. De må nok rett og slett være strenge på å sjekke om folk faktisk er i nød, da ordningen trolig misbrukes. Det er jo leit når det virkelig er behov, og man ikke er rask nok. Jeg skjønner virkelig at du ville være optismistisk ang bidrag fra far, slik at nye vårsko og slikt kunne gis før påske. Det må være vanskelig å leve så fra hånd til munn. Men til senere, så burde du i det minste ha et matlager. Ikke bare pga dette, men også krig. Du kan ikke legge ansvaret over på nav da. Se etter billige holdbare varer som havregryn, knekkebrød og pasta. Kjøp inn pastasauser ol når det er tilbud, og andre ting som kan gjøre maten mindre kjip. Det at du hadde pasta og falukorv er ikke så ille sånn egentlig. Dere overlevde jo. Anonymkode: 9ad79...d99 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:39 #34 Del Skrevet lørdag kl 11:39 Start nå med de tomflaskene. Sjekk mat som går ut på dato, pleier og være en del på lørdager. Ikke noe kredittkort, trumf/ Coop / rema bonus og bruke? Klarna, bestille mat på nett? Noen mynter rundt i vesker og skuffer? Bor du et sted russen eller andre kan ha festet i finværet du eller ungene kan samle fler flasker? Om du har litt på noe kredittkort , bruk tgtg? jeg synes det høres utrolig ut og sette deg i en slik situasjon , har du gått igjennom alle utgifter? Du burde også som voksen vite at utbetalinger kommer før helligdager og dermed visst dette før påske. hvor mye tomflasker har du da? Spaghetti og knekkebrød er billig. nei, jeg er ikke rik, jeg uføretrygdet som aldri går tom , og uansett har buffer. Kjøpte meg nye sko forrige uke, de jeg ønsket med var på halv pris. Hadde aldri kjøpt sko eller noe ekstra i påsken om jeg ikke fikk pengene først. Anonymkode: d1717...1b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:16 #35 Del Skrevet lørdag kl 12:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Faren til sønnen vår på 17 har i alle år nektet å betale bidrag/ikke brydd seg. Vi gikk fra hverandre for 15 år siden og han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld da jeg til slutt så meg nødt til å be NAV kreve inn. Han betalte allikevel ikke, så det gikk til lønnstrekk hos ham. Han har ofte byttet jobb, noe som igjen har gjort at bidragene ofte er blitt forsinket da det tar litt tid å få ny arbeidsgiver til å trekke ham i lønn. De to siste årene har bidraget blitt betalt til NAV innkreving/skatteetaten relativt punktlig. Jeg har stort sett hatt 3850 kr på kontoen den 18. hver mnd. Denne måneden var den 18. på langfredag så da fikk jeg naturligvis ikke utbetalt noe den datoen pga påske og helligdager. Tirsdag etter påske regnet jeg med å ha pengene på konto, men de uteble. Onsdag var det fortsatt ikke kommet inn noe, jeg tenkte kanskje at det tok noen dager til pga helligdager og påske. Da det fortsatt ikke var kommet noe bidrag på torsdag, hørte jeg med eks-svigers om han hadde byttet jobb igjen. Viste seg at han for noen uker siden hadde startet for seg selv!! Så dermed har jo ikke innkrevingssentralen noen arbeidsgiver å gå etter... Ergo ingen ting er betalt i april... Jeg hadde regnet med disse pengene og det har vært påske med litt ekstra for unga, middagsbesøk osv, samt at begge barna mine (sønnen på 17 og datter på 12) fikk nye vårsko som de absolutt trengte. De 3850 kr hadde jeg tenkt å handle matvarer og betale strøm for frem til den 1., hvor barnetrygden kommer. Siden jeg ikke fikk noe bidrag i april (hadde jeg visst det hadde jeg prioritert helt annerledes), så jeg meg nødt til å kontakte nav torsdag. De ba meg sende inn en søknad om nødhjelp siden jeg da hadde kun 6 kr på kontoen og to barn hjemme. Så det gjorde jeg. La ved lønnslipp og bekreftelse på saldo på kontoer, kopi av husleie, strøm etc. for å bekrefte utgifter. Fredag, i går, kl 12 fikk jeg melding om at NAV trengte mer dokumentasjon; de skulle ha oversikt over transaksjoner på min konto for de siste 4 dagene. Dette sendte jeg inn 12:45. Hørte ikke noe mer, og kl 14 i går ringte jeg NAV for å høre om de kunne hjelpe meg i en absolutt nødsituasjon, og damen jeg snakket med var utrolig hyggelig. Hun kontaktet mitt lokale navkontor mens jeg var på vent og snakket med de ang. saken min. Etter fem minutter var hun tilbake i tlf med beskjed om at søknaden min var kommet inn for sent og det var ikke noe mitt lokale navkontor kunne gjøre for å hjelpe meg. Da knakk jeg helt sammen. Jeg spurte om de ikke hadde kanskje et Kiwi-gavekort på noen hundrelapper bare, så jeg fikk handlet inn litt basisvarer før helgen, men nei. Damen hadde fått beskjed av mitt NAVkontor om at det var NULL de kunne gjøre for meg, enda jeg hadde dokumentert at jeg hadde 6 kr på kontoen og gikk inn i helgen med to barn hjemme. Det eneste de sa var at de skulle se på søknaden min mandag morgen... De foreslo at jeg kunne dra på middagsbesøk eller "bare låne penger av noen".... Har NAV lov til dette? Til fredagsmiddag ble det makaroni med svensk falukorv som jeg hadde i fryseren. Samme til frokost i dag og jeg vet ikke hva vi skal ha til middag en gang. Har en pose med panteflasker, kanskje jeg får en tomatsuppepose ut av det.. Har veldig liten familie og få venner, og ingen jeg har mulighet til å låne penger av. Eller invitere både unga og meg på middag til. Jeg trodde nav pliktet å hjelpe i nødssituasjoner? Dette er jo ikke min feil, hadde jeg visst at jeg ikke fikk inn bidrag hadde jeg som sagt prioritert helt annerledes. Noen som vet? Jeg er så fortvilet nå, har nesten ikke sovet i natt, er helt på gråten hele tiden. Anonymkode: 60586...c67 Det du betegner som en nødsituasjon er neppe en nødsituasjon i sin reelle forstand. Med nødsituasjon menes det at du er helt uten det aller mest nødvendige, og at du er ute av stand til å skaffe deg det ila de neste par-tre døgn. Er det virkelig såå skrapet i huset st du og barna vil sulte i hjel i helgen? For om du har mel, havregryn, andre frysevarer eller noe annet spiselig som er nok til å holde dere noenlunde mette til mandag, så er du ikke i en nødsituasjon i henhold til sosialtjensteloven. At du ikke har middagsmat eller mat som ikke «passer sammen» betyr ikke at du er i en nødsituasjon. Hvis du leverte kontoutskrifter for de siste dagene vil de legge det til grunn om du har handlet på matbutikker. Anonymkode: 1d60f...8e9 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl 12:21 #36 Del Skrevet lørdag kl 12:21 TS bor du i Bergens regionen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:24 #37 Del Skrevet lørdag kl 12:24 Jeg syns det er helt absurd at du ikke har noe som helst av mat i skap, kjøl eller fryser på slutten av måneden. Anonymkode: 38e80...682 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:29 #38 Del Skrevet lørdag kl 12:29 Å sende inn dokumentasjon klokken 1245 vil de fleste steder være for sent til at de rekker å behandle saken og å få sendt ut penger. De må forholde seg til bankens frister. Hvis du ikke er en kjent bruker for dem vil saksbehandlingen kunne ta litt lengre tid også. Nav har plikt til å komme i kontakt med person som sender søknad om nødhjelp innen 48 timer (arbeidsdager) og undersøke saken. Anonymkode: c6e5f...103 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:38 #39 Del Skrevet lørdag kl 12:38 Hvorfor kommer det ikke et eneste ord fra ts? Anonymkode: 7ebe3...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet lørdag kl 12:42 #40 Del Skrevet lørdag kl 12:42 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg syns det er helt absurd at du ikke har noe som helst av mat i skap, kjøl eller fryser på slutten av måneden. Anonymkode: 38e80...682 Har det noe å si om det er starten, midten eller slutten av måneden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå