AnonymBruker Skrevet 26. april #41 Skrevet 26. april Hadde ikke problemer med spise slik lasagne selv, men hadde nok droppet å servere den til gjester og/eller barn.... Kommer litt an på hvor varmt det er på kjøkkenet også - det er ganske stor forskjell på 17 og 27 grader i en slik sammenheng. Anonymkode: 9669d...098
Million Skrevet 26. april #42 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Digger når folk bygger opp påståenden med kilder, men de må jo være relevante. 5 dager på kjøkkenbenken er jo noe helt annet enn over natten. Det samme er jo hvis du tar med maten på en picnic i Belgia i august hvor den sikkert blir utsatt for sol og varme og bakterier som ikke finnes på kjøkkenbenken i Norge i april. Hvor mange har 40 grader på kjøkkenet om natten i Norge? Anonymkode: a9a4e...d56 Jeg foreslår at du leser om temaet før du uttaler deg. Det er ikke det at maten blir råtten som gjelder her, det er en bakterie spesifikk for ris og pasta. Det er en bakterie som finnes i jord, Bacillus cereus. Denne finnes i små mengder i ris og pasta. Når ris og pasta oppbevares feil, i romtemperatur, begynner bakterien å produsere et giftstoff. DETTE SKJER PÅ FÅ TIMER. Det trengs ikke dagesvis. Etter seks timer har bakteriens giftstoff kunnet produsere nok gift til at det er farlig. Det er dette giftstoffet som er farlig, og det drepes ikke ved å varme opp maten på nytt. Bakterien dør, men altså ikke giftstoffene den har etterlatt seg. Man kan ikke smake det, man kan ikke lukte det. For det er ikke råtten mat det gjelder, det er et smakløst og luktfritt giftstoff. Det er sjelden folk dør av det, sant nok, men det forekommer. Hvorfor ta sjansen på å kjøre uten bilbelte, hvorfor ta sjansen på å spise gammel pasta som har stått over natten på benken? Endret 26. april av Million 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #43 Skrevet 26. april For å si det sånn, jeg tror flere får nyresvikt av å plukke og spise giftig sopp i skogen, enn at noen blir syke av pasta og ris i Norge, tilberedt med vanlig kjøkkenhygiene. Jeg lever nok farlig, men jeg plukker kun kantareller og piggsopp. Og tilbereder nasi goreng av gårdagens ris rester…😉 Anonymkode: 25fae...a62
AnonymBruker Skrevet 26. april #44 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å si det sånn, jeg tror flere får nyresvikt av å plukke og spise giftig sopp i skogen, enn at noen blir syke av pasta og ris i Norge, tilberedt med vanlig kjøkkenhygiene. Jeg lever nok farlig, men jeg plukker kun kantareller og piggsopp. Og tilbereder nasi goreng av gårdagens ris rester…😉 Anonymkode: 25fae...a62 Pasta og ris i Norge er jo ikke annerledes enn pasta og ris i andre land (eller du tenker kanskje på den norskproduserte basmatirisen? ). Bacillus cereus finnes jorda der risen og kornet pastaen er laget av har grodd, det har ikke noe med ens egen kjøkkenhygiene å gjøre. Bakterien produserer toksiner ved høye temperaturer og fuktigheten som er i ris og pasta etter at den er kokt, og dersom toksinene først får utvikle seg over tid i matresten vil de ikke forsvinne ved ny oppvarming. Det er ikke spøk å få nyresvikt av giftig sopp, men det er jo ikke noe gøyere å få det av kokt pasta man ikke har oppbevart ved lav nok temperatur. Hvor stor risiko man velger å ta mht matsikkerhet selv er én ting, men hva man påstår i et offentlig diskusjonsforum med fare for å spre feilinformasjon til alle som måtte lese er noe helt annet. Anonymkode: 4c637...836 2 1
NoaideBiehtar Skrevet 26. april #45 Skrevet 26. april Av nysgjerrighet - hvorfor finnes denne bakterien i kokt pasta, men ikke i andre matvarer av korn? Som brød/loff?
AnonymBruker Skrevet 28. april #46 Skrevet 28. april NoaideBiehtar skrev (På 26.4.2025 den 20.05): Av nysgjerrighet - hvorfor finnes denne bakterien i kokt pasta, men ikke i andre matvarer av korn? Som brød/loff? Jeg prøvde å google, men fant ikke noe svar. Jeg leste dog at denne bakterien trives best i litt fuktig miljø, 28-35 grader og uten konkurrerende mikrober. Brød er tørt, oppbevares i romtemperatur og inneholder gjær/andre mikrober. Anonymkode: 8dec8...0ec
AnonymBruker Skrevet 28. april #47 Skrevet 28. april Den må dessverre i søpla. Det kan bli så alvorlig som at det får fatale følger å spise den. Anonymkode: 44d0c...b24 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #48 Skrevet 28. april En i familien min spiste rester av lasagne som hadde blitt stående på kjøkkenbenken noen timer. Ble svært sjuk og innlagt på isolat. Hadde aldri tatt sjansen Anonymkode: aeb4b...61b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #50 Skrevet 28. april Jeg visste ikke om dette med at ris og pasta ikke skal oppbevares i romtemperatur for lenge før, så jeg spiste en lasagne som hadde stått på benken fra kvelden før. Jeg fikk matforgiftning og har aldri følt meg så dårlig før! Så nå spiser jeg aldri ris eller pasta som ikke har blitt satt i kjøleskapet. Anonymkode: b44b3...f75 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #51 Skrevet 28. april HMK skrev (19 minutter siden): Jeg skulle visst vært stein dau for flere tiår siden. Du kan bytte nick til HMS Beklager, syntes det var en artig tanke. Anonymkode: 44d0c...b24
Uanonym bruker Skrevet 28. april #52 Skrevet 28. april Selv om det går bra i de fleste tilfeller, er det ikke lurt å ta sjanser med sånt, i alle fall ikke til barna. Kokt pasta eller ris skal ikke oppbevares i romtemperatur så lenge. Annen mat som har stått i romtemperatur kan som regel i verste fall gjøre deg dårlig i magen en dag eller to, mens pasta/ris kan du faktisk dø av... 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #53 Skrevet 30. april Jeg er veldig lite hysterisk på mat - ser aldri på utløpsdato og spiser ting langt over. Men akkurat pasta og ris er jeg litt forsiktig med. Bruker selvfølgelig risrester og pasta som har stått i kjøleskap. Men gidder altså ikke ta sjansen på å bli alvorlig syk om det har blitt avglemt på kjøkkenbenken. Anonymkode: e79f6...b20 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå