AnonymBruker Skrevet 26. april #21 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde ikke kastet den, men så vet jeg at kjøkkenhygienen min er god. Om maten har stått 10 timer på min kjøkkenbenk, så er det ingen som dør. Sett den i kjøleskapet og varm den til middagen. Anonymkode: 25fae...a62 Om kjøkkenhygienen er god har ikke noe å si her, en lasagne med pastaplater og kjøttdeig har stått i varmen i 11 timer, jeg hadde ikke tatt sjansen på å spise den, hadde i hvertfall ikke gitt det til mine barn. Anonymkode: b21e1...269 7
AnonymBruker Skrevet 26. april #22 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det burde du slutte med Anonymkode: 03af3...60c Nei det blir jeg ikke, er enig at viss du har pasta i en salatrett som noen skriver over her er det farlig. Da dette er en kaldrett. Lasagne er en varmrett som du har hatt i 200 grader i ovnen i 30-40 min. Det er noe helt annet. Har gjort det du ber meg slutte med tusenvis av ganger i mange tiår. Jeg har aldri blitt sjuk eller dårlig i magen. Anonymkode: 9e5c4...02c 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #23 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det blir jeg ikke, er enig at viss du har pasta i en salatrett som noen skriver over her er det farlig. Da dette er en kaldrett. Lasagne er en varmrett som du har hatt i 200 grader i ovnen i 30-40 min. Det er noe helt annet. Har gjort det du ber meg slutte med tusenvis av ganger i mange tiår. Jeg har aldri blitt sjuk eller dårlig i magen. Anonymkode: 9e5c4...02c De bakteriene som dannes i kokt pasta eller ris som oppbevares i romtemperatur over tid ødelegges ikke ved varmebehandling: https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/kokt-ris-og-pasta-som-star-fremme-kan-lage-giftstoffer Sitat Når risen oppbevares i romtemperatur (over 10 grader), kan naturlig forekommende bakterier av arten Bacillus cereus, som har overlevd kokingen, vokse og formere seg. Stafylokokkus Aureus vokser også raskt i slike temperaturer. Bakteriene kan produsere kraftige giftstoffer. Disse giftstoffene er ekstremt stabile, og selv om du koker eller steker risen etterpå vil giftstoffene ikke uskadeliggjøres. Før jeg visste om dette oppbevarte jeg også kokt ris i romtemperatur, og tenkte det ikke gjorde noe siden den ble varmebehandlet før jeg spiste den igjen. Det er altså feil, og jeg gjør det aldri igjen etter at jeg fikk denne kunnskapen. Anonymkode: 4c637...836 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #24 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det blir jeg ikke, er enig at viss du har pasta i en salatrett som noen skriver over her er det farlig. Da dette er en kaldrett. Lasagne er en varmrett som du har hatt i 200 grader i ovnen i 30-40 min. Det er noe helt annet. Har gjort det du ber meg slutte med tusenvis av ganger i mange tiår. Jeg har aldri blitt sjuk eller dårlig i magen. Anonymkode: 9e5c4...02c Det er jo akkurat det som er the fried rice syndrome, lage pasta eller ris, oppbevare det feil, og varme det opp igjen! Oppvarmingen dreper ikke de bakteriene som kan drepe deg. Det forsterker dem. Anonymkode: 03af3...60c 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #25 Skrevet 26. april Og hvor mange har dødd i Norge de siste ti årene pga fried rice syndrom? Det skjer nok i varme land med dårlig kjøkkenhygiene og dårlig tilgang på kjøleskap, men jeg vil gjerne se statistikken på antall døde i Norge grunnet dette. Jeg er litt mer forsiktig på sommervarme dager, men jeg kastet ikke fullgod mat. Anonymkode: 25fae...a62 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #26 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar😄 om jeg lurer litt til da og tar ut pastaplatene og legger på nye? Anonymkode: 831c1...79b Bakteriene er jo der, så det hadde jeg ikke gjort. Mannen min hadde garantert spist….. Han har spist sånn mange ganger som har stått ute, men aldri blitt syk. Jeg er litt mer pysete. En ting er sikkert; Jeg gambler ikke med barna! De hadde aldri fått! Anonymkode: e309d...1b6 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #27 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Akkurat det der har jeg gjort mange ganger. Har den i ovnen på 200 grader i 40 min når jeg varmer den opp dagen der på. Har aldri blitt dårlig i magen og den smaker akkurat det samme. Men så bruker jeg kun storfekjøtt i lasangnen. Hadde ikke gjort det samme viss jeg hadde brukt kyllingkjøttdeig. Anonymkode: 9e5c4...02c Det er ikke kjøttet som er det farligste. Ris og pasta kan inneholde sporer av toksiner. Disse formerer seg i romtemperatur når pastaen og risen er kokt. De overlever koking. Derfor skal all ris og pasta nedkjøles til under 4 grader ila max en time og deretter oppbevares kaldt. Giften fra dette kan ta livet av folk i verste fall. Nyresvikt og annen organsvikt er heller ikke unaturlig. Kjøttet vil nok kanskje kunne forårsake magesjau som går over. Nyresvikt går ikke over. Slike toksiner er sjekdne, men om folk blir forgiftet kan det få fatale konsekvenser. Det er synd folk er så lite opplyst om denne faren spesielt, og også kjøkkenhygiene spesielt. Mat som står på benken i 23 grader i 10 timer bør sjelden spises. All mat skal kjøles raskt ned til under 4 grader iløpet av max 2 timer for å hindre bakterievekst. Ikke alle bakterier er like farlige, men magesjau er uansett ubehagelig. Sett maten kaldt! Anonymkode: f405a...556 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #28 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg hadde ikke kastet den, men så vet jeg at kjøkkenhygienen min er god. Om maten har stått 10 timer på min kjøkkenbenk, så er det ingen som dør. Sett den i kjøleskapet og varm den til middagen. Anonymkode: 25fae...a62 Dette handler ikke om hygiene, men om kokt pasta som ikke blir kjølt ned rask/står over 6 timer i romtemperatur….. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Akkurat det der har jeg gjort mange ganger. Har den i ovnen på 200 grader i 40 min når jeg varmer den opp dagen der på. Har aldri blitt dårlig i magen og den smaker akkurat det samme. Men så bruker jeg kun storfekjøtt i lasangnen. Hadde ikke gjort det samme viss jeg hadde brukt kyllingkjøttdeig. Anonymkode: 9e5c4...02c Om du bruker fisk eller dyreste kjøttet, så hindrer ikke det bakterier i pastaen hvis du lar lar kokt pasta stå ute over 5-6 timer… Huff, skummelt at folk er så uvitende! Ikke rart jeg er skeptisk når jeg f.eks er på klubb og vertinnen har laget pastasalat og kokte pastaen i går…. Også vet jeg at hun overhodet ikke er noen kokk… 🙄 Anonymkode: e309d...1b6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #29 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og hvor mange har dødd i Norge de siste ti årene pga fried rice syndrom? Det skjer nok i varme land med dårlig kjøkkenhygiene og dårlig tilgang på kjøleskap, men jeg vil gjerne se statistikken på antall døde i Norge grunnet dette. Jeg er litt mer forsiktig på sommervarme dager, men jeg kastet ikke fullgod mat. Anonymkode: 25fae...a62 Heldigvis er det lavt, men å sette en pastarett i 10 timer på kjøkkenbenken og så spise den, er en sjanse det ikke er verdt å ta bare fordi vi har lite av dette i Norge. Det er å gamble med farlig sykdom. Anonymkode: 03af3...60c 5
mommyaka Skrevet 26. april #30 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og hvor mange har dødd i Norge de siste ti årene pga fried rice syndrom? Det skjer nok i varme land med dårlig kjøkkenhygiene og dårlig tilgang på kjøleskap, men jeg vil gjerne se statistikken på antall døde i Norge grunnet dette. Jeg er litt mer forsiktig på sommervarme dager, men jeg kastet ikke fullgod mat. Anonymkode: 25fae...a62 Det handler ikke om dårlig hygiene. Det handler om at det dannes bakterier i maten som ikke blir borte og kan gjøre det skikkelig syk. Nei det finnes ikke noe statistikk da jeg vil tro at de aller fleste blir skikkelig syke..men der er jo ikke noe statistikk på hvor mange i året som blir matforgiftning...som får omgangssyke etc heller. Du kan bli skikkelig syk og særlig eldre og barn. Det står jo svart på hvit at spise ris og pasta som står ute i lenge tid kan gjøre deg skikkelig syk, og værste fall død. Hva skal du med statistik da? 3 1
Million Skrevet 26. april #31 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nei det blir jeg ikke, er enig at viss du har pasta i en salatrett som noen skriver over her er det farlig. Da dette er en kaldrett. Lasagne er en varmrett som du har hatt i 200 grader i ovnen i 30-40 min. Det er noe helt annet. Har gjort det du ber meg slutte med tusenvis av ganger i mange tiår. Jeg har aldri blitt sjuk eller dårlig i magen. Anonymkode: 9e5c4...02c Det er nå gjerne sånn at en ting kan gå bra - helt til det plutselig ikke gjør det lenger... Det er en bakterie (som kan oppstå i ris eller pasta) som produserer giftstoffer som IKKE DØR AV OPPVARMING det er snakk om! Få det inn i hodet, dere som tror det har med kjøkkenhygiene å gjøre. Bakterien heter Bacillus cereus og det er giftstoffene den produserer som er farlig, potensielt dødelig, særlig for barn, som er svakere. Det hjelper ingenting å steke lasagnen, denne bakteriens giftstoffer utvikles i pasta og ris som står oppbevart i romtemperatur i for mange timer. Denne bakterien kan begynne å produsere giftstoffer allerede etter to timer i romtemperatur. Er maten oppbevart på benken i mer enn 4-6 timer bør den kastes. DET LUKTER INGENTING og det SMAKER INGENTING dårlig av disse giftstoffene bakterien produserer, så du vil ikke merke at maten er blitt giftig mens du spiser den. https://www.nrk.no/nyttig/ris--og-pastarester-kan-gjore-deg-syk-1.14118037 Endret 26. april av Million 6 1 1
Frøkenfryden Skrevet 26. april #32 Skrevet 26. april Hadde ikke spist det. Og jeg er ikke pinglete. Spiser tre md gammel skyr som ser ok ut f eks. Men pasta kødder man ikke med. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #33 Skrevet 26. april Det går sikkert bra. Men ville nok ikke spist den i dagesvis. Jeg har en venninne som brukte å la hjemmelaget pizza stå i ovnen over natgen når hun laga det. Hun ble jo aldri syk. Anonymkode: dc49d...134 1
Million Skrevet 26. april #34 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det går sikkert bra. Men ville nok ikke spist den i dagesvis. Jeg har en venninne som brukte å la hjemmelaget pizza stå i ovnen over natgen når hun laga det. Hun ble jo aldri syk. Anonymkode: dc49d...134 Det er pasta og ris som er det farlige her, siden de kan gi grobunn for vekst av bakterien som avgir giftstoffer. Det er ikke pizza. Endret 26. april av Million 6
AnonymBruker Skrevet 26. april #35 Skrevet 26. april Mye bedre å sette ting inn i I kjøleskapet selv om maten enda er varm , enn å glemme ting som står til avkjøling. Moderne kjøleskap har vifter og annen elektronikk som kompenserer veldig raskt. Anonymkode: b6869...5f7 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #36 Skrevet 26. april Her står risen og pastaen på kjøkkenbenken ofte 24 timer før den blir satt i kjøleskapet eller spist opp. Men, hadde ikke gjort det hvis vi bodde i Honduras eller congo. Anonymkode: a9a4e...d56 1
Macro Skrevet 26. april #37 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar😄 om jeg lurer litt til da og tar ut pastaplatene og legger på nye? Anonymkode: 831c1...79b Man må nesten bare håpe at det ikke stemmer at barn arver mor sin IQ i dette tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #38 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3232990/ https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC1233987/ August 2003, five children of a family became sick after eating pasta salad. The pasta salad was prepared on a Friday and taken to a picnic on the following Saturday; the remainders had been stored in the fridge until the following Monday evening, when they were served for supper to the children. Because the pasta salad had an unusual smell, three children (B14, G10, and G9) ate only a small quantity. At 6 h after the meal the youngest girl (G7), 7 years old, started vomiting. She complained of respiratory distress and was taken to the emergency department of a local hospital. Upon arrival, her brothers and sisters started vomiting as well. Because the clinical condition of two children (G7 and B9) deteriorated rapidly, they were intubated and mechanically ventilated. All children were transported to the University Hospital in Leuven. During transfer, G7 had severe pulmonary hemorrhage and needed continuous resuscitation. Upon arrival she was moribund with coma, diffuse bleeding, and severe muscle cramps. She died within 20 min, at 13 h after the meal https://www.uhhospitals.org/blog/articles/2022/04/are-leftover-rice-and-pasta-bad-for-your-health Remember, in the food safety temperature danger zone of 40-140°F, the amount of bacteria can double every 20 minutes so time is definitely of the essence. Anonymkode: d6f0d...271 Digger når folk bygger opp påståenden med kilder, men de må jo være relevante. 5 dager på kjøkkenbenken er jo noe helt annet enn over natten. Det samme er jo hvis du tar med maten på en picnic i Belgia i august hvor den sikkert blir utsatt for sol og varme og bakterier som ikke finnes på kjøkkenbenken i Norge i april. Hvor mange har 40 grader på kjøkkenet om natten i Norge? Anonymkode: a9a4e...d56 2 1
mommyaka Skrevet 26. april #39 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her står risen og pastaen på kjøkkenbenken ofte 24 timer før den blir satt i kjøleskapet eller spist opp. Men, hadde ikke gjort det hvis vi bodde i Honduras eller congo. Anonymkode: a9a4e...d56 Hva har ho Honduras med pasta i Norge å gjøre? Tror du de har andre typer pasta bakterier det? Eller at de har dårligere hygiene? Det har ikke noe med dette å gjøre. Men hvorfor i alle dager lat du mat stå ute på kjøkkenet i 24 timer? Et du lat? Vanskelig å sette i kjøleskapet? 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #40 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Digger når folk bygger opp påståenden med kilder, men de må jo være relevante. 5 dager på kjøkkenbenken er jo noe helt annet enn over natten. Det samme er jo hvis du tar med maten på en picnic i Belgia i august hvor den sikkert blir utsatt for sol og varme og bakterier som ikke finnes på kjøkkenbenken i Norge i april. Hvor mange har 40 grader på kjøkkenet om natten i Norge? Anonymkode: a9a4e...d56 https://www.aftenposten.no/bolig/i/Vz3gmp/er-det-farlig-aa-la-pasta-staa-i-romtemperatur-ekspert-svarer Sitat 1. Hvor lenge kan pastarestene stå på kjøkkenbenken før den må i kjøleskapet? – Det er vanskelig å gi et helt eksakt tidspunkt, men jeg ville ikke latt pasta – med eller uten saus – stå i romtemperatur i mer enn 4–6 timer totalt, sier Aspholm. Årsaken er at bakterien Bacillus cereus, som kan gjøre oss syke, formerer seg raskt i lunken mat som blir stående på kjøkkenbenken. https://www.godt.no/aktuelt/i/50lgRW/pasta-og-ris-paa-benken-kan-vaere-doedelig Sitat Å spise mat fra benken er ikke nødvendigvis farlig, men den bør ikke ha ligget lagret i 12- 14 grader i mer enn 4- 6 timer. Anonymkode: 4c637...836 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå