AnonymBruker Skrevet 25. april #1 Skrevet 25. april Har en ung hund som trekker noe voldsomt i båndet, har fra start vært konsekvent med å stoppe opp hvis han drar i båndet på tur. Han søker da kontakt med meg, og kommer som oftest bort å setter seg ved siden av meg. Jeg har belønnet han hver gang han stopper opp og snur seg mot meg (søker kontakt). Men i det jeg tar et skritt fremover (eller motsatt retning) så sprinter han til båndet stanser. Vi bruker vanlig bånd og ikke flexibånd. Har en periode forsøkt med anti-trekk sele, og benyttet festet som er i front men det er ingen forskjell han fortsetter bare å dra. Jeg har også forsøkt å «slite» han ut i forkant av tur, gjerne med lek, søk eller lignende uten hell. Har forsøkt med halsbånd men da drar han til han kveles omtrent og puster/peser noe voldsomt, noe jeg derav er redd skal skade ham. Han er en liten hund så det er ikke nødvendigvis vanskelig å holde han, men det er fryktelig irriterende og slitsomt å skulle gå tur. Spiller ingen rolle om turen er kort eller lang. Vet liksom ikke helt hva vi skal gjør, har vært i kontakt med hundetrener men rådene vi har fått der har ikke hatt særlig effekt. Han kan gå helt fint uten bånd, og er lydig på innkalling/veldig kontaktsøkende, men så fort båndet kommer på så starter trekkingen er det noen som har andre tips annet enn de vanlige tipsene som å stå stille, belønne kontakt o.l. for det gjør vi alt og ser ingen endring. Det er en hannhund på straks 1 år Anonymkode: a9d83...e20
AnonymBruker Skrevet 25. april #2 Skrevet 25. april Prøv grime? Da blir hodet trekt til siden hver gang han drar. Anonymkode: 0660a...03e
Mardina Skrevet 25. april #3 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har en ung hund som trekker noe voldsomt i båndet, har fra start vært konsekvent med å stoppe opp hvis han drar i båndet på tur. Han søker da kontakt med meg, og kommer som oftest bort å setter seg ved siden av meg. Jeg har belønnet han hver gang han stopper opp og snur seg mot meg (søker kontakt). Men i det jeg tar et skritt fremover (eller motsatt retning) så sprinter han til båndet stanser. Vi bruker vanlig bånd og ikke flexibånd. Har en periode forsøkt med anti-trekk sele, og benyttet festet som er i front men det er ingen forskjell han fortsetter bare å dra. Jeg har også forsøkt å «slite» han ut i forkant av tur, gjerne med lek, søk eller lignende uten hell. Har forsøkt med halsbånd men da drar han til han kveles omtrent og puster/peser noe voldsomt, noe jeg derav er redd skal skade ham. Han er en liten hund så det er ikke nødvendigvis vanskelig å holde han, men det er fryktelig irriterende og slitsomt å skulle gå tur. Spiller ingen rolle om turen er kort eller lang. Vet liksom ikke helt hva vi skal gjør, har vært i kontakt med hundetrener men rådene vi har fått der har ikke hatt særlig effekt. Han kan gå helt fint uten bånd, og er lydig på innkalling/veldig kontaktsøkende, men så fort båndet kommer på så starter trekkingen er det noen som har andre tips annet enn de vanlige tipsene som å stå stille, belønne kontakt o.l. for det gjør vi alt og ser ingen endring. Det er en hannhund på straks 1 år Anonymkode: a9d83...e20 Du gjør mye riktig allerede 😊 Men båndtrening tar tid og det er viktig å være konsekvent på det. At man trener på det hver gang man er ute. Fortsett med det du gjør, så skal du se at det løsner etterhvert 😊 Til sammenligning så brukte jeg nærmere 1 år på å lære min hund å gå pent i bånd. Rett og slett fordi jeg ikke var konsekvent nok.
Tabris Skrevet 26. april #4 Skrevet 26. april Som du ser så er metoden med å stoppe ofte ganske ineffektiv. Fordi det tar ikke tak i årsaken til at hunden drar - hundens stressnivå. Jeg ser på båndtrening som stressregulering. Så jeg jobber med å roe hunden ned når den er ute. Det gjør jeg gjennom (frivillig) kontakttrening og godbitsøk. Så jeg ville starte med å trene øyekontakt før turen begynner. Start på innsiden av ytterdøren. Ikke be hunden om å sitte, kun belønn med "bra!" (eller klikker) og godbit når hunden ser deg inn i øynene. Husk å ha en liten pause på 1-2 sekunder fra du sier "Bra!" til du beveger hånden og gir godbit. Hvis ikke så vil hunden ofte ikke lære seg betydningen av "bra" (som betyr - nå kommer en godbit). Et mål kan være å trene til hunden setter seg av seg selv. Når man ikke ber om en sitt, men ser når hunden gjør det på eget initiativ så kan man bruke det som et barometer på hundens stressnivå. En hund som står er mer gira enn en som sitter/ligger. Det vil nok ikke skje de første dagene, men er et mål å jobbe mot. Øv kontakttrening inne til hunden kan holde blikket ditt noen sekunder. Så trener du dette på innsiden av døren og på yttersiden av døren når du skal på tur. Stopp og tren øyekontakt på tur. I begynnelsen relativt ofte. Ha også godbitsøk (minst 10-15 min) flere ganger på turen. Dette fordi det å bruke nesen aktivt, tygge og spise også er med og redusere stressnivået. Ved å trene frivillig øyekontakt så viser man også hunden at det lønner seg for den å ta kontakt med deg av seg selv på tur, uten at du ber om det. Hvis hunden da snur hodet og ser på deg ute på tur, si "bra!" og gi en godbit. Og gå så videre. Hvis han drar, bare la ham dra. Ikke stopp når han drar, det er bare frustrerende for dere begge. Men legg inn mye kontakttrening og godbitsøk på turen. Noen hunder er så gira at det er først på slutten av turen at man kan begynne å trene slikt fordi de ikke er mottakelige før det. Så kan man gradvis trene på lenger og lenger distanse av turen. Et par ting å huske på: 1. En ung hannhund har ofte stor mengder testosteron i kroppen og det i seg selv øker stressnivået en del. 2. En unghund har ofte mye energi og man bør kanskje la hunden få utløp for både fysisk og mental aktivisering før man forventer at den skal kunne være rolig på tur. 3. Båndet bør ha en viss lengde, minst 1,8m. Hvis båndet er kort så vil det jo bli stramt etter bare noen få steg fra hundens side. 1
PITTY Skrevet 26. april #5 Skrevet 26. april Tabris skrev (1 time siden): Hvis han drar, bare la ham dra. Ikke stopp når han drar, det er bare frustrerende for dere begge. Men legg inn mye kontakttrening og godbitsøk på turen. Noen Dama mi må også ha en oppskrift, hunden er selektiv og forholder seg til dama og meg på forskjellige vis. Hun har ikke god nok statistikk ved å bruke min metode så den må hun forlate. Det sitatet jeg uthevet av deg her forstod jeg ikke helt. «bare la han dra, ikke hold igjen!» Javel, hvor lenge da? Hvis målet deretter er kontakt og div stressreduksjon. 1
Tabris Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april PITTY skrev (22 minutter siden): Det sitatet jeg uthevet av deg her forstod jeg ikke helt. «bare la han dra, ikke hold igjen!» Javel, hvor lenge da? Hvis målet deretter er kontakt og div stressreduksjon. Til man stopper og trener kontakttrening/godbitsøk. Så ser man etterhvert om det har noe for seg å gjøre det gjennom hele turen, eller om man i begynnelsen kanskje må vente med å gjøre det til slutten av turen når hunden er mer sliten og roligere. Og så gradvis starte treningen tidligere og tidligere på turen, etterhvert som hunden er mottakelig for det. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april Hunden forbinder tydeligvis båndet med at den skal dra. mange bra tips her. Det handler om kontakt og kommunikasjon. Hunden hører også når den går foran deg. Så tren også på høyre og venstre. Bruk både bånd og lyd i kommunikasjonen. Jeg har en hund som også skal dra fx på ski. Men jeg har tydelig kommunikasjon på når det skal dras og når båndet skal være slakt. Det gjelder både når den går ved siden av meg og 2 meter foran. Anonymkode: 96f54...a40
AnonymBruker Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Som tabris sier, å gå fint i bånd handler stort sett om stressregulering. Å stoppe hele tiden kan øke stresset fordi det er frustrerende for en hund som er overveldet av det spennende miljøet å hele tiden møte motstand. Ts, du nevner ikke noe om hvorvidt du har trent hunden på å gå fint. Du har kun trent hunden på å sette seg ved siden av deg. Det den har lært: båndet blir stramt - - > den setter seg ved siden av deg - - > den skyter fremover - - > båndet blir stramt - - > den setter seg ved siden av deg - - > den skyter fremover - - > båndet blir stramt... Osv. Har du trent på at hunden skal ha kontakt med deg mens dere går, ikke bare når båndet strammes? Tren inn en fot med bånd inne, hvor det ikke er distraksjoner. Belønn han for å gå ved siden av deg. Når det sitter godt, kan du trene utenfor huset. Å trene inn fot er lydighetstrening, og målet er absolutt ikke å måtte ty til lydighet for at hunden ikke skal trekke på tur. Men dette vil gi deg muligheten til å belønne hunden når båndet IKKE er stramt og den IKKE trekker. Du får muligheten til å lære hunden at det er positivt å være i nærheten av deg med slakt bånd når dere er i bevegelse. Jeg har selv aldri brydd meg om mine hunder trekker i båndet. Jeg har kun brydd meg om at de skal ta jevnlig frivillig kontakt med meg uavhengig av om de trekker eller ikke, og at de skal komme bort til meg når jeg ber de om det. Det betyr at jeg kun har jobbet med kontakt og å belønne når de rusler ved siden av meg, og jeg har ikke jobbet noe med å eliminere trekkingen i seg selv. Resultatet er at de virrer litt rundt og lukter som de ønsker, men holder seg nært og etterhvert som de har luktet seg mett, rusler de ved siden av meg. De trekker litt, men ikke mye. Anonymkode: 5a7d9...a65 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Prøv grime? Da blir hodet trekt til siden hver gang han drar. Anonymkode: 0660a...03e Hvordan tenker du det er for hunden? Ts, Bruk for all del ikke grime eller andre aversive "verktøy"! Tabris har gitt veldig gode råd, følg dem, og vær raus og tålmodig med hunden din. Han er i sin "verste" alder, så det går bare oppover herfra. Edit: hvis det er veldig slitsomt for armen din kan du feste båndet i et belte. Bruk gjerne også et bånd med strikk. Mer behagelig for dere begge. Endret 26. april av VisningsnavnPÅKREVD 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april Jeg har en unghund på 7 mnd. Han kan til tider dra mye i båndet, det som funker for meg er å gi ham kommandoen "gå fint" + enten venstre eller høyre alt etter som. Han går da på den siden jeg har sagt, og går så fint han baare klarer mens jeg skryter masse av ham. Etter 30 til 60 sekunder (kommer an på dagsformen) fått han en godbit, og så bytter vi kanskje side og går sånn litt lenger. Etter å ha gjort dette en liten stund er det akkurat som han snapper ut av den trekningen, han glemmer at det var det han holdt på med eller noe😅 Men hvis han må bæsje, da drar han alltid veldig i båndet fordi han har hastverk med å komme seg til den perfekte lokasjonen for å gjøre fra seg 😆 Anonymkode: afac4...671
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april Hvordan rase/blanding er det? Anonymkode: b3d0e...483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå