Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes folk er egoistiske som får barn nå, når verden er et så utrygt sted med krig, pandemier og klimaendringer. Hadde aldri turt å sette barn til verden når vi vet at de kommer til å slite skikkelig. Men folk klarer ikke å innse det, de er blindet av sitt eget barneønske.

Anonymkode: aa26d...4ba

Verden er da ikke noe mer utrygt sted i dag enn for 50 eller 100 år siden... Heller tvert i mot. Folk har alltid fått barn på tross av krig og nød. I dag er det jo flere mennesker enn noen sinne som lever gode liv, der alle basisbehov er dekket. (Reell) fattigdom er utrydda fra store deler av verden. Påstander om at verden er så farlig i dag, er bare et bevis på at folk kan for lite om fortida... Og ikke skjønner at høy eksponering (gjennom media) ikke er det samme som at mengden elendighet er større enn før. Vi hører bare mer om alt det dårlige enn folk gjorde før.

Anonymkode: 448df...97c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må være helt greit å ikke ha lyst på barn. Litt rart at det er så mange som vil ha barn egentlig.

Anonymkode: 5ae84...dc9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dem som velger bort barn går i alle fall glipp av et aspekt av livet. Innmari synd for dem tenker jeg som går glipp av de erfaringene. Snevrer livet sitt. De tenker ikke på at årene med små barn utgjør en utrolig kort periode i et ellers langt og fritt liv. Ofrer så mye mening og livsglede for noen få år ekstra å kunne gå i den samme tralten. 

Anonymkode: 6afba...c15

Fotballidioten som reiser til Manchester sju ganger i året for å se på kamp synes garantert at du som ikke gjør det går glipp av noe, selv om DU ikke er interessert i det hele tatt og ikke kunne tenkt deg noe dummere å bruke tid og penger på. OL-utøveren som vier hele livet sitt til toppidrett ville aldri ha valgt ditt snevre, medaljeløse liv. Adrenalinjunkien skjønner ikke hvorfor du ikke hopper i fallskjerm hver uke, du aner ikke hva du går glipp av!

Snevert er ordet! Er det noen som lever et SNEVERT liv, så er det venninna mi som skal hjem og lage middag til utakknemlige unger som "ikke liker", for så å vaske klær, rydde leker, sikkert få omgangssyke for niende gang i år, og legge seg tidlig og edru, siden ungene vekker henne klokka 5 imorra tidlig, lørdag. Jeg skal hjem og gjøre akkurat hva faen jeg vil. Sove litt uforstyrret på sofaen. Ta en styrkeøkt. Drikke fire glass vin og stikke ut og danse. Sitte og sy en kjole klokka to på natta. Knulle mannen min på kjøkkenet. Sove dritlenge, eller bare stå opp når jeg vil. Stikke på hyttetur med barnløse venner. Sette meg på et fly og dra på helgetur til Berlin. Akk, mitt snevre liv, fylt med alt jeg liker og ønsker, og som jeg hadde mistet ALT jeg liker av hvis jeg hadde hatt barn.

Og jada, kall meg gjerne egoist. Heller ego og lykkelig, enn kronisk miserabel.

Anonymkode: d2dbe...6bc

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fotballidioten som reiser til Manchester sju ganger i året for å se på kamp synes garantert at du som ikke gjør det går glipp av noe, selv om DU ikke er interessert i det hele tatt og ikke kunne tenkt deg noe dummere å bruke tid og penger på. OL-utøveren som vier hele livet sitt til toppidrett ville aldri ha valgt ditt snevre, medaljeløse liv. Adrenalinjunkien skjønner ikke hvorfor du ikke hopper i fallskjerm hver uke, du aner ikke hva du går glipp av!

Snevert er ordet! Er det noen som lever et SNEVERT liv, så er det venninna mi som skal hjem og lage middag til utakknemlige unger som "ikke liker", for så å vaske klær, rydde leker, sikkert få omgangssyke for niende gang i år, og legge seg tidlig og edru, siden ungene vekker henne klokka 5 imorra tidlig, lørdag. Jeg skal hjem og gjøre akkurat hva faen jeg vil. Sove litt uforstyrret på sofaen. Ta en styrkeøkt. Drikke fire glass vin og stikke ut og danse. Sitte og sy en kjole klokka to på natta. Knulle mannen min på kjøkkenet. Sove dritlenge, eller bare stå opp når jeg vil. Stikke på hyttetur med barnløse venner. Sette meg på et fly og dra på helgetur til Berlin. Akk, mitt snevre liv, fylt med alt jeg liker og ønsker, og som jeg hadde mistet ALT jeg liker av hvis jeg hadde hatt barn.

Og jada, kall meg gjerne egoist. Heller ego og lykkelig, enn kronisk miserabel.

Anonymkode: d2dbe...6bc

Er det virkelig nødvendig å beskylde den ene eller andre for å leve et snevert liv? Det er ganske mye mer og andre ting enn barn som avgjør om et liv er snevert eller ei. Hvem skal bestemme hva som er snevert? Og spiller det egentlig noen rolle om noen lever et snevert liv?

Forhåpentligvis lever folk lenge nok til å oppleve forskjellige (små og store) ting , og til å oppleve ulike faser av livet. Jeg håper folk lever et liv de trives med, med eller uten barn, uten at andre skal påstå at det er snevert.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en typisk oppkonstruert problemstilling som noen barnløse elsker å dra opp igjen og igjen. Jeg har aldri i hele mitt liv hørt noen si at det er egoistisk å være barnløs. Heller ikke noen i denne tråden sier det.
Derimot mange som hevder at det er egoistisk å få barn. Men det er selvsagt helt greit av en eller annen grunn….

Nei. Ingen (bortsett fra kanskje mora di) ønsker at du skal få barn mot din vilje. Ingen. Det kunne ikke brydd oss mindre.

Anonymkode: cb398...6fc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er egoistisk i forhold til hva. Et menneske bruker ekstremt mange ressurser som ikke er bærekraftig. Naturressurser og naturområder blir ødelagt og påvirket. 

Så det er bare for å fortsette menneskeheten at det ikke er egoistisk å få barn. Men jeg ser ikke fordelen med at vi alltid skal bli flere mennesker og forbruke mer ressurser. Samtidig så vil det nye mennesket slite med livet i forhold til sosioøkonomiske forhold, usikkerhet med utdanning, levestandard, forhold til andre osv. Det er slitsomt og leve, så skal vi dø. 

Det å velge å ikke få barn er et bevisst og gjennomtenkt valg. Synd vi går til grunne da vi så klart dør ut. Det er en av grunnene til at det er stigma mot det å ikke ville ha barn og alltid kommer til å være det. 

Anonymkode: 54378...840

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv fire barn, fordi jeg ønsket det. Og jeg tenker at det er helt fantastisk at vi kan gjøre det vi ønsker, så når noen sier til meg at de ikke ønsker barn så er det selvsagt helt okei og ikke noe jef legger meg oppi. For meg er jo livet med barn det livet jeg ønsker, og så velger jeg å tro at de som ikke ønsker barn har sine verdier og levemål som de har! Man skal ikke utsette seg selv for noe man ikke vil. Og barn er ikke for alle.

Anonymkode: 0069c...c4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

182b0db34728414f4d913f1fa124005d.jpg.8e58136d3ec9184b7d7ec4f9aae899cf.jpg.007684c95c5871c20d10b35d153d5bc2.jpg

Anonymkode: 237a1...590

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn og angrer ikke. Men savner jo iblant det «egoistiske» livet jeg hadde før barn. Elsker å ha barn, men har jo på en måte gitt bort hele kroppen og hele livet mitt for å få og ta vare på barna. Så jeg skjønner godt at noen velger å ha livet sitt helt for seg selv.

Anonymkode: 88fcb...a4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor og angrer ikke et sekund fordi jeg elsker å ta vare på barn og ofre min egen komfor fir dem. Men å kalle folk som velger å ikke ha barn for egoistiske er rart synes jeg. Det er jo egoistisk å få barn på grunnlag for at man føler man må og neglekte alt annet. Hvis dem har beskyttet sex og ikke ender opp å må ta aborter så er ikke det egoistisk i mine øyner,  dem tar jo bare annsvar, det motsatte å ende opp med flere aborter enn bare en  er ekstremt ansvarsløst ovenfor seg selv barnet og faren det påvirker mer en man tror. Vil man være barnløs så ha beskyttet sex og ta annsvar på det området og! Folk som vet dem ikke vil ta vare på barn burde kkke få barn barna må beskyttes først og fremst.  Stå på dere som ikke vil ha barn og ikke få barn veldig bra!

Anonymkode: d1202...8b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trulte123 skrev (På 25.4.2025 den 8.33):

En del synes hvis disse er hyperegoistiske. Hva synes du? Jeg blir helt matt av hva folk mener om dette. Det er vel en kvinnes rett til å velge bort barn, uten å bli kalt egoister og hyperegoister! 

Hilsen undrende

bryr meg ikke om det, jeg personlig synes det er merkelig,men har ingenting mot dem og lar være og komentere

Anonymkode: 80f82...d22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

bryr meg ikke om det, jeg personlig synes det er merkelig,men har ingenting mot dem og lar være og komentere

Anonymkode: 80f82...d22

Nei hvorfor skulle du kommentere? Det er jo ikke noe som du har noe med i det hele tatt så det gjør du jo klokt i. Jeg personlig tenker alltid kondolerer når jeg høre noen skal få barn men jeg sier det jo ikke til de og jeg har ikke så mye imot de så lenge de ikke prøver å tvinger meg inn i det livet. Jeg sier gratulerer men tenker mitt, men respekterer at vi er ulike selv om jeg synes det andre valget er snodig.

Anonymkode: 5256b...c0a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er selvfølgelig opp til den enkelte om man vil ha barn eller ikke. At man velger å ikke å få barn går ikke ikke ut over noen (hvis det ikke er en partner som tror at barn er et alternativ) og å bruke egoisme for å definere dette er bare tullete! Da er det verre å få et barn, men likevel utelukkende prioritere seg selv slik at det går ut over barnet - det er stygt! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 8.57):

Tenker det er fint at de som ikke vil ha barn, ikke vil ha barn.  Noen mennesker liker det enslige livet uten forpliktelser, andre liker familien as. 

Anonymkode: 33058...905

Det enslige livet er ikke uten forpliktelser, de fleste av oss jobber vel en minst 40 års tid.

AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 10.08):

Jeg tror malefiecenta mener at når menn sier de ikke ønsker barn, så er det ingen som sier noe om at de er egoistiske eller spør om hva de skal gjøre når de blir gamle og trenger hjelp eller noe annet. Det er ingen som reagerer når menn sier at de ikke ønsker barn. Det er kvinner som blir shamet om de ytrer ønske om å ha et barnefritt liv. 

Anonymkode: 90f1b...828

Dette har jeg også lagt merke til, og tittelen på denne tråden sier jo sitt. Dvs menn trenger stort sett ikke si at de ikke ønsker seg barn, siden ingen spør og graver på samme måte som de gjør med kvinner.  Kunne være interessant å høre hva TS tenkte rundt det å begrense tråden til barnløse kvinner. 

AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 12.40):

Dem som velger bort barn går i alle fall glipp av et aspekt av livet. Innmari synd for dem tenker jeg som går glipp av de erfaringene. Snevrer livet sitt. De tenker ikke på at årene med små barn utgjør en utrolig kort periode i et ellers langt og fritt liv. Ofrer så mye mening og livsglede for noen få år ekstra å kunne gå i den samme tralten. 

Uønskede barn er ingen livsglede. Du har et veldig snevert tankesett (evt bare ønsker å fyre opp tråden). 

Anonymkode: 26589...ab4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er egoistisk både å få barn og å velge å ikke få barn, ingen forskjell der 

Anonymkode: f9114...c6b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 12.40):

Det er deg det er synd på her, som har et så snevert og ensporet syn.  Tenk ikke klare å se for seg at det faktisk finnes mennesker som er lykkeligere uten barn og priser seg glad for hver dag uten. Selv om det er det riktige for deg å få barn, er det skremmende merkelig at du ikke klarer å se at det finnes andre perspektiv og meninger med livet der ute 

Anonymkode: acafd...82c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg har valgt bort barn betyr det ikke at jeg lever i ren egoisme, og ei uten forpliktelser. Jeg har hest + hunder, mann, andre familiemedlemmer og jobb. Jeg er den som hovedsakelig stiller opp for foreldre og besteforeldre, fordi jeg har mer tid og overskudd enn mine søsken med barn. Syns ikke at det skal bli lagt på mine skuldre at Norges populasjon synker, jeg skal ikke få uønskede barn ut av "plikt"

Anonymkode: edace...e7c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men bare slutt nå da. Ingen anklager dere for å være egoister. Tenk å være så selvopptatt at man nærmest må finne opp krenkelser. Ingen bryr seg om hvorvidt du har barn eller ei. Tips: prøv å ikke gjøre denne «barnefriheten» til HELE din personlighet…,

(Og her på KG er det for lengst slått fast en gang for alle at det kun er småbarnsforeldre som er sjalu, misunnelige, utslitte, hater livet,  egoistiske osv.)

Anonymkode: cb398...6fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker mine to barn men anbefaler ingen andre å få barn selv om det er mye kjærlighet,

jeg bekymrer meg for deres framtid, økonomi, arbeid. Jeg er også 100% alene mamma siden barnefar som opprinnelig ønsket disse to bestemte at det ikke var for han likevel. Så er det meg da som må trøste barna våre når far avlyser samvær atter en gang. 

forstår godt at kvinner ikke vil ha barn. Ville aldri vært uten mine men hadde jeg ikke hatt de så hadde jeg ikke savnet de 

Anonymkode: 0ab18...839

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis man ikke ønsker barn er det veldig fornuftig å la være å få dem og ikke bare bli mor fordi det er "forventet" av samfunnet 🥰 Jeg er (straks) trebarnsmor og kunne ikke tenkt meg et liv uten barna mine, men jeg forstår godt at noen velger bort dette livet til fordel for å bare ha seg selv å tenke på 🥰

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...