Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker de kvinnene som velger å ikke få barn, er de smarte kvinnene i verden. Egoistisk? Ja.

Men de som får barn, de får det jo også av egoistiske grunner. 

Anonymkode: 90f1b...828

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bemerkelse: eneste stedet jeg har lest og hørt om hvor "grusomme de som ikke får barn" er, er når en frivillig barnløs har snakket om seg selv

Anonymkode: c9a8f...a23

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (21 minutter siden):

Det som provoserer meg er dette fokuset på bare kvinner i dette temaet. Det heter liksom ikke folk får for få barn. Det heter kvinner føder for få barn. Ansvaret blir lagt på dem. Skamme seg som føder for få barn. Men mennene da? 

Menn føder ikke barn. 

Uansett rart å skal dra inn menn på dette? Hvorfor er ikke menn et tema som blir tatt opp når det kommer til abort? Da er det kun kvinnens mening som gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Menn føder ikke barn. 

Uansett rart å skal dra inn menn på dette? Hvorfor er ikke menn et tema som blir tatt opp når det kommer til abort? Da er det kun kvinnens mening som gjelder. 

Jeg tror malefiecenta mener at når menn sier de ikke ønsker barn, så er det ingen som sier noe om at de er egoistiske eller spør om hva de skal gjøre når de blir gamle og trenger hjelp eller noe annet. Det er ingen som reagerer når menn sier at de ikke ønsker barn. Det er kvinner som blir shamet om de ytrer ønske om å ha et barnefritt liv. 

Abort er et annet tema. 

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror malefiecenta mener at når menn sier de ikke ønsker barn, så er det ingen som sier noe om at de er egoistiske eller spør om hva de skal gjøre når de blir gamle og trenger hjelp eller noe annet. Det er ingen som reagerer når menn sier at de ikke ønsker barn. Det er kvinner som blir shamet om de ytrer ønske om å ha et barnefritt liv. 

Abort er et annet tema. 

Jaokei, ja da misforsto jeg nok 🙏

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mer egoistisk å få barn i en overbefolket verden? Argumentet er gjerne at "da blir jeg ikke ensom når jeg er gammel". De får altså barn for å tilfredstillet et eget, kommende behov (og gjett om mange kommer til å bli skuffa...).

Jeg valgte å ikke få barn fordi jeg tror jeg ikke hadde klart å gi de en god nok oppvekst. Fant heller aldri en partner som var stabil nok og som jeg vurderte å mikse mine gener med. Vil si at en slik gjennomtenkt avgjørelse langt fra er egoistisk. Alt for mange får barn, men har ikke ressurser nok til å følge opp slik at de får harmoniske og trygge individer som i neste omgang kan bidra i samfunnet. 

Anonymkode: 12f2b...278

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte bort barn pga egne diagnoser med høy arvelighet, om det er egoisme så er jeg egoist med glede.

Anonymkode: a1904...563

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg valgte bort barn pga egne diagnoser med høy arvelighet, om det er egoisme så er jeg egoist med glede.

Anonymkode: a1904...563

Da vil jeg heller kalle deg det rake motsatte

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Abort er et annet tema. 

Ja og at man samtidig trenger menn for å bli gravide. Er teit å shame damer fordi de føder for få barn når det faktisk talt oftest er mennene som holder igjen og vil vente i det lengste med å få barn så damene som ønsker barn går og venter i det uendelige til han skal bli klar. Det også var litt av poenget mitt, men også det du skriver

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Abra skrev (26 minutter siden):

Menn føder ikke barn. 

Men de blir ikke gravide uten menn. Og de kan ikke tvinge menn til å ønske seg barn heller, så er ikke rettferdig at det kun er kvinners feil at det liksom blir født for få barn. Det er faktisk talt som regel oftest menns feil.

Abort er jo fordi fosteret bor i kvinnens kropp da. Mannen kan ikke bestemme over hennes kropp. Det er da innlysende

• Nyttig 8
Skrevet
Trulte123 skrev (1 time siden):

En del synes hvis disse er hyperegoistiske. Hva synes du? Jeg blir helt matt av hva folk mener om dette. Det er vel en kvinnes rett til å velge bort barn, uten å bli kalt egoister og hyperegoister! 

Hilsen undrende

Jeg trodde det var omvendt. At det var egoistisk å sette barn til verden. Jeg vet egentlig ikke hva jeg synes. Synes jo i hvert fall ikke at foreldre eller enslige skal få barn dersom de ikke ønsker å få barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det dukker også opp argumenter som er noe rasistiske/nasjonalistiske (for ordens skyld, jeg finner det urelevant å bry seg om). Altså at vi må føde mer for å enten opprettholde nok norsk nasjonalitet (uavhengig av etnisk bakgrunn), eller til og med norsk opprinnelse, altså hvit/kaukasisk. Det er galskap. Det er 5-6 millioner nordmenn. Også er det 1,5 milliard i India og 1,5 milliard i Kina. Man kan ikke gi enkeltkvinner i Norge ansvar og skam for den etniske utviklingen når andre i verden snitter på 5-6 unger. Jeg summerte opp min nærmeste krets og av 20stk har 15stk 0 eller 1 barn. Ingen har mer enn 3 barn. Så det der er et tapt løp… for de som deltar i det da.

Anonymkode: d56f1...564

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det må være opp til hver enkelt om de skal ha barn eller ei. Om man absolutt ikke ønsker barn, er det veldig viktig å kommunisere det tydelig til (en eventuell) partner.

Samtidig tenker jeg noen ganger på hvordan det skal gå med eldreomsorg og alderdom om veldig mange ikke får barn.

Jeg har selv eldre foreldre (og andre familiemedlemmer) som trenger litt eller mye hjelp, og jeg lurer på hvordan det skal gå dersom det offentlige skal oppdage og hjelpe til med alt. Politikere har signalisert at familie må regne med å gjøre mer, noe som er krevende nok allerede. Får vi det egentlig til dersom flere ikke får barn? Kanskje friske pensjonister må gjøre mer frivillig arbeid hos andre eldre?

Samtidig mener jeg det er fullstendig feil motivasjon å skulle få barn for å sikre egen alderdom.

Anonymkode: 92bdc...241

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det må være opp til hver enkelt om de skal ha barn eller ei. Om man absolutt ikke ønsker barn, er det veldig viktig å kommunisere det tydelig til (en eventuell) partner.

Samtidig tenker jeg noen ganger på hvordan det skal gå med eldreomsorg og alderdom om veldig mange ikke får barn.

Jeg har selv eldre foreldre (og andre familiemedlemmer) som trenger litt eller mye hjelp, og jeg lurer på hvordan det skal gå dersom det offentlige skal oppdage og hjelpe til med alt. Politikere har signalisert at familie må regne med å gjøre mer, noe som er krevende nok allerede. Får vi det egentlig til dersom flere ikke får barn? Kanskje friske pensjonister må gjøre mer frivillig arbeid hos andre eldre?

Samtidig mener jeg det er fullstendig feil motivasjon å skulle få barn for å sikre egen alderdom.

Er jo tragisk at man i et rikt land må få barn for å sikre alderdommen

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Ja og at man samtidig trenger menn for å bli gravide. Er teit å shame damer fordi de føder for få barn når det faktisk talt oftest er mennene som holder igjen og vil vente i det lengste med å få barn så damene som ønsker barn går og venter i det uendelige til han skal bli klar. Det også var litt av poenget mitt, men også det du skriver

Jeg er så enig!  Det burde være mye mer fokus på å opplyse menn oh endre menns holdninger. I mange familier ønsker kvinnen et barn til, men mannens ønsker om å stoppe gjør at det ikke blir flere barn. Eller mannen vil vente "litt til" før man får barn, og så blir det dermed 1 barn, mens kvinnen gjerne ville hatt et til. Det snakkes så mye om at kvinner må få det første barnet mye tidligere (helst som student). Jeg mener det er bedre og viktigere å fokusere på menn holdninger til å stoppe/vente. Der ligger mye av problemet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Er jo tragisk at man i et rikt land må få barn for å sikre alderdommen

Helt enig i det.

Skrevet

Begge deler er like egoistiske. Vi er alle egoister og gjør det vi har lyst til/føler at vi må. Ingen av delene er mer rett eller feil. Jeg var en av de som aldri skulle ha barn, jeg hatet barn. Endte med å få en alikevel. Har aldri angret på det, men forskjellen før og er etter var bare at livet ble annerledes, hverken bedre eller verre. Hadde jeg truffet mannen min tidligere så hadde vi sikkert hatt 5-8 unger, siden jeg kun fant ut at jeg egentlig likte barn etter at jeg fikk en (dette er en av de tingene som jeg lærte at var umulig å vite på forhånd for min del). Men jeg hadde vært like tilfreds med eller uten barn. 

Barn sikrer ingen alderdom siden man aldri vet hvilke barn man får og heller ikke hva livet vil bringe (du har ingen garanti for at barna dine vil leve like lenge som deg). 

De som sier de ikke vil få barn inn i denne "fæle" verden bruker det som en unnskyldning fordi de ikke har lyst på barn (noe som er helt greit, men være ærlig med både deg selv og de rundt. Har du ikke lyst på barn så har du ikke lyst, stå for det!). Men verden er en bedre plass en noensinne før i historien vår. Vi har mer mat, bedre rettigheter, bedre lønn, mindre vold, mindre krig og ikke minst medisiner. Klimaendringer har vi også bedre teknologi til å håndtere enn noensinne, før var en tørke ensbetydende med død.. Er det en tid å få barn på så er det nå (selv om verden er litt usikker, men det er den hele tiden. Livet er usikkert i seg selv!). Sjansen for at barnet ditt vil vokse opp og klare seg har aldri vært høyere enn akkurat nå. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker det er fint at de som ikke vil ha barn, ikke vil ha barn.  Noen mennesker liker det enslige livet uten forpliktelser, andre liker familien as. Jeg har barn, men syns ikke mennesker som ikke ønsker barn er egoistiske fordet om. Vi har ulike forventninger til livet, og lever livet på våre egne premisser. Ser ikke problemet med å dømme barnløse, frivillige bare fordi. 

Anonymkode: 33058...905

Barna flytter jo ut uansett om 17/18 år! Hva prater du om? Tida går fort! 

Anonymkode: 66bfb...daa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Arbeidsinnvandringen kan økes. På den måten løser man den floken. Samtidig må også 'landsbyen' stille mer opp. Slik man ser nå, hvor man sitter på hver sin tue, er ikke bærekraftig i det lange løpet. 

Skrevet

Jeg er blitt en kvinne, det hadde jeg ikke så mye bestemmelserett i, men jeg har bestemmelserett i om jeg får barn eller ei. Det er mitt valg og ikke noe som følger kjønnet mitt. En er ikke forpliktet til å være en rugemaskin selv om en er kvinne, selv om mange mener det. Da vil jeg si det er noe fundamentalt galt med de som mener at kvinner er forpliktet til å få unger fremfor at det er noe galt med de kvinnene som sier nei takk til å få barn.

Jeg har aldri hatt lyst på barn, har ikke lyst på en traktor heller, dermed har jeg ikke gått til anskaffelse av noen av de. 

Egoistisk? Ja. Men ikke mer egoistisk enn de som får barn fordi de har lyst på. Jeg lever livet mitt slik jeg ønsker, det ville vært snålt å leve livet mitt ut ifra hva naboen ønsker. Personlig gir jeg bang i at noen mener spesielt kvinner er egoistisk for å leve barnfri. Jeg orker ikke de menneskene, de er helt koko, koko folk ønsker jeg ikke i nær bekjentskapkrets. Men jeg kan synes det er tragisk st kvinnekampen har stagnert på dette feltet. Som kvinne kan du bli hva som helst så lenge du blir mor. Det er galskap! Og rett ut skammelig, kneblende og viser at samfunnet slett ikke er så frigjort som en ønsker.

Screenshot_20250425_113831_SamsungInternet.thumb.jpg.b64f653317b94e2283b3c1544f5db678.jpg

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...