Gå til innhold

Hvor langt kan en valp gå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man hører så ofte om hvor langt en valp kan gå. Men hvor langt kan en unghund gå? Altså asfalt tur i by. 

Anonymkode: 3821a...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vell an på typen hund tror jeg. Vil anta at en sibirsk husky valp kan gå noe lengre enn en håndveske hund. 

Anonymkode: 6fdb8...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ny valp er den som regel livredd byen. Prøv å gå i parker og la den gå løs og bestemme eget tempo selv. I starten skal den ikke gå tur slik du gjør med eldre hunder. Den må sakte men sikkert bli vant til omgivelser, støy osv. Den kan treffe andre valper, hunder, men kun de som er positive og sosialisert og som aksepterer valper.  

Anonymkode: c98ec...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Puppies need less ‘formal’ exercise than fully grown dogs. Taking them for long walks while they’re young can overtire them. You’ll know your dog best, and the amount of exercise a dog can manage will vary between breeds and dogs, but a good rule of thumb is a ratio of five minutes of formal exercise per month of age (up to twice a day) until the puppy is fully grown i.e., 15 minutes (up to twice a day) when three months old, 20 minutes when four months old and so on. As they become older, they’ll be able to cope with larger amounts of exercise.

https://www.thekennelclub.org.uk/dog-training/getting-started-in-dog-training/dog-training-and-games/puppy-and-dog-walking-tips/

Anonymkode: 1b31e...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

har du ny valp er den som regel livredd byen. Prøv å gå i parker og la den gå løs og bestemme eget tempo selv. I starten skal den ikke gå tur slik du gjør med eldre hunder. Den må sakte men sikkert bli vant til omgivelser, støy osv. Den kan treffe andre valper, hunder, men kun de som er positive og sosialisert og som aksepterer valper.  

Gjelder dette også unghunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Denne gjentas ofte, men jeg har aldri sett noe som helst form for forskning som understøtter dette, ei heller her. Så jeg tenker man kommer lenger med sunn fornuft og å øke gradvis hvor lenge man "går tur". 

Anonymkode: 64285...3e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på asfalt er skadelig for leddene spesielt til valper og eldre hunder, så noe som burde unngås si hovedsak. La valpen gå fritt/i langline og regulere tempoet selv på variert underlag kan du gå litt lenger hver måned, la valpen selv utforske og se etter tegn på at valpen er sliten eller overstimulert.

Anonymkode: 60454...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne gjentas ofte, men jeg har aldri sett noe som helst form for forskning som understøtter dette, ei heller her. Så jeg tenker man kommer lenger med sunn fornuft og å øke gradvis hvor lenge man "går tur". 

Stemmer, er ingen forskning bak det! Veldig synd at det stadig deles og dras opp som en fasit, når det bare er en mening. Synd om folk henger seg opp i å telle minutter på tur framfor å se ann valpen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å gå på asfalt er skadelig for leddene spesielt til valper og eldre hunder, så noe som burde unngås si hovedsak. La valpen gå fritt/i langline og regulere tempoet selv på variert underlag kan du gå litt lenger hver måned, la valpen selv utforske og se etter tegn på at valpen er sliten eller overstimulert.

Kilde på at asfalt er skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (8 minutter siden):

Kilde på at asfalt er skadelig?

Det finnes hvertfall en studie på at valper oppvokst på landet har mindre forekomst av HD, men det sier seg vitterlig selv bare man tenker over det at så hardt og flatt underlag er uheldig med tanken på leddene på sikt. Mennesker burde også unngå dette i hovedsak, og går man mye på sånt hardt underlag så hvertfall bruk riktige sko med mye demping. Å løpe spesielt på asfalt burde ingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper trenger ikke å gå tur på samme måte som vi går tur med voksne hunder. Med valper er fokuset på antall inntrykk og å trene de til å føle seg komfortabel I miljøet og nøytral til ting i miljøet.

Et bymiljø vil gi en valp veldig mange inntrykk på veldig liten tid. Der kan det være fint å rusle til en benk/park og bare sitte og se litt på verden som raser forbi i 10-15 minutter (eller lenger, avhengig av hvor gammel valpen er og hvor trygg den føler seg i miljøet). 

En skog har mindre inntrykk, pluss mykere og mer ujevn bakke. Da kan man rusle rolig og la valpen utforske i en time.

Først når valpen er eldre, kan man begynne å gå "ordentlige" turer. 

Anonymkode: 00b66...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder dette også unghunder?

Som det sies her. Det er veldig individuelt hvor raskt de blir trygge og tøffe nok. Det kan ta uker og det kan ta måneder. Og nei, det gjelder ikke unghunder. (da er jo de 6 mnd..) Å prøve seg frem-utvide radius etterhvert er vel det beste rådet jeg kan gi. Ikke press valpen til for mye nytt og "skummelt" - Men gi dem utfordringer gradvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det finnes hvertfall en studie på at valper oppvokst på landet har mindre forekomst av HD, men det sier seg vitterlig selv bare man tenker over det at så hardt og flatt underlag er uheldig med tanken på leddene på sikt. Mennesker burde også unngå dette i hovedsak, og går man mye på sånt hardt underlag så hvertfall bruk riktige sko med mye demping. Å løpe spesielt på asfalt burde ingen.

Kan du vise meg den studien?

Jeg vet at asfalt kan være hardt på ledd, på samme måte som jeg har fått beskjed av dyrlegen om at veldig mykt underlag kan være tøft på sener. Men når du sier at "å gå på asfalt er skadelig" antar jeg at du har noe vitenskapelig bak det.

Endret av Arx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt ca 5 min pr mnd. og flere korte turer istedenfor lange. 

Anonymkode: 12b0a...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke se at den blir sliten, nødvendigvis. Den vil følge etter deg til den stuper, fordi den er redd for å bli etterlatt. Små valper trenger ikke å gå tur, de kan være ute sammen med eieren, men ikke mosjoneres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med valp ville jeg fokusert på miljøtrening og sosialisering. De blir ofte raskere sliten i hodet enn i kroppen. 

5 min tur pr mnd i alder er en gammel myte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jeg helt enig i, men enkeltes “sunne fornuft” sier dem kanskje at det må være kjempebra å dra med seg en 6 mnd gammel valp på en laaang og bratt åttetimers fjelltur, for mosjon er jo bra!

Sitat

If you over-exercise your puppy while they are growing, they might damage their growth plates and joints, which can lead to conditions such as early onset arthritis and hip dysplasia.

https://www.pdsa.org.uk/pet-help-and-advice/looking-after-your-pet/puppies-dogs/exercising-your-puppy

Anonymkode: 1b31e...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...