Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

På grunn av bytting av strømskap utenfor leilighetene blir strømmen frakoblet i morgen fra kl 8-16. 
Dette er lenge å være uten strøm. Jeg er ufør og er hjemme hele tiden. Noen ting jeg bør gjøre i kveld, annet enn å sørge for at mobilen og nettbrettet er ladet opp? Laster ned en spilleliste på spotify. Tenker å trene på romaskin (går på batteri). Blir vannet kaldt veldig fort (tenker i forhold til dusjing?). 

Jeg har mye mat i kjøleskapet og i fryserene. Håper det går bra. Siden jeg ikke kan varme opp mat blir fryserene holdt stengt hele dagen.

Må vel åpne kjøleskapet for å ta ut mat. Leiligheten blir nok veldig kald. Gruer meg veldig.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lad opp Powerbanker om du har det, om ikke KJØP DEG DET TIL EN ANNEN GANG

Om du har grill er det ingen problem med å fikse mat

Hadde ikke dusjet i morgen mens strømmen var av, og det er ikke så lenge å vente uten å dusje.

Det å åpne kjøleskapet er ikke ett problem så lenge du ikke lar døren stå oppe lenge av gangen.

GÅ DEG EN LANG TUR, stikk til venner/familie eller bare ut i naturen for å få miljøskifte.

Det går helt fint! Kjedelig ja, men det går fint, ingenting å grue seg for. Det handler også om fokuset ditt, om du sitter nå og tenker "Nei dette blir helt jævlig, fyfaen å jeg kommer til å fryse og ha det helt grusomt", så blir det sååå....

Hvordan skal du klare deg om terrorister tar ut strømnettet i norge? Skal du bare legge deg ned og dø da eller?

Anonymkode: 80070...9e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Se på dette som en brannøvelse… 

Nå må du faktisk trene på en ganske reell situasjon: strømbrudd over flere dager. Du har en åtte timers lang øvelse i morgen. 

Bruk den! :) 

Anonymkode: 8b8d7...a13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er leiligheten din dårlig isolert? Bor du et sted det er kaldt nå?

Vi har sluttet å ha varme på hjemme nå, annet enn når det blir kaldere etter at sola går ned. Dette gjelder også på overskyede dager.

Anonymkode: 83eab...1f0

AnonymBruker
Skrevet

Virkelig et ikke-problem... 

Anonymkode: a82f1...74a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Maten i fryseren går nok helt fint, ville vært mer bekymret for maten i kjøleskapet egentlig. Meieriprodukter klarer seg nok bra, og også konservert kjøtt som pålegg, ol. Men annet kjøtt som kjøttdeig/karbonadedeig ville jeg nok ha nedratet holdbarhetsdatoen en del på etter å ha vært i et kjøleskap som blir ganske varmt etter hvert.

Anonymkode: 9e29b...7e3

AnonymBruker
Skrevet

Dusj i kveld, TS :)

Ta på deg ull og bruk ullpledd i morgen. Jeg hadde vært oppe så lenge jeg klarte i kveld for å forhåpentligvis få sovet bort noen timer, da blir det ikke så lenge å vente på strøm igjen.

Anonymkode: ab81d...57e

Skrevet
male32 skrev (14 minutter siden):

Hei

På grunn av bytting av strømskap utenfor leilighetene blir strømmen frakoblet i morgen fra kl 8-16. 
Dette er lenge å være uten strøm. Jeg er ufør og er hjemme hele tiden. Noen ting jeg bør gjøre i kveld, annet enn å sørge for at mobilen og nettbrettet er ladet opp? Laster ned en spilleliste på spotify. Tenker å trene på romaskin (går på batteri). Blir vannet kaldt veldig fort (tenker i forhold til dusjing?). 

Jeg har mye mat i kjøleskapet og i fryserene. Håper det går bra. Siden jeg ikke kan varme opp mat blir fryserene holdt stengt hele dagen.

Må vel åpne kjøleskapet for å ta ut mat. Leiligheten blir nok veldig kald. Gruer meg veldig.

Dette er dagen for å bli i senga, leeeenge 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (16 minutter siden):

Blir vannet kaldt veldig fort (tenker i forhold til dusjing?). 

Hvis du bor i blokk har nok de fleste tenkt å dusje før kl 8 så jeg hadde tenkt at det er helt tomt for varmtvann i noen timer også etter at strømmen er tilbake og planlagt dusj i kveld.

Kjør opp varmen i natt hvis du er redd for kald leilighet i morgen.

Hvis du ikke har vindu på badet så funker telys for litt lys når du skal på do.

Anonymkode: 3373b...680

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du har en termos eller liknende, kok opp vann til å ha varmt vann i den til kaffe, te eller annet. 

Anonymkode: 4815f...235

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok til å gå bra. Har selv vært uten strøm lengre enn det, og det var ikke meldt avbrudd. Gikk fint det. Ble riktignok tom for strøm på mobilen og iPaden, men hadde radio med batterier. Ikke var det mulig å komme seg noen stede heller, det var et jævla vær. Har vedfyring da, så frøs iallefall ikke.

Det eneste dumme var jo at jeg ikke hadde vann, siden jeg har privat brønn. Så måtte tine snø til å helle i toalettet. Hadde vann til kaffe og matlaging. Var bare å bruke av krise lageret det.

Anonymkode: 4008c...026

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (1 time siden):

Hei

Det går nok fint. Les en bok, bruk powerbank for nettbrett/telefon. Hold fryseren lukket, ikke noe problem å bruke kjøleskapet. Leiligheten blir nok ikke kald på så kort tid, er jo ikke spesielt kaldt ute heller nå heldigvis.

Ingen problemer å dusje heller, varmtvannsbereder har en stor tank

Anonymkode: b2263...2b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
male32 skrev (1 time siden):

Hei

Varmtvannet holder bra såpass kort tid, maten i kjøleskapet og fryser er ikke noe problem. Det er for kort tid.
Du kan jo benytte tiden til å forsøke noe nytt, eller ligg under dyna og les en bok. 

Anonymkode: 7db5b...406

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Greier man ikke åtte timer uten strøm så trenger man en bedre beredskapsplan! 

Anonymkode: 9cedf...f96

• Liker 1
Skrevet

Last ned eventuell serier/filmer du vil se slik at du slipper å bruke mobildata på det. 

Det er jo bare 8 timer det går veldig raskt. :) Du kan sove lenge og hvis du har strålende vær så kan du jo ta deg en tur ut eller noe og.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var strømløs i 16 timer i vinter, og det var egentlig litt deilig. Og timene raste avgårde. Det hadde jeg aldri trodd. Spør du meg om hva jeg gjorde disse timene så vet jeg faktisk ikke. Ryddet litt, lå på sofaen å så i taket ganske mye, tenkte igjennom ting, planla framover, pustet godt, slappet av, gjorde noen strekkøvelser, bladde litt på telefonen, ordnet meg mat osv. Plutselig kom strømmen igjen. 

Din fordel er at du VET når den kommer tilbake. Det gjorde ikke jeg, så jeg ble litt frustrert av det. Det slipper du. 

Dessuten er 08-16 veiledende med god margin. Du kan oppleve at det gjelder fra 08.30 - 14.30 også...

Bare ikke se mørkt på det, for da blir det mørkt. Prøv å nyt det, på sin egen måte. 

Anonymkode: d389d...a99

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet er eventuelle tekniske hjelpemidler. Har du det bør du uansett ha en plan for hva du skal gjøre ved strømbrudd. 

Anonymkode: 68a85...01f

Skrevet (endret)

Om man vet om strømbrudd på forhånd kan man fryse kjøleelementer/boks med vann og legge i kjøleskapet når de er frosset. Det sinker temperaturstigningen i kjøleskapet. Om man ikke får planlagt kan man legge noen frysevarer til sakte tining der i stedet og spise dagen etter. 

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Elle Melle skrev (2 minutter siden):

Om man vet om strømbrudd på forhånd kan man fryse kjøleelementer/boks med vann og legge i kjøleskapet når de er frosset. Det sinker temperaturstigningen i kjøleskapet. Om man ikke får planlagt kan man legge noen frysevarer til sakte tining der i stedet og spise dagen etter. 

Ja, skulle til å skrive det samme. Hvis man ikke har kjøleelementer, så kan man fylle noen tomflasker med vann og fryse. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...