Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dersom man bor et sted der vindusvask er mulig å leie inn, så burde man kanskje gjøre det. Jeg bor på bygda, så vi har ikke slike tilbud her :) Men nå er ikke jeg superopptatt av vindusvask heller, jeg gjør det som regel bare om våren. Men det er likevel et faktum at bilhold ofte dras fram som en ekvivalent til husarbeid i slike tråder som dette. Og selv om det ikke er logisk for deg og andre menn å vaske vinduer ofte, så kan det likevel hende at det handler om trivsel for henne, slik jeg skrev? Er alle dine trivselsfaktorer strengt logiske?

Anonymkode: 86497...580

Er vel noen du kan betale på bygda for dette…?

Anonymkode: 0db99...f02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Ikke du nei, men hun har. 

Minner deg høflig på at det er flest kvinner som bryter ut av ekteskapet, og etter barnehagenivået på en del kommentarer i denne tråden skjønner man jo hvorfor. 

Eventuelt kan du jo bare se på statistikken for lesbiske og homofile forhold, så ser du hvilket kjønn som er det faktiske problemet i de fleste forhold 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må skille på hygiene og estetikk. I tillegg må du klare å forstå hva som generelt er en trend, og individuelle forskjeller. Generelt sett er kvinner best på å holde hus, mens mannen er best på bil og praktiske ting. Hos oss er det jeg - mannen - som fikser det meste av alt, så tar kona seg av det hun er best på.

Så skitne kopper og fat på kjøkkenbenken handler om estetikk, er det dèt du sier? Man trenger altså strengt tatt ikke å vaske dem, men kan skrape av det verste og sette dem i skapet igjen? Men fra spøk til alvor. Ved å fortsette å omtale husarbeid som "kvinnearbeid" eller "kvinneoppgaver", så opprettholder du et syn på husarbeid og "kvinneoppgaver" som noe som er mindre viktig enn "manneoppgavene". Du nedgraderer - sannsynligvis ubevisst - den daglige innsatsen for å holde hus og hjem i orden. For det er "bare" kvinnearbeid, og ikke viktig. Jeg er imidlertid enig med deg i èn ting - at hver enkelt gjør det de er best til, og i den grad det er gjennomførbart, de oppgavene man ønsker mest. Men å tildele oppgavene kjønn, er etter min mening fullstendig uvesentlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel noen du kan betale på bygda for dette…?

Ikke profesjonelle, men kunne sikkert betalt en ungdom eller en arbeidsledig, hvis det hadde vært viktig for meg :) Men nå vasker jeg vinduer èn gang i året, så det går fint å gjøre det selv :) 

AnonymBruker
Skrevet

Da må du sette han ned og gjøre det klart at du forventer at han når dere begge er friske tar selvstendig ansvar for å planlegge og løse 50% av oppgavene. Og at du når en av dere er syke eller redusert (inkludert ved graviditet og etter fødsel om dere planlegger felles barn) forventer at den friske part på eget initiativ løser 100% av oppgavene.

Og så spør du om han er innforstått med det. Eller om dere bare skal skrinlegge hele samboerforholdet og gå tilbake til å være særboere.

Anonymkode: 2a384...c5b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri hatt disse problemene med kona mi. Får alt jeg trenger når jeg vil og tar meg av støvsuging og ellers vedlikehold,montering av møbler osv som er en manns jobb. Resten tar hun uten å blunke. Så ikke alle damer som er opptatt av likestilling på husarbeid heldigvis. Jeg har ingenting å syte over. Vi har vært gift i 15 år. 

Anonymkode: eeee2...e83

Men TS er ikke gift. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

At det er fordelt på kjønn er bare tilfeldig. Vi er en mann og en kvinne som bor sammen.

Er det formuleringen du henger deg opp i? Blir det bedre om jeg sier "navne"-arbeid og "navne"-arbeid?

Anonymkode: 7c99b...79b

Ja, jeg henger meg opp i formuleringen. Å kalle det for manne- og kvinneoppgaver er med på å opprettholde et gammeldags kjønnsrollemønster. Ord påvirker oss mer enn vi tror. Hvem vi er, og hva slags samfunn vi lever i, gjenspeiles i språket vårt, samtidig som språket også påvirker holdningene våre.

Et eksempel hentet fra en NRK-artikkel om lønnsforskjeller mellom kjønn for noen år tilbake: Der står det «Kvinner velger (…) oftere yrker med lavere lønn». Det kunne ha stått «Yrkene kvinner velger, har lavere lønn». NRKs setning får det til å høres ut som om kvinner foretrekker lavtlønnsyrker.

Kjønn har ingen ting med arbeidsoppgaver i hus og hjem å gjøre, det eneste som har betydning er at de oppgavene som må gjøres, blir gjort. Dere klarer helt sikkert å huske hvem av dere som skal gjøre hva, uten å tildele oppgavene kjønn, eller for den saks skyld, navn.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dersom man bor et sted der vindusvask er mulig å leie inn, så burde man kanskje gjøre det. Jeg bor på bygda, så vi har ikke slike tilbud her :) Men nå er ikke jeg superopptatt av vindusvask heller, jeg gjør det som regel bare om våren. Men det er likevel et faktum at bilhold ofte dras fram som en ekvivalent til husarbeid i slike tråder som dette. Og selv om det ikke er logisk for deg og andre menn å vaske vinduer ofte, så kan det likevel hende at det handler om trivsel for henne, slik jeg skrev? Er alle dine trivselsfaktorer strengt logiske?

Det er helt meningsløst å sammenligne bilhold og plenklipping med husarbeid inne. For det krever MANGE flere timer per uke å gjøre husarbeid enn det gjør å vaske biler, skifte dekk to ganger i året og klippe plena i sommerhalvåret. 
TS, til deg kan jeg bare si at hvis du ikke får ordnet opp i dette nå, vil det bare bli verre. Ikke få barn med ham hvis du allerede er misfornøyd med fordelingen av arbeidsoppgaver. Med barn øker mengden husarbeid med minst 10x, overskuddet går ned 90%, og det gjør tiden tilgjengelig til husarbeid også. Å få barn vil forsterke allerede eksisterende konflikter knyttet til husarbeid, arbeidsfordeling og standard. Det kan jeg love deg. 

Anonymkode: 6910f...bd0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg henger meg opp i formuleringen. Å kalle det for manne- og kvinneoppgaver er med på å opprettholde et gammeldags kjønnsrollemønster. Ord påvirker oss mer enn vi tror. Hvem vi er, og hva slags samfunn vi lever i, gjenspeiles i språket vårt, samtidig som språket også påvirker holdningene våre.

Et eksempel hentet fra en NRK-artikkel om lønnsforskjeller mellom kjønn for noen år tilbake: Der står det «Kvinner velger (…) oftere yrker med lavere lønn». Det kunne ha stått «Yrkene kvinner velger, har lavere lønn». NRKs setning får det til å høres ut som om kvinner foretrekker lavtlønnsyrker.

Kjønn har ingen ting med arbeidsoppgaver i hus og hjem å gjøre, det eneste som har betydning er at de oppgavene som må gjøres, blir gjort. Dere klarer helt sikkert å huske hvem av dere som skal gjøre hva, uten å tildele oppgavene kjønn, eller for den saks skyld, navn.

Én fjær til ti høns.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Én fjær til ti høns.

Deg om dèt, men det er fortsatt meningsløst å kalle ting for "mannearbeid" og "kvinnearbeid".

• Liker 5
Skrevet

Min mann er også sånn, han tar aldri initiativ selv, og "ser ikke" det som må gjøres. Han gjør derimot en bedre jobb enn meg når han først setter i gang, og gjør alt jeg ber han om. Jeg har bare innsett at han har så mange andre fine kvaliteter jeg ikke ville vært foruten, så at jeg må spørre han om han kan vaske badet en dag han har fri er ikke det verdens største problem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er helt meningsløst å sammenligne bilhold og plenklipping med husarbeid inne. For det krever MANGE flere timer per uke å gjøre husarbeid enn det gjør å vaske biler, skifte dekk to ganger i året og klippe plena i sommerhalvåret. 
TS, til deg kan jeg bare si at hvis du ikke får ordnet opp i dette nå, vil det bare bli verre. Ikke få barn med ham hvis du allerede er misfornøyd med fordelingen av arbeidsoppgaver. Med barn øker mengden husarbeid med minst 10x, overskuddet går ned 90%, og det gjør tiden tilgjengelig til husarbeid også. Å få barn vil forsterke allerede eksisterende konflikter knyttet til husarbeid, arbeidsfordeling og standard. Det kan jeg love deg. 

Anonymkode: 6910f...bd0

Helt meningsløst er det ikke. Vindusvask er strengt tatt ikke noe som må gjøres i det hele tatt.

En bil blir ødelagt om den ikke vaskes. Et hus tåler fint at vinduene ikke blir vasket. 

Anonymkode: d9443...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren til TS har fått seg (gratis) hushjelp i form av en samboer, så han har jo skutt gullfuglen her, og dersom det senere kommer barn i forholdet vi han i tillegg få gratis barnepass! 
Det er lite sannsynlig at han kommer til å gi opp disse godene her, så du må ta en grundig vurdering på hva du får ut av forholdet, og og om det du får er verd byrden.

Anonymkode: 1ad40...862

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skitne vinduer er veldig, veldig utrivelig. Jeg er en av dem som gremmer meg over den lave innsatsen/arbeidskapasiteten til mannen min, han gidder/orker/klarer ikke å bidra nok til at vi har en god nok standard for meg i livet. Han hadde vært superhappy med blokkleilighet, diger sofa og ingen hage, mens jeg ikke kunne tenke meg å leve på den måten. 

Tror egentlig mange damer er for snille, vi godtar liksom at menn er late/udugelige/egoistiske/unnasluntrere.

Anonymkode: d7a98...8a3

Men det er faktisk ingenting galt med å ønske seg en blokkleilighet der man slipper å bruke tid på sånne ting. Jeg skulle gjerne hatt det selv, for helt ærlig; Et stort hus stjeler mye tid fra ting jeg egentlig mye heller skulle brukt tiden min på. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er logisk for deg å vaske vinduer ofte for din egen trivsel så må du gjerne gjøre det. Det ulogiske er å kreve at andre skal gjøre det for din trivsel. For rene vinduer er nettop det; kun en estetisk trivselsfaktor. Man tar på ingen som helst måte skade av at vinduene er skitne. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så skitne kopper og fat på kjøkkenbenken handler om estetikk, er det dèt du sier? Man trenger altså strengt tatt ikke å vaske dem, men kan skrape av det verste og sette dem i skapet igjen?

Svaret på det spørsmålet får du om du leser den første setningen i avsnittet du har sitert. Jeg gidder ikke å gjenta meg selv, når allerede har uttalt meg klart og tydelig .

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ved å fortsette å omtale husarbeid som "kvinnearbeid" eller "kvinneoppgaver", så opprettholder du et syn på husarbeid og "kvinneoppgaver" som noe som er mindre viktig enn "manneoppgavene". Du nedgraderer - sannsynligvis ubevisst - den daglige innsatsen for å holde hus og hjem i orden. For det er "bare" kvinnearbeid, og ikke viktig. Jeg er imidlertid enig med deg i èn ting - at hver enkelt gjør det de er best til, og i den grad det er gjennomførbart, de oppgavene man ønsker mest. Men å tildele oppgavene kjønn, er etter min mening fullstendig uvesentlig.

For det første, så har jeg ikke ytret noe om «kvinnearbeid» eller «kvinneoppgaver». Jeg har simpelthen vært inne på at enkelte ting på generell basis betyr mer for et kjønn enn det andre. I tillegg er det noen forskjeller som knytter seg til fysikk og interesser man på generelt grunnlag kan si er typisk for gitt kjønn. Jeg sier ikke det ikke er individuelle forskjeller, det vet jeg alt om. Det er for eksempel jeg som mann som har vasket husstandens klær i alle år, fordi det er har vært en oppgave som har passet meg best ut i fra min personlighet.

Det er likevel utrolig naivt å late som at det ikke er et generelt trekk at menn er mer opptatt enn kvinner av en strøken bil, og at kvinner er mer opptatt av boligen innendørs er strøken.

To ting kan være sant på samme tid. Jeg er likevel enig i at man i hvert forhold må komme til en enighet man kan leve med. Et godt sted å starte er å forsøke å se ting fra den andres perspektiv. Jeg har lært meg å forstå hvorfor min kone ikke rydder opp visse ting; hun legger rett og slett ikke merke til det. Jeg har det på samme måte, med helt andre ting. Ved å vise forståelse og samarbeid, har funnet frem til en belastning begge tåler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da må du sette han ned og gjøre det klart at du forventer at han når dere begge er friske tar selvstendig ansvar for å planlegge og løse 50% av oppgavene. Og at du når en av dere er syke eller redusert (inkludert ved graviditet og etter fødsel om dere planlegger felles barn) forventer at den friske part på eget initiativ løser 100% av oppgavene.

Og så spør du om han er innforstått med det. Eller om dere bare skal skrinlegge hele samboerforholdet og gå tilbake til å være særboere.

Anonymkode: 2a384...c5b

50/50 er ikke nødvendigvis rimelig eller rettferdig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er faktisk ingenting galt med å ønske seg en blokkleilighet der man slipper å bruke tid på sånne ting. Jeg skulle gjerne hatt det selv, for helt ærlig; Et stort hus stjeler mye tid fra ting jeg egentlig mye heller skulle brukt tiden min på. 

Om det er logisk for deg å vaske vinduer ofte for din egen trivsel så må du gjerne gjøre det. Det ulogiske er å kreve at andre skal gjøre det for din trivsel. For rene vinduer er nettop det; kun en estetisk trivselsfaktor. Man tar på ingen som helst måte skade av at vinduene er skitne. 

Nei, det er ikke noe feil med å ønske seg en blokkleilighet, men jeg ønsker ikke å bo i en fordi jeg ser verdien av blant annet å dyrke grønnsaker og ha utekatt og mitt eget epletre. Jeg har god råd, så det er helt valgfritt å bo sammen med meg, men man kan ikke leve under samme tak utfra prinsippet om at den som vil noe (vaske vinduet, støvsuge trappa, male husvegg, luke i hagen, rydde i kjøleskapet), er den som skal utføre  oppgaven. Det har jeg prøvd før, og det endte selvfølgelig med at jeg gikk fra mannen.

Enighet om hvordan man skal leve + arbeidsfordeling er helt grunnleggende.

Anonymkode: d7a98...8a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt meningsløst er det ikke. Vindusvask er strengt tatt ikke noe som må gjøres i det hele tatt.

En bil blir ødelagt om den ikke vaskes. Et hus tåler fint at vinduene ikke blir vasket. 

Vel. Bil kan man vaske i bilvask. Det finnes ikke noen automatisk vindusvask. Nei, vinduene blir ikke ødelagt. Men det er svært lite trivelig å bo i et hus med vinduer som så vidt slipper inn lys.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

50/50 er ikke nødvendigvis rimelig eller rettferdig.

Nei, selvfølgelig, daaakkar menn blir jo så sliten av en vanlig 8-16 jobb, at de må hvile myyye mer enn damer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, det er supert at du allerede nå ser mønsteret. Gjør et forsøk på å endre det nå, for bedre blir det ikke. Å få barn med noen som ikke ser skitt og barn blir katastrofe. 

Jeg setter påminnelser på felles kalender om alt som må gjøres med faste intervaller. Ovn hver 6 mnd feks 

Anonymkode: 9db98...f74

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...