AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #21 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fagforeninger har ikke følelser på samme måte som enkeltpersoner, og det er neppe så enkelt at de bare er late eller feige. Det er mer til historien her, ellers ville de stilt opp. Ev. er det en veldig liten og dårlig forening? Men joda, arbeidstaker har uansett rettigheter, særdeles mange faktisk. Stillingsvernet står sterkt, og blir man likevel oppsagt så har man som regel gjort noe mer enn et uhell som de fleste begår fra tid til annen, og som ikke ga noen konsekvenser av betydning. Anonymkode: 825ac...0fe Det er en lokalforening under en stor kjent forening. Så han skal kontakte hovedforeningen. TS. Anonymkode: 904d4...97e 1
endo Skrevet 24. april 2025 #22 Skrevet 24. april 2025 Her må tillitsvalgt som har godkjent overtiden og fagforeningen stille opp og hjelpe. Siden maks overtid er 200 timer uten fagforeningsgodkjennelse så er de indirekte ansvarlige. Og at tillitsvalgt og verneombud lar noen gå over denne grensen er rett og slett skremmende. Her bør seriøst fagforeningen stilles til ansvar. Gjerne sammen med vo. Når jeg som htv inngikk slike avtaler var alltid hvo innvolvert slik at det kunne legges ned umiddelbar arbeidsstans ved overskridelse. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #23 Skrevet 24. april 2025 Hadde flere uhell når jeg jobbet på fabrikk. Klønet til og kjørte over en pall med vare til over 100 000 som var på tur ut til wn viktig kunde i canada. Fikk skikkelig kjeft av frustrert arbeidsleder som stod 10 meter unna og ble litt mobba en ukes tid av kollegaer. Thats it. Så der du beskeiver er en helt annen verden i alle fall. Anonymkode: 2b957...174 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #24 Skrevet 24. april 2025 endo skrev (9 minutter siden): Her må tillitsvalgt som har godkjent overtiden og fagforeningen stille opp og hjelpe. Siden maks overtid er 200 timer uten fagforeningsgodkjennelse så er de indirekte ansvarlige. Og at tillitsvalgt og verneombud lar noen gå over denne grensen er rett og slett skremmende. Her bør seriøst fagforeningen stilles til ansvar. Gjerne sammen med vo. Når jeg som htv inngikk slike avtaler var alltid hvo innvolvert slik at det kunne legges ned umiddelbar arbeidsstans ved overskridelse. Ts her. Jeg er ikke sikker på om foreningen har godkjent dette, så dette må jeg sjekke med han om. Men lokalforeningen som han har snakket med kjente til overtiden da han forklarte saken for dem og de har lagt over skylden på han og derfor har nektet å bli med han på møte. Min tanke er at firmaet er klar over regelbruddet og for å hysje ned dette så sparker de heller en stakkar som ikke kjenner til sine rettigheter. Anonymkode: 904d4...97e 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #25 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts her. Jeg forstår hva du sier, men jeg syns det er for streng straff å sparken arbeidstakeren. Og foreningen er for feige til å stille opp. Anonymkode: 904d4...97e Det synes jo åpenbart jeg også, men det er dessverre enn dyr lærepenge. Ha alltid ryggen fri spesielt i offentlig bedrifter. Helt enig, elendig fagforening som verken gjorde jobben sin før eller etter. Derfor advokat! Anonymkode: 5aa00...6a3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #26 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en betjent som er i en knipe. Det har vært en bemanningskrise på jobben hans og da har han stilt opp for arbeidsgiver og tatt noen ekstravakter. Det ble tilslutt så mange ekstravakter at han har overskridet grensen for maks overtid for ett år som er 300 timer. Det har blitt kommentert at han allerede jobber så mye men sms/telefon fra jobben om ekstravakter har likevel ikke stoppet og han har fått personlig takk for at han stiller opp så mye. Problemet er at i hans vakt har det skjedd et uhell som arbeidsgiver mener kvalifiserer til oppsigelse. Uhellet skyldtes sløvhet fra hans side pga han var sliten. Det var ingen personskader men materielle skader var på ett par tusenlapper. Han skal på møte med HR og sjefen for å drøfte jobben hans. Han tror selv at han kommer til å få sparken, men er det riktig? Foreningen er kontaktet men de mente at han er selv ansvarlig for uhellet og de nektet å stille opp på møtet med han. Han har vært sykemeldt siden uhellet, men mest fordi arbeidsgiver har vært ugrei mtp situasjonen og han er i tillegg utslitt. Jeg mistenker at han er utbrent. Må han ta med advokat på dette møte? Anonymkode: 904d4...97e Tipper det du forteller her ikke er hele historien. Når foreningen svarer som du skriver, har han nok ei dårlig sak, men mye kan løses. Å ha med advokat er nok en god ide. Anonymkode: e8d3f...b42 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #27 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han ønsker å takke for svarene som har kommet. Han kommer til å kontakte advokat imorgen og hovedforeningen. Han har også tilbudt seg å dekke kostnaden selv, men ble avvist. Anonymkode: 904d4...97e Om mulig, får han fortsette å være sykemeldt også får han se seg etter en ny jobb på eget intiativ. Men å få fyken for noe slikt, er en overreaksjon på noe som kan ansees som arbeidsgivers egen feil som har gått over arbeidsmiljølovens timer. Han kan melde til de til arbeidstilsynet også. Men ja, ta det opp med hovedforeningen og advokat. Men ikke dra alene på møtet med arbeidsgiver og ta opptak av møtet! Anonymkode: c71f6...b70 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #28 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde flere uhell når jeg jobbet på fabrikk. Klønet til og kjørte over en pall med vare til over 100 000 som var på tur ut til wn viktig kunde i canada. Fikk skikkelig kjeft av frustrert arbeidsleder som stod 10 meter unna og ble litt mobba en ukes tid av kollegaer. Thats it. Så der du beskeiver er en helt annen verden i alle fall. Anonymkode: 2b957...174 Ja, ikke sant. Uhellet samsvarer ikke med konsekvensen han får. Og en annen kollega fikk ikke så mye som en kjeft en gang da hn gjorde samme uhellet i ettertid. Jeg er spent på hva en advokat vil si om denne saken. Arbeidsgiver henger veldig opp i antall overtid han har jobbet og som er årsaken til uhellet. Det er langt over grensen på 200. Han fikk rekommandert brev i posten der det står innkalling til drøftelsesmøte. TS. Anonymkode: 904d4...97e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #29 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidsgiver mener det er arbeidstakers feil som har jobbet mye overtid som førte til uhellet. Da er det srbeidsgivers feil som har latt ham jobbe så mye ivertid, de har da godtatt brudd på Arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiver er ansvarlig for at arbeidstakere ikke jobber ivertid over grensen. Anonymkode: d9c2d...bee 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #30 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fagforeningen skal alltid støtte sitt medlem utad, uansett. Nei, det skal de ikke alltid, men de skal være tilstede for å sørge for at saksgang følger loven. Det kan være tilfeller der fagforeningsmedlemmet har utvist grov uforstand og det er det ingen som støtter. I tilfellet i HI burde tillitsvalgt stilt opp, men så har vi bare ts' versjon av saken eller det vil si bare ts' bekjentes versjon. Anonymkode: 225f3...116 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #31 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her. Jeg er ikke sikker på om foreningen har godkjent dette, så dette må jeg sjekke med han om. Men lokalforeningen som han har snakket med kjente til overtiden da han forklarte saken for dem og de har lagt over skylden på han og derfor har nektet å bli med han på møte. Min tanke er at firmaet er klar over regelbruddet og for å hysje ned dette så sparker de heller en stakkar som ikke kjenner til sine rettigheter. Anonymkode: 904d4...97e Det er jo foreningen som driter på draget her. De har vist om ulovlig overtid, det samme har arbeidsgiver. De to sterkeste partene driter på draget, men skal la han ta skylden? Nei, han må ta med seg noen på møtet. Det er sikkert og visst! Og husk opptak. Det er lov når han selv deltar på møtet. Jeg har også forårsaket skade på jobben for flere hundre tusen. Fikk en muntlig advarsel, men det stoppet med det. Det var skikkelig flaut, men ingen gjorde et stort nummer ut av det. Anonymkode: c71f6...b70 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #32 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tipper det du forteller her ikke er hele historien. Når foreningen svarer som du skriver, har han nok ei dårlig sak, men mye kan løses. Å ha med advokat er nok en god ide. Anonymkode: e8d3f...b42 Ts her. Ja det er riktig at jeg ikke har fortalt hele historien, som å fortelle i detalj hva uhellet er da det kan føre til forverring av saken hans ved å bli gjenkjent, men selve beløpet på materielle skader er riktig. Og uhellet var en engangs hendelse. Han ønsker bare ikke å miste jobben sin. Anonymkode: 904d4...97e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #33 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Problemet er at i hans vakt har det skjedd et uhell som arbeidsgiver mener kvalifiserer til oppsigelse. Uhellet skyldtes sløvhet fra hans side pga han var sliten. Det var ingen personskader men materielle skader var på ett par tusenlapper. Her har din bekjent nok løyet til deg… Anonymkode: c2265...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #34 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her har din bekjent nok løyet til deg… Anonymkode: c2265...f3d Ts her. Nei, han er ikke typen til det. Det er også andre kolleger av han som bekrefter dette og støtter hans sak. I tillegg finnes det skriftlig bevis på selve uhellet og kostnaden. Lønnslippen dokumenterer også antall overtid. Jeg hadde nok ikke giddet å be om råd fra fremmede på KG om jeg ikke hadde fått høre om hele saken. At hans kolleger også stiller opp for han sier sitt. Anonymkode: 904d4...97e 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #35 Skrevet 24. april 2025 Som andre sier, han må ta med noen fra fagforeningen. Vil ikke den tillitsvalgte stille, så får man gå et hakk eller to opp. I møtet får man peke på forskjellsbehandling, si at dette er en ikke-sak og til slutt true med å involvere Arbeidstilsynet dersom arbeidsgiver fremdeles truer med oppsigelse. Dersom historien stemmer, da. hilsen tillitsvalgt Anonymkode: 175fe...16b 2
sushilover Skrevet 24. april 2025 #36 Skrevet 24. april 2025 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Umulig å mene noe uten å vite hva dette "uhellet" er og hvor galt det potensielt kunne gått. Men, at fagforening ikke vil støtte ham, sier en del. Anonymkode: da3e9...dca Ja, det sier en del om fagforeningen Endret 24. april 2025 av sushilover
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #37 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Jeg glemte å nevne i HI at dette uhellet skjer iblant. I etterkant av hans uhell, ble lignende uhell begått av en annen kollega. Kollegaen hadde ikke jobbet like mange overtid. Så han ble bare kalt inn på møte til samtale med både HR og en representant fra foreningen. Verken advarsel eller oppsigelse ble nevnt på dette møte. Anonymkode: 904d4...97e ADVOKAT!! Anonymkode: c3e9f...e58 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #38 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ts her. Nei, han er ikke typen til det. Det er også andre kolleger av han som bekrefter dette og støtter hans sak. I tillegg finnes det skriftlig bevis på selve uhellet og kostnaden. Lønnslippen dokumenterer også antall overtid. Jeg hadde nok ikke giddet å be om råd fra fremmede på KG om jeg ikke hadde fått høre om hele saken. At hans kolleger også stiller opp for han sier sitt. Anonymkode: 904d4...97e Da så. Jeg har kompiser som har ødelagt mye større verdier enn det der pga uforsiktighet. Anonymkode: c2265...f3d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #39 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Jeg er ikke sikker på om foreningen har godkjent dette, så dette må jeg sjekke med han om. Men lokalforeningen som han har snakket med kjente til overtiden da han forklarte saken for dem og de har lagt over skylden på han og derfor har nektet å bli med han på møte. Min tanke er at firmaet er klar over regelbruddet og for å hysje ned dette så sparker de heller en stakkar som ikke kjenner til sine rettigheter. Anonymkode: 904d4...97e Nå er det jo sånn at de skal litt til for å sparke en ansatt i norge, å ødelegge varer for et åar tusen kroner kvalifiserer ikke til det, så her ligger det garantert mye mer bak. Anonymkode: bdfd2...af3 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #40 Skrevet 25. april 2025 Ts her. Jeg vil bare komme med en oppdatering i saken. Jeg tok kontakt med lokalforeningen på vegne av han for å gi de en sjanse for å rette opp, og opplyste dem om hans rettigheter, men personen jeg snakket med stod på sitt men da fikk vi det på opptak. Deretter tok vi kontakt med hovedforeningen og fikk tildelt en kontaktperson der. Vi ble først henvist til lokalforeningen men forklarte de saken. Først ble jeg ikke trodd, men forklarte de at vi har opptak på selve samtalen ble jeg tatt på alvor. Mail med dokumentasjon og en detaljert beskrivelse av saken. Denne saken ble plutselig litt større enn vi trodde grunnet overtidsarbeidet. Men oppvask blir det nok. Takk til dere som har kommet med råd. Det verdsettes🫶 Anonymkode: 904d4...97e 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå