AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Skrevet 24. april Jeg er i midten av 40-årene, har mastergrad, og har i hele mitt voksne liv hatt ulike kunnskaps- og komoetansetunge roller. Alle steder jeg har vært, har jeg opplevd å være godt likt av leder(e) og kolleger, og jeg har bestandig fått gode tilbakemeldinger på medarbeidersamtaler og gode referanser fra ledere jeg tidligere har jobbet for. I fjor begynte jeg i en ny jobb, der stillingsbeskrivelsen passet som hånd i hanske til min kompetanseprofil. Under intervjuene hadde jeg veldig god tone med leder, og det hadde jeg også de første månedene jeg jobbet her. De siste månedene har det imidlertid begynt å gå opp for meg at lederen min antakelig misliker meg, og h*n benytter en hver anledning til å «sette meg på plass». Jeg kan mer om mitt spesifikke fagfelt enn hva min leder kan (fordi h*n har en annen fagbakgrunn enn meg), og jeg har alle steder jeg har jobbet, vært vant til å bli lyttet til når jeg kommer med faglige tilbakemeldinger. Nå blir jeg derimot møtt med himling med øynene, kommentarer om at «du må slutte å protestere, det er sånn vi gjør det her!» og stadige konfrontasjoner der jeg fremstilles som syndebukk og vrang fordi jeg kommer med faglige innvendinger til noe som foreslås. Jeg opplever regelrett at min leder prøver å fremstille meg som «dum», og en som ikke forstår selv de mest banale ting - mens jeg opplever at det er HAN som ikke forstår. Og sistnevnte er egentlig ikke noe problem for meg, jeg er veldig vant til at jeg kan mer om fagfeltet mitt enn hva lederen min kan, fordi det er et litt snevert og spesifikt fagfelt. NB! Jeg er på ingen måte en som protesterer på alt, og jeg har aldri tidligere hørt at ledere har opplevd meg som vrang eller vanskelig. Men jeg mener det må være rom for å komme med faglige innvendinger når jeg mener det er behov for det, basert på min kompetanse. Nå begynner jeg å bli så sliten av dette, at jeg har mest av alt lyst til å finne meg en ny jobb så fort som mulig. Det er imidlertid ikke så lett, pga snevert arbeidsfelt. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan holde ut denne tilværelsen mens jeg prøver å finne et alternativ (som fort sikkert kan ta 6-12 mnd 😳)? Anonymkode: 21cf2...d46 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Skrevet 24. april Finn deg en annen jobb da. Det er litt sånn at man kan gro fast i gamle rutiner og prosedyrer. Det gjelder både deg og sjefen din. Noen ganger må man innrette seg etter ny arbeidsplass.. Uansett hvor feil man føler det er. Det er trossalt sjefen som bestemmer, og om du har sagt ifra at det blir feil mtp faget/regler/loven så har du ditt på det tørre (vel og merke dokumentert eller via andre kollegaer som hører deg si dette til sjefen) Om du faktisk er ett voksent menneske så kan du sette deg ned med sjefen i ett måte og prøve å snakke om det. Gjerne ta med fagforeningen i møte om du føler det er riktig. Anonymkode: 52a37...780 4
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Skrevet 24. april Jeg hadde begynt å aktivt lete etter ny jobb og samtidig sluttet å komme med faglige innspill. Det er jo tydeligvis ikke interessant for arbeidsgiver. Hadde også tatt en prat med leder for å avklare forventninger til min rolle og hva hen ønsker at du skal bidra med og på hvilken måte. Anonymkode: d8f06...ee1 2 5
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Finn deg en annen jobb da. Det er litt sånn at man kan gro fast i gamle rutiner og prosedyrer. Det gjelder både deg og sjefen din. Noen ganger må man innrette seg etter ny arbeidsplass.. Uansett hvor feil man føler det er. Det er trossalt sjefen som bestemmer, og om du har sagt ifra at det blir feil mtp faget/regler/loven så har du ditt på det tørre (vel og merke dokumentert eller via andre kollegaer som hører deg si dette til sjefen) Om du faktisk er ett voksent menneske så kan du sette deg ned med sjefen i ett måte og prøve å snakke om det. Gjerne ta med fagforeningen i møte om du føler det er riktig. Anonymkode: 52a37...780 Jeg skjønner jo at jeg kan og bør finne meg en annen jobb - det skriver jeg jo også i HI. Det jeg ber om, er tips til hvordan holde ut her i påvente av ny jobb, siden det for kan ta litt tid. ts Anonymkode: 21cf2...d46 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #6 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner jo at jeg kan og bør finne meg en annen jobb - det skriver jeg jo også i HI. Det jeg ber om, er tips til hvordan holde ut her i påvente av ny jobb, siden det for kan ta litt tid. ts Anonymkode: 21cf2...d46 Og det skriver jeg jo jeg også. Anonymkode: 52a37...780
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Skrevet 24. april Gjør som meg. Aldri vis at du er for flink. Bare jatte med og gjøre det du tror leder liker. Ikke kveruler og krangle. Da får du en behagelig arbeidshverdag.. Anonymkode: 7a759...e1f 5
AnonymBruker Skrevet 24. april #8 Skrevet 24. april Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Du må lære deg å gi slipp. Jeg innretter meg alltid etter beslutninger som tas, og fortsetter ikke å protestere dersom leder sier eller mener noe som går på tvers av hva jeg mener er forsvarlig. Men jeg mener at faglige tilbakemeldinger (og dermed også innvendinger, nå det er på sin plass) er en del av min rolle som faglig spesialist på feltet. Det er uforståelig hvorfor de har ansatt meg, hvis de ikke ønsker faglig tyngde og innsikt. Anonymkode: 21cf2...d46 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #9 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjør som meg. Aldri vis at du er for flink. Bare jatte med og gjøre det du tror leder liker. Ikke kveruler og krangle. Da får du en behagelig arbeidshverdag.. Anonymkode: 7a759...e1f Ja, jeg skjønner at det sikkert er det «enkleste», men det innebærer jo i såfall, i mitt tilfelle, å godta at leder ser på meg som dum og uvitende. Det er nettopp det jeg sliter med og som tærer på meg - og som gjør at jeg trenger tips til hvordan jeg kan holde ut, frem til jeg får en ny jobb. ts Anonymkode: 21cf2...d46
Snublefot62 Skrevet 24. april #10 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg innretter meg alltid etter beslutninger som tas, og fortsetter ikke å protestere dersom leder sier eller mener noe som går på tvers av hva jeg mener er forsvarlig. Men jeg mener at faglige tilbakemeldinger (og dermed også innvendinger, nå det er på sin plass) er en del av min rolle som faglig spesialist på feltet. Det er uforståelig hvorfor de har ansatt meg, hvis de ikke ønsker faglig tyngde og innsikt. Anonymkode: 21cf2...d46 Men du må lære deg å gi slipp, ikke bare innrette deg. Dersom bedriften vil betale deg for din kompetanse uten å bruke den så er det deres problem. Eller? 5
AnonymBruker Skrevet 24. april #11 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg skjønner at det sikkert er det «enkleste», men det innebærer jo i såfall, i mitt tilfelle, å godta at leder ser på meg som dum og uvitende. Det er nettopp det jeg sliter med og som tærer på meg - og som gjør at jeg trenger tips til hvordan jeg kan holde ut, frem til jeg får en ny jobb. ts Anonymkode: 21cf2...d46 Det løpet er allerede kjørt. Leder har en torn i siden din forever nå. Du måtte ha vært underdanig og soft fra starten av. Holde ut? Gå til fastlegen og si at jobben gjør deg syk og du vil få en lengre sykemelding. Anonymkode: 7a759...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #12 Skrevet 24. april Jeg tror nok ikke din leder misliker deg, personlig. Du sannsynliggjør ikke at dette er personlig. Hen er mer trolig bare en person som ikke har valgt å lære seg å tåle å bli motsagt. Det er et typisk trekk for usikre mennesker, og har ikke noe med deg å gjøre. Det er bare slik de har valgt å være. Du er den hen hakker på fordi du er den eneste som ikke velger å jatte med og late som om hen utviser ok adferd. Løsningen, gitt at alle andre trives med å jobbe et sted der man later som om «vi har alltid gjort det slik» er en god grunn (noe det jo ikke er - det er ingen grunn i det hele bare en forklaring på tidligere feil og mangler) er søke seg bort. Jeg ville ikke på noe vis vært redd for egen anseelse - alle i en bransje vet hvilke arbeidsplasser som er inkompetente og ikke. Det å arbeide et sted kjent for sin inkompetanse er mer til fare for ditt rykte enn noe annet. Da lurer man jo (helt naturlig) på hvorfor du havnet der. Anonymkode: f2892...15d 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #13 Skrevet 24. april Høres ut som at du kanskje kan virke litt «besserwisser» ovenfor sjefen? Og det kan jeg skjønne at han/hun reagerer negativt på. Det er noe med å føle seg litt frem, og måten man «serverer» meningene på. Ville prøvd å svelge noen kameler og lagt litt lavt i terrenget fremover. Anonymkode: 8d57c...976 4 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #14 Skrevet 24. april Høres ut som at du kanskje kan virke litt «besserwisser» ovenfor sjefen? Og det kan jeg skjønne at han/hun reagerer negativt på. Det er noe med å føle seg litt frem, og måten man «serverer» meningene på. Ville prøvd å svelge noen kameler og lagt litt lavt i terrenget fremover. Anonymkode: 8d57c...976 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #15 Skrevet 24. april Det spørs jo helt hva som er dine arbeidsoppgaver, om det er å være kritisk å finne andre løsninger, burde jo sjefen sette pris på det. Hvis det ikke er det, kan jeg jo skjønne at det kan bli slitsomt over tid. Særlig hvis din leder også må forholde seg til at "sånn er det hos oss" fra andre. Jeg er leder selv, og har en ansatt som til stadighet involverer seg i ting utenfor sitt ansvarsområde. Vedkommende er flink, men får ikke med seg helheten (for det er jo ikke vedkommendes jobb), og dermed blir det brannslukking for meg som leder. Tjenestevei er fortsatt en greie hos oss, og dessverre ser ikke vedkommende dette. Men jeg misliker overhodet ikke personen for det, men jeg syns det kan være litt slitsomt til tider. Spesielt når ting jeg kan, skal overforklares som om jeg er fem ... Anonymkode: 84765...a41 4
AnonymBruker Skrevet 24. april #16 Skrevet 24. april Tenker 2 alternativer. 1. Slutte å komme med tilbakemeldinger og innspill, mens du leter etter jobb. Bare smile og si "det blir sikkert bra." Om du blir spurt. 2. Ta en ærlig prat med leder om hvordan du oppfatter disse hersketeknikkene,uten kanskje å bruke det ordet. Men stille spørsmål til hvordan møtes på halvveien, og få et bedre samarbeid. Dette kan bedre hele arbeidsmiljøet for deg så du muligens slipper å bytte. Anonymkode: b0509...07f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #17 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det spørs jo helt hva som er dine arbeidsoppgaver, om det er å være kritisk å finne andre løsninger, burde jo sjefen sette pris på det. Hvis det ikke er det, kan jeg jo skjønne at det kan bli slitsomt over tid. Særlig hvis din leder også må forholde seg til at "sånn er det hos oss" fra andre. Jeg er leder selv, og har en ansatt som til stadighet involverer seg i ting utenfor sitt ansvarsområde. Vedkommende er flink, men får ikke med seg helheten (for det er jo ikke vedkommendes jobb), og dermed blir det brannslukking for meg som leder. Tjenestevei er fortsatt en greie hos oss, og dessverre ser ikke vedkommende dette. Men jeg misliker overhodet ikke personen for det, men jeg syns det kan være litt slitsomt til tider. Spesielt når ting jeg kan, skal overforklares som om jeg er fem ... Anonymkode: 84765...a41 Min rolle er normalt en sparringspartner og tilrettelegger for toppledergruppen, en som bidrar til å fasilitere for at styrets krav og forventninger til oss som virksomhet, oppnås. Under intervjuene ble det lagt frem for meg som om at dette området har vært forsømt i virksomheten de siste årene, på grunn av manglende kompetanse i ledergruppen og problemer med å finne en kandidat med rett kompetanse til å koordinere dette arbeidet. Dette har igjen medført en del konflikter og uoverensstemmelser mellom styret og ledergruppen - de hadde dermed behov for en som kan hjelpe dem med å få et godt apparat på plass. På bakgrunn av dette ble jeg valgt - og har fått det lagt frem som om min kompetanse er sterkt etterspurt og behøvd i virksomheten. Når jeg da bruker kompetansen min på den måten jeg oppfatter er mest hensiktsmessig (og som de under intervjuene sa at var sårt tiltrengt), får jeg beskjed om at dette kan og vet de bedre enn meg, og min leder svarer meg på måter som idiotforklarer meg. Anonymkode: 21cf2...d46
AnonymBruker Skrevet 24. april #18 Skrevet 24. april Det høres ut som du har en usikker "sjef", ikke en trygg "leder". Mens du ser deg om etter en ny jobb tenker jeg har du har to alternativer; det ene er å faktisk ta det opp med personen det gjelder, og forsøke å finne ut hva som er greia og hvordan dere kan jobbe sammen på en hensiktsmessig måte. Det andre er å bare resignere og jatte med. Jeg ville prøvd det første først. Anonymkode: af2cb...981 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #19 Skrevet 24. april Du får aldri endret dårlig ledelse fra bunnen. Søk deg nye jobben, quiet quitting for resten Anonymkode: 78ef7...2cb 3
AnonymBruker Skrevet 24. april #20 Skrevet 24. april jeg valgte slutte komme med innspill, la sjefen styre løpet og så heller rydde i etterkant når sjefen måtte komme til meg for å få hjelp frem til jeg fikk en annen stilling å gå over i. Anonymkode: 2ed10...706 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå