AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Jeg er lærer som har gått fra grunnskole til videregående, og egne barn er blitt store. Jeg kjempet hardt for å kutte ut lekser i min tid, altså av typen- gjør oppgave en til 10 i det og det faget, les en side... osv , vi greide fint å få læringsarbeidet på skolen, og leksekvaliteten var varierende og demotiverende for både barn og foreldre. Det var ganske stor konsensus om at lekser virket dårlig. Men når jeg leser her, så virker det som mange fremdeles må sitte med dette hver ettermiddag. Stemmer det? Anonymkode: 7cddb...974
AnonymBruker Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april Om det er lekser på grunnskolen..? Ja, det er det.. Anonymkode: 2e8ff...906 4
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Jeg jobber på en leksebevisst skole. Våre elever får leselekse hver dag - noen trinn ny tekst hver dag, andre trinn 2-3 tekster ila uka. En mattelekse (arbeide mere) på tidligere ukers tema. Alle lekser skal være selvgående for elevene og det er en repetisjon og ekstra øvelse for eleven. Det er lettere for foreldre å øve det lille ekstra (det være seg leseferdighet, gangetabellen e,l) med sitt/sine barn, enn for én lærer å gjøre det samme med 27 f.eks. 3.klassinger? Lekser er ikke for at læreren skal bli flinkere, men for at eleven skal øve mer. Tar lekser mer enn 30 min, da skal det være en samtale mellom foreldre og lærer. Da trenges det ekstra tilrettelegging. Anonymkode: e5d49...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Det evinnelige spørsmål…jeg satt med glede med egne barn og gjorde lekser! Den beste måte å følge opp egne barn på. Ville selvfølgelig gjort det igjen! Anonymkode: e5d49...c0a
Thomasine Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det evinnelige spørsmål…jeg satt med glede med egne barn og gjorde lekser! Den beste måte å følge opp egne barn på. Ville selvfølgelig gjort det igjen! Anonymkode: e5d49...c0a Plutselig var jeg anonym?🤔
Pakini Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april Ja, er lekser. Men er mest fokus på lesing. Og tenker det er og dét viktigste. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april Veldig mye lekser. Alt for mye lekser vil jeg si, for det knekker leselysten til han som holder på å knekke lesekoden og det er jo nøyaktig det motsatte av det vi forsøker å oppnå her.. Anonymkode: e2b2c...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg jobber på en leksebevisst skole. Våre elever får leselekse hver dag - noen trinn ny tekst hver dag, andre trinn 2-3 tekster ila uka. En mattelekse (arbeide mere) på tidligere ukers tema. Alle lekser skal være selvgående for elevene og det er en repetisjon og ekstra øvelse for eleven. Det er lettere for foreldre å øve det lille ekstra (det være seg leseferdighet, gangetabellen e,l) med sitt/sine barn, enn for én lærer å gjøre det samme med 27 f.eks. 3.klassinger? Lekser er ikke for at læreren skal bli flinkere, men for at eleven skal øve mer. Tar lekser mer enn 30 min, da skal det være en samtale mellom foreldre og lærer. Da trenges det ekstra tilrettelegging. Anonymkode: e5d49...c0a Sånn er det på skolen der jeg jobber også. Leseleksa skal maks ta 15 minutter de to dagene i uka de har lesing, og under 30 minutter på matteleksa og skriveleksa. De velger selv hvilken dag de gjør leksene. Noen gjør lekser bare to dager i uka, og noen fordeler den utover uka. Begge delene er ok for oss lærerne. Barn trenger repetisjon, og så klart skal ikke leksene være noe verken barn eller foreldre skal streve med. Hvis foreldrene tenker at leksene er for mye eller for vanskelige, har vi så klart en dialog rundt dette. Noen barn får reduserte lekser, og noen får vanskelige lekser enn andre. Vi har nivådeling på lekser i matte f.eks. Anonymkode: a15a0...155
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april Fortsatt lekser på vår skole. Ett hekkans styr og mas hver bidige dag. Anonymkode: 44db6...8ed
AnonymBruker Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Som mamma til to barn med dysleksi, så vil jeg si at lekser er en nødvendighet. De hadde aldri kommet så langt som de har, uten mengdetrening. Det er dessverre sånn at med en sånn utfordring, så må man jobbe dobbelt så hardt som alle andre for å nå de samme målene. Skolen har vært veldig flinke til å tilpasse lekser og skolearbeid generelt og vi har hatt en god dialog. Lekser er også med på å lage gode vaner for fremtiden. Det er jo ikke sånn at ungdomsskole og videregående er leksefri. Det er jo bare pakket inn i tidsfrister. Anonymkode: 5210b...844 2
Arkana Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april Barneskolen vår er en leksebevisst skole. De ønsker at barna leser hver dag, men ellers er det lite lekser. Ungdomsskolen har nok mest, men det er det ukelekser så de velger selv når de gjør det. Videregående har lite lekser, de foretrekker at elevene arbeider på skolen i stedet.
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april Var sjokk å gå fra barneskole med masse lekser til ungdomsskole og vgs uten lekser. Dvs, det var ikke leksefri på uskole og vgs, men nok tid til å gjøre alt av ukesoppgaver i skoletiden. På barneskolen var det lese og mattelekser, heldigvis så fleksibelt at man kunne mer eller mindre velge hvilke dager ting var ferdig. Jeg er stor tilhenger av lese og mattelekser, mindre fan av leseforståelseoppgaver for de krever ofte for mye. Mine hadde litt for mye av det 4-6 trinn. Håpløst når teksten var digitalt. Anonymkode: 88570...073
AnonymBruker Skrevet 24. april #13 Skrevet 24. april Sønnen min går i fjerde klasse. De har : mandag til onsdag - norsk med lese f.eks. to sider og svare på 10 spørsmål, onsdag til torsdag engelsk og matte lekse, ofte lese en eller to sider i engelsk å svare på 3-10 spørsmål, matte : ofte masse oppgaver der også, kanskje et helt A4 ark. Så jeg må må innrømme at jeg syns de har MYE lekser Anonymkode: 11661...f12
AnonymBruker Skrevet 24. april #14 Skrevet 24. april 4. klasse: 2-3 sider med matteoppgaver, 2-3 sider leselekse+ ca 2-3 skriveoppgaver i løpet av uka. Har heldigvis en lettlært unge. Anonymkode: e9c2e...afb
AnonymBruker Skrevet 24. april #15 Skrevet 24. april Syns det er masse lekser! 1.klasse: 5-10min lesing hver dag, 2 sider mattelekse eller skrivelekse, pluss digital lekse 10 min. Min er heldigvis skoleflink, men det dreper all motivasjon hos dem som ikke er det. Burde ikke vært lekser første året. Anonymkode: 2c8de...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #16 Skrevet 24. april 1. klasse, lekser hver dag, men lite. Lesing hver dag, korte tekster som skal leses tre ganger pluss for eksempel skriv «bil» fem ganger, sett strek mellom ord og bilde. Tar toppen 10 minutt. Anonymkode: 644c3...636
AnonymBruker Skrevet 24. april #17 Skrevet 24. april 1. klassing: Har leselekse mandag-torsdag, litt før påske begynte de med nivådeling. Noen ganger er det noe mer, type en oppgave i norsk eller i matte. Jeg er glad jeg snakket med andre foreldre i starten av skoleåret, gjerne de med eldre barn. De var ganske avslappet på det, i den forstand ikke pushe på for mye og spesielt ikke i starten. Det hjalp oss litt. Rekker vi det ikke en dag, så er det ikke krise. Ser vi at barnet vårt virkelig ikke er i sonen, så er det også greit. I starten var det flere dager at vi ikke gjorde lekser enn nå. Anonymkode: 02301...026
AnonymBruker Skrevet 24. april #18 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg jobber på en leksebevisst skole. Våre elever får leselekse hver dag - noen trinn ny tekst hver dag, andre trinn 2-3 tekster ila uka. En mattelekse (arbeide mere) på tidligere ukers tema. Alle lekser skal være selvgående for elevene og det er en repetisjon og ekstra øvelse for eleven. Det er lettere for foreldre å øve det lille ekstra (det være seg leseferdighet, gangetabellen e,l) med sitt/sine barn, enn for én lærer å gjøre det samme med 27 f.eks. 3.klassinger? Lekser er ikke for at læreren skal bli flinkere, men for at eleven skal øve mer. Tar lekser mer enn 30 min, da skal det være en samtale mellom foreldre og lærer. Da trenges det ekstra tilrettelegging. Anonymkode: e5d49...c0a Leksebevisst skole? Noe så tåpelig. Land som har langt bedre resultater enn Norge har ikke lekser. Lekser gjør også klasseforskjellene enda større. De som har ressurssvake foreldre får ikke hjelpen de behøver, mens de som har ressurssterke foreldre stikker enda lenger fra. Ha heller lenger skoledag, og unnlat å sende med lekser hjem. Det er jo helt tåpelig at første trinn skal starte 08.30 og slutte 12.15, 13.00 x2 og 13.30 x2 ila en uke, for at foreldrene både skal betale for SFO, og måtte gjøre lekser med de hjemme. Det gir ingen mening i det hele tatt når du tenker over det. Anonymkode: 2bc32...55f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #19 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leksebevisst skole? Noe så tåpelig. Land som har langt bedre resultater enn Norge har ikke lekser. Lekser gjør også klasseforskjellene enda større. De som har ressurssvake foreldre får ikke hjelpen de behøver, mens de som har ressurssterke foreldre stikker enda lenger fra. Ha heller lenger skoledag, og unnlat å sende med lekser hjem. Det er jo helt tåpelig at første trinn skal starte 08.30 og slutte 12.15, 13.00 x2 og 13.30 x2 ila en uke, for at foreldrene både skal betale for SFO, og måtte gjøre lekser med de hjemme. Det gir ingen mening i det hele tatt når du tenker over det. Anonymkode: 2bc32...55f Men de landene har ikke så ekstremt korte dager. SFO et problemet, ikke lekser. Anonymkode: 88570...073
AnonymBruker Skrevet 24. april #20 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men de landene har ikke så ekstremt korte dager. SFO et problemet, ikke lekser. Anonymkode: 88570...073 Leste du ikke siste avsnitt? Anonymkode: 2bc32...55f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå