AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #21 Skrevet 24. april 2025 Du burde gjøre det. Både jeg og venninnen min hadde svangerskapsdiabetes og vi begge kommer fra familier uten diabetes og vi begge er normalt tynne jenter som ingen hadde trodd skulle fått det. Er en grunn for at det er nye anbefalinger, det er til det beste for barnet i magen din. Anonymkode: 2f8e4...0aa 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #22 Skrevet 24. april 2025 Gaia skrev (10 timer siden): Må alle gravide ta glukosebelastningstest nå? Er det noe nytt? Man må ingenting her i verden, men det er noe alle over 25 blir sterkt anbefalt og som inngår i «programmet» med ting å gjøre gjennom svangerskapet Anonymkode: 2f8e4...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #23 Skrevet 24. april 2025 Jeg hadde ingen tegn på svangerskapsdiabetes og ingen i familien som jeg vet om som har diabetes heller. Jeg hadde det, og det var bra jeg tok testen ellers hadde det jo ikke blitt oppdaget. Har du fastensde over 5.3 så har du svangerskapsdiabetes det er ikke akuratt mye. Det er faktisk ikke kun deg selv det handler om når man er gravid men også den lille i magen. Så jeg anbefaler deg og ta den testen man overlever det. Drikka man får i dag har endret seg fra bare noen år tilbake. Jeg måtte faktisk ha insulin på kvelden og viktig og bli fulgt opp jevnlig og ble satt i gang 2 uker før. Det er ikke uten risiko og ha det i svangerskapet. Anonymkode: 2a40f...e7f 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #24 Skrevet 24. april 2025 Har tatt testen to ganger og syns ikke den er i nærheten av så grusom som enkelte fremstiller den som. Er ikke noe digg å drikke sukker alkurat, men det er jo ikke syre liksom. Ta flaska på styrten og ha en flaske vann så du kan skylle munnen. Anonymkode: 25276...863 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #25 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du burde gjøre det. Både jeg og venninnen min hadde svangerskapsdiabetes og vi begge kommer fra familier uten diabetes og vi begge er normalt tynne jenter som ingen hadde trodd skulle fått det. Er en grunn for at det er nye anbefalinger, det er til det beste for barnet i magen din. Anonymkode: 2f8e4...0aa Jepp. Jeg møtte flere andre gravide gjennom mitt svangerskap som fikk svangerskapsdiabetes, og de var slanke jenter under 30 år. Anonymkode: 38abe...b73 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #26 Skrevet 24. april 2025 Gaia skrev (12 timer siden): Da har det kommet nye anbefalinger. Jeg var over 25 da jeg fikk barn på tidlig 2000-tall. Jeg hadde også KMI over 25 da svangerskapet startet. Selvfølgelig er det endringer i svangerskapsoppsfølgingen fra da du var gravid for 20 år siden... Utrolig spesielt å undre seg over der.. Anonymkode: 8607d...a9e 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #27 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man må ingenting her i verden, men det er noe alle over 25 blir sterkt anbefalt og som inngår i «programmet» med ting å gjøre gjennom svangerskapet Anonymkode: 2f8e4...0aa Det gjelder ikke alle over 25. Jeg var under 25 som førstegangsfødende, og har bmi under 25. Er ingen anbefaling om at jeg skal ta testen nå som 26-åring. Anonymkode: d4e98...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #28 Skrevet 24. april 2025 Folkens, det handler ikke om å være redd ubehag 😅 det handler om at jeg faktisk ikke tror det er gjennomførbart med kvalmen og alt oppkast jeg driver med dette svangerskapet... Jeg har som nevnt barn fra før og vet veldig godt at det kommer verre ubehag enn sukkerbelastningstest 😅 Takk for alle saklige svar TS Anonymkode: e2c4d...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #29 Skrevet 24. april 2025 Jeg er gastric bypass-operert, og har ekstrem svangerskapskvalme i alle mine svangerskap, ingen av delene er veldig kompatibelt med glukosebelastning. Så jeg brukte apparat hjemme og målte fastende, og 1, 2 og 3 timer etter måltid i en ukes tid. Ikke hatt så mye som et snev av svangerskapsdiabetes, til tross for både høy alder og fedme. Legen min sa dette var en helt grei måte å gjøre det på, selv om det er mer arbeid. Jeg gjentok det senere i svangerskapene og for å være sikker, samt en og annen stikkprøve (Pun not intended), og det er langt mer sikkert enn å ta én glukosebelastning. Anonymkode: 4e38b...594 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #30 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Folkens, det handler ikke om å være redd ubehag 😅 det handler om at jeg faktisk ikke tror det er gjennomførbart med kvalmen og alt oppkast jeg driver med dette svangerskapet... Jeg har som nevnt barn fra før og vet veldig godt at det kommer verre ubehag enn sukkerbelastningstest 😅 Takk for alle saklige svar TS Anonymkode: e2c4d...9dd Jeg var også bekymret for å spy. Jeg spydde ikke, men holdt på å besvime og måtte legge meg ned på gulvet midt på venterommet 🤣 Jeg må gjøre det på nytt i neste svangerskap pga at jeg fikk preeklampsi, men da skal jeg insistere på å få et rom jeg kan legge meg ned på, hvis ikke kommer jeg ikke til å gjennomføre det på nytt. Anonymkode: 38abe...b73
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #31 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 19.19): Nei Det anbefales å gjøre sukkerbelastningstest i svangerskapsuke 24 til 28 hos: Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år Alle flergangsgravide som er over 40 år KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land i Asia eller Afrika Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan ha sammenheng med svangerskapsdiabetes (svangerskapsforgiftning, fastsittende skuldre, fødselsvekt over 4500 gram) Påvist nedsatt glukosetoleranse i ikke-gravid tilstand Anonymkode: 38abe...b73 Jeg oppfyller ingen av disse kravene (er riktignok 39 år, men det står over 40), men ble likevel satt opp til glukosebelastningstest. Gjennomførte den, og syntes det gikk helt fint. Hadde helt normalt blodsukker, som jeg regna med... Anonymkode: d2f3b...e15
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #32 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg oppfyller ingen av disse kravene (er riktignok 39 år, men det står over 40), men ble likevel satt opp til glukosebelastningstest. Gjennomførte den, og syntes det gikk helt fint. Hadde helt normalt blodsukker, som jeg regna med... Anonymkode: d2f3b...e15 De på legekontoret er kanskje så vant til at omtrent alle skal ta den, at de glemte å sjekke om du skulle det? Her jeg bor merker jeg at jeg for eksempel må minne de på hva som skal sjekkes på blodprøvene, så de har ikke alltid full kontroll. Anonymkode: d4e98...7d8
Gaia Skrevet 24. april 2025 #33 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Selvfølgelig er det endringer i svangerskapsoppsfølgingen fra da du var gravid for 20 år siden... Utrolig spesielt å undre seg over der.. Anonymkode: 8607d...a9e Hvorfor er det spesielt å undre seg over ekstra oppfølging for de over 25 år? Da er man fremdeles å betrakte som ganske ung. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #34 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tar heller en fødsel fremfor en glukosebelastningstest til. Anonymkode: 689eb...df3 Da lurer jeg fælt på hvordan din fødsel var. Anonymkode: 8f0e7...b43
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #35 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da lurer jeg fælt på hvordan din fødsel var. Anonymkode: 8f0e7...b43 Helt forferdelig vondt den også😅men kvalen og flashbacksen fra testen varte mye lengre, kan fortsatt ikke få i meg ting som minner om den. Anonymkode: 689eb...df3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #36 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 18.46): Jeg har ingen diabetes i familien, jeg hadde ikke diabetes (eller andre unormaliteter) første gang svangerskap, første barn var gjennomsnittlig stort, jeg har ikke lagt på meg noen ting ennå (uke 26 nå). På begge ultralyder har barnet vært akkurat passelig stort. Ingen symptomer på at noe skal være galt. Jeg er ikke over 30 år, men jeg veier pittelitt for mye (bmi 27). Tok ikke testen forrige gang pga fyllte ikke den gangs kriterier. Har en niese med diabetes 1 (hun er adoptert, så deler ingen gener der), og vi passer henne ofte. Av den grunn har vi liggende et blodsukkerapparat for sikkerhets skyld, og jeg har brukt dette litt til å ta stikkprøver av meg selv. Har målt dag, kveld, ettermiddag, før mat, etter mat, etter en skål med smågodt en lørdagskveld, etc - og blodsukkeret mitt har vært mellom 4 og 5 helt uavhengig av alle faktorer. Er det nødvendig å ta glukosebelastningen? Kan man be om å få tatt et langtidsblodsukker hos fastlegen i stede? Grunnen til at jeg "motsetter" meg denne testen er at jeg tror ikke jeg greier å gjennomføre den 😅 Jeg har slitt veldig med kvalme dette svangerskapet, og selv om jeg er bedre nå er jeg helt avhengig av å spise regelmessig for å unngå oppkast. Drøyer jeg frokosten 30 min etter jeg står opp, så begynner jeg å spy 😩 Å møte til denne prøven fastende, drikke masse sukkervann for så å faste igjen i to timer klarer jeg bare ikke forstå at skal gå! Jeg kommer til å kaste opp hele "juicen".. Noen som har vært i lignende situasjon? Tok dere den eller ikke? Hva sa jm? Har ikke fått diskutert dette med henne enda, og skal ikke tilbake før uke 28 - og da er det jo "for sent" for glukosebelastning uansett? 🤔 Anonymkode: e2c4d...9dd Med din BMI så BØR du virkelig det…. Anonymkode: 8866d...f4d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #37 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 18.46): Jeg har ingen diabetes i familien, jeg hadde ikke diabetes (eller andre unormaliteter) første gang svangerskap, første barn var gjennomsnittlig stort, jeg har ikke lagt på meg noen ting ennå (uke 26 nå). På begge ultralyder har barnet vært akkurat passelig stort. Ingen symptomer på at noe skal være galt. Jeg er ikke over 30 år, men jeg veier pittelitt for mye (bmi 27). Tok ikke testen forrige gang pga fyllte ikke den gangs kriterier. Har en niese med diabetes 1 (hun er adoptert, så deler ingen gener der), og vi passer henne ofte. Av den grunn har vi liggende et blodsukkerapparat for sikkerhets skyld, og jeg har brukt dette litt til å ta stikkprøver av meg selv. Har målt dag, kveld, ettermiddag, før mat, etter mat, etter en skål med smågodt en lørdagskveld, etc - og blodsukkeret mitt har vært mellom 4 og 5 helt uavhengig av alle faktorer. Er det nødvendig å ta glukosebelastningen? Kan man be om å få tatt et langtidsblodsukker hos fastlegen i stede? Grunnen til at jeg "motsetter" meg denne testen er at jeg tror ikke jeg greier å gjennomføre den 😅 Jeg har slitt veldig med kvalme dette svangerskapet, og selv om jeg er bedre nå er jeg helt avhengig av å spise regelmessig for å unngå oppkast. Drøyer jeg frokosten 30 min etter jeg står opp, så begynner jeg å spy 😩 Å møte til denne prøven fastende, drikke masse sukkervann for så å faste igjen i to timer klarer jeg bare ikke forstå at skal gå! Jeg kommer til å kaste opp hele "juicen".. Noen som har vært i lignende situasjon? Tok dere den eller ikke? Hva sa jm? Har ikke fått diskutert dette med henne enda, og skal ikke tilbake før uke 28 - og da er det jo "for sent" for glukosebelastning uansett? 🤔 Anonymkode: e2c4d...9dd Med så mye målinger med en annens både teststrimler og blodsukkerapparat, tenker du ikke da på at hun har begrensede mengder med teststrimler, og at dette er hennes utstyr, og hennes ansvar at ikke blir misbrukt? Å være så egoistisk som du fremstår er lite heldig i den store sammenhengen. Du blir ikke tatt med tvang, men å ikke være villig til å følge råd og anbefalinger når du har ansvar for både eget liv og barnets liv, er enda mer egoistisk. Det minste du kan gjøre er å prøve. Endrer du innstilling så klarer du nok å gjennomføre. Anonymkode: 55b8d...c49
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #38 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 10.39): Folkens, det handler ikke om å være redd ubehag 😅 det handler om at jeg faktisk ikke tror det er gjennomførbart med kvalmen og alt oppkast jeg driver med dette svangerskapet... Jeg har som nevnt barn fra før og vet veldig godt at det kommer verre ubehag enn sukkerbelastningstest 😅 Takk for alle saklige svar TS Anonymkode: e2c4d...9dd Snakk med fastlegen din om det Jeg skulle egentlig ta den da jeg var førstegangsfødende over 25 år (jeg hadde bmi på 19, og ingen andre indikasjoner). Men jeg hadde samme utfordring som deg, jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle klare å gjennomføre. Det var problematisk bare å gå til legen fordi jeg kjente en lukt på venterommet som jeg ikke har kjent hverken før eller siden, men som trigget oppkast. Så etter at jeg hadde kastet opp for andre gang inne hos legen, sa hun at glukosebelastning kanskje ble vanskelig. Jeg sa at jeg trodde jeg kom til å trenge noen forsøk, og hun sa at det var ikke noe poeng, jeg skulle ikke ta den. Så vidt jeg husker sa hun noe om at aldersgrensen var litt omstridt også. Hvordan det vurderes mtp. bmi vet jeg ikke. Jeg prøvde altså aldri, men kan levende forestille meg at det kan være ganske så umulig å gjennomføre. Og jeg gjetter at fastlegen har vært borti det før, og har noe å si om det. Anonymkode: 4820f...ec7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #39 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Med så mye målinger med en annens både teststrimler og blodsukkerapparat, tenker du ikke da på at hun har begrensede mengder med teststrimler, og at dette er hennes utstyr, og hennes ansvar at ikke blir misbrukt? Å være så egoistisk som du fremstår er lite heldig i den store sammenhengen. Du blir ikke tatt med tvang, men å ikke være villig til å følge råd og anbefalinger når du har ansvar for både eget liv og barnets liv, er enda mer egoistisk. Det minste du kan gjøre er å prøve. Endrer du innstilling så klarer du nok å gjennomføre. Anonymkode: 55b8d...c49 Voldsomt så dramatisk du skulle være da. Regner med at ts ikke "stjeler" alle teststrimlene niesen har, i så fall får ts kjøpe nye da. Og hun sier at hun tviler på at hun vil klare å gjennomføre på grunn av kvalme, ikke at hun ikke har lyst å ta testen fordi det er ubehagelig. Derfor spør hun om råd eller erfaringer. Før du publiserer et svar foreslår jeg at du tenker gjennom om du kunne sagt dette ansikt til ansikt til noen, og i dette tilfellet håper jeg svaret på det er nei. Anonymkode: d4e98...7d8 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #40 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Med så mye målinger med en annens både teststrimler og blodsukkerapparat, tenker du ikke da på at hun har begrensede mengder med teststrimler, og at dette er hennes utstyr, og hennes ansvar at ikke blir misbrukt? Å være så egoistisk som du fremstår er lite heldig i den store sammenhengen. Du blir ikke tatt med tvang, men å ikke være villig til å følge råd og anbefalinger når du har ansvar for både eget liv og barnets liv, er enda mer egoistisk. Det minste du kan gjøre er å prøve. Endrer du innstilling så klarer du nok å gjennomføre. Anonymkode: 55b8d...c49 Herregud 😂 det er mitt apparat som jeg har kjøpt med tilbehør for egne penger... Niesen min har sensor i armen, men jeg liker å ha et ekstra liggende i tilfelle noe skjer med den - og gikk derfor til innkjøp av det 😅 Så nei, det har jeg ikke tenkt over i det hele tatt! Har fått diskutert dette med fastlegen min og fått et "regime" med måling over to uker 😊 Hvis noen andre skulle klikke inn i denne tråden og lure på det samme. Hun fortalte at om glukosebelastningen skulle være positiv var uansett et sånt måleregime det som måtte gjøres etterpå for å stille sikker diagnose, så å hoppe over sukkertesten gikk helt fint. Hun hadde forståelse for problemet og hadde tydeligvis vært borti det før Anonymkode: e2c4d...9dd 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå