Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg ønsker å jobbe som samtalepartner og prøver å finne ut av hva som er lov og ikke lov. Jeg har jobbet med mennesker i mange år og ser på meg selv som god på å gi råd, lytte og veilede. Jeg vet også at man må være forsiktig i hvilken retning man veileder andre, hvilke råd man gir, hva man sier osv… 

Jeg lurer derfor hva slags regler det er for slikt arbeid. Om det er lov å jobbe som uautorisert samtalepartner (altså ikke psykolog) og hvilke rammer det er innenfor dette. Tar gjerne imot tips fra noen som jobber med dette selv eller vet litt hvordan dette fungerer. 

Jeg er fullt klar over at jeg ikke skal gi medisinske råd til folk og slike ting. Bare sånn at dere vet det. Jeg ønsker mer å jobbe med å lytte på folk som har det vanskelig de som trenger noen å prate med og å veilede dem. ☺️

Anonymkode: 3a63e...af4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke diagnostisere eller utrede eller markedsføre det man driver med som behandling, men man kan kalle det veiledning og gi råd som ikke er medisinske, som du nevner. Det er slik jeg har forstått det. Og så er det viktig at man er ærlig om kompetansen sin, hva man kan og ikke kan og henviser videre ved alvorlige lidelser. Men jeg lurer også på hvordan man rent praktisk kan gjøre dette og hvilke regler man kommer under da jeg er interessert i det samme. 

Anonymkode: e9296...676

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke diagnostisere eller utrede eller markedsføre det man driver med som behandling, men man kan kalle det veiledning og gi råd som ikke er medisinske, som du nevner. Det er slik jeg har forstått det. Og så er det viktig at man er ærlig om kompetansen sin, hva man kan og ikke kan og henviser videre ved alvorlige lidelser. Men jeg lurer også på hvordan man rent praktisk kan gjøre dette og hvilke regler man kommer under da jeg er interessert i det samme. 

Ja helt enig med deg. Må selvfølgelig være ærlig om at jeg ikke er autorisert på noe måte og selvfølgelig ikke diagnotisere osv… lurer på om det kanskje er lurt å høre med en advokat jeg for å være på den sikre siden så jeg ikke havner i retten 🤦🏻‍♀️😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja helt enig med deg. Må selvfølgelig være ærlig om at jeg ikke er autorisert på noe måte og selvfølgelig ikke diagnotisere osv… lurer på om det kanskje er lurt å høre med en advokat jeg for å være på den sikre siden så jeg ikke havner i retten 🤦🏻‍♀️😂😂😂

Og har selvfølgelig tenkt til å gjøre det på den riktige måten med tanke på betaling av skatt osv men lurer på om man må registrere seg som selvstendig næringsdrivende elller holder det å bare rapportere inn summen man har tjent og så betale skatt ? 🤷🏻‍♀️😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og har selvfølgelig tenkt til å gjøre det på den riktige måten med tanke på betaling av skatt osv men lurer på om man må registrere seg som selvstendig næringsdrivende elller holder det å bare rapportere inn summen man har tjent og så betale skatt ? 🤷🏻‍♀️😂

Hvis du har tenkt å drive med dette over tid, bør du registrere et enkeltpersonforetak, slik jeg har skjønt det. Men det er sikkert noen her som har mer peiling! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Uff, ja 😅 Jeg lurer ærlig talt på hvordan jeg kan gå frem jeg også. Jeg kontaktet Skatteetaten angående det å starte for seg selv og tilby samtalestøtte, men de visste ikke reglene for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Så bør du ha en relevant bachelor eller lignende for å skape tillit og for å få nok kompetanse. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sykepleier, vernepleier, sosionom eller lignende så kan du søke jobb som psykiatrisk sykepleier. Mange kommuner betaler videreutdanningen for deg mot at du binder deg til å jobbe der i f.eks. fem år. 

Anonymkode: 43934...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...