Gå til innhold

Skriver nettleger ut resepter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om leger på nett skriver ut resepter til pasienter? Eller er det kun sykemeldinger, osv de kan gjøre?

Anonymkode: ad0a4...777

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det står som regel i betingelsene til nettlegene hva de gjør/ikke gjør. 

Anonymkode: edbe6...5f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lurer på om leger på nett skriver ut resepter til pasienter? Eller er det kun sykemeldinger, osv de kan gjøre?

Sykemelding har ikke lengre nettleser lov å skrive ut. 
resepter er helt avhengig av hvilken resept/legemiddel. 

Anonymkode: 0b0d0...7a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs på hva det gjelder.

Har fått for uvi

Anonymkode: 3d50e...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykemelding har ikke lengre nettleser lov å skrive ut. 
resepter er helt avhengig av hvilken resept/legemiddel. 

Anonymkode: 0b0d0...7a0

Ok, det viste jeg ikke. Tusen takk for svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs på hva det gjelder.

Har fått for uvi

Anonymkode: 3d50e...b72

Skal ha et legemiddel på blå resept (tror jeg) for hyppig vannlating. Det burde vel kanskje gå via nettlege kanskje..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal ha et legemiddel på blå resept (tror jeg) for hyppig vannlating. Det burde vel kanskje gå via nettlege kanskje..

Tviler på de skriver på blå resept så sant det ikke er snakk om en fornyelse. Hvorfor ikke bruke fastlegen. 

Anonymkode: d807e...30e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tar du det ikke med fastlegen din?

Anonymkode: 6e5c5...b15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk skrevet ut antibiotika etter flåttbitt av nettlege i pandemien. Det var jo ikke lov til å komme inn på legekontor med mindre du var dausyk med negativ covid-test.....

Så da kontaktet jeg Dr.Dropin på videotelefon. 

Anonymkode: 162a2...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge du er undersøkt av fysisk lege og det er en av dine faste resepter så kan de fornye den.

Anonymkode: 1391f...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette noe du står på i utgangspunktet? Da kan du vel hos de fleste fastleger enkelt be om reseptfornying på HelseNorge, evt ringe legekontoret og legge inn en forespørsel.

Om dette er noe du selv tror du trenger, uten at du har vært inne til lege for tester og undersøkelse - nei, da vil det være uansvarlig å skrive ut for en nettlege.

Hyppig vannlating kan være symptom på underliggende sykdom, som bør utredes/sjekkes ut.

Anonymkode: 5934a...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som ikke har fastlege i Norge på steder hvor hele ordningen har falt sammen, så er interessert i svaret jeg også.

Anonymkode: 387a5...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette noe du står på i utgangspunktet? Da kan du vel hos de fleste fastleger enkelt be om reseptfornying på HelseNorge, evt ringe legekontoret og legge inn en forespørsel.

Om dette er noe du selv tror du trenger, uten at du har vært inne til lege for tester og undersøkelse - nei, da vil det være uansvarlig å skrive ut for en nettlege.

Hyppig vannlating kan være symptom på underliggende sykdom, som bør utredes/sjekkes ut.

Anonymkode: 5934a...d87

Jeg har ikke den resepten fra før, men har problemer med hyppig vannlating og har hørt at det finnes medisiner for det, men da bør jeg nok ta det med fastlege hvis det må en undersøkelse til osv. Takk for svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke den resepten fra før, men har problemer med hyppig vannlating og har hørt at det finnes medisiner for det, men da bør jeg nok ta det med fastlege hvis det må en undersøkelse til osv. Takk for svar 🙂

Det er ingen som skriver ut medisiner til slikt uten å ta en undersøkelse for å finne ut hvorfor, og sjekke blodtrykk, nyreverdier og ha en grundig oppfølging...

Anonymkode: 1391f...97f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har medisin for overaktiv blære som det kalles. Hadde ingen undersøkelse men legen spurte masse før jeg fikk resept på det. Først for og utelukke UVI. Det man får en tablett som taes 1 gang til dagen for resten av livet, derfor får jeg på blå resept. Ser ut som de helst vil unngå operasjon pga kapasitetsproblemer. 

Anonymkode: cf44e...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...