AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:31 #1 Del Skrevet onsdag kl 08:31 Hei, har du BPA? Jeg er kronisk syk, alene med barn og dyr, og er uføretrygdet. Jeg kjenner ofte at «enkle» oppgaver som renhold i bolig, handling og matlaging blir overveldende. Barna må også leveres og hentes på skole, da det ikke finnes andre alternativer. Jeg er i overlevelsesmodus, og har vært det i noen år. Jeg er ekstremt sliten, livet er overveldende for meg. Har jeg krav på BPA? Hva kan en BPA hjelpe med? Hvilken hjelp får du, og på «hvilke» grunnlag fikk du BPA? Anonymkode: 2e92c...299 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:52 #2 Del Skrevet onsdag kl 08:52 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei, har du BPA? Jeg er kronisk syk, alene med barn og dyr, og er uføretrygdet. Jeg kjenner ofte at «enkle» oppgaver som renhold i bolig, handling og matlaging blir overveldende. Barna må også leveres og hentes på skole, da det ikke finnes andre alternativer. Jeg er i overlevelsesmodus, og har vært det i noen år. Jeg er ekstremt sliten, livet er overveldende for meg. Har jeg krav på BPA? Hva kan en BPA hjelpe med? Hvilken hjelp får du, og på «hvilke» grunnlag fikk du BPA? Anonymkode: 2e92c...299 Det skal veldig mye til å få BPA. Og om du får det vil jeg tro at du ikke får særlig mange timer. En venninne er blind, lungesyk, har hjernesvulst++, hun får bare 21 timer i uka. Dessuten er det veldig mye jobb med å følge opp assistentene. De slutter og du må ansette nye og gi ny opplæring. Det kan oppleves veldig slitsomt å hele tiden ha nye folk og ha jobbintervju. Hva med hjemmehjelp? Anonymkode: aa411...d0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:57 #3 Del Skrevet onsdag kl 08:57 Tviler på du får det i første omgang, men du kan søke kommunen om hjelp til renhold. Ville begynt der, Anonymkode: 784fe...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:24 #4 Del Skrevet onsdag kl 09:24 Du har vel neppe krav på mange timer med bpa. Det er ungdom med stort behov som ikke får de timene de trenger for å leve et godt liv. Anonymkode: 96deb...d57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:43 #5 Del Skrevet onsdag kl 09:43 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har vel neppe krav på mange timer med bpa. Det er ungdom med stort behov som ikke får de timene de trenger for å leve et godt liv. Anonymkode: 96deb...d57 Det er også voksne med store behov som ikke får bpa, bare så det er sagt... Ts, du kan ta kontakt med et bpa-firma for å høre om du har krav på det. Men du må ha et stort hjelpebehov for å få det, et minimum antall timer i løpet av en uke, og da er behovet gjerne større enn husarbeid, matlaging, handling og levering/henting av barn. Anonymkode: fe784...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:54 #6 Del Skrevet onsdag kl 12:54 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er også voksne med store behov som ikke får bpa, bare så det er sagt... Ts, du kan ta kontakt med et bpa-firma for å høre om du har krav på det. Men du må ha et stort hjelpebehov for å få det, et minimum antall timer i løpet av en uke, og da er behovet gjerne større enn husarbeid, matlaging, handling og levering/henting av barn. Anonymkode: fe784...09f Jeg tenker det samme. Og du skal ikke undervurdere at det er mye arbeid bare det å administrere en BPA-ordning. Det er ikke beregnet på den gjennomsnittlige uføre aleneforelderen, det skal langt mer til enn som så. Men vi vet selvsagt ikke hvilket hjelpebehov du har. Du må ha et «langvarig og stort behov for personlig assistanse». Vi snakker ikke rengjøring og kjøring av unger her… https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa/ Anonymkode: 057da...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:55 #7 Del Skrevet onsdag kl 12:55 Det er snakk om bistand mer enn 32 timer i uka. Anonymkode: 057da...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:56 #8 Del Skrevet onsdag kl 12:56 Å selge/gi bort dyrene er vel tiltak nummer en, hvis du sliter med å få det praktiske i livet til å gå rundt. Anonymkode: 057da...bd6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:29 #9 Del Skrevet onsdag kl 16:29 AnonymBruker skrev (7 timer siden): renhold i bolig, handling og matlaging blir overveldende. Barna må også leveres og hentes på skole Jeg jobbet tidligere som saksbehandler i en kommune, og kan nærmest garantere at du ikke vil få BPA. Kommunen kommer til å be deg gi bort eller avlive dyrene, handle på Oda eller Meny med hjemlevering og kjøpe ferdigmat hos dem, samt å bruke familie og bekjente til kjøring av barn og andre praktiske ærend. F.eks. avtale med en annen forelder i barnas klasse om at barna sitter på med dem. Rengjøring er rimeligere å bruke vaskefirma eller en nabotenåring, enn kommunal hjemmehjelp. Den dagen du har omfattende behov (f.eks. trenger hjelp med mating, dobesøk, kroppsvask), så kan du prøve å søke om BPA men ikke forvent at du får mer hjelp enn du får med hjemmesykepleie. Det er normen i mange kommuner. Anonymkode: 6d61f...01b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:56 #10 Del Skrevet onsdag kl 20:56 Ring en BPA leverandør og få veiledning av dem til å søke. Du må prøve hvertfall. Anonymkode: 3ae5b...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå