AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:59 #1 Del Skrevet tirsdag kl 14:59 Hva dreier dette på VG seg om tro? "Nye funn om høyt blodtrykk: Enkelt knep kan senke det på fem minutter Dette grepet kan gi kroppen din et skikkelig helseløft. Og det uten blod, svette eller medisiner." Anonymkode: bd09d...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:02 #2 Del Skrevet tirsdag kl 15:02 Kosthold vil jeg tro. Anonymkode: de1c6...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet tirsdag kl 15:14 #3 Del Skrevet tirsdag kl 15:14 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kosthold vil jeg tro. Anonymkode: de1c6...fcd Nei, det står at fem minutter aktivitet hver dag kan være nok til å senke blodtrykket. Det er da fantastiske nyheter VG serverer de 900 000 nordmennene som bruker blodtrykksenkende medisiner. 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:16 #4 Del Skrevet tirsdag kl 15:16 Kosthold, tilksudd, aktivitet, ikke røyke, meditasjon. Det er jo det som er fornuft, og sikkert noe av dette som nevnes i artikkelen. Anonymkode: 70205...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:19 #5 Del Skrevet tirsdag kl 16:19 Clickbait kalles det. For en fantastisk presse vi har her til lands. Anonymkode: 5d2c6...c42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:17 #6 Del Skrevet tirsdag kl 18:17 Som det sto i avisen som nylig er oppdaget? Er det rett og slett intervall-trening?? Anonymkode: b1a52...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:32 #7 Del Skrevet tirsdag kl 18:32 Anonymkode: 29f36...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:39 #8 Del Skrevet tirsdag kl 18:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anonymkode: 29f36...4a3 Går kanskje an å svare litt mer seriøst? Det finnes faktisk folk som sliter med både blodtrykk og psyke. Da trengs ikke slike "opplysninger" som dette. Anonymkode: b1a52...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:54 #9 Del Skrevet tirsdag kl 19:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går kanskje an å svare litt mer seriøst? Det finnes faktisk folk som sliter med både blodtrykk og psyke. Da trengs ikke slike "opplysninger" som dette. Anonymkode: b1a52...24b Det er jo seriøse svar i denne tråden? Du må klikke deg inn og lese dem. Anonymkode: 18db4...a0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:33 #10 Del Skrevet tirsdag kl 20:33 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kosthold, tilksudd, aktivitet, ikke røyke, meditasjon. Det er jo det som er fornuft, og sikkert noe av dette som nevnes i artikkelen. Anonymkode: 70205...78f Noe annet som er relevant er at koffein øker blodtrykket. Er mange som drikker enorme mengder kaffe og Pepsi Max. Om de har høyt blodtrykk så burde de revurdere koffein-inntaket. Anonymkode: 1c81b...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:52 #11 Del Skrevet tirsdag kl 20:52 Hareena skrev (5 timer siden): Nei, det står at fem minutter aktivitet hver dag kan være nok til å senke blodtrykket. Det er da fantastiske nyheter VG serverer de 900 000 nordmennene som bruker blodtrykksenkende medisiner. 🙄 Det er da ikke noe i artikkelen som sier at man kan slippe medisiner hvis man har høyt blodtrykk og trener i gem minutter... Men at fem minutter kan være nok til å ha positiv effekt. Og det har aldri vært noen hemmelighet at fysisk aktivitet kan hjelpe for å senke blodtrykket, det bare har kommet en ny og stor undersøkelse som viser at selv fem minutter vil gi effekt. Mange av oss som går på blodtrykksmedisiner har godt av mer fysisk aktivitet som ett supplement til medisinen, og denne artikkelen vil være kjempepositivt for mange. Det er alt for mange som gir opp fordi man tror at fem minutter er for lite, og man må ga lange og harde økter for at det skal ha effekt. Anonymkode: 8d969...391 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:04 #12 Del Skrevet tirsdag kl 21:04 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er da ikke noe i artikkelen som sier at man kan slippe medisiner hvis man har høyt blodtrykk og trener i gem minutter... Men at fem minutter kan være nok til å ha positiv effekt. Og det har aldri vært noen hemmelighet at fysisk aktivitet kan hjelpe for å senke blodtrykket, det bare har kommet en ny og stor undersøkelse som viser at selv fem minutter vil gi effekt. Mange av oss som går på blodtrykksmedisiner har godt av mer fysisk aktivitet som ett supplement til medisinen, og denne artikkelen vil være kjempepositivt for mange. Det er alt for mange som gir opp fordi man tror at fem minutter er for lite, og man må ga lange og harde økter for at det skal ha effekt. Anonymkode: 8d969...391 Det er jo nøyaktig det som står i overskriften og ingressen... Anonymkode: e51ba...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 04:52 #13 Del Skrevet onsdag kl 04:52 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo nøyaktig det som står i overskriften og ingressen... Anonymkode: e51ba...524 Nei, det står at man senker blodtrykket uten å bruke medisiner, det står ikke at man senker blodtrykket så mye at man kan slutte på medisiner. Sitat Dette grepet kan gi kroppen din et skikkelig helseløft. Og det uten blod, svette eller medisiner. At man kan gjøre grep som har effekt, uten å bruke medisiner, svette eller blod, betyr ikke at man blir frisk... Ikke ett eneste sted i artikkelen står det at man blir frisk. Men man kan bli bedre. Anonymkode: 8d969...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet onsdag kl 04:59 #14 Del Skrevet onsdag kl 04:59 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva dreier dette på VG seg om tro? "Nye funn om høyt blodtrykk: Enkelt knep kan senke det på fem minutter Dette grepet kan gi kroppen din et skikkelig helseløft. Og det uten blod, svette eller medisiner." Anonymkode: bd09d...cef Hvorfor skal jeg lese VG-artikler for deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:16 #15 Del Skrevet onsdag kl 05:16 Snok1 skrev (15 minutter siden): Hvorfor skal jeg lese VG-artikler for deg? Kanskje ikke alle som har + abonnement? Anonymkode: 144d2...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet onsdag kl 09:52 #16 Del Skrevet onsdag kl 09:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kanskje ikke alle som har + abonnement? Anonymkode: 144d2...85e Det er TS’ problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:57 #17 Del Skrevet onsdag kl 09:57 Hareena skrev (18 timer siden): Nei, det står at fem minutter aktivitet hver dag kan være nok til å senke blodtrykket. Det er da fantastiske nyheter VG serverer de 900 000 nordmennene som bruker blodtrykksenkende medisiner. 🙄 Jeg som markerte kan med fet skrift. I tillegg til kan så oppgir de ingen helsegevinster ved å kun gå fem minutter med fysisk aktivitet. Det står også at for å få betydningsfull reduksjon i blodrykket så må man trene mellom 20-27 minutter hver dag med høy nok intensitet til at man sliter å snakke. Da vil man kunne redusere blodttrykket med opptil 28 prosent. 20-27 minutter intens trening hver dag er langt mer enn fem minutter. Nå bør man ta disse tallene i innlegget mitt med en klypes salt. Tallene vil variere fra person til person. Å trene 20 minutter hver dag er mer enn de fleste orker. I tillegg trenger man ikke trene hver dag, man kan trene færre dager og også få effekt. Noe som også er viktig å få med seg er at det som teller er å få opp pulsen såpass høyt at man sliter med å snakke og å holde på i en viss lengde ,f eks 20 minutter. Det er ikke viktig hva man gjør. Man kan løpe, hoppe, svømme, sykle, sov. Så dette er noe man kan få til med hjemmetrening, på treningssenter, i skogen, i svømmehallen, osv. Så det er mulig å tilpasse dette slik man tar hensyn til dårlig tid, dårlig økonomi, skader man har, osv. I tillegg selv om man ikke har kondisjonen eller vekten til å kunne trene 20 minutter intenst i dag, så vil man få bedre utholdenhet over tid. Man må selvsagt starte med noe man faktisk klarer å gjennomføre. Er man overvektig så vil man også få ned blodtrykket ved å gå ned i vekt. Anonymkode: 1c81b...878 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:00 #18 Del Skrevet onsdag kl 10:00 Spis banan, mørk sjokkis og valnøtter i fem min hver dag? Jeg liker de tingene så jeg later som at det er grunnen til forbedringen i mitt blodtrykk ihvertfall🤣 Anonymkode: 0a1bc...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:51 #19 Del Skrevet onsdag kl 10:51 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg som markerte kan med fet skrift. I tillegg til kan så oppgir de ingen helsegevinster ved å kun gå fem minutter med fysisk aktivitet. Det står også at for å få betydningsfull reduksjon i blodrykket så må man trene mellom 20-27 minutter hver dag med høy nok intensitet til at man sliter å snakke. Da vil man kunne redusere blodttrykket med opptil 28 prosent. 20-27 minutter intens trening hver dag er langt mer enn fem minutter. Nå bør man ta disse tallene i innlegget mitt med en klypes salt. Tallene vil variere fra person til person. Å trene 20 minutter hver dag er mer enn de fleste orker. I tillegg trenger man ikke trene hver dag, man kan trene færre dager og også få effekt. Noe som også er viktig å få med seg er at det som teller er å få opp pulsen såpass høyt at man sliter med å snakke og å holde på i en viss lengde ,f eks 20 minutter. Det er ikke viktig hva man gjør. Man kan løpe, hoppe, svømme, sykle, sov. Så dette er noe man kan få til med hjemmetrening, på treningssenter, i skogen, i svømmehallen, osv. Så det er mulig å tilpasse dette slik man tar hensyn til dårlig tid, dårlig økonomi, skader man har, osv. I tillegg selv om man ikke har kondisjonen eller vekten til å kunne trene 20 minutter intenst i dag, så vil man få bedre utholdenhet over tid. Man må selvsagt starte med noe man faktisk klarer å gjennomføre. Er man overvektig så vil man også få ned blodtrykket ved å gå ned i vekt. Anonymkode: 1c81b...878 Var akkurat dette jeg trengte å høre! Ja, jeg har slitt med både høyt blodtrykk, høy BMI og angst. Angst for å få hjertestans av for stor belastning ved trening. Men,- jeg klarte å motivere meg sjøl for et halvt år siden til å prøve. Fant meg en bakke der ingen ser meg (flaut å vise at jeg peser) og gikk opp/ned i rask gange i rundt 7 minutter uten stans. Økte etter hvert til 15 min. og nå siste to uker til 20 min. rask gange uten stopp. Minst tre ganger i uka. Merker i vertfall tydelig bedre kondis, og har også gått litt ned i vekt. Men det var om effekten ville ha noe å si for blodtrykket jeg var spent på. Anonymkode: 144d2...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:38 #20 Del Skrevet onsdag kl 11:38 Jeg mener vekt og kondisjonstrening er det viktigste. Med kondisjonstrening er det viktig å ta det forsiktig på starten. En godt trent person kan jogge til det renner av svette, men hvis en utrent person gjør dette så vil de føle seg helt ødelagt og kanskje ikke klar til neste trening dager etter. Anonymkode: 1e984...31f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå