Gå til innhold

Sykemelding eller ikke etter dødsfall?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner igjen det du sier. Det var jo brått i den forstand at det plutselig gikk mye fortere enn noen hadde trodd. "Heldigvis" var det jo helligdager, så min mor og jeg har fordelt telefoner og det å informere folk, jeg prøver å ivareta unge, voksne barn og meg selv.  

Normalitet er bra! Helt enig! 

TS

Anonymkode: 6e6d1...b10

Huff, ja. Det er forferdelige dager. For min del traff det som et lynnedslag midt på en hektisk tirsdag. Fire timer senere var jeg på et fly, samtidig som jeg sendte instrukser til kollegaer i alle retninger. Har heldigvis en mann som holdt fortet hjemme og gjorde at jeg kunne slippe alt der. Men alt det praktiske ellers falt på meg. 

Nei, jeg var ikke syk, eller mentalt syk. Men det du opplever nå er en ekstremsituasjon. Derfor blir jeg provosert av svar som "det er legen som sykemelder", eller "ta ulønnet velferdspermisjon". Gjør det som kjennes riktig for deg. 

Anonymkode: c3639...447

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min far døde i helgen. Han har vært syk i over tre år, men ble fort mye dårligere den siste måneden, og den siste uka nå var det tydelig hvilken vei det gikk, mye fortere enn vi trodde inntil da.

Vi har gått i en slags "ventesorg" ganske lenge, noe som selvfølgelig har vært slitsomt. Ikke konstant, men i perioder. Det siste halve året har vært tungt, med flytting på sykehjem, min mor ble syk samtidig (men hun er frisk igjen nå, "bare" gammel).

Jeg er redd for å gå på en smell. Samtidig "orker" jeg ikke involvere fastlegen føler jeg, har først vært delvis sykemeldt pga svimmelhet en liten periode, mens jeg var det ble jeg akutt "annerledes" syk og måtte sykemeldes fullt mens jeg ventet på operasjon og nå i rekonvalesensen. Sykemeldingen etter operasjonen gikk ut dagen før min far døde nå (kirurgen som sykemeldte for det da, ikke fastlegen). Jeg "vil" ikke mer sykemelding og fastlege egentlig, samtidig kjenner jeg på kroppen at vi har sittet med ham i flere dager og netter mens han lå på det siste - samt en slags nummenhet over at det vi har gått i så lenge før det også faktisk er over. I tillegg til sorgen over at han er borte, selvfølgelig.

Jeg har velferdspermisjon i dag og i morgen for å få unna en del praktisk. Har god dialog med nærmeste leder og kolleger. 

Hvilke erfaringer har dere som har vært gjennom lignende? Hva er lurt? Jobber med barn, noe som er nydelig for å kunne være "her og nå" og bli tvunget til å fokusere på noe annet, men samtidig skal man jo ha noe å gi også. 

Sorg gir ikke i utgangspunktet rett til sykmelding, iflg NAV, men snakk med legen din.

Anonymkode: 88371...ce0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor ble sykemeldt etter min bestemor døde for noen år siden. Bestemor hadde da vært alvorlig syk i flere år, hjemmeboende og relativt oppegående. Men med stort behov for praktisk hjelp med hus og hjem.

Like etter begravelsen mistet min mor stemmen helt, det kom ikke ut en lyd. Legen og logopeden mente dette kom av påkjenningen min mor hadde stått i over år, når det da brått var over, reagerte kroppen med å slå av stemmen. Det gikk minst en måned, kanskje lengre før stemmen var tilbake. Med jevnlig trening med logoped.

Kjenn etter hvilke behov du har, det er ingen som takker deg hvis du presser deg lengre enn du tåler.

Anonymkode: e80ea...8d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok meg ikke noe fri når pappa døde. Jeg synes det var greit å tenke på noe annet. Til oss så kom det som en sjokk da. Var ikke syk. Og ikke sånn kjempe gammel. Du må lytte til din kropp og kjenne på hva som er rett for deg. 

Anonymkode: 8b7c6...000

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (51 minutter siden):

Hei, kondolere❤️

når pappa døde for noen få å siden. Så gjekk eg helt i kjelleren.

det var noe eg absolutt ikke hadde sett for meg. Om det bare var dråpen på en svært dårlig arbeidsforhold som eg og hadde da, vet eg ikke.

eg ble sykemeldt i 6 mnd totalt

Kunne vært skrevet av meg. Akkurat lik situasjon.knakk totalt. 

Anonymkode: c960d...2de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke borte så lenge, men har en arbeidsgiver der jeg snakket med nærmeste leder og fikk beskjed om bare å ta den tid jeg trengte. Var ikke i kontakt med lege.

Dette forutsetter naturligvis at man ikke er borte i månedsvis, da ville jeg selvsagt snakket med fastlegen min.

Anonymkode: 25711...51c

AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. Det er utrolig tøft å miste sine foreldre.

Sorg er ikke gyldig grunn til å bli sykemeldt, men noen leger bruker diagnosen psykisk ubalanse til folk som er i sorg.  Jeg ville rådet deg å bruke velferdspermisjon først for å se hvordan det går. Sorg er en stor påkjenning på kroppen, men ofte er det beste å prøve å komme seg tilbake til normalen fortest mulig. 

Anonymkode: a563c...08c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var ikke borte så lenge, men har en arbeidsgiver der jeg snakket med nærmeste leder og fikk beskjed om bare å ta den tid jeg trengte. Var ikke i kontakt med lege.

Dette forutsetter naturligvis at man ikke er borte i månedsvis, da ville jeg selvsagt snakket med fastlegen min.

Anonymkode: 25711...51c

Det er det min nærmeste leder har sagt også, men jeg er litt usikker på hva hun legger i akkurat det. Får spørre mer konkret kanskje, skal ihvertfall på jobb på torsdag, så får vi se hvordan hodet og kroppen er da! Foreløpig er jeg mest "nummen" og vet ikke helt hva jeg skal kjenne. Regner på ingen måte med å bli borte i månedsvis!

AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer.

Sykemelding er nok lurt! Det er ikke så mye legen kommer til å spørre og grave om dette. En tlf til legesenteret eller en melding til legen holder sikkert!

Jeg jobbet i bhg når jeg var i lignende situasjon. Jeg følte at jeg absolutt ikke burde ha ansvar for små barn en stund på den tida. Men som du nevner så er det ikke dumt å være i øyeblikket sammen med barna. Men en liten sykemelding ville jeg nok tatt. 

Anonymkode: 749d7...65d

AnonymBruker
Skrevet

Gå på jobb og ha en vanlig hverdag selv om det er litt trått. Så kjenner du det om du trenger en pause etterhvert

Anonymkode: 03b23...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS.

Kondolerer så mye ❤️ 

Jeg tenker at det du har vært sykemeldt en del i det siste pga. forskjellige grunner bare styrker at du trenger en sykemelding. Du har vært igjennom mye, og summen av alt er krevende. Nå skal du takle et dødsfall av kjært familiemedlem med et lang tids sykdom på toppen. Tror overhodet ikke at legen tenker at skal mase om sykemelding igjen, tvert i mot tror jeg hen vil skjønne det veldig godt :)

Anonymkode: 1ac4f...520

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...