Gå til innhold

Sykemelding eller ikke etter dødsfall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far døde i helgen. Han har vært syk i over tre år, men ble fort mye dårligere den siste måneden, og den siste uka nå var det tydelig hvilken vei det gikk, mye fortere enn vi trodde inntil da.

Vi har gått i en slags "ventesorg" ganske lenge, noe som selvfølgelig har vært slitsomt. Ikke konstant, men i perioder. Det siste halve året har vært tungt, med flytting på sykehjem, min mor ble syk samtidig (men hun er frisk igjen nå, "bare" gammel).

Jeg er redd for å gå på en smell. Samtidig "orker" jeg ikke involvere fastlegen føler jeg, har først vært delvis sykemeldt pga svimmelhet en liten periode, mens jeg var det ble jeg akutt "annerledes" syk og måtte sykemeldes fullt mens jeg ventet på operasjon og nå i rekonvalesensen. Sykemeldingen etter operasjonen gikk ut dagen før min far døde nå (kirurgen som sykemeldte for det da, ikke fastlegen). Jeg "vil" ikke mer sykemelding og fastlege egentlig, samtidig kjenner jeg på kroppen at vi har sittet med ham i flere dager og netter mens han lå på det siste - samt en slags nummenhet over at det vi har gått i så lenge før det også faktisk er over. I tillegg til sorgen over at han er borte, selvfølgelig.

Jeg har velferdspermisjon i dag og i morgen for å få unna en del praktisk. Har god dialog med nærmeste leder og kolleger. 

Hvilke erfaringer har dere som har vært gjennom lignende? Hva er lurt? Jobber med barn, noe som er nydelig for å kunne være "her og nå" og bli tvunget til å fokusere på noe annet, men samtidig skal man jo ha noe å gi også. 

Anonymkode: 6e6d1...b10

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta sykmelding, nå kommer begravelsen og alt ved det. Kondolerer så utrolig mye. 

Anonymkode: 18590...426

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kondolere❤️

når pappa døde for noen få å siden. Så gjekk eg helt i kjelleren.

det var noe eg absolutt ikke hadde sett for meg. Om det bare var dråpen på en svært dårlig arbeidsforhold som eg og hadde da, vet eg ikke.

eg ble sykemeldt i 6 mnd totalt

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer til deg❤️Kan du sende en mld til fastlegen via Helsenorge? Tror ikke det vil være noe vanskelig å få en sykem på den måten. Vet om flere som har vært igjennom det samme som deg. Og selv om du har visst at han kommer til å dø, kommer det ofte en reaksjon når alt er over. Kjenner en som bare durte på etter at hun mistet moren. Etter 4 mnd fikk hun alt i fleisen og gikk på en kjempesmell. Sorg tar tid og må bearbeides. Ta vare på deg selv❤️

Anonymkode: 2c0a1...4c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du skal delta i planlegging av begravelse, masse dokumenter som må ordnes de neste par ukene osv?

Jeg pleier å råde folk til å komme seg fort på jobb igjen. Men i ditt tilfelle, med egen sykdom, en gammel mor og mye som må ordnes, så hadde jeg syns at det var greit med en sykemelding til begravelsen er gjort.

Mistet nettopp min siste forelder. Selv om alt med dokumenter ikke var innviklet (en bror, vi er alltid enige om alt), så rydde det inn med dokumenter som måtte signeres. Blir sikkert anderledes for deg siden moren din lever. Vi måtte også ordne mye praktisk vedr huset. Endre forsikring, overføre strøm til oss osv

Anonymkode: 17609...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ta sykmelding, nå kommer begravelsen og alt ved det. Kondolerer så utrolig mye. 

Anonymkode: 18590...426

Soft mann skrev (2 minutter siden):

Hei, kondolere❤️

når pappa døde for noen få å siden. Så gjekk eg helt i kjelleren.

det var noe eg absolutt ikke hadde sett for meg. Om det bare var dråpen på en svært dårlig arbeidsforhold som eg og hadde da, vet eg ikke.

eg ble sykemeldt i 6 mnd totalt

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kondolerer til deg❤️Kan du sende en mld til fastlegen via Helsenorge? Tror ikke det vil være noe vanskelig å få en sykem på den måten. Vet om flere som har vært igjennom det samme som deg. Og selv om du har visst at han kommer til å dø, kommer det ofte en reaksjon når alt er over. Kjenner en som bare durte på etter at hun mistet moren. Etter 4 mnd fikk hun alt i fleisen og gikk på en kjempesmell. Sorg tar tid og må bearbeides. Ta vare på deg selv❤️

Anonymkode: 2c0a1...4c2

Takk alle sammen.

Jeg føler nok på det fordi jeg har vært borte så mye fram til dette skjedde. Men det har jo overhodet ingenting med hverandre å gjøre, fornuften min forstår jo det.

Jeg får kjenne litt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at du skal delta i planlegging av begravelse, masse dokumenter som må ordnes de neste par ukene osv?

Jeg pleier å råde folk til å komme seg fort på jobb igjen. Men i ditt tilfelle, med egen sykdom, en gammel mor og mye som må ordnes, så hadde jeg syns at det var greit med en sykemelding til begravelsen er gjort.

Mistet nettopp min siste forelder. Selv om alt med dokumenter ikke var innviklet (en bror, vi er alltid enige om alt), så rydde det inn med dokumenter som måtte signeres. Blir sikkert anderledes for deg siden moren din lever. Vi måtte også ordne mye praktisk vedr huset. Endre forsikring, overføre strøm til oss osv

Anonymkode: 17609...47a

Vi skal rydde ut av rommet hans på sykehjemmet samt i møte med begravelsesbyrå disse dagene jeg har fri nå ja. Så blir det jo møte med prest, samt støtte min mor i alt som faller på henne (selv om hun er vant til det fordi han har vært syk og hun har hatt fremtidsfullmakt som hadde trådt i kraft).

Hadde nok ikke hatt så skrupler hvis jeg ikke allerede hadde vært sykemeldt i flere uker i forkant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke føle deg "forpliktet" til å trenge sykemelding fordi din far er død. Hvis du føler det er ok å gå på jobb, så gjør du det. Da min far døde, hadde jeg fri dagen etter + en langhelg jeg uansett hadde fri, så var jeg på jobb hver dag frem til begravelsen. For meg var det bedre enn å gå hjemme uten at det skjedde noe. 

Forsøk å gå på jobb, så kan du heller dra hjem hvis det blir for mye. 

Kondolerer. 

Anonymkode: 43d10...36b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer! 

Det høres ut som det kan være fornuftig med sykemelding frem til etter begravelsen for deg i alle fall. 
Men hvis du føler at det er godt å være på jobb, og få tankene over på barna, så kanskje en gradert sykemelding kan være noe for deg? Eventuelt full sykemelding frem til begravelsen, og så gradert etterpå? 

Jeg forstår dette med at du føler på at du har vært borte lenge allerede. Men det er bedre med en uke eller to med sykemelding nå, enn at du går på en smell. For da risikerer du svært langvarig fravær. 

Anonymkode: a305e...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle historier er forskjellige. Du må kjenne på hva som er riktig for deg. 

selv var jeg sykmeldt i nesten to måneder før mamma døde. Jeg ble helt utslitt og helt i ubalanse av denne ventesorgen og å skulle ta vare på faren min, barna mine og meg selv oppi det. Når dødsfallet så skjedde, var jeg sykmeldt til over begravelsen. Men da var det godt å gå på jobb igjen dagen etter begravelsen. 

Anonymkode: 66d89...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om velferdspermisjon uten lønn, evt ta et par feriedager. Regner med at du jobber i barnehage e l og dermed ikke har noe å avspasere? Det er jo bare fire arbeidsdager denne uka og du har allerede fått to dager perm, ergo to igjen. Så kan du se an i løpet av helga hvordan ståa er. Kondolerer ❤️

Anonymkode: 2c714...38c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at sykemelding er noe man bare kan "bestille" eller velge, men jeg trodde det alltid var en lege som måtte vurdere og bestemme om sykemelding er riktig "medisin" for en pasient?

Jeg mener i hvert fall bestemt at KG er helt feil sted å diskutere sykemelding eller ikke. Den praten hører hjemme på legekontoret.

Anonymkode: 08a55...2db

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at sykemelding er noe man bare kan "bestille" eller velge, men jeg trodde det alltid var en lege som måtte vurdere og bestemme om sykemelding er riktig "medisin" for en pasient?

Jeg mener i hvert fall bestemt at KG er helt feil sted å diskutere sykemelding eller ikke. Den praten hører hjemme på legekontoret.

Jeg regnet med noen kom til å kommentere det, og jeg er helt enig. Jeg spør etter folks erfaringer, om hva de har gjort etter dødsfall. Selvfølgelig er det legen som sykemelder. Spørsmålet mitt var om jeg skulle ta den samtalen med min fastlege....

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skal ikke føle deg "forpliktet" til å trenge sykemelding fordi din far er død. Hvis du føler det er ok å gå på jobb, så gjør du det. Da min far døde, hadde jeg fri dagen etter + en langhelg jeg uansett hadde fri, så var jeg på jobb hver dag frem til begravelsen. For meg var det bedre enn å gå hjemme uten at det skjedde noe. 

Forsøk å gå på jobb, så kan du heller dra hjem hvis det blir for mye. 

Kondolerer. 

Anonymkode: 43d10...36b

Takk!

Føler meg på ingen måte forpliktet til noen sykemelding. Jeg ønsker bare å unngå å møte veggen om en stund, som jeg vet andre har gjort. Men det er selvfølgelig ikke sikkert at jeg på noen måte vil møte den veggen uansett.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk alle sammen.

Jeg føler nok på det fordi jeg har vært borte så mye fram til dette skjedde. Men det har jo overhodet ingenting med hverandre å gjøre, fornuften min forstår jo det.

Jeg får kjenne litt på det!

Kondolerer så mye. Har vært igjennom det samme selv, og vet hvor tøft der er. Dersom du får en sykemelding for noen uker, så trenger du ikke å bruke hele perioden. Dersom du føler for å begynne igjen tidligere, er det lov til å friskmelde seg før sykemeldingen utløper.

Anonymkode: a9914...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt mellom dødsfall og begravelse. I mitt tilfelle var det brå død, og veldig mye praktisk som måtte ordnes, mange telefoner som måtte tas, samt oppfølging av familie. Jeg hadde ikke tidsmessig eller mentalt klart en jobb på toppen. 

Men etterpå ble det jo stille. Og da var det veldig godt å gå på jobb som normalt. Jeg tror dagene ville vært mye tyngre hvis jeg ikke hadde denne normaliteten. 

Anonymkode: c3639...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kondolerer! 

Det høres ut som det kan være fornuftig med sykemelding frem til etter begravelsen for deg i alle fall. 
Men hvis du føler at det er godt å være på jobb, og få tankene over på barna, så kanskje en gradert sykemelding kan være noe for deg? Eventuelt full sykemelding frem til begravelsen, og så gradert etterpå? 

Jeg forstår dette med at du føler på at du har vært borte lenge allerede. Men det er bedre med en uke eller to med sykemelding nå, enn at du går på en smell. For da risikerer du svært langvarig fravær. 

Anonymkode: a305e...642

Takk.

Er det jeg kvier meg for, å eventuelt gå på en smell. Men man aner jo ikke om man kommer dit uansett, det kan jo hende det går fint.

Får se an litt, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig var det legen som sykemeldte meg. Hun nølte ikke et sekund da jeg ringte, praten tok vel 20 sekunder, og jeg valgte selv varighet. Det er første sykemeldingen jeg noen gang har bedt om. 

Så det er ikke opp til tilfeldige mennesker på KG å vurdere, nei. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var sykemeldt mellom dødsfall og begravelse. I mitt tilfelle var det brå død, og veldig mye praktisk som måtte ordnes, mange telefoner som måtte tas, samt oppfølging av familie. Jeg hadde ikke tidsmessig eller mentalt klart en jobb på toppen. 

Men etterpå ble det jo stille. Og da var det veldig godt å gå på jobb som normalt. Jeg tror dagene ville vært mye tyngre hvis jeg ikke hadde denne normaliteten. 

Kjenner igjen det du sier. Det var jo brått i den forstand at det plutselig gikk mye fortere enn noen hadde trodd. "Heldigvis" var det jo helligdager, så min mor og jeg har fordelt telefoner og det å informere folk, jeg prøver å ivareta unge, voksne barn og meg selv.  

Normalitet er bra! Helt enig! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk.

Er det jeg kvier meg for, å eventuelt gå på en smell. Men man aner jo ikke om man kommer dit uansett, det kan jo hende det går fint.

Får se an litt, kanskje...

Jeg hadde nok gått på jobb. Det er slett ikke alle som "går på veggen" av å jobbe etter dødsfall i nær familie. Min erfaring ved å miste foreldre og ektefelle er at det er befriende å gå på jobb. Det er ikke så mye som blir bedre av å gå hjemme for seg selv. 

Anonymkode: 679dd...353

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...