Gå til innhold

Anbefalinger spinningsykkel/ergometersykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe spinningsykkel eller ergometersykkel (hva er egentlig forskjellen?). Er det noen som har greie på dette og kan anbefale en modell jeg bør gå for? Er nybegynner og vil ha den for enkel tilgang til trening hjemme 😅

Takk for tips!

Skrevet (endret)

Budsjett har noe å si, og hvordan su skal bruke sykkelen.

Spinningsykkel er jo best  på treningssenter der man har gruppe time og en trener  som styrer treninga. Ta en time på et treningssenter så ser du hva det er. Det er en regulerbar sykkel der du kan stille inn sete og styre slik at den passer deg, og så er det en motstand der du strammer en knott som bremser et digert svinghjul slik at det blir passe tungt. Utne treningssenter  tenker jeg at video eller musikk hjemme kan fungere.

Jeg bruker noe annet, som på engelsk kalles "indoor trainer". Her er det en elektrisk motor som lager motstanden. Denne motoren kobles opp mot et internettsykleprogram på  f.eks. ipad,pc, eller mactv. Jeg har hørt om  Rouvy  eller Swift der man møter andre ekte syklister og kjører videoløyper. Ettersom det er opp- eller nedoverbakker justeres motstanden automatisk. Disse trainerne kommer i to hovedtyper. Enten en full rigg som ligner spinningsykkelen som er justerbar for størrelsestilpasning, eller bare ei maskin som du bytter ut med bakhjulet på en vanlig sykkel. Jeg har den siste for det er billigere enn full rigg, men full  rigg er veldig praktisk dersom flere i familien med forskjellig størrelse skalbytte på å bruke den.

Ergometer sykkel er billigst. Den kan du få brukt for lite  penger. Fullrigg trainer er dyrt, 30-40 tusen ( tenker på Kickr Bike).

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...