Gå til innhold

Menns prioriteringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det er diskusjoner om menn og kvinner versus husarbeid blir det ofte hevdet at vi kvinner må akseptere menns måter å gjøre ting på, og selv holde huset utover den standard mannen synes er grei. Jeg er forsåvidt enig og inneforstått med dette, men jeg har helt faktisk en mann som tåler rot og skit betydelig dårligere enn meg, og likevel...

Vi kom hjem fra lang bilferie i går. To av barna, som begge jobber/studerer mye og helt tydelig har en noe annen standard enn både meg og far har holdt huset i to måneder, og det er litt å ta tak i for å si det mildt. I tillegg må alt vi har hatt med oss vaskes og ryddes på plass, og siden vi kom sent i går kveld ble bare alt satt på kjøkkenet og gangen da. 

Jeg står på, sorterer, rydder og vasker. Jeg hører at min mann styrer på oppe, så først etter noen timer der jeg tror han rydder og vasker oppe går jeg opp og ser hvorfor han ikke kommer og hjelper til med alt vi har båret inn. Hva gjør han på? Jo mens hele hovedetasjen flyter over av ting som må sorteres, vaskes/ryddes, så har han tømt sine personlige skap og sorterer og rydder der. Inni skapene sine. 

🤯

Jeg har ikke sagt et ord, men helt ærlig måtte jeg nå ta en tur ut for å lufte hodet for å ikke sprekke. 

Hvordan mener menn at slike situasjoner skal løses godt, uten å skape konflikter? Bør man ikke kunne forvente at en voksen mann og partner prioriterer noe klokere enn slikt som dette? 

Dette er ikke første gangen han prioriterer på denne måten. Ikke andre eller tredje heller. 

Anonymkode: ef266...244

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo litt gøyere enn å rydde i et skap, enn å rydde ut fra en ferie. 

Hva skjer om ting står over natta, tar han dem neste dag da? 

Anonymkode: 31757...599

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo litt gøyere enn å rydde i et skap, enn å rydde ut fra en ferie. 

Hva skjer om ting står over natta, tar han dem neste dag da? 

Anonymkode: 31757...599

Mulig det, men skapet kunne han bare lukket frem til annet var i orden, og han kommer til å bli sprø om ting skal flyte som det gjør nå. 

Altså jeg tar ikke alt alene, så det må han. Det blir ikke slik at han kan dulle med sitt og kose seg med det, og komme med til ferdig ryddet og vasket underetasje. Det er MYE som må sorteres, vaskes og ryddes, og bilen er ikke engang tømt helt. Så han slipper ikke unna, men jeg er rimelig oppgitt akkurat nå. Og jeg har tatt pause. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk menn å først og fremst fokusere på sitt eget, så kan de ta det som er felles etterpå. Eller det som er igjen. For kona har som regel fokusert på det først. Så da slipper man jo unna. Hadde damer gjort d samme hadde det klikka for dem. Om min mann sitter i stua med barna og jeg går ut og ordner sengetøy, klesvask etc så regnes jo nesten det som egentid for meg….

Anonymkode: 9e8dc...7de

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. 

Jeg begynte å rydde og vaske ned tørrvarer, kjøleskap og fryser etter en travel måned, besøk, og mye som har skjedd. Da det nok er litt som bør kastes us, og vaskes godt. Samtidig som klesvask og tørketrommel går i ett. 

Han - gikk ut i hagen å begynte å skrape grunnmuren. Og har nå beveget seg videre til frukttrær, for å beskjære dem. Og holder nok på mye lengre enn meg i dag også. 

Så lenge han jobber når jeg jobber, så tenker jeg at det er helt greit. Men om noe må prioriteres så sier jeg bare fra. 

Anonymkode: 92d9b...3f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet blir bedre når man ikke er så rigid. 

Anonymkode: 9f6cc...25b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri skjønt det med at menn liksom er mer logiske. Det har jeg aldri merket noe til.

Anonymkode: c8946...8e3

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Livet blir bedre når man ikke er så rigid. 

Anonymkode: 9f6cc...25b

Hvor regid mener du jeg er når hele gangen, kjøkkenbord, kjøkkengulv og kjøkkendisk var dekket av ting som nærmest gjorde det ufremkommelig og ubrukelig, og særdeles lite bo- vennlig og koselig (hvilket HAN i stor grad ikke trives med), og jeg reagerer på at han istedenfor å bidra til å rydde opp dette svært vesentlige dro ALT ut av sine skap for å lage orden og fine brettekanter der. Akkurat i dag! 

Han gjorde seg forøvrig ferdig med skapene sine, og så gikk han ut og kostet parkering og gangvei. Bedre det forsåvidt, men jeg står fremdeles alene med det som er betydelig mer vesentlig også for ham å få i orden. Så la han seg på sofaen, og da klarte jeg ikke dy meg lenger. "Sliten?" spurte jeg. "Ja!" svarte han. "Så du er sliten etter å ha ryddet i DINE skap når alt står på hodet her. Prioriteringer min kjære!" sa jeg så, og fikk et litt unnskyldende/flaut smil som svar. 

Jeg har nå gjort kjøkkenet brukbart, og fått alt som skal i vaskekjelleren ned dit og vaskemaskinen jobber på, mens bagger, kofferter og ting fremdeles står på gulvene. Nå går jeg og rydder i mine klær, og overlater resten til ham når han reiser seg fra sofaen igjen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri skjønt det med at menn liksom er mer logiske. Det har jeg aldri merket noe til.

Anonymkode: c8946...8e3

Du sier noe der. De skal ha mindre behov for følelsesmessig forståelse også, men merker ikke noe til det heller. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har noe gjort noe da😆 men sitt eget.. 

Og hva gjør resten av familiemedlemmene? Hjelper til?  Eller bare chiller? 

De som lånte/brukte huset når dere var borte burde kanskje fått beskjed om å shine før dere kom hjem? 

Lang familieferie med kjøring? Da er han sliten i holdet etter 40timer bak rattet. Kjøre og hviletid eksisterer ikke i familier, slik som med varebiler😆

Bra dere delte på kjøringen. Dette er gult kort på mannen for unnasluntring. Her bør han ordne mye i uka fremover for å bøte på den skjeve arbeidsfordelingen. 

Jeg pleier å avslutte som sjåfør ett par timer før vi kommer hjem, da er jeg mer opplagt, og har mer energi til de tusen tingene som skal gjøres når vi kommer hjem.

En liten ferie, etter ferien, er det beste😆

Nå føler jeg at jeg vil få kjeft…😆

Endret av Sander33
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde dynamikken vært at jeg hadde ryddet og vasket 90% og han kanskje resten. Og han hadde ikke begynt på noe annet prosjekt av noe slag mens jeg ryddet og vasket alt det andre😔 Hadde i grunn vært kjempeglad om han bare gjorde noe fornuftig mens jeg vasket, men det skjedde svært sjeldent.. SVÆRT sjeldent.. 😢

Anonymkode: aa18d...e2a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det er diskusjoner om menn og kvinner versus husarbeid blir det ofte hevdet at vi kvinner må akseptere menns måter å gjøre ting på, og selv holde huset utover den standard mannen synes er grei. Jeg er forsåvidt enig og inneforstått med dette, men jeg har helt faktisk en mann som tåler rot og skit betydelig dårligere enn meg, og likevel...

Vi kom hjem fra lang bilferie i går. To av barna, som begge jobber/studerer mye og helt tydelig har en noe annen standard enn både meg og far har holdt huset i to måneder, og det er litt å ta tak i for å si det mildt. I tillegg må alt vi har hatt med oss vaskes og ryddes på plass, og siden vi kom sent i går kveld ble bare alt satt på kjøkkenet og gangen da. 

Jeg står på, sorterer, rydder og vasker. Jeg hører at min mann styrer på oppe, så først etter noen timer der jeg tror han rydder og vasker oppe går jeg opp og ser hvorfor han ikke kommer og hjelper til med alt vi har båret inn. Hva gjør han på? Jo mens hele hovedetasjen flyter over av ting som må sorteres, vaskes/ryddes, så har han tømt sine personlige skap og sorterer og rydder der. Inni skapene sine. 

🤯

Jeg har ikke sagt et ord, men helt ærlig måtte jeg nå ta en tur ut for å lufte hodet for å ikke sprekke. 

Hvordan mener menn at slike situasjoner skal løses godt, uten å skape konflikter? Bør man ikke kunne forvente at en voksen mann og partner prioriterer noe klokere enn slikt som dette? 

Dette er ikke første gangen han prioriterer på denne måten. Ikke andre eller tredje heller. 

Tenker at barna deres som har holdt huset i 2 måneder burde sørge for at dere kom hjem til et hus som ikke må ryddes.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor regid mener du jeg er når hele gangen, kjøkkenbord, kjøkkengulv og kjøkkendisk var dekket av ting som nærmest gjorde det ufremkommelig og ubrukelig, og særdeles lite bo- vennlig og koselig (hvilket HAN i stor grad ikke trives med), og jeg reagerer på at han istedenfor å bidra til å rydde opp dette svært vesentlige dro ALT ut av sine skap for å lage orden og fine brettekanter der. Akkurat i dag! 

Han gjorde seg forøvrig ferdig med skapene sine, og så gikk han ut og kostet parkering og gangvei. Bedre det forsåvidt, men jeg står fremdeles alene med det som er betydelig mer vesentlig også for ham å få i orden. Så la han seg på sofaen, og da klarte jeg ikke dy meg lenger. "Sliten?" spurte jeg. "Ja!" svarte han. "Så du er sliten etter å ha ryddet i DINE skap når alt står på hodet her. Prioriteringer min kjære!" sa jeg så, og fikk et litt unnskyldende/flaut smil som svar. 

Jeg har nå gjort kjøkkenet brukbart, og fått alt som skal i vaskekjelleren ned dit og vaskemaskinen jobber på, mens bagger, kofferter og ting fremdeles står på gulvene. Nå går jeg og rydder i mine klær, og overlater resten til ham når han reiser seg fra sofaen igjen. 

Hvorfor ikke si fra i det han begynner å gjøre unødvendige ting? I stedet for å være passiv-aggressiv. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sander33 skrev (3 timer siden):

Han har noe gjort noe da😆 men sitt eget.. 

Og hva gjør resten av familiemedlemmene? Hjelper til?  Eller bare chiller? 

De som lånte/brukte huset når dere var borte burde kanskje fått beskjed om å shine før dere kom hjem? 

Lang familieferie med kjøring? Da er han sliten i holdet etter 40timer bak rattet. Kjøre og hviletid eksisterer ikke i familier, slik som med varebiler😆

Bra dere delte på kjøringen. Dette er gult kort på mannen for unnasluntring. Her bør han ordne mye i uka fremover for å bøte på den skjeve arbeidsfordelingen. 

Jeg pleier å avslutte som sjåfør ett par timer før vi kommer hjem, da er jeg mer opplagt, og har mer energi til de tusen tingene som skal gjøres når vi kommer hjem.

En liten ferie, etter ferien, er det beste😆

Nå føler jeg at jeg vil få kjeft…😆

Jeg skal ikke kjefte, og dette med kjøringen er nok hva han vil forsvare seg med når han kommer hjem fra trening. For ja DET også var viktigere enn å bidra, og da var han dessuten furt over at jeg hadde sagt hva jeg mente om at han ikke hjalp til, men istedenfor tok noe helt unødvendig mens huset var bombet. Han hadde ryddet soverommet også påsto ham, men nei, det ryddet jeg i går, så han har kun fjernet en haug med klær som lå igjen. Også hans. De ligger nok nå sirlig i hans skap. Fint det, men det var ikke der det brant. 

Ja han kjører, og det er ikke fordi jeg ikke vil kjøre, men fordi han absolutt vil det. Jeg fikk kjøre så mye som en time. Da skulle han følge med på GPS, som jeg vanligvis gjør, men det gikk ikke så bra mente han. (Han ville kjøre betyr det.) Jeg har kjørt gjennom hele Europa alene, så det står ikke på mine evner eller vilje at han tviholder i rattet. Vi hadde absolutt hviletid, og kjørte normalt 5 timer dagen. I går 6 på grunn av kø. 

Kun datter hjemme nå, og selv om det var litt å ta tak i var det vårt pakkerot som brant. Vi bare bar neste alt inn i huset i går, og dumpet det på gulvet. Var da enige om å ta det (sammen selvfølgelig) i dag. Støv, fingermerker og hybelkaniner utover mor og fars standard (samt en merkelig stor samling papirsøppel og tomme brusflasker) er kastet ut eller får vente på orden nok til skikkelig husvask. Annet kan vi ikke klage over. Selv oppvaskmaskinen og vaskerommet var tomt. Det var vårt ferierot jeg ønsket hjelp angående.  

Nå kom forøvrig far hjem til ryddet hus, og gikk i gang med sen middag, så det hjelper litt på mitt humør. Jeg klarte ikke vente med å ta resten, selv om jeg burde det. Vi har fremdeles em bil å rydde og vaske. Vi!!!!!!!

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her hadde dynamikken vært at jeg hadde ryddet og vasket 90% og han kanskje resten. Og han hadde ikke begynt på noe annet prosjekt av noe slag mens jeg ryddet og vasket alt det andre😔 Hadde i grunn vært kjempeglad om han bare gjorde noe fornuftig mens jeg vasket, men det skjedde svært sjeldent.. SVÆRT sjeldent.. 😢

Anonymkode: aa18d...e2a

Trist å høre! Han her bidrar som regel, men prioriteringene kan til tider gjøre meg svært oppgitt. Dette med at vi skal ta huset og han rydder sitt personlige har vi hatt flere diskusjoner om. Jeg trodde vi var ferdig diskutert angående slikt. 

PhilosopherSe7en skrev (3 timer siden):

Tenker at barna deres som har holdt huset i 2 måneder burde sørge for at dere kom hjem til et hus som ikke må ryddes.

Det var bedre enn tidligere egentlig. De har lært mye nå tydeligvis. Bare noen få punkter gjenstår, nevnt ovenfor. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke si fra i det han begynner å gjøre unødvendige ting? I stedet for å være passiv-aggressiv. 

Fordi jeg trodde han gjorde noe fornuftig. Jeg trodde han ryddet og vasket det som er felles. Da jeg så hva han drev med lå fremdeles halve skapinnholdet hans på gulvet (ham drar ut alt når han først rydder i skapet), og det var bare å fullføre, for DA var jo det nødvendig rot å fjerne. Jeg sa derfor ikke et ord DA. Det var for sent, men jeg sa det jeg skrev over da han la seg på sofaen, 

Du har forsåvidt rett i at jeg heller kunne vært direkte (aggressiv eller ikke), og det ble jeg forsåvidt etterhvert også, men da blir han furt. Da han sto opp fra sofaen sa jeg (ikke aggressivt, men direkte) at jeg følte meg alene om å rydde opp. Han ble likevel furt, gikk i forsvar, og stakk på trening. Det sier meg at han er fullstendig klar over at han hadde vært egoistisk, for det er reaksjonen når han har dårlig samvittighet. Hadde han vært uenig hadde han argumentert saklig imot. Heldigvis har jeg ikke jevnt over en slik 90/10 mann som hun over, så jeg regner med at han gjør sitt nå når han har fått blåst ut på trening og furtet ferdig i forhold til å bli konfrontert med noe han vet var urimelig. Jeg har verken støvsuget eller vasket gulv, bare ryddet alt bort. Det er nok å ta tak i for ham, og jeg har tatt min del. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så du rydder opp etter voksne barn? Utrolig.

Anonymkode: f27c6...277

Nei, vårt rot etter ferien. Alt som ble lesset inn i huset, fra full bobil og langvarig reise. Det var rimelig mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår frustrasjonen, det er akkurat som om logikken forsvinner når det gjelder prioritering av husarbeid. Jeg opplevde noe av det samme i med mannen min. Vi skulle ha visning og huset skulle ryddes og ordnes mye enn vanlig, så det var mye å ta tak i. Det første han starter med er å sortere ledningskabler ute i boden… 🙈 Så all min sympati, ts! Men når irritasjonen legger seg, så er dette i det store og det hele er det ikke så viktig. 

Anonymkode: ef1f6...347

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår frustrasjonen, det er akkurat som om logikken forsvinner når det gjelder prioritering av husarbeid. Jeg opplevde noe av det samme i med mannen min. Vi skulle ha visning og huset skulle ryddes og ordnes mye enn vanlig, så det var mye å ta tak i. Det første han starter med er å sortere ledningskabler ute i boden… 🙈 Så all min sympati, ts! Men når irritasjonen legger seg, så er dette i det store og det hele er det ikke så viktig. 

Anonymkode: ef1f6...347

Du har helt rett, og nå som jeg ikke føler meg fullstendig overveldet av hvor mye som må gjøres (Hvilket kanskje også er årsaken til at vettet forsvinner i disse mennene innimellom?), men føler at huset er levelig igjen, så har irritasjonen lagt seg, og det er ikke så viktig som du sier. For han er generelt god til å ta tak, og det er jo det viktigste. At dette ikke er normalen jeg må leve med, men en liten kortslutning i dag. (Igjen!)

Han laget en god middag og stemningen er fin igjen. Jeg er ikke misfornøyd med ungenes innsats tiden vi har vært borte heller. En liten påminnelse om at vi har stor dunk til papir og papp (bare man husker å sette den frem for tømming) er kanskje på sin plass, men mellom mye jobb og studier har de også ivaretatt leiligheten vi leier ut på Airbnb godt nok til å få kun toppkarakter på alt, og andre ting for oss, så litt smått er det ingenting å si på. Når bare vårt reiserot ble borte er huset i bedre stand etter to måneder enn det vi kom hjem til etter en weekendtur for bare et par år siden, selv om pantemengden indikerer at det har vært fester/forspill her, så jeg skal ikke klage. Det går veldig fremover. 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han skjønte hvordan humør du var i å gjorde det eneste riktige, holdt seg unna ditt åsyn.  Klage på ting som trengs å gjøres som blir gjort er feil, du har ikke en mann som blir sur å drar på fylla eller noe helt annet, som mange andre sliter med.

Anonymkode: c929f...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Han skjønte hvordan humør du var i å gjorde det eneste riktige, holdt seg unna ditt åsyn.  Klage på ting som trengs å gjøres som blir gjort er feil, du har ikke en mann som blir sur å drar på fylla eller noe helt annet, som mange andre sliter med.

Anonymkode: c929f...75f

Du jeg var i supert humør jeg. Litt overveldet av hvor mye vi har dratt på, som måtte sorteres, vaskes og ryddes, men gikk på med godt mot, og trodde lenge han holdt på med tilsvarende. To ganger var han nedom før jeg gikk opp og så hva han egentlig drev på med, og det var bare smil og god stemning. 

Trist å skjønne at du har dårlige erfaringer, men alle kvinner er ikke drittkjrringer som bare lever for å gjøre livet surt for mannen. De fleste av oss er faktisk ikke slik. 

Jeg klager aldri på hvordan han gjør ting. Det vesentlige er at han gjør dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...