Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får store mørke brune flekker i ansiktet og jeg tåler ikke sol. De blir mere synlig hver eneste vår og jeg hater dem. Det er så mye og de er så store. Det hjelper ikke å smøre meg med 50 i solfaktor fordi de kommer uansett. Hvorfor tåler jeg ikke sol og får pigmentflekker? De fleste får ikke pigmentflekker med en gang og jeg må bare sitte inne når det er sol. Men hvordan kan jeg bare sitte inne når hunden må ut hver dag? Må jeg kun gå turer når det er mørkt?

Anonymkode: 309bf...168

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innfør retinol i hudpleien din på kveldstid, desto større grunn til å bruke spf 50. Bruk vitamin C på dagtid. Bruk en ordentlig solhatt. 

Anonymkode: d13b6...87c

AnonymBruker
Skrevet

Det kan faktisk være fordi du trenger mer b12, d vitamin, og jern. 

Anonymkode: d6104...6af

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du og er du kvinne?

Google "melasma" og se om det likner på flekkene du har.

Anonymkode: 96fea...69d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du p-piller?

Anonymkode: b8333...644

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg får store mørke brune flekker i ansiktet og jeg tåler ikke sol. De blir mere synlig hver eneste vår og jeg hater dem. Det er så mye og de er så store. Det hjelper ikke å smøre meg med 50 i solfaktor fordi de kommer uansett. Hvorfor tåler jeg ikke sol og får pigmentflekker? De fleste får ikke pigmentflekker med en gang og jeg må bare sitte inne når det er sol. Men hvordan kan jeg bare sitte inne når hunden må ut hver dag? Må jeg kun gå turer når det er mørkt?

Anonymkode: 309bf...168

Som flere her er inne på, TS, så kan mangel på B12 og p-pillebruk forårsake hyperpigmentering. Andre hormonelle endringer som graviditet og overgangsalder kan også gi økt pigmentering. Det finnes medisiner som øker hudens følsomhet overfor UV-stråling, samt enkelte sykdommer som f.eks. Addisons.

Bruk av hudpleie med aktive ingredienser som retinol, syrer og enkelte antioksidanter kan faktisk også øke risikoen for pigmentering om man ikke er tilstrekkelig nøye med solbeskyttelse.

Det er også viktig å bruke tilstrekkelig mengde solkrem, og gjenta påføringen i løpet av dagen. UV-stråling bryter ned solbeskyttelsen i solkremen etter en viss tid avhengig av UV-indeksen (styrken i UV-strålingen), slik at man må påføre solkrem med jevne mellomrom for å ha full beskyttelse. Husk at UV-ståler  trenger gjennom skydekke og vinduer/bilruter.

Du kan forsøke en solkrem med såkalt fysisk filter, f.eks. sink og/eller titandioksid, mange opplever at disse beskytter bedre mot pigmenteringer fordi de inneholder små partikler som reflekterer UV-strålingen. Påfør tilstrekkelig mengde, dvs. 1 teskje til ansikt, ører, hals og nakke, og bruk en caps eller hatt med brem som skygger for solen.

Du kan få hjelp av en hudlege med preparater som kan hjelpe deg med å redusere og forebygge pigmenteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...