Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i begrepet «slitent hus» og hva kan man gjøre for å unngå det, spesielt når man har dårlig råd og ikke er helt frisk? 

Føler huset mitt er i den kategorien nå og synes det er litt flaut. Maling som flasser, kledning som burde vært skiftet, platting som har sett bedre dager, masse mose på plenen og gamle ute krukker med blomster i. 

Hva bør jeg prioritere for å få opp inntrykket? 

Anonymkode: 6d5fd...c05

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta kledningen. 

Det nytter ikke selge et hus uten mose på plenen, om huset råtner på rot… 

Anonymkode: b0687...975

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan begynne med å rydde. Kaste gamle blomster, rake, spyle etc. Om det er ryddig  og ordentlig utenfor hjelper det på. 

Så prioritere vedlikehold ut fra nødvendighetsgrad, kledning er viktigere enn platting osv.

Anonymkode: 00f11...4df

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kledning som ikke tas kan bety mye større skader ganske kjapt. Om du ikke kan ta det har huset nok vokst fra deg og du bør vurdere å selge før det råtner på rot. 

Anonymkode: 3ef51...905

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kledning som ikke tas kan bety mye større skader ganske kjapt. Om du ikke kan ta det har huset nok vokst fra deg og du bør vurdere å selge før det råtner på rot. 

Anonymkode: 3ef51...905

Grunnen til at det ikke kan tas er at jeg føler jeg bør etterisolere og skifte vinduer samtidig, og da blir det for dyrt. Men ser nå at det er tåpelig av meg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at det ikke kan tas er at jeg føler jeg bør etterisolere og skifte vinduer samtidig, og da blir det for dyrt. Men ser nå at det er tåpelig av meg. 

Uten vedlikeholdt ytterkledning råtner huset.

En ting der det som kan fremstå som kosmetisk faktisk er viktig.

Anonymkode: b2fb6...4eb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg syns du bær fokusere på hvor dyrt det er Å LA VÆRE å gjøre dette arbeidet. Fordi DET er det dyre. 

Bør du egentlig bo i dette huset? Kan en  leilighet være bedre for deg? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg syns du bær fokusere på hvor dyrt det er Å LA VÆRE å gjøre dette arbeidet. Fordi DET er det dyre. 

Bør du egentlig bo i dette huset? Kan en  leilighet være bedre for deg? 

Hva mener du? Må jeg etterisolere og skifte vinduer samtidig? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uten vedlikeholdt ytterkledning råtner huset.

En ting der det som kan fremstå som kosmetisk faktisk er viktig.

Anonymkode: b2fb6...4eb

Ja, jeg skjønner. Jeg hadde en snekker på befaring i fjor og han sa det kunne vente et par år, men jeg skal prioritere det nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? Må jeg etterisolere og skifte vinduer samtidig? 

Jeg vet ingenting om ditt hus. Men om du lar være å gjøre vedlikehold fordi det er dyrt, må du vite at å la være å gjøre det er ENDA dyrere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har dårlig råd og dårlig helse så er det veldig ufornuftig å sitte på en enebolig. Blir som en gammel pensjonist som okkuperer et stadig mer råttent hus mens barnefamilier kramper seg sammen i små leiligheter. Selg huset og skaffe deg en liten, lettstelt leilighet.

Anonymkode: 45502...ed4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ingenting om ditt hus. Men om du lar være å gjøre vedlikehold fordi det er dyrt, må du vite at å la være å gjøre det er ENDA dyrere. 

Ja, det skjønner jeg. Har som sagt hatt snekker på befaring. Men da forstår jeg at kledning er pri 1. Så kan jeg rydde opp generelt ute. Hva bør være neste, plattingen?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har dårlig råd og dårlig helse så er det veldig ufornuftig å sitte på en enebolig. Blir som en gammel pensjonist som okkuperer et stadig mer råttent hus mens barnefamilier kramper seg sammen i små leiligheter. Selg huset og skaffe deg en liten, lettstelt leilighet.

Takk for rådet, men jeg blir nok her :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg. Har som sagt hatt snekker på befaring. Men da forstår jeg at kledning er pri 1. Så kan jeg rydde opp generelt ute. Hva bør være neste, plattingen?

Vinduer av god kvalitet er mye viktigere enn en platting. Gode, tette vinduer vil f eks senke strømregningene dine. Platting vil jeg si er aller siste prioritet, med mindre du skal selge. En platting betyr bare enda mer vedlikehold og det er neppe ønskelig når du har dårlig råd og dårlig helse. Prioriter ting som råtner på rot.

• Liker 2
Skrevet

Det du beskriver er slitent.

Og du har ikke penger eller helse til å ivareta.

Er det noen tungtveiende grunn til at du ikke selger? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da kommer du nok til å slite økonomisk for evig og alltid dessverre. Og huset taper verdi ved ikke å bli vedlikeholdt.

Anonymkode: 6f1d6...adf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vinduer av god kvalitet er mye viktigere enn en platting. Gode, tette vinduer vil f eks senke strømregningene dine. Platting vil jeg si er aller siste prioritet, med mindre du skal selge. En platting betyr bare enda mer vedlikehold og det er neppe ønskelig når du har dårlig råd og dårlig helse. Prioriter ting som råtner på rot.

Jeg har allerede en platting, tenkte å beise den på nytt. 

Vinduene er tette. 

Det er altså at huset ser slitent ut jeg vil vekk fra :) 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

Det du beskriver er slitent.

Og du har ikke penger eller helse til å ivareta.

Er det noen tungtveiende grunn til at du ikke selger? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kommer du nok til å slite økonomisk for evig og alltid dessverre. Og huset taper verdi ved ikke å bli vedlikeholdt.

Anonymkode: 6f1d6...adf

Dere må nesten få la meg ta akkurat den vurderingen selv og respektere at jeg ikke ønsker å utlevere personlig informasjon :) 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dere må nesten få la meg ta akkurat den vurderingen selv og respektere at jeg ikke ønsker å utlevere personlig informasjon :) 

Men dette blir jo for dumt. 

Du sier det er for dyrt å vedlikeholde huset - når det som faktisk er dyrt er å la være. 
Du sparer deg til fant, huset ditt kommer til å råtne på rot og bli ubeboelig, men du vil ikke flytte til en leilighet som IKKE ruinerer deg? 

Vi trenger ikke personlig informasjon, men dette er jo bare dumskap! Du BER jo om å havne i mer trøbbel! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk litt tid på å studere huset fra avstand. Hva dras blikket mot?

Kledning med flassende maling er noe av det mest shabby som finnes. Som flere har sagt ville jeg prioritert den. Etterisolasjon og/eller vinduer er jo praktisk, men har du ikke råd så har du ikke det.

En platting ser man ikke sååå godt fra avstand, og der kommer du langt med en god vask og eventuelt et lag med beis. Ikke prioritert.

Samle krukkene i grupper med de høyeste bakerst, og ha de som er finest i front. Fyll opp med et eller annet. Feks et stativ som du kan flette selv i ei av krukkene for å få høyde og struktur, noe som brer seg utover og nedover kanten i ei, en sommerblomst (dahlia, cosmos?), og jordbær i resten. 

Mose ser ingen og det er det minst viktige. Rydd, fiks på plenkantene

Anonymkode: bb5a3...1d1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bytting av kledning og nye vinduer kan du søke om enova støtte til :) Ellers ville jeg tatt en prat med banken. Ta en og en side av huset, man trenger ikke ta alle sidene samtidig. Det er dyrt og mye jobb. Jeg ville startet med røstveggen om jeg var deg.

Ser også at du ikke nevner at kledningen er ødelagt, så du trenger ikke bytte kledning hvis ikke det er nødvendig. Skrape gammel maling og male på nytt. En og en vegg. Skal du først bytte kledning bør du ta det samtidig som etterisolering og skifte av vinduer. Prøv å begynne å spare opp penger til det, så maler du heller for å bevare kledningen i noen år til

Anonymkode: 8ff62...8f5

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...