AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #1 Skrevet 20. april 2025 Skal ha min første time til gynekologen. Lurer på når man sitter i stolen, hvor mye ser de? ser de rumpehul og alt som er? Anonymkode: 06879...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #2 Skrevet 20. april 2025 Ja, er nok ikke til å unngå i den posisjonen man sitter. Men gynekologen har sett hundrevis om ikke tusenvis av underliv før, så de tenker nok ikke over det i det heletatt. Anonymkode: ae1b2...a97 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #3 Skrevet 20. april 2025 Jeg har hemorroider og syntes det er skikkelig flaut. er ikke derfor jeg skal, men kan de gjøre noe med de eller må jeg til andre i tillegg da? Anonymkode: 06879...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #4 Skrevet 20. april 2025 Jeg føler det samme som deg TS, blir aldri komfortabel men har lært meg å takle det likevel. 🙂 Anonymkode: 16f17...5b7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #5 Skrevet 20. april 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hemorroider og syntes det er skikkelig flaut. er ikke derfor jeg skal, men kan de gjøre noe med de eller må jeg til andre i tillegg da? Anonymkode: 06879...1f8 Nei, trenger ikke gynekolog til hemorider, men det kan jo hende han har noe tips eller kan henvise videre. Finnes vel salver eller så blir det vel operasjon. Anonymkode: 16f17...5b7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #6 Skrevet 20. april 2025 Legen har sett alt før, for de er det like vanlig som å se ett øre. Hemoroider behandles av gastrokirurg, ikke gynekolog, sp der mp fastlegen henvise deg vidre. Imponerende p skulle til gyn på en helligdag for øvrig. Anonymkode: 2acc0...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #7 Skrevet 20. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Imponerende p skulle til gyn på en helligdag for øvrig. Anonymkode: 2acc0...1e3 Ts sier ingenting om at hun skal på en helligdag, hun sier bare at hun skal til gynekolog. Antakelig skal hun etter påske men gruer seg og lufter tankene her mens hun venter. Anonymkode: f388d...00f 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #8 Skrevet 20. april 2025 De ser alt ja. Men de undersøker ikke analåpningen. Hemorider er ikke innenfor deres fagområde, men de kan gi tips. De fleste synes den første gynekologiske undersøkelse er flaut. Ta på deg en komfortabel bukse eller skjørt som er lett få av og på. Og ha en litt løs og lang topp. Man føler seg veldig blåttlagt når man ligger der, men en løs topp, hjelper litt så man ikke har full utsikt selv. Anonymkode: 72994...f3f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #9 Skrevet 20. april 2025 Hvor gammel er du? Om det er første gang du skal dit så fortell gynekologen dette. Da vil hen forklare godt hva hen gjør og hvorfor hen gjør det. Det er viktig å huske at gynekologen har sett mange underliv før ditt, og det skal godt gjøres at ditt skiller seg ut på noen som helst måte. Det er ingen som syns det er behagelig å blottlegge sine intime deler, og det er vanlig å være nervøs og ukomfortabel, men det er mulig å roe seg selv ned og slappe mer av ved å huske at man er ikke den eneste som går gjennom dette, det er for din egen helse og sikkerhet at du bør sjekke at alt er ok "der nede" osv. Selv husker jeg at den første gangen var skummel og ubehagelig, men jeg hadde en svært dyktig gynekolog og går fortsatt til den samme over 10 år etter (privat gynekolog). Er som å gå til frisøren, jeg slapper helt av og tar det med ro da jeg har tillit til henne. Hadde jeg droppet å gå til gynekolog fordi jeg var nervøs og redd, så hadde jeg nok angra som en hund når jeg senere i livet hadde fått kreft (hadde ikke celleforandringene mine blitt oppdaget, så ville jeg fått kreft, ja). For oss vanlige folk så er underlivet til kvinnen sterkt seksualisert, mange har et voldsomt fokus på utseende og man blir "besatt" av dette også under en legeundersøkelse. Noe som egentlig bare er trist og litt idiotisk om man reflekterer rundt det. Gynekologen gir blanke i hvordan vulva ser ut, om du har kjønnshår og slike ting - de ser etter sykdom, kreft osv. Litt viktig å huske at du er pasient som alle andre. De ser "alt" der nede, også endetarmsåpningen, men de har ingenting med den delen av kroppen å gjøre. Hemoroider er det ekstremt mange som har, men det vet du ikke, fordi du ikke ser folk sine rumpehull, hehe. Jeg gjør det i min jobb og har gjort det i mange år, og det er flere som har det enn de som ikke har det! Som noen andre her skriver, gå gjerne i for eksempel et skjørt eller en kjole, jeg har alltid brukt lette hverdagskjoler når jeg skal til gynekolog, da føler jeg meg ikke blottlagt når jeg har tatt av trusa og kan dekke over rumpe og underliv til og fra stolen. Ta med sokker om du ikke vil gå barbeint. Så er det også viktig å huske at det ikke skal skje noe seksuelt under undersøkelsen. Syns dette er kjempe viktig å nevne med tanke på Frosta-saken. Gynekologen skal ikke stimulere klitoris, bevege fingre inn og ut av vagina og spørre deg hvordan du liker det, seksuelle spørsmål i retning av "hvor ofte får du orgasme" og lignende er ikke medisinsk nødvendig (men du kan bli spurt om du er seksuell aktiv eller har byttet partner siden sist du tok prøve for kjønnssykdom, så her må du være ærlig for gynekologen vil trolig sjekke deg for kjønnssykdommer også om det er tilfelle). Gynekologen min spør meg alltid om det (og jeg har ikke hatt ny sexpartner på 8 år så er lenge siden sist jeg tok kjønnssykdomprøve, haha). Gynekologen skal ikke gi deg underlivsmassasje eller beføle deg på en måte som oppleves seksuelt eller ekstremt ubehagelig, heller ikke filme eller ta bilde av ditt underliv, eller be deg ta på ditt eget underliv. Spør gjerne her inne, på Reddit eller andre forumer hvor det er leger og/eller kvinner, eller snakk med din mor eller søster eller venninne om du er usikker på om noe er riktig eller galt! Anonymkode: c52c8...050 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #10 Skrevet 20. april 2025 Det er gull info å vite at det er første gang og du er nervøs! Lykke til! Anonymkode: e4d54...cdf
AnonymBruker Skrevet 20. april 2025 #11 Skrevet 20. april 2025 Føler med deg. Jeg har vitiligo nede i tissen og grua meg til å føde. Føltes ut som at alle jordmødrene var ultra fascinert av underlivet mitt siden det ikke er så mange som har vitiligo der nede. Men tviler på at gynekologer finner underliv ekle eller rare, sikkert bare fascinerte. De har sett mye rart. Anonymkode: ce4c4...85d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå