AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #1 Skrevet 19. april 2025 Hei, jeg vurderer å gå til ny psykiater. Jeg har nylig vært til utredning og behandling hos en annen psykiater. Vil den nye psykiateren kunne kontakte min gamle psykolog uten å fortelle det til meg? Det høres kanskje rart ut, men jeg føler meg utro som som går til ny psykiater. Jeg føler meg utakknemlig som går til ny psykiater fordi jeg ikke var fornøyd med hun forrige. Så jeg ønsker ikke at hun skal finne ut at jeg gikk til ny psykiater. Anonymkode: 9873a...339
Gaia Skrevet 19. april 2025 #2 Skrevet 19. april 2025 Det deles ikke noe, med mindre du går til behandler ved samme institusjon eller ber om at journal overføres fra en til en annen institusjon.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #3 Skrevet 19. april 2025 Gaia skrev (4 minutter siden): Det deles ikke noe, med mindre du går til behandler ved samme institusjon eller ber om at journal overføres fra en til en annen institusjon. Takk! Men hvordan blir det med diagnoser og slikt. Jeg ønsker at den nye psykiateren skal vite diagnosene mine fordi jeg går på medisiner. Må da den nye psykiateren be om journalen fra den gamle psykiateren. Eller kan den nye psykiateren få de samme opplysningene fra fastlegen som vet jeg går på medisiner? TS Anonymkode: 9873a...339
Gaia Skrevet 19. april 2025 #4 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk! Men hvordan blir det med diagnoser og slikt. Jeg ønsker at den nye psykiateren skal vite diagnosene mine fordi jeg går på medisiner. Må da den nye psykiateren be om journalen fra den gamle psykiateren. Eller kan den nye psykiateren få de samme opplysningene fra fastlegen som vet jeg går på medisiner? TS Anonymkode: 9873a...339 Fastlege er nok. MEN jeg tror at din nye psykiater vil kunne se hvem som har foreskrevet medisinene dine, så hvis det ikke er fastlegen din, så vil den nye psykiateren få vite om at du har gått til en annen. Men hen kan likevel ikke få innsyn i journal hvis du ikke tillater at den deles. Det er psykiater og ikke psykolog du går til da? Bare sånn at det er på det rene. Psykologer har nemlig ikke innsyn i medisinering, siden de ikke kan skrive ut resepter.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #5 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei, jeg vurderer å gå til ny psykiater. Jeg har nylig vært til utredning og behandling hos en annen psykiater. Vil den nye psykiateren kunne kontakte min gamle psykolog uten å fortelle det til meg? Det høres kanskje rart ut, men jeg føler meg utro som som går til ny psykiater. Jeg føler meg utakknemlig som går til ny psykiater fordi jeg ikke var fornøyd med hun forrige. Så jeg ønsker ikke at hun skal finne ut at jeg gikk til ny psykiater. Anonymkode: 9873a...339 https://www.helsedirektoratet.no/lov-og-forskrift/digital-deling-av-helseopplysninger/regelverk-om-deling-av-helseopplysninger Spørsmålet er ikke et ja eller nei spørsmål. Men et spørsmål med flere vurderinger som hvert enkelt helsepersonell skal gjøre i hvert enkelt tilfelle. Det er faktisk mer interessant at du får til å bytte behandler når det kommer til psykiater/psykolog, fordi der er ikke så mange og lett tilgjengelighet på dette fagfeltet. Anonymkode: 8e925...18e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #6 Skrevet 19. april 2025 Gaia skrev (3 minutter siden): Fastlege er nok. MEN jeg tror at din nye psykiater vil kunne se hvem som har foreskrevet medisinene dine, så hvis det ikke er fastlegen din, så vil den nye psykiateren få vite om at du har gått til en annen. Men hen kan likevel ikke få innsyn i journal hvis du ikke tillater at den deles. Det er psykiater og ikke psykolog du går til da? Bare sånn at det er på det rene. Psykologer har nemlig ikke innsyn i medisinering, siden de ikke kan skrive ut resepter. Takk! Jeg har ikke skaffet meg ny psykiater enda. Så jeg går ikke til noen. Så mulig jeg vil ende opp med psykolog i stedet. Jeg gikk til psykiater forrige gang. Det var litt tilfeldig at det ble psykiater og ikke psykolog sist. Det var ikke noe jeg selv valgte. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.helsedirektoratet.no/lov-og-forskrift/digital-deling-av-helseopplysninger/regelverk-om-deling-av-helseopplysninger Spørsmålet er ikke et ja eller nei spørsmål. Men et spørsmål med flere vurderinger som hvert enkelt helsepersonell skal gjøre i hvert enkelt tilfelle. Det er faktisk mer interessant at du får til å bytte behandler når det kommer til psykiater/psykolog, fordi der er ikke så mange og lett tilgjengelighet på dette fagfeltet. Anonymkode: 8e925...18e Takk! TS Anonymkode: 9873a...339
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #7 Skrevet 19. april 2025 Gaia skrev (10 minutter siden): Fastlege er nok. MEN jeg tror at din nye psykiater vil kunne se hvem som har foreskrevet medisinene dine, så hvis det ikke er fastlegen din, så vil den nye psykiateren få vite om at du har gått til en annen. Men hen kan likevel ikke få innsyn i journal hvis du ikke tillater at den deles. Det er psykiater og ikke psykolog du går til da? Bare sånn at det er på det rene. Psykologer har nemlig ikke innsyn i medisinering, siden de ikke kan skrive ut resepter. Dette kan ts blokkere for tilgang til i reseptformidleren. Før kunne dette gjøres selv på Helsenorge. Nå har de lagt om hele Helsenorge systemet, atter en gang, så den funksjonen finner jeg ikke lengre. Spørsmålet er og hva som ligger i kjernejournalen av info. På den annen side, skal ts ha skrevet ut resepter, så må nesten ny behandler vite hva som er gitt og prøvd ut tidligere…. Anonymkode: 8e925...18e 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #8 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kan ts blokkere for tilgang til i reseptformidleren. Før kunne dette gjøres selv på Helsenorge. Nå har de lagt om hele Helsenorge systemet, atter en gang, så den funksjonen finner jeg ikke lengre. Spørsmålet er og hva som ligger i kjernejournalen av info. På den annen side, skal ts ha skrevet ut resepter, så må nesten ny behandler vite hva som er gitt og prøvd ut tidligere…. Anonymkode: 8e925...18e Takk! TS Anonymkode: 9873a...339
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #9 Skrevet 25. april 2025 Gaia skrev (På 19.4.2025 den 16.03): Det deles ikke noe, med mindre du går til behandler ved samme institusjon eller ber om at journal overføres fra en til en annen institusjon. Dessverre gjøres det oppslag i tidligere journaler fra andre institusjoner. Bare å sjekke loggen på Helsenorge, forekommer stadig vekk. Tolkninger av lovverk og rutiner er svært varierende. Anonymkode: 94186...f73
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #10 Skrevet 25. april 2025 Gaia skrev (På 19.4.2025 den 16.18): Fastlege er nok. MEN jeg tror at din nye psykiater vil kunne se hvem som har foreskrevet medisinene dine, så hvis det ikke er fastlegen din, så vil den nye psykiateren få vite om at du har gått til en annen. Men hen kan likevel ikke få innsyn i journal hvis du ikke tillater at den deles. Det er psykiater og ikke psykolog du går til da? Bare sånn at det er på det rene. Psykologer har nemlig ikke innsyn i medisinering, siden de ikke kan skrive ut resepter. Leger (psykiatere) har tilgang til reseptformidleren og går inn der ved behov dersom de har behandlingsansvar. Tidligere journaler kan sjekkes, forutsatt at pasienten ikke har bedt om sperring. Vil på det sterkeste anbefale dette, helsepersonell kan likevel gå inn i journalen, men da har de en større barriere for å gjøre det, da må grunnlaget for oppslaget være veeeldig godt begrunnet. Mye ulik praksis og tolkning av lovverk. Urettmessige oppslag forekommer stadig vekk. Psykologer har kanskje ikke innsyn i medisinering, men de samarbeider med leger og jobber i team om din psykiske helse. De har såkalte diagnosemøter osv og jobber såkalt tverrfaglig. Saken din diskuteres med flere. Psykologer skal også vurdere hvilke medisiner du bruker, og hvordan dette påvirker deg, men igjen her er mye ulik praksis og tolkning av ansvar og lovverk. Anonymkode: 94186...f73 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #11 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.10): Takk! Men hvordan blir det med diagnoser og slikt. Jeg ønsker at den nye psykiateren skal vite diagnosene mine fordi jeg går på medisiner. Må da den nye psykiateren be om journalen fra den gamle psykiateren. Eller kan den nye psykiateren få de samme opplysningene fra fastlegen som vet jeg går på medisiner? TS Anonymkode: 9873a...339 Diagnoser vil følge deg uansett behandler, og føres videre mot Helfo og NAV og alt... Sjekk gjerne litt rundt foretaksmodellen og diagnosesystemet....alt ligger i systemet... Anonymkode: 94186...f73
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #12 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.31): Dette kan ts blokkere for tilgang til i reseptformidleren. Før kunne dette gjøres selv på Helsenorge. Nå har de lagt om hele Helsenorge systemet, atter en gang, så den funksjonen finner jeg ikke lengre. Spørsmålet er og hva som ligger i kjernejournalen av info. På den annen side, skal ts ha skrevet ut resepter, så må nesten ny behandler vite hva som er gitt og prøvd ut tidligere…. Anonymkode: 8e925...18e Hvordan gjøres dette? Anonymkode: b9c71...3bd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #13 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 15.58): Hei, jeg vurderer å gå til ny psykiater. Jeg har nylig vært til utredning og behandling hos en annen psykiater. Vil den nye psykiateren kunne kontakte min gamle psykolog uten å fortelle det til meg? I prinsippet nei, det skal du samtykke til. Men epikrisen og journal fra gammel psykiater vil kunne slås opp i av ny behandler. Ulik praksis og tolkning av lovverk, de tar seg friheter og gjør oppslag med tilsynelatende velbegrunnede årsaker. Alt som ligger på Helsenorge, kan i prinsippet slås opp i av alt helsepersonell. Husk også at når de samarbeider tverrfaglig så kan en lege eller andre stå foran skjermen til en psykolog som jobber og diskutere saken din. Pasienter må slutte å være naive... Anonymkode: 94186...f73
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #14 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.25): Takk! Jeg har ikke skaffet meg ny psykiater enda. Så jeg går ikke til noen. Så mulig jeg vil ende opp med psykolog i stedet. Jeg gikk til psykiater forrige gang. Det var litt tilfeldig at det ble psykiater og ikke psykolog sist. Det var ikke noe jeg selv valgte. I det offentlige så velger man ikke selv om det blir psykolog eller psykiater, selv om de har en god del ulike tilnærminger til psykisk helse. Det er helt tilfeldig hvem man får. Du har rett på å bytte behandler om det ikke fungerer helt, men det er ikke akkurat en lett prosess.... det merker du kanskje nå. All den informasjonen du etterspør nå, er etter min mening noe helsepersonell på automatik skal informere deg om. Anonymkode: 94186...f73
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #15 Skrevet 25. april 2025 Takker for svar. Jeg er også enig i dette med at det er vanskelig å ha oversikt over hvem som har tilgang til ens helseopplysninger. Har tidligere blitt negativt overrasket over at noen jeg ikke trodde hadde innsyn i journalen min hadde det likevel. Jeg skjønner at psykologer jobber i team, at det er sekretærer, osv, I 99 prosent av tilfellene er det også uproblematisk eller til gunst for pasienten. Men så er det den ene prosenten hvor det kan være negativt. I tillegg til at det det er vanskelig å forutse hva som vil være negativt fordi man ikke vet hvem som får tilgang til opplysningene i fremtiden. Angående problemstillingen i åpningsinnlegget. Jeg la ved en melding nå til en eventuell ny psykolog/psykiater hvor jeg forklarte at jeg ikke ønsket at dette skulle deles med min forrige behandler og at om den nye psykologen/psykiateren hadde behov for å dele så skulle han/hun si ifra til meg først. TS Anonymkode: 9873a...339 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #16 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takker for svar. Jeg er også enig i dette med at det er vanskelig å ha oversikt over hvem som har tilgang til ens helseopplysninger. Har tidligere blitt negativt overrasket over at noen jeg ikke trodde hadde innsyn i journalen min hadde det likevel. Jeg skjønner at psykologer jobber i team, at det er sekretærer, osv, I 99 prosent av tilfellene er det også uproblematisk eller til gunst for pasienten. Men så er det den ene prosenten hvor det kan være negativt. I tillegg til at det det er vanskelig å forutse hva som vil være negativt fordi man ikke vet hvem som får tilgang til opplysningene i fremtiden. Angående problemstillingen i åpningsinnlegget. Jeg la ved en melding nå til en eventuell ny psykolog/psykiater hvor jeg forklarte at jeg ikke ønsket at dette skulle deles med min forrige behandler og at om den nye psykologen/psykiateren hadde behov for å dele så skulle han/hun si ifra til meg først. TS Anonymkode: 9873a...339 Bra, det kan være greit å være litt føre var og sjekke opp i slike ting før man går i behandling, så slipper man overraskelser underveis eller etterpå. Helsevesenet i Norge fungerer bra på mange måter, men det er så stort og så mange mennesker som også gjør feil og ikke vet bedre... Jeg har brent meg på en psykologstudent som ga misvisende informasjon om taushetsplikt, endte i klage og full pakke, og jeg hadde det ikke bra etter dette, og er noe jeg aldri kommer til å glemme. Mitt råd etter dette er at man i første samtale med behandler tar opp alle forhold rundt personvern og hvem som har tilgang til dine opplysninger. Dette er privatlivet til folk.... Du kan også lage et skriv til behandler hvor du skriver at du kun ønsker at behandler har tilgang til dine opplysninger, både bakover i tid og framover i tid. Dette har du krav på iht. loven. Men man må aktivt gjøre det selv. Anonymkode: 94186...f73 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #17 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bra, det kan være greit å være litt føre var og sjekke opp i slike ting før man går i behandling, så slipper man overraskelser underveis eller etterpå. Helsevesenet i Norge fungerer bra på mange måter, men det er så stort og så mange mennesker som også gjør feil og ikke vet bedre... Jeg har brent meg på en psykologstudent som ga misvisende informasjon om taushetsplikt, endte i klage og full pakke, og jeg hadde det ikke bra etter dette, og er noe jeg aldri kommer til å glemme. Mitt råd etter dette er at man i første samtale med behandler tar opp alle forhold rundt personvern og hvem som har tilgang til dine opplysninger. Dette er privatlivet til folk.... Du kan også lage et skriv til behandler hvor du skriver at du kun ønsker at behandler har tilgang til dine opplysninger, både bakover i tid og framover i tid. Dette har du krav på iht. loven. Men man må aktivt gjøre det selv. Anonymkode: 94186...f73 Skjønner at det gjør vondt når det blir feil med taushetsplikten. Håper du fikk beklagelse fra psykologstudenten og at han/hun skjønte alvoret. TS Anonymkode: 9873a...339
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #18 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner at det gjør vondt når det blir feil med taushetsplikten. Håper du fikk beklagelse fra psykologstudenten og at han/hun skjønte alvoret. TS Anonymkode: 9873a...339 Ikke at det løser problemet. Men jeg hadde en psykolog som nektet å innrømme feilen hun gjorde. Det gjorde det vondt verre for meg og jeg mistet all tillit til henne. TS Anonymkode: 9873a...339
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #19 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke at det løser problemet. Men jeg hadde en psykolog som nektet å innrømme feilen hun gjorde. Det gjorde det vondt verre for meg og jeg mistet all tillit til henne. TS Anonymkode: 9873a...339 Det ble ikke beklaget... beklager de så innrømmer de feil. Det som ble sagt var at det forstås at det kan oppleves sårt og ubehagelig... det legges tilbake på deg selv. Selv om det er direkte lovbrudd. Tåkeprat for å unngå ansvar. Men de skriver alltid at de tar med seg lærdom av saken, det er de nemlig pliktig til i helsevesenet, å lære av slike situasjoner. Men i et så stort system, så er det lett å gjemme seg og komme unna med ting. Ekstremt byråkratisk og en klageprossess er drøy og lang. Nå er det bedre tider i vente framover... folk er mer opplyst og det snakkes høyt om i flere forum, folk som står fram i ulike grupper på Facebook. Tiden er litt annerledes nå, folk kjenner mer og mer rettighetene sine, og folk klager mer enn noen gang. Og bare sånn kan det bli endring, men det tar laaaaang tid i staten 😉 Se på Frosta legen... hvor lenge noen kan holde på og med mange, før det stopper. Da er det et eller annet i dette systemet som ikke kvalitetssikres godt nok. Interne avvik kan meldes, men det er ofte liten tid (eller baller) til å følge det skikkelig opp. Så kjenn rettighetene FØR man starter på et behandlingsopplegg er mitt råd, da tror jeg man kan unngå mye potensielt maktmisbruk, som det er mye av i psykisk helse, hvor mye er "subjektivt klinisk skjønn". Anonymkode: 94186...f73 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #20 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 13.45): Ikke at det løser problemet. Men jeg hadde en psykolog som nektet å innrømme feilen hun gjorde. Det gjorde det vondt verre for meg og jeg mistet all tillit til henne. TS Anonymkode: 9873a...339 Det forstår jeg... Alle gjør feil, men det er lov å forvente at psykologer står for feilene sine. Ellers blir det bare feil... Hva slags type feil var det? Anonymkode: 94186...f73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå