Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 12.56):

Hører du sier at det blir bedre hvis du kun vasker ansiktet i vann og ikke har på krem. Det går ann å evt. teste ut hempolje på en helsekost. Ta på en liten dråpe eller to og bruk den for fuktighet. Skal ikke tette porene som noen oljer skal gjøre, virker antisemittisk og gir god fuktighet. Et produkt, helt naturlig. 
Jeg merker alle fall stor forskjell når jeg har brukt noe annet som dyre kremer og slikt som skal fungere fantastisk har kun gjort det motsatte.

Koster ca 100-200 kr, varer i et års tid.

Jeg tilsetter også noen dråper med eksentriske oljer som lavendel o.l, men det er ikke nødvendig. :) 

Anonymkode: 34035...5a5

Eksentriske oljer.. den var ny 

Anonymkode: 09ee9...43a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke sånn store kviser. Men vanlige kviser. Jeg kutta ut melk. Har ikke hatt en kvise etter det. Kuttet ut for noen år siden. Jeg er også over 40. 

Anonymkode: c598a...779

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med vonde betennelser i ansiktet som er noe litt annet enn det «vanlige kviser» er, og her hjelper råd jeg har fått om rosascea hvertfall både i forhold til hudprodukter og matvei. Skader neppe å prøve ut.

Anonymkode: 692d9...41c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eucerin ultra sensitive, etter råd her inne da det ikke virket som jeg tålte produkter med retinol som jeg prøvde en stund. 

Trodde man måtte ta en form for analyse hos hudpleier jeg, men. Kan jo høre 😊

Anonymkode: 9a247...427

Neida, man kan forhåndsbestille en "hvilket produkt skal jeg kjøpe" på 10 min eller noe sånt, det skal ikke koste noe. Så forklarer du problemet, spør hva de anbefaler, også ser du selv om du ønsker å kjøpe der eller handle noe annet rimeligere.

Jeg anbefaler likevel en hudanalyse, hvis du kan koste på deg det. Det koster noen hundrelapper, men kan være gratis hvis du kjøper produkter. 

Retinol kan ta flere uker å venne seg til, og det er vanlig med kviseutbrudd. Veldig viktig å bruke solkrem når du bruker retinol. 

Okey, Eucerin ultra sensitive finnes for både tørr og for kombinasjonshud, hvilken hudtype har du? Jeg har tørr og sentiv hud, og brukte lenge dermalogica intensive moisture balance. 100 ml tube koster ca 1000 kr, så den varer veldig lenge siden den er dobbelt så stor. 

Anonymkode: b0171...02e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Okey, Eucerin ultra sensitive finnes for både tørr og for kombinasjonshud, hvilken hudtype har du? Jeg har tørr og sentiv hud, og brukte lenge dermalogica intensive moisture balance. 100 ml tube koster ca 1000 kr, så den varer veldig lenge siden den er dobbelt så stor. 

Anonymkode: b0171...02e

Dette. Eucerin Ultra Sensitive inneholder svært få og "rene" ingredienser, men samtidig så er det slik at en en krem beregnet på tørr hud ofte vil inneholde fettstoffer som kan trigge kviser dersom man har akneutsatt  hud. Støtter ellers forslaget om hudlege, alternativt medisinsk hudpleier, ettersom kvisene er et gjentakende problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del fuktighetskremer og solkremer som tetter porene, og er veldig triggende for oss som sliter med kviser. Det er noe å være obs på når du handler. For meg kan riktig hudkrem bety alt.

Anonymkode: 84191...61f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 12.00):

Er over 40 og sliter ofte med store, vonde kviser. Jeg har tidligere brukt hudprodukter med retinol, men leste at det kunne være hardt til huden så kjøpte en fra Eucerin uten retinol. Men kvisene dukker fortsatt opp 😅 Eneste som hjelper er å ikke smøre inn ansiktet med noe, men da tørker jeg helt inn. Det føles så fælt å gå rundt med store kviser som voksen 🙈 

Jeg regner med at dersom jeg går til hudpleier og får hjelp og kjøper produkter der, så er jeg vel fortsatt ikke garantert å slippe unna disse kvisene? Noen som har fått god hjelp?

Drikker du alkohol? Det forverrer kviser

Anonymkode: b7679...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Drikker du alkohol? Det forverrer kviser

Anonymkode: b7679...b8f

Veldig sjelden, ikke en gang i måneden en gang. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (10 timer siden):

Dette. Eucerin Ultra Sensitive inneholder svært få og "rene" ingredienser, men samtidig så er det slik at en en krem beregnet på tørr hud ofte vil inneholde fettstoffer som kan trigge kviser dersom man har akneutsatt  hud. Støtter ellers forslaget om hudlege, alternativt medisinsk hudpleier, ettersom kvisene er et gjentakende problem. 

Jeg bruker den for kombinert hudtype, regner med det er det jeg har i hvert fall 🤷‍♀️ 

Men er én stor kvise av gangen nok til å dra til hudlege? Føler jeg overdriver om jeg drar dit 😅

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker den for kombinert hudtype, regner med det er det jeg har i hvert fall 🤷‍♀️ 

Men er én stor kvise av gangen nok til å dra til hudlege? Føler jeg overdriver om jeg drar dit 😅

-TS

Jeg fikk inntrykk av at problemet var litt mer omfattende enn èn stor kvise av gangen🙂 Ettersom dette er et problem dom.gjentar seg og du ikke har funnet ut av det, synes jeg ikke det er overdrevet å dra til hudlege. Det er uansett utfordrende å "fjerndiagnostisere" hudproblemer, og du har også fått gitt litt sparsom informasjon utover det at du får kviser og at du flasser dersom du ikke bruker krem, men jeg kan godt gjøre et forsøk😊Hvordan er huden din ellers? Oljete/blank? Store porer/hudormer?  Sensitiv/reaktiv, ettersom du skriver at du ikke tålte retinol? Hvilken reaksjon fikk du? Hvilken retinol brukte du? Du skriver at du bruker sminke, er du nøye med å rense huden om kvelden? Er du også nøye med å påføre sminke med rene koster/svamper/fingre? Hvilket renseprodukt bruker du? Bruker du solkrem på dagtid, og i såfall hvilken? 

Om du svarer på dette, kan det hende det er mulig å komme et skritt videre i å finne ut av hva problemet skyldes, men jeg synes uansett du bør vurdere hudlege 😊

AnonymBruker
Skrevet

Store, dype kviser kan ikke forebygges med overfladiske kremer. Jeg er 28 år og har slitt med kviser i 13 år. Da jeg var 27, fikk jeg nok. Jeg kontaktet fastlegen min, som heldigvis tok meg på alvor og henviste meg rett til hudlege – ingen omveier med kremer og “vent og se”.

Nå er jeg 8 uker inn i kuren, og ser allerede store forbedringer. Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke tok tak i dette tidligere. Hva sitter jeg igjen med nå? Jo arr. Men det er bedre enn nye utbrudd hver uke.

Anonymkode: 5381f...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 12.00):

Er over 40 og sliter ofte med store, vonde kviser. Jeg har tidligere brukt hudprodukter med retinol, men leste at det kunne være hardt til huden så kjøpte en fra Eucerin uten retinol. Men kvisene dukker fortsatt opp 😅 Eneste som hjelper er å ikke smøre inn ansiktet med noe, men da tørker jeg helt inn. Det føles så fælt å gå rundt med store kviser som voksen 🙈 

Jeg regner med at dersom jeg går til hudpleier og får hjelp og kjøper produkter der, så er jeg vel fortsatt ikke garantert å slippe unna disse kvisene? Noen som har fått god hjelp?

For guds skyld, ikke gå på noe kur på grunn av kviser. Det høres bare ut som du er nødt å få kontroll på huden din. Det er egentig ikke bare å kjøpe en krem. Det er forskjell på ingredienser og sammensetninger.

Mitt beste råd til deg er å ta en konsultasjon hos hudpleier i førsteomgang for å forstå litt mer av huden din. 

Hudlege virker veldig også ganske drastisk her..? 

Anonymkode: 295f6...fb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.43):

Vet ikke, virker som om det er litt det samme? Jeg får dem over alt i fjeset, mest på haka, men også i panna, kinn, nesa osv. 

-TS

Hvordan er helsa di ellers? Og livsstilen? Spiser du normalt sunt, håndterer du det stresset hverdagen bringer på en grei måte, sover du nok etc?

Uansett: du har jo svaret. Slutt å bruke «noe som helst». Følelsen av tørrhet vil gå vekk etter noen uker eller maks et par måneder, for huden(gitt at du er normalt sunn) trenger på ingen måte kremer etc. Det er noe vi mest tilfører fordi det finnes en enorm industri som tjener penger på å selge oss reklamer som later som om hud behøver kremer etc. Og noe vi delvis tilfører fordi en usunn livsstil kan kamufleres med tilførsel av - fukt og farge. Men hele behovet er fiktivt - det er ren reklame.

Dersom du likevel «må» bruke sminke etc? Husk dette: det eneste produktet i hele porteføljen til hudpleie-industrien med dokumentert effekt mot kviser er flass-sjampo. Altså head&shoulders eller lignende. Brukt som ansiktsvask.

Anonymkode: 40077...809

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Jeg fikk inntrykk av at problemet var litt mer omfattende enn èn stor kvise av gangen🙂 Ettersom dette er et problem dom.gjentar seg og du ikke har funnet ut av det, synes jeg ikke det er overdrevet å dra til hudlege. Det er uansett utfordrende å "fjerndiagnostisere" hudproblemer, og du har også fått gitt litt sparsom informasjon utover det at du får kviser og at du flasser dersom du ikke bruker krem, men jeg kan godt gjøre et forsøk😊Hvordan er huden din ellers? Oljete/blank? Store porer/hudormer?  Sensitiv/reaktiv, ettersom du skriver at du ikke tålte retinol? Hvilken reaksjon fikk du? Hvilken retinol brukte du? Du skriver at du bruker sminke, er du nøye med å rense huden om kvelden? Er du også nøye med å påføre sminke med rene koster/svamper/fingre? Hvilket renseprodukt bruker du? Bruker du solkrem på dagtid, og i såfall hvilken? 

Om du svarer på dette, kan det hende det er mulig å komme et skritt videre i å finne ut av hva problemet skyldes, men jeg synes uansett du bør vurdere hudlege 😊

Jeg brukte produkter fra No7 en stund, da gikk huden bananas. Så det tålte den virkelige ikke. Har ikke oljete/blank hud, normale porer, ingen hudormer. Jeg reagerer fort på det jeg tar på huden, solkremer og hva som helst egentlig. Av det jeg husker har jeg prøvd The Ordinary, Lowengrip, Cosmica og La roche posay. Ble litt bedre av sistnevnte. 

Får en eller to store, røde, skikkelig vonde og ømme kviser. Som fører til små arr i fjeset. Det er ubehagelig, både på grunn av utseendet (føler meg for voksen for sånt) og fordi det er vondt. 

Fjerner alltid sminke på kvelden, og bruker for tiden ansiktsrens fra The Ordinary. 

Vasker sminkekoster og holder kostene adskilt fra sminken. Og bruker bare litt concealer under øynene og på kvisene, lett pudder og mascara. Akkurat nå ingen solkrem, reagerer så fort på dem og 🙁 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan er helsa di ellers? Og livsstilen? Spiser du normalt sunt, håndterer du det stresset hverdagen bringer på en grei måte, sover du nok etc?

Uansett: du har jo svaret. Slutt å bruke «noe som helst». Følelsen av tørrhet vil gå vekk etter noen uker eller maks et par måneder, for huden(gitt at du er normalt sunn) trenger på ingen måte kremer etc. Det er noe vi mest tilfører fordi det finnes en enorm industri som tjener penger på å selge oss reklamer som later som om hud behøver kremer etc. Og noe vi delvis tilfører fordi en usunn livsstil kan kamufleres med tilførsel av - fukt og farge. Men hele behovet er fiktivt - det er ren reklame.

Dersom du likevel «må» bruke sminke etc? Husk dette: det eneste produktet i hele porteføljen til hudpleie-industrien med dokumentert effekt mot kviser er flass-sjampo. Altså head&shoulders eller lignende. Brukt som ansiktsvask.

Anonymkode: 40077...809

Spiser normalt, mest fisk og grønnsaker. Drikker en del vann. Sover ikke så mye, rundt 6 timer per natt. Men skal være nok det. 

Hvis jeg slutter helt over en lang periode, tørker jeg helt ut. Flasser og stivner helt i huden 🙁 I perioder der jeg har vært drita lei av de kvisene har jeg prøvd det. 

Flass-sjampo var interessant, men er det bra å ha i fjeset da? 🤔 For meg som ikke tåler noe som helst 😅 

-TS

Skrevet

Jeg gikk til fastlege, fikk henvisning til hudlege når jeg var 32 år. Slitt med kviser til da, store, vonde, og har mange arr i ansiktet. Å få den henvisningen var redningen for meg. Nå er jeg 45 og holder det under kontroll med å smøre ansiktet med Epiduo hver kveld, en reseptbelagt krem. Det holder dem unna. Slutter jeg kommer dem tilbake. Trenger ikke å tenke på kosthold. Be om time hos fastlegen og be fastlegen om å henvise deg til hudlege!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg brukte produkter fra No7 en stund, da gikk huden bananas. Så det tålte den virkelige ikke. Har ikke oljete/blank hud, normale porer, ingen hudormer. Jeg reagerer fort på det jeg tar på huden, solkremer og hva som helst egentlig. Av det jeg husker har jeg prøvd The Ordinary, Lowengrip, Cosmica og La roche posay. Ble litt bedre av sistnevnte. 

Får en eller to store, røde, skikkelig vonde og ømme kviser. Som fører til små arr i fjeset. Det er ubehagelig, både på grunn av utseendet (føler meg for voksen for sånt) og fordi det er vondt. 

Fjerner alltid sminke på kvelden, og bruker for tiden ansiktsrens fra The Ordinary. 

Vasker sminkekoster og holder kostene adskilt fra sminken. Og bruker bare litt concealer under øynene og på kvisene, lett pudder og mascara. Akkurat nå ingen solkrem, reagerer så fort på dem og 🙁 

-TS

Hvilken rens fra TO bruker du? Det finnes jo flere ulike. Har du utelukket at det er renseproduktet du reagerer på? 

AnonymBruker
Skrevet

Pcos? 

Jeg har det og det spretter frem en kvise rett som det er. 

Anonymkode: 3c87b...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...