Gå til innhold

Trappe ned på aduvanz erfaring + slitenhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg begynte aduvanz i fjor for add pga studier. De gir mer energi og fokus, men også mer angst og urolighet. Alt i alt hjelper de i hverdagen. Brukte det i eksamensperioden, slik at nå er kroppen blitt avhengig. Bruker relativt liten dose(40mg). Ønsker gjerne å få barn en gang, og lurer da på om noen har erfaring med hvordan dette går? Det lengste jeg har gått er 3 dager uten nå. Har flere ganger gått 1-2 dager uten. Når det er 1 eller 2 dager blir jeg veldig trøtt og sliten, men den gangen jeg gikk 3 (eller var det kanskje 4?), ble jeg også litt deppa.

Tar i mot tips og erfaringer ang. nedtrapping, eventuelt andre medisiner

Anonymkode: 1a97f...446

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ChatGPT sier dette: 

Det høres ut som du opplever noen utfordringer som kan være relatert til både medisinen og hvordan kroppen din reagerer på den. Hvis du føler deg avhengig av Aduvanz (som er et merkenavn for lisdexamfetamin, på samme måte som Elvanse), og opplever trøtthet og utmattelse når du ikke tar den, kan dette være et tegn på flere ting. La oss gå gjennom noen mulige årsaker og hva du kan gjøre videre.

Mulige årsaker til trøtthet og utmattelse

1. Avhengighet eller toleranse

• Hvis du har tatt Aduvanz over tid og kroppen din har tilpasset seg medisinen, kan det være at du har utviklet en viss toleranse. Dette betyr at kroppen din krever mer av medisinen for å oppnå samme effekt, og uten den kan du føle deg utmattet eller ha vanskeligheter med å fungere normalt.

• Toleranse kan også føre til at du føler deg "sliten" uten medisinen, fordi du er vant til at medisinen holder energinivået oppe og gir deg fokus.

2. Tilbaketrekningseffekter (abstinens)

• Lisdexamfetamin (Aduvanz) er en stimulant, og når du plutselig stopper eller reduserer dosen, kan det føre til tilbaketrekningseffekter, som trøtthet, lav energi, irritabilitet og redusert konsentrasjon. Disse effektene kan være mer uttalte hvis du har brukt medisinen over lengre tid, eller i høyere doser enn foreskrevet.

• Når medisinen er ute av systemet, kan kroppen ha en midlertidig "nedtur" der du føler deg mer sliten enn vanlig.

3. ADHD-symptomer uten medisin

• Hvis du har ADHD og slutter å ta medisinen, kan du oppleve en forverring av symptomene, som økt impulsivitet, konsentrasjonsvansker og mental tretthet. ADHD-symptomer kan også føre til en følelse av utmattelse, fordi det krever mer energi å håndtere daglige oppgaver og stress uten støtte fra medisinen.

• Mange som har ADHD opplever at medisinen hjelper til å håndtere både mentale og fysiske energinivåer, og uten medisinen kan det føles som om man er "utladet".

4. Søvnproblemer

• Stimulantmedisiner som Aduvanz kan påvirke søvnen, spesielt hvis du tar medisinen sent på dagen eller har problemer med å få en god natts søvn. Hvis du ikke sover godt på grunn av medisinen, kan du føle deg utmattet de neste dagene.

• På den andre siden, hvis du ikke tar medisinen, kan søvnkvaliteten og energinivåene også bli påvirket på grunn av at ADHD-symptomene forverres.

5. Andre helsemessige årsaker

• Det er viktig å vurdere om det kan være andre faktorer som bidrar til trøttheten og utmattelsen. For eksempel kan dårlig ernæring, mangel på fysisk aktivitet, eller underliggende helseproblemer (som depresjon eller angst) spille en rolle i hvordan du føler deg.

• Det kan også være andre medisiner eller livsstilsfaktorer som påvirker energinivåene dine.

Hva kan du gjøre?

1. Snakk med legen din

• Hvis du føler deg avhengig eller merket noen form for tilbaketrekning, er det viktig å ta det opp med legen din. De kan vurdere om dosen bør justeres, eller om det kan være andre alternativer for behandling som kan bedre passe for deg.

• Legen kan også hjelpe med å lage en plan for å gradvis redusere medisinen hvis det er nødvendig, for å unngå kraftige abstinenssymptomer.

2. Gradvis nedtrapping

• Hvis du føler at du har utviklet en avhengighet, kan legen foreslå en gradvis nedtrapping av medisinen for å minimere ubehagelige bivirkninger som trøtthet eller irritabilitet. Det er aldri en god idé å slutte brått med medisinen uten veiledning.

3. Vurder andre behandlingsmetoder

• Det kan være lurt å vurdere om du trenger andre former for behandling i tillegg til medisinen, som for eksempel terapi (CBT) for å hjelpe deg med å håndtere ADHD-symptomer eller eventuelle underliggende mentale helseproblemer.

• Det finnes også andre medisiner for ADHD som kan ha en annen virkningsprofil, og som kan være mindre vanedannende eller gi færre bivirkninger.

4. Søvn og livsstil

• Sørg for at du får tilstrekkelig søvn og at du har en god søvnrutine. Dårlig søvn kan gjøre at du føler deg utmattet, spesielt når du bruker medisiner som påvirker søvnen.

• Det kan også være nyttig å implementere en sunn livsstil med regelmessig trening, et balansert kosthold og rutiner som kan støtte energinivåene dine.

5. Utforsk alternative behandlinger for ADHD

• Hvis du er bekymret for avhengighet, kan du og legen vurdere ikke-stimulerende medisiner, som for eksempel Strattera (atomoksetin). Disse medisinene har en annen virkningsmekanisme og har lavere risiko for misbruk.

Oppsummering

Trøtthet og utmattelse når du ikke tar Aduvanz kan være et resultat av flere faktorer, inkludert utvikling av toleranse, tilbaketrekning, forverring av ADHD-symptomer eller underliggende helseproblemer. Det er viktig at du tar opp disse symptomene med legen din for å finne den beste løsningen for deg. Sammen kan dere finne en strategi som håndterer ADHD på en trygg og bærekraftig måte, samtidig som du unngår potensielle problemer med avhengighet.

Anonymkode: a66f4...2cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tar i mot tips og erfaringer ang. nedtrapping, eventuelt andre medisiner

Anonymkode: 1a97f...446

Min erfaring er at det ikke finnes god nok forskning på dette og at ulike pasienter har veldig ulik erfaring.  Så du må nesten prøve deg frem. 

Nå vet jeg ikke om jeg forstår spørsmålet ditt helt, men dette er mine tanker:

1) Med avhengighet så regner med at du mener at du i dag føler deg verre når du ikke går på medisiner enn før du begynte med medisinene. Om du føler deg likt som før du begynte med medisinene så er det jo ikke medisinene som har skapt disse problemene, da har de jo alltid vært der.

2)  Det er mulig ikke-sentralstimulerende medisiner vil kunne hjelpe deg. Disse vil ikke skape avhengighet, men alle sentralstimulerende medisiner vil kunne skape avhengighet. Men de fleste med ADHD får mest utbytte av sentralstimulerende medisiner, det er derfor de gis. 

3) Selv om alle sentralstimulerende medisiner vil kunne gi avhengighet så er det ikke slik at alle vil gi deg angst og urolighet. Men hvilke medisiner som vil gi deg mindre angst og urolighet må du teste ut for å finne ut av. Ulike mennesker reagerer ulikt på ulike medisiner. Det kan også være at ingen sentralstimulerende medisiner vil gi deg mindre angst og urolighet. 

4) Når det kommer til å bli kvitt avhengigheten så har folk ulike erfaringer. Noen blir kvitt den på 3 dager, andre på 3 uker uten medisiner. Men jeg tro så godt som alle blir kvitt avhengigheten på under 3 uker uten medisiner. Så 3 uker er nok worst case scenario. Om det tar 3 uker så vil også ubehaget bli gradvis mindre. De første dagene er verst og de siste dagene er minst ille. Så det kommer ikke til å være 3 uker med det samme ubehaget du føler de første 3 dagene. 

5) Det er mulig å gradvis trappe ned medisinbruken. Men vet ikke om det blir mindre ubehagelig enn om du kutter ut alt på en gang.  Du må trolig prøve deg frem på hva som er minst ille for deg. 

6) Det kan også være lurt å kutte ned medisinbruken i periodene du er minst avhengig av dem. F.eks at første uken du kutter medisinbruken er en uke hvor du ikke må jobbe. 

7)  Angående graviditet. Slik jeg har forstått det så er et ikke nødvendigvis galt å bruke aduvanz mens man er gravid.  Slik jeg har forstått det så er det ikke nok forskning på dette så man kan få ulike råd fra ulike leger. I tillegg så reagerer også folk ulikt uten medisiner, så en lege kan gi ulikt råd til ulike pasienter. 

Anonymkode: 41388...980

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

7)  Angående graviditet. Slik jeg har forstått det så er et ikke nødvendigvis galt å bruke aduvanz mens man er gravid.  Slik jeg har forstått det så er det ikke nok forskning på dette så man kan få ulike råd fra ulike leger. I tillegg så reagerer også folk ulikt uten medisiner, så en lege kan gi ulikt råd til ulike pasienter. 

Edit: Selvsagt bør man og må man snakke med legen om medisinbruk om man blir gravid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får angst av de så har du vel for høy dose? Jeg fikk også angst av 40 og må derfor holde meg til 20.

Anonymkode: cce8e...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...