Gå til innhold

Hunden oppfører seg ikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Høres ut for meg som du tar like lett på dette, og informerer andre, at dette ikke nødvendigvis er noe mer alvorlig enn å kjøpe en hund i leketøysbutikken på shoppingsenteret.

Anonymkode: 6df21...61c

Du er morsom du. Jeg har både hunder og hester. Det er mye jobb, men det er ikke noe som er berettiget kun de som mener de selv er eksperter. Jeg har selv konkurrert mye med hest og lagt hele livet mitt rundt hestene, og guess what, det var for meg HELT OK, at det var andre mennesker som hadde et mer nøkternt syn på trening av hest og hestehold. Hestene hadde det bra, så hvorfor skulle jeg legge meg bort i hvordan hestene ble trent og hvordan ditt og datt ble gjort. Og, jeg vil presisere, at en hest krever langt mer kompetanse og man har et mye større ansvar ved å eie hest enn med en hund. 

Helt tullete, og det er en kultur kun NKK folk innehar. Her er det ingen som kan ha hund på sin måte, uten at dere stikker nesen deres borti det og prøver å ha det til at ts ikke burde skaffet seg hund, må på kurs og lese seg opp på grunnleggende hundehold. N

Anonymkode: 4d180...0e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
LadyGrey skrev (16 timer siden):

Veldig dumt å gi tips og råd som for det første ikke er ihht dyrevelferdsloven, er ikke greit å påføre ubehag. Og for det andre kan gi en dårligere relasjon til hunden.

Treningsmetodene fra 1900 og brødmangel er avleggs

Selfølgelig må hunden få snuse, aner du hvor god luktesans hunder har? De opplever jo verden igjennom nesa. 

Når har jeg nevnt noe om ubehag? Når? Siter meg gjerne på det. At du tenker at et lett men konsekvent napp i båndet er i en sånn kraft at hunden får vondt så tar du feil, et lett napp er akkurat nok kraft for å få hunden til å bli oppmerksom på deg. De er følsomme, så man trenger faktisk ikke rykke i dem. 

Når sier jeg man skal nekte hunden å snuse? Jeg sier man skal bruke det som belønning mens man TRENER på at hunden ikke skal styre hvor turen går. Dvs hunden skal gå pent ved å eieren sin, og få lov til å rase i fra seg og lukte rundt som den vil som en belønning når den har vært flink. Når hunden har lært seg å gå i bånd så kan den jo lukte så mye den vil om eieren ønsker det, men da vil den ha lært seg at den ikke skal dra eieren sin etter luktene. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt tullete, og det er en kultur kun NKK folk innehar. Her er det ingen som kan ha hund på sin måte, uten at dere stikker nesen deres borti det og prøver å ha det til at ts ikke burde skaffet seg hund, må på kurs og lese seg opp på grunnleggende hundehold. N

Hva mener du med NKK-folk? Jeg er utdannet hundeinstruktør med spesialisering innen problematferd, men jeg har lite med NKK å gjøre.

Jeg har faktiskt tatt instruktørutdanningen til NKK også, men den var mildt sagt skuffende, så det var aldri den jeg nevnte når jeg skulle nevne min bakgrunn på kurs jeg holdt.

Ellers ang snusing så er det ikke noe min hund må gjøre seg fortjent til. Jeg synes det er en grunnleggende rett enhver hund har når vi vet hvor mye det har å si for deres velferd og grunnleggende behov.

Endret av Tabris
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Hva mener du med NKK-folk? Jeg er utdannet hundeinstruktør med spesialisering innen problematferd, men jeg har lite med NKK å gjøre.

Jeg har faktiskt tatt instruktørutdanningen til NKK også, men den var mildt sagt skuffende, så det var aldri den jeg nevnte når jeg skulle nevne min bakgrunn på kurs jeg holdt.

Ellers ang snusing så er det ikke noe min hund må gjøre seg fortjent til. Jeg synes det er en grunnleggende rett enhver hund har når vi vet hvor mye det har å si for deres velferd og grunnleggende behov.

En hund har også grunnleggende rett på kos og kjærlighet. Det vil ikke si at man ikke kan bruke det som belønning når de gjør noe rett. Handler ikke om å gjøre seg «fortjent til» men en belønning etter de har vært flink i forbindelse med trening. Noen velger å gi godbiter, jeg gjør det ikke. Har også hatt en hannhund som ga seg katta i godbiter, han fikk kos. Han fikk likevel kos ellers i døgnet, som ikke var regnet som belønning. Men for all del. Fortsett å kverulere. Du er sikkert en flink hundetrener, som kverulerer i stedet for å bruke hodet å lytte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En hund har også grunnleggende rett på kos og kjærlighet. Det vil ikke si at man ikke kan bruke det som belønning når de gjør noe rett. Handler ikke om å gjøre seg «fortjent til» men en belønning etter de har vært flink i forbindelse med trening. Noen velger å gi godbiter, jeg gjør det ikke. Har også hatt en hannhund som ga seg katta i godbiter, han fikk kos. Han fikk likevel kos ellers i døgnet, som ikke var regnet som belønning. Men for all del. Fortsett å kverulere. Du er sikkert en flink hundetrener, som kverulerer i stedet for å bruke hodet å lytte. 

Nei, man kverulerer ikke når man spør spørsmål og kommer med motargumenter. Det er ditt problem at du ikke er i stand til eller ønsker å svare på dem, men i stedet tyr til personangrep.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (20 minutter siden):

Nei, man kverulerer ikke når man spør spørsmål og kommer med motargumenter. Det er ditt problem at du ikke er i stand til eller ønsker å svare på dem, men i stedet tyr til personangrep.

Du stiller spørsmål, nei det gjør du ikke. Jeg stiller spørsmål til hvor du har lest deg frem til dine antydninger av det jeg skriver. Det klarer du ikke svare på. Du stiller heller ingen spørsmål. Du antyder, og du argumenterer mot noe som absolutt ikke er blitt skrevet. At du har tolket det dithen at hundene mine ikke får lov til å snuse, og jeg tar fra dem et grunnleggende behov, fordi jeg skriver at jeg bruker det som belønning når jeg TRENER med hunden i stedet for godbiter. De får da snuse døgnet rundt ellers.
Når hunden er på jobb så er den på jobb. Om du trener agility, eller har en gjeterhund, så kan ikke denne snuse rundt etter all slags lukter å ta seg dit lukten fører den. Da er den ikke på jobb, da klarer den ikke å gjete flokken. 

Du mener tydeligvis også at hunden til ts, som er helt i sin egen boble når de går tur, skal fortsette å snuse rundt og da eieren sin over alle hauger, fordi den tross alt har et grunnleggende behov. Da tenker jeg det er ren svada at du er «hundetrener». Her er jo en del av problemet at hunden driter i eieren på tur, han har mer en nok med å lukte rundt på alle herlige dufter. Så ja, jeg står på mitt. Denne hunden må trene på å være på jobb, og ha fokus på eier på tur. Når den er flink, og da i starten, ikke lenge om gangen, har fokus på eier og går pent, så ville jeg belønnet med «fri» til å snuse og kose seg. Før han skal tilbake på jobb. 

Barn vil helst leke og bråke, det kan dem ikke i skoletimer. De får friminutter til det, nettopp for å få en pause i fra «jobben» til å bare være barn. Ingen nekter dem grunnleggende behov og å være barn, fordi dem må fokusere på læreren i skoletimen. Om læreren ber de være flinke, mot at de skal få slippe til friminutt litt før, så må de altså gjøre seg fortjent til å være barn? Og de blir fratatt sine grunnleggende behov? News to me i så fall. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du stiller spørsmål, nei det gjør du ikke.

Her var mitt spørsmål, nå uthevet:

Tabris skrev (4 timer siden):

Og vi har svært ulike meninger om hvordan trene en hund å gå pent i bånd. Jeg vil ikke at min hund skal være på jobb når vi går tur, tvert om. Jeg vil at min hund skal være så avslappet at han ikke har behov for å dra i båndet, så jeg jobber med årsaken bak at hunden drar, dvs jeg regulerer hundens stressnivå.

Vi kan ha en interessant meningsutveksling, hvis du svarer litt mindre aggressivt og er mer åpen for en god dialog. 

Endret av Tabris
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Her var mitt spørsmål, nå uthevet?

Og vi har svært ulike meninger om hvordan trene en hund å gå pent i bånd. Jeg vil ikke at min hund skal være på jobb når vi går tur, tvert om. Jeg vil at min hund skal være så avslappet at han ikke har behov for å dra i båndet, så jeg jobber med årsaken bak at hunden drar, dvs jeg regulerer hundens stressnivå.

Ja jeg refererte til deg. Som ikke har noe produktivt å komme med til en som spør etter råd, annen enn at hun må på kurs og en ovenfra og ned holdning. Som tenker at det er greit å få ts til å føle seg utilstrekkelig og ikke egnet som hundeeier fordi hun opplever noe som utfordrende og vanskelig. Jeg har også vært trener, da i hestemiljøet, og jeg har aldri hatt behovet for en slik holdning. Jeg har heller aldri ment at «my way or the highway», jeg hjelper deg med det du syns er vanskelig, om du har en måte som fungere- ok fortsett med det, så gjør vi endringer der det ikke fungerer. Uavhengig om JEG ville gjort det annerledes, så er ikke min jobb å kritisere elevene på måten de har laget seg et system, dersom det fungerer. Om noe ikke fungerer, shit ja, det er vanskelig. Alle hester er forskjellige, vi finner en løsning. 

Da må jo du gjerne komme med et konkret råd til ts om hvordan du trener en hund til å ikke dra i båndet. Jeg kom med mitt råd, til hvordan jeg har trent hunder som hopper hit og dit og drar eier med seg. 
En hund som ikke har lært seg å gå i bånd og ikke har fokus på eier vil jo oppføre seg nøyaktig som dette på tur! Når man har gått igjennom treningen med hunden, så vil ikke hunden måtte gå pal uten å kunne lukte og kose seg på tur. Det er jo en treningssak når hunden er som den er, for å få den til å høre på eieren. Når hunden blir mer observant på henne, så kommer hun ikke til å måtte gå å terpe på hvor hunden går. Da vil han automatisk ikke dra henne opp og ned i grøfter, fra den ene siden til den andre. Han vil da kunne gå fritt, men pent i bånd. Så målet er jo likevel det samme, uavhengig av metoden for å få det til. Det finnes ingen rett og feil måte, så fremst man ikke er stygg mot hunden. La folk gjøre det som fungerer for dem og sin hund. 

Ts skrev et innlegg å ba om råd. Tips, hva kan jeg gjøre. Om hun tenkte hun skulle på et kurs, så hadde hun vel ikke skrevet her. Man kan gjerne anbefale det, men å ikke komme med noe tips, men henvise til kurs, det syns jeg er dumt. Og i tillegg da kritisere meg som kommer med råd, fordi DU ville gjort det annerledes. Du står fritt til det, og jeg står fritt til å gjøre det på MIN måte. At du og samtlige andre her mener jeg påfører smerte ved å nappe lett, som jeg presiserte, lett i å båndet for å få oppmerksomheten til hunden, og at jeg nekter hunden min å snuse, fordi jeg ikke lar den gjøre det når jeg aktivt trener på noe fordi hunden skal ha fokus på meg- det syns jeg er utrolig stygt gjort og typisk kvinneguiden når det kommer til dyr. 

Skrevet

Ok, jeg ser at du ikke kommer til å svare på mitt spørsmål og at du fortsetter å være aggressiv. Så jeg avslutter her for min del. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg ser at du ikke kommer til å svare på mitt spørsmål og at du fortsetter å være aggressiv. Så jeg avslutter her for min del. 

Jeg svarte deg, nøyaktig på det du spurte om. Du derimot, har ikke svart meg på det jeg spør om, hvor du henter dine antydninger i fra. Jeg er ikke aggressiv, jeg forklarer hva jeg mente med mitt innlegg. Som du nekter å faktisk lese skikkelig. Du bare kverulerer og hopper til konklusjoner fordi du er uenig med meg. Jeg er også uenig med deg, som mener hunden er stresset og du regulere stressnivået til hunden. Hunden gjør nøyaktig det som er naturlig for han, og han vet ikke noe annen måte å være på fordi han har ikke lært det.  En hver hund vil helst løpe rundt og snuse over alt, han er ikke stresset av den grunn. Han må dog lære seg å gå pent for eieren og hundens del. Stresset er ikke rett ord lell. Han er en hund, og gjør akkurat det som er helt naturlig for han. 

Skrevet

Det er mulig jeg er litt preget (sjokkskadet) etter å ha sett Fra bølle til bestevenn i går, men har du prøvd å si "værsåsnill" til hunden din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 11.21):

Tull. Jeg hadde aldri hatt hund før jeg kjøpte min første. Det gikk bare fint, man lærer mens man har hund. Eier her har problem med en hund som er litt ustyrlig på tur og trenger litt oppdragelse. Syns det er ganske frekt å svare med at personen må lese seg opp på hundehold generelt osv. skjønner ikke poenget med å rakke ned på noen som spør om hjelp. Å eie hund er noe alle kan gjøre om de vil og har lyst. Hun har jo tydeligvis lyst å få det bedre med hunden, og derfor spør her. Da kan man spare seg spydige kommentarer i NKK stil. 

Det er faktisk et krav i dyrevelferdsloven paragraf 6 at eier innehar tilstrekkelig kunnskap og kompetanse om dyrearten til å sikre god velferd m, trivsel og helse for dyret. Så du mener altså dyrevelferdsloven er tull?  Selv om man selvfølgelig lærer en del underveis, er det en del kunnskap man bør ha tilegnet seg før man skaffer en hund eller annet kjæledyr for at dyret skal ha et godt liv fra starten.  

Anonymkode: 9dd7d...931

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når har jeg nevnt noe om ubehag? Når? Siter meg gjerne på det. At du tenker at et lett men konsekvent napp i båndet er i en sånn kraft at hunden får vondt så tar du feil, et lett napp er akkurat nok kraft for å få hunden til å bli oppmerksom på deg. De er følsomme, så man trenger faktisk ikke rykke i dem. 

Når sier jeg man skal nekte hunden å snuse? Jeg sier man skal bruke det som belønning mens man TRENER på at hunden ikke skal styre hvor turen går. Dvs hunden skal gå pent ved å eieren sin, og få lov til å rase i fra seg og lukte rundt som den vil som en belønning når den har vært flink. Når hunden har lært seg å gå i bånd så kan den jo lukte så mye den vil om eieren ønsker det, men da vil den ha lært seg at den ikke skal dra eieren sin etter luktene. 

Vist er de følsomme. Så følsomme at et lett napp er fullstendig unødvendig!  Hva med å lære inn et kontaktord feks?  

Helt tydelig at kunnskapen din ikke er up to date. 

Så du mener hunder skal gå fot på tur? Og må gjøre seg fortjent til å utføre naturlig atferd som å gå i grøfter og snuse? Hvis det er tilfelle er man i så fall veldig urettferdig mot hunden. 

Hvordan skal du egentlig komme deg ut på tur med en hund som enda ikke har lært å gå fint i bånd? 

Er dårlig gjort ovenfor hunden om hele turen skal være trening. 

Man bør ikke glemme at turen er jo hunden sin, da bør den også få være en hund og utfolde seg. Også kan man trene korte økter igjennom turen. 

Å gå fot har ingenting på tur å gjøre med mindre det er for å passere andre folk og dyr på en sikker måte. 

Synes sele og bånd på 3-5m gir bedre velferd for hunden på tur. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 11.17):

Korrigering og belønning. Bruk halsbånd og korriger når den drar i båndet eller bjeffer. Lær den å gå inntil deg, ikke la den svanse hit og dit. Du bestemmer når den kan få lukte i grøfter. Bruk det som en belønning. Tren på å gå 10-20 meter pent, så ber du hunden vente, og et valgfritt kommandoord for å la den «slippe» til å kunne lukte rundt og være hund. Deretter har du et kommandoord på å få den pent på plass og gå pent. Når dette går sånn høvelig greit øker du til 50-100 meter gradvis. Etterhvert kan du gå lengre distanser før du belønner med «fritid». 

Gå bestemt, ikke la hunden gå foran deg eller ned i grøfter. Den går der du går. Ikke gå med stramt bånd men heller napp lett men konsekvent i båndet når den prøver å gå i grøfter eller foran deg. Du kan også be den stå eller sitte rolig ved deg, etter den han prøvd å gå i veien, for å forsterke signalet før du går videre. Dette er tålmodighetsprøve, så beregn korte turer med terping på dette i starten. De lærer fort, så erfaringsmessig trenger man ikke lange tiden før de forstår oppgaven. Ros den når den gjør rett. Du kan også bruke godbiter, jeg liker ikke å bruke det på tur da hunden kan bli masete. Liker heller å bruke «fritid» og kos som belønning. 

Mange maser om kurs, du kan gjerne prøve deg frem alene. Evt får hjelp av noen som er flink med hund som kan lære deg noen knep. 

Håper ikke noen følger dette rådet. Nappe i en ekstremt følsom hundehals? Ikke bare er det ulovlig, men også oppskriften på en dårlig relasjon og en mindre følsom og oppmerksom hund. Grøss, gammeldags tankegang. Å lære en hund å gå pent i bånd kan fint gjøres 100% uten å påføre den ubehag (jo napping i halsen er ubehagelig, hvis ikke ville ikke hunden reagert på det). Alle mine hunder har lært seg å gå pent i bånd ved at jeg har enkelt og greit gitt belønning i form av godbiter eller ros eller lek hver gang de ikke drar. Så enkelt er det. Til slutt vil de selv gå rolig og pent for da vet de at de får godbiter, og etter en stund blir det normalen. Dersom hunden allerede har lært seg å trekke i båndet kan man enkelt stoppe og vente til hunden gir deg oppmerksomhet og så rose. Det vil gi samme effekt. 

Anonymkode: c03cd...992

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er hunden som avgjør om noe er ubehagelig. "Et lett napp" for deg, men hvis det får hunden til å slutte å dra i båndet, hva er grunnen tenker du? Hva er det som gjørmat "nappet" fungerer?

Å gå i bånd er kanskje det mest unaturlige og vanskelige vi utsetter hunder for, så vi skylder dem å gjøre opplevelsen minst mulig ubehagelig. Å trene inn et kontaktord for å få hundens oppmerksomhet er veldig lett, vi bruker godbiter nettopp fordi de aller fleste hunder, som er friske, motiveres best av mat. Det er også en god stressindikator- tar ikke hunden godbit, hva er grunnen?  Er stresset for høyt eller er godbiten ikke av høy nok verdi? Etc. 

Videre bruker vi ergonimisk og tilpasset sele, slik at i de situasjonene hunden drar i båndet, hopper til etter en katt, eller man i en nødsituasjon må dra hunden vekk, så er risikoen for at de skader seg minst mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 15.01):

Det jeg alltid lurer på med denne metoden - hva gjør du når det lette nappet ikke fungerer?

Om du har en veldig energisk eller stresset hund, om hunden blir giret opp av miljøet, om den lukter noe særdeles spennende eller ser et ekorn. Når den ikke enser det nappet du korrigerer med. Hva gjør du da? 
Jeg har hatt noen hunder med sterkt driv, hvor et napp i båndet slett ikke vil være nok til å fange oppmerksomheten igjen. Og de som alltid sier at et lett napp er nok, at de aldri napper så hardt at det er ubehagelig, jeg lurer på hva de gjør i disse situasjonene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...